Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Apple satsar återigen på skärmmarknaden med Pro Display XDR, en proffsinriktad modell med hög upplösning och fot som säljs separat.

Läs hela artikeln här

Fin skärm. Mindre fint utseende. Den där foten är ju ohygglig..

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Men alltså, om både fot och vesa-fästa är tillval, vad gör man om man bara köper skärmen? Lutar den mot väggen?

3st såna för 59 000kr/st är perfekt för Pelle 13 år som vill imponera på sina jämnåriga tjejer i klassen.

Annars grymt ful baksida som kan vara störande för den kollegan som arbetar på andra sidan. Nå det är bra att Apple gör bättre skärmar, då skärmar för rätt många är ett väldigt viktigt redskap.
Ett problem med exklusiva skärmar är att man då bör anpassa ljuset i rummet för dessa för att få ut den kvalite man önskar och då skenar snabbt kostnaden iväg.

Lite annorlunda men fortfarande sjukt snygg.

Skrivet av Noob I am:

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Haha, "hörde" detta också. Vilket pris för en jäkla fot.

Skrivet av Noob I am:

Haha ja, kändes så bisarrt. Jag tyckte nästan jag hörde burop så att han kom av sig på scen.

Sagt det förr och säger det igen... Det enda sättet att få Apple att skärpa sig med sin sinnessjuka prissättning är att skita i att köpa deras produkter förrän de faktiskt lägger sig på en "vettig" nivå.

Om skärmen tycker jag att Captain Picards facepalm bild är väldigt passande, utseendet, ingen fot, och skärmen i stort, samt priset...

WTF apple? 12K bara för en fot????? Är den gjord av guld och diamanter med inbyggda guld och diamant kablar som förstärker alla signaler och ger guld, gröna skogar och annan BS? Apple go home, you´re drunk....

Hoppades på en TB Display-ersättare, men denna var för dyr för en vanlig dödlig. Kanske en konsumentvariant någon gång i framtiden.

Konkurrentens exempel från Sony kostade väl närmare en halv miljon och var dessutom sämre på alla punkter (som Apple valde att jämföra med givetvis) så på så sätt är den ett fynd utan dess like.

Skickades från m.sweclockers.com

What? 999 USD för en fot? Det är ju bara för att få grundpriset på skärmen att se bättre ut, men hur har de egentligen tänkt där? Internet kommer ju att ha kul åt det här i alla fall...

Apple skyller säkert på att det har blivit dyrare att importera från Kina därför en fot kostar 12 tusen kronor.

Det var en jävla dyr osthyvel!

Aftonclockers har sökt @Laxpudding för en kommentar.

Citat:

Panelen är av typen LCD och har en maximal ljusstyrka på hela 1 600 nits samt 10-bitars färgdjup och en uppdateringsfrekvens på 60 Hz.

6k upplösningen är väl sjyst och 10 bitars färgdjup också men 60k för en skärm? Svårt att se det bli sådan skillnad att det någonsin kan vara värt det

Skrattretande. Det är verkligen allt jag får ur mig.

Skrivet av Sjoooberg:

Haha, "hörde" detta också. Vilket pris för en jäkla fot.

Skrivet av Mutation:

Haha ja, kändes så bisarrt. Jag tyckte nästan jag hörde burop så att han kom av sig på scen.

Innan detta event har jag alltid trott att Apple har anlitat statister för att få igång publiken. Detta event tog död på min konspirations teori... eller så tyckte till och med statister att det är ockerpriser xD

Hur kan foten kosta så mycket?
Varför är baksidan så anskrämlig?
Hur ansluter man den till datorn? Är det Thunderbolt som gäller? Fungerar den med alla datorer eller bara vissa?

Många frågor, få svar …

Skrivet av serdyllon:

Aftonclockers har sökt @Laxpudding för en kommentar.

Ska gå och lägga mig. Men ja, detta är alltså inte alls höga priser för en skärm med den här typen av användningsområde vänder sig till. Tvärtom kommer kan det bidra till att vi får en snabbare utveckling mot film- och tv-material mastrat för modern teknik som HDR och större färgrymd. Detta eftersom yrkesskärmar med de här specarna helt enkelt kostar 5 - 10 ggr mer. Eller tja, inte ens finns alla gånger.

Har man perspektivet spela spel och titta på Youtube så är det förstås en skrämmande dyr skärm. Tar du betalt för att producera film med kvalitet blir HDR nu inom en räckvidd för även den lilla studion.

Skärmen är säkert trevlig. Mer än en dubblering mot 4K UHD i antalet pixlar, inte illa. Men så var det där med foten....Jag skrattade högt när jag läste priset. Okej, men har man pengar och är apple fan boy går det väl an.

Skrivet av SweClockers:

Den heter Pro Stand och kan justeras helt efter användarens preferenser – både i djup-, höjd- och sidled. Det går även att rotera skärmen för att visa bilden i porträtt- eller landskapsläge.

Mäkta imponerande fot, måste jag säga. Kul att Apple bryter ny mark på den fronten också! Blir en sådan fot till min nästa skärm tror jag. #iStand

Folk har helt missat vad det är för skärm... den är faktiskt billig med tanke vad den faktiskt har i sig. Sluta upp med fjanteriet. Det är en jäkla enhet som heter DUGA! Längtar tills det finns proffs som kan känna och klämma för att lämna ett besked: Epic.

Edit: såg att @Laxpudding skrev innan.

För att sätta lite perspektiv: $5000 är inget ovanligt pris för en 24-tums instegsmonitor för yrkesbruk, då med Full HD-panel, faktiska 10 bitar samt 300 nits. Kanske klarar DCI-P3.

Återigen inte byggd för spel och Youtube. Men väl för att kunna hålla konsekventa färger över dagens timmar och att regelbundet kunna hårdvarukalibreras.

Apples XDR-skärm är mer en monitor som i "datormonitor" och lär inte ha några SDI-kontakter eller liknande. Men vänder sig i grunden till samma kategori användare.

Någon kan gärna lista en skärm med motsvarade specifikationer till ett lägre pris?

Det är ett bra pris för vad den är gjord för.

Klart det är mycket pengar för vardagligt bruk men dessa produkter riktar sig främst till proffsanvändning där företag står för inköpen. Sen så blir det givetvis inte bättre av den i dagsläget väldigt svaga svenska kronan.

Om tjejerna kan inhandla handväskor för två mille så är den här riktigt prisvärd, det kostar att ligga på topp.