Apple rivstartar utvecklarkonferensen WWDC med att avtäcka Ipad OS

Permalänk
Melding Plague

Apple rivstartar utvecklarkonferensen WWDC med att avtäcka Ipad OS

WWDC är i full gång, och Apple inleder med en överraskning. Företaget bryter loss mjukvaran i surfplattorna till ett eget operativsystem – Ipad OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha töntig pik de gjorde på bilden för Windows användare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Tänker på en Mexikansk rätt gjort på groda..ipados.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ser ut att ge en hel del trevliga fördelar.
Något som dock kan vara negativt med detta är att det säkert kommer att behövas två olika versioner av vissa appar. Precis som ATV skiljer sin affär mot iOS.

Vissa appar har jag behövt köpa dubbelt, först till telefon/padda och sen till ATV.

Nu kanske det blir tre olika helt plötsligt...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

För Sweclockers del tycker jag stödet för Xbox och Playstation handkontroller till Apple-TV, Mac Pro samt nya bildskärmen var betydligt större nyheter. Sen är det ju kul med enklare utveckling av UI, speciellt med både iOS (och dess syskon) och macOS som målplatform.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mordekai: det är så enkelt som att Ipad OS presenterades först, och nyheten kommer därför helt logiskt också ut först Mac Pro-nyheten är ute nu, och nyhet om handkontrollerna är på väg.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fan vilken miss ni gjorde nu redaktionen, ordet rivstart i nyhetstiteln hör ju UPPENBARLIGEN! Hemma här: https://www.sweclockers.com/nyhet/27676-apple-avtacker-mac-pr...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mordekai: det är så enkelt som att Ipad OS presenterades först, och nyheten kommer därför helt logiskt också ut först Mac Pro-nyheten är ute nu, och nyhet om handkontrollerna är på väg.

trodde handkontrollerna var först, och enklast att skriva om. Jag menar "rivstartar" borde ju vara det första de nämde men iPad OS kom ju typ i mitten.

Permalänk
Medlem

Nej jag ångrar mig, rivstarten borde varit den enorma känga de gav Facebook och Google för deras utförsäljning av privat data med en jättesatsning på tydlighet och kontroll till användaren gällande personlig säkerhet och integritetsskydd. Inte sexigt men så nödvändigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Ser ut att ge en hel del trevliga fördelar.
Något som dock kan vara negativt med detta är att det säkert kommer att behövas två olika versioner av vissa appar. Precis som ATV skiljer sin affär mot iOS.

Vissa appar har jag behövt köpa dubbelt, först till telefon/padda och sen till ATV.

Nu kanske det blir tre olika helt plötsligt...

Du kan va lugn, appar fungerar fortfarande precis som de har gjort.
Ser ut som att Apple satsar hårt på att det ska va enkelt att skriva appar för iPhone, iPad & Mac med 1 kodbas men med mindre justeringar för varje plattform.

Tycker personligen att minskad app-storlek är nice, men framförallt SwiftUI!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej jag ångrar mig, rivstarten borde varit den enorma känga de gav Facebook och Google för deras utförsäljning av privat data med en jättesatsning på tydlighet och kontroll till användaren gällande personlig säkerhet och integritetsskydd. Inte sexigt men så nödvändigt.

Apple har kunnit hålla från sig det tack vare all den hårdvaran de sålt (med goda förtjänster). Nu skall de bli mer och mer serviceinriktade, men det kommer de inte kunna tjäna lika mycket pengar på. Så investerare kommer att börja kräva att de börjar genera inkomster av all den information de sitter på om sina användare.

Google tjänar pengar på förädling inte på att sälja. Säljer man data så kan man bara tjäna pengar på den en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple har kunnit hålla från sig det tack vare all den hårdvaran de sålt (med goda förtjänster). Nu skall de bli mer och mer serviceinriktade, men det kommer de inte kunna tjäna lika mycket pengar på. Så investerare kommer att börja kräva att de börjar genera inkomster av all den information de sitter på om sina användare.

Google tjänar pengar på förädling inte på att sälja. Säljer man data så kan man bara tjäna pengar på den en gång.

Android läcker personuppgifter som ett såll, det är ett känt faktum att det är enkelt att få en app godkänd som både språrar din platsdata och andra personliga uppgifter på Google Play. Google har hittills inte visat tecken på att stoppa dessa eller förhindra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Apple har kunnit hålla från sig det tack vare all den hårdvaran de sålt (med goda förtjänster). Nu skall de bli mer och mer serviceinriktade, men det kommer de inte kunna tjäna lika mycket pengar på. Så investerare kommer att börja kräva att de börjar genera inkomster av all den information de sitter på om sina användare.

Google tjänar pengar på förädling inte på att sälja. Säljer man data så kan man bara tjäna pengar på den en gång.

Eller så tar de betalt för de produkter de säljer så de inte behöver sälja PRIVAT DATA? Är på tiden att stora företag tar sitt ansvar! Google, Facebook och andra stora företag som säljer sina användares data till högstbjudande äcklar mig! 🤮

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Eller så tar de betalt för de produkter de säljer så de inte behöver sälja PRIVAT DATA? Är på tiden att stora företag tar sitt ansvar! Google, Facebook och andra stora företag som säljer sina användares data till högstbjudande äcklar mig! 🤮

Skickades från m.sweclockers.com

Hur säljer Google privat data? Vilken data säljer Google? Högsterbjudande? Håller de auktioner?

Edit: Och än värre, Google låter mig installera vad jag vill på min telefon! Appar som Google inte kan kontrollera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Android läcker personuppgifter som ett såll, det är ett känt faktum att det är enkelt att få en app godkänd som både språrar din platsdata och andra personliga uppgifter på Google Play. Google har hittills inte visat tecken på att stoppa dessa eller förhindra det.

Bara att hålla reda på vilka rättigheter som en app vill använda sig av. Om en app för anteckningar som vill kunna se var man befinner sig så kanske man inte skall installera den?

Sen finns det appar där jag vill att de skall kunna se var jag befinner mig. Tar ju hellre Google's nuvarande modell än en där tex bara Google (eller Apple) har rätt att se var jag befinner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur säljer Google privat data? Vilken data säljer Google? Högsterbjudande? Håller de auktioner?

Det är enkelt att avanonymisera data från Google då varje chrome installation är unik som ett fingeravtryck. Dessutom låter de appar i Android göra detta, eftersom de tjänar pengar på apparna genom Google play så tjänar de pengar på att din personliga integritet kränks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att hålla reda på vilka rättigheter som en app vill använda sig av. Om en app för anteckningar som vill kunna se var man befinner sig så kanske man inte skall installera den?

Sen finns det appar där jag vill att de skall kunna se var jag befinner mig. Tar ju hellre Google's nuvarande modell än en där tex bara Google (eller Apple) har rätt att se var jag befinner mig.

Envis som attan...
https://www.theverge.com/2019/3/5/18252397/facebook-android-a...

Bara för att du ska få upp en ruta att godkänna något betyder det inte att det alltid är så. Tänk Spectre och Meltdown upphöjt till hundra, så säkert är Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Envis som attan...
https://www.theverge.com/2019/3/5/18252397/facebook-android-a...

Bara för att du ska få upp en ruta att godkänna något betyder det inte att det alltid är så. Tänk Spectre och Meltdown upphöjt till hundra, så säkert är Android.

På vilket sätt är Google inblandat i det? Tredjepartsappar och Facebook, men var är Google? Eller vill du att Google skall sitta och övervaka vart andra appar skickar data? Läsa krypterad data?

Vill du peka på Google så är det värt att påpeka att artikeln också pekar ut Apple, så mycket för all deras utlovade säkerhet... IOS appar skickar även de data till facebook...

Permalänk
Medlem

Så en telefon på 6 tum o en platta på 7 tum kunde inte få samma OS??
Så få förändringar, de borde gjort dem som inställningar i ett o samma OS imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kul nyhet! Som medicinsk student använder jag nästan uteslutande min iPad Pro 10,5" med apple pencil för studier utanför hemmet. Förhoppningsvis kommer detta vara ett steg närmare att helt avveckla min feta laptop, då jag känner att många moment är för bökiga i iOS i nuläget.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Nice, redan idag kör jag min iPad Pro 11” som min enda enhet bredvid en speldator och en Mac Mini för kodning. Detta kommer ju bara göra den ännu bättre till det. Tror också det kommer komma mer och mer saker som skiljer operativen åt med tiden.

Permalänk

Rivstartar med rivjärn

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mordekai: det är så enkelt som att Ipad OS presenterades först, och nyheten kommer därför helt logiskt också ut först Mac Pro-nyheten är ute nu, och nyhet om handkontrollerna är på väg.

Fullt rimligt men det ser ut som ni missat macOS 10.15 och allt därtill. Hyfsat tunga nyheter där.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

The Verge har pratat med en av Apples IOS-utvecklare som bekräftar att Ipad OS får stöd för externa möss och muspekare, har uppdaterat nyheten med informationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag ser mest fram emot att kunna använda paddan som extra skärm med stöd för pennan. Halverad latens på pennan är också rätt imponerande, även om den redan är så låg att skillnaden knappt kommer märkas (fast det kanske gör skillnad om man kör trådlöst mot datorn, så latensen inte byggs på för mycket).

Hoppas det kommer drivrutiner för nVidia till macOS 10.15 så man kan nyttja denna funktionalitet. 10.14 har fortfarande inte fått drivrutiner...

Vore också trevligt om Apple kunde släppa beta-profiler så man kan testa...

Permalänk
Medlem

Välkomna förbättringar, ersatte min laptop med ipad pro för snart två år sen och efter det här ser jag verkligen inget behov av en dator till annat än spel/lagring för min del

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@DasIch: en stor del av redaktionen vilar fortfarande upp sig efter Computex, så vi täckte gårdagen med reducerad styrka. Vi valde därför att prioritera de stora nyheterna igår kväll, och fyller på med det vi inte hann igår under dagen idag. IOS 13 är redan ute, nu även en nyhet om Radeon Pro Vega II & Duo, snart kommer en nyhet om Mac OS Catalina också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@DasIch: en stor del av redaktionen vilar fortfarande upp sig efter Computex, så vi täckte gårdagen med reducerad styrka. Vi valde därför att prioritera de stora nyheterna igår kväll, och fyller på med det vi inte hann igår under dagen idag. IOS 13 är redan ute, nu även en nyhet om Radeon Pro Vega II & Duo, snart kommer en nyhet om Mac OS Catalina också.

Hrmph, jag minns då förr i tiden då vila ersattes av Jolt-cola!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det fungerar med en mus och remote desktop.

Permalänk
Medlem

Saknar stöd för mus på mina iPads. Hoppas att det kommer i iPadOS som nämnts här i tråden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/