Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Apple satsar återigen på skärmmarknaden med Pro Display XDR, en proffsinriktad modell med hög upplösning och fot som säljs separat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fin skärm. Mindre fint utseende. Den där foten är ju ohygglig..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Men alltså, om både fot och vesa-fästa är tillval, vad gör man om man bara köper skärmen? Lutar den mot väggen?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv

3st såna för 59 000kr/st är perfekt för Pelle 13 år som vill imponera på sina jämnåriga tjejer i klassen.

Annars grymt ful baksida som kan vara störande för den kollegan som arbetar på andra sidan. Nå det är bra att Apple gör bättre skärmar, då skärmar för rätt många är ett väldigt viktigt redskap.
Ett problem med exklusiva skärmar är att man då bör anpassa ljuset i rummet för dessa för att få ut den kvalite man önskar och då skenar snabbt kostnaden iväg.

Permalänk
Medlem

Lite annorlunda men fortfarande sjukt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Haha, "hörde" detta också. Vilket pris för en jäkla fot.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Haha ja, kändes så bisarrt. Jag tyckte nästan jag hörde burop så att han kom av sig på scen.

Permalänk
Medlem

Sagt det förr och säger det igen... Det enda sättet att få Apple att skärpa sig med sin sinnessjuka prissättning är att skita i att köpa deras produkter förrän de faktiskt lägger sig på en "vettig" nivå.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Om skärmen tycker jag att Captain Picards facepalm bild är väldigt passande, utseendet, ingen fot, och skärmen i stort, samt priset...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

WTF apple? 12K bara för en fot????? Är den gjord av guld och diamanter med inbyggda guld och diamant kablar som förstärker alla signaler och ger guld, gröna skogar och annan BS? Apple go home, you´re drunk....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Proffsmobbare

Hoppades på en TB Display-ersättare, men denna var för dyr för en vanlig dödlig. Kanske en konsumentvariant någon gång i framtiden.

Permalänk

Konkurrentens exempel från Sony kostade väl närmare en halv miljon och var dessutom sämre på alla punkter (som Apple valde att jämföra med givetvis) så på så sätt är den ett fynd utan dess like.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

What? 999 USD för en fot? Det är ju bara för att få grundpriset på skärmen att se bättre ut, men hur har de egentligen tänkt där? Internet kommer ju att ha kul åt det här i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Apple skyller säkert på att det har blivit dyrare att importera från Kina därför en fot kostar 12 tusen kronor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Det var en jävla dyr osthyvel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Aftonclockers har sökt @Laxpudding för en kommentar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Panelen är av typen LCD och har en maximal ljusstyrka på hela 1 600 nits samt 10-bitars färgdjup och en uppdateringsfrekvens på 60 Hz.

6k upplösningen är väl sjyst och 10 bitars färgdjup också men 60k för en skärm? Svårt att se det bli sådan skillnad att det någonsin kan vara värt det

Permalänk
Medlem

Skrattretande. Det är verkligen allt jag får ur mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Haha, "hörde" detta också. Vilket pris för en jäkla fot.

Skrivet av Mutation:

Haha ja, kändes så bisarrt. Jag tyckte nästan jag hörde burop så att han kom av sig på scen.

Innan detta event har jag alltid trott att Apple har anlitat statister för att få igång publiken. Detta event tog död på min konspirations teori... eller så tyckte till och med statister att det är ockerpriser xD

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
99:e percentilen

Hur kan foten kosta så mycket?
Varför är baksidan så anskrämlig?
Hur ansluter man den till datorn? Är det Thunderbolt som gäller? Fungerar den med alla datorer eller bara vissa?

Många frågor, få svar …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av serdyllon:

Aftonclockers har sökt @Laxpudding för en kommentar.

Ska gå och lägga mig. Men ja, detta är alltså inte alls höga priser för en skärm med den här typen av användningsområde vänder sig till. Tvärtom kommer kan det bidra till att vi får en snabbare utveckling mot film- och tv-material mastrat för modern teknik som HDR och större färgrymd. Detta eftersom yrkesskärmar med de här specarna helt enkelt kostar 5 - 10 ggr mer. Eller tja, inte ens finns alla gånger.

Har man perspektivet spela spel och titta på Youtube så är det förstås en skrämmande dyr skärm. Tar du betalt för att producera film med kvalitet blir HDR nu inom en räckvidd för även den lilla studion.

Permalänk
Medlem

Skärmen är säkert trevlig. Mer än en dubblering mot 4K UHD i antalet pixlar, inte illa. Men så var det där med foten....Jag skrattade högt när jag läste priset. Okej, men har man pengar och är apple fan boy går det väl an.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Den heter Pro Stand och kan justeras helt efter användarens preferenser – både i djup-, höjd- och sidled. Det går även att rotera skärmen för att visa bilden i porträtt- eller landskapsläge.

Mäkta imponerande fot, måste jag säga. Kul att Apple bryter ny mark på den fronten också! Blir en sådan fot till min nästa skärm tror jag. #iStand

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skäggig legend

Folk har helt missat vad det är för skärm... den är faktiskt billig med tanke vad den faktiskt har i sig. Sluta upp med fjanteriet. Det är en jäkla enhet som heter DUGA! Längtar tills det finns proffs som kan känna och klämma för att lämna ett besked: Epic.

Edit: såg att @Laxpudding skrev innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Bildexpert 📺

För att sätta lite perspektiv: $5000 är inget ovanligt pris för en 24-tums instegsmonitor för yrkesbruk, då med Full HD-panel, faktiska 10 bitar samt 300 nits. Kanske klarar DCI-P3.

Återigen inte byggd för spel och Youtube. Men väl för att kunna hålla konsekventa färger över dagens timmar och att regelbundet kunna hårdvarukalibreras.

Apples XDR-skärm är mer en monitor som i "datormonitor" och lär inte ha några SDI-kontakter eller liknande. Men vänder sig i grunden till samma kategori användare.

Permalänk
Medlem

Någon kan gärna lista en skärm med motsvarade specifikationer till ett lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är ett bra pris för vad den är gjord för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart det är mycket pengar för vardagligt bruk men dessa produkter riktar sig främst till proffsanvändning där företag står för inköpen. Sen så blir det givetvis inte bättre av den i dagsläget väldigt svaga svenska kronan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om tjejerna kan inhandla handväskor för två mille så är den här riktigt prisvärd, det kostar att ligga på topp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro