Sålt beg laptop, köparen vill lämna tillbaka

Permalänk
Inaktiv

Hade inte heller mött upp den här personen på nytt. Kan sluta illa. Oavsett om du fixar problemet kan människan vara inställd på att "jag vill inte ha den här längre" och förväntar sig att gå därifrån med "sina" pengar tillbaka.

Erbjud lösning i form av drivrutiner eller som sista åtgärd swisha 400 kr för en USB-wifi-dongle som plåster på såren, men mer än så hade jag inte gjort.

https://www.inet.se/produkt/5403294/asus-usb-ac53-ac1200
eller
https://www.inet.se/produkt/5404660/asus-usb-ac51-ac600

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

man sätter sig i en jobbig position om man träffar personen igen. Finns inget värde alls i att göra det.

Går alldeles utmärkt att skicka länkar på mail, inget som kräver att man möts upp.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@difi @pytonOrm @Louwsy Shroom @anon193054

Tror också att mötas kan vara en dålig idé om jag inte lyckas hjälpa ..

Bra tips, ska föreslå dessa nästa gång han återkommer.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Börjar TS agera support så tar han på sig den rollen. Jag tycker köparen visar med sitt krav på att få lämna tillbaka den, att han bara är missnöjd och vill ha tillbaka pengarna.

Hade köparen förstått att man inte heller bara kan kräva återköp hur som helst, och också förstå säljarens perspektiv. Att produkten kunde varit hel när den såldes och gått sönder dagen efter (inte så stor sannolikhet dock, men inte omöjligt, men ansvaret är inte säljarens då, och det är viktigt att utgå från att säljaren kan absolut va ärlig och försöker inte luras.

Så om inte köparen har en cynisk syn på människor, så borde han utgå från att TS var hederlig. Och han kan börja med att fråga om hjälp samtidigt får han utgå från att TS inte har någon som helst anledning att ge honom det.

Hade köparen varit schysst och genuint försöker lösa det, så hade jag försökt hjälpa honom. Hade nån anklaga mig för att sålt nånting defekt och enbart bett om pengarna tillbaka (dagarna efter dessutom). Hade jag gjort ett försök till hjälp/förklaring, och får jag ingen respektfull respons så hade jag inte lagt mer energi på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Problemet så här i efterhand är att han använt den ett par dagar och dessutom hunnit ominstallera datorn på eget bevåg.
Den är inte som jag överlämnade den.

troligen inte installerat WIFI drivrutiner med andra ord kanske saknar en massa andra drivrutiner ochså.
Och installerades en annan windows version så kan det mycket väl vara att det inet finns WIFI drivrutiner till just den windows versionen.
Tex är det en äldre xp burk som win10 lagts in på så är det VÄLDIGT stor risk att WIFI drivrutiner inte finns till win10.
Eller om det är en win10 hatare som bara måste ha win7 heller äldre och det handlar om en lite nyare burk så samma sak där.
Om detta varit mitt fall och en annan windows version hade lagts in så hade jag sagt nope den funkade med X du har installerat Y ditt fel med andra ord men hade nog sagt att här finns wifi drivrutiner till att hämtas om du vill installera om X igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det är ju mest troligt något köparen ställt till själv, antar att det behövs korrekta drivrutiner.

Det är ju inte så att du är ansvarig för att köparen lägger in annat operativ system, datorn fungerade innan han installerade ett nytt OS, så det är hans problem nu.

Permalänk
Medlem

Fick uppdatering nyligen att problemet är löst. Vetej orsaken men misstänker att han mekat hela dagen då jag inte hört av honom sedan trådstarten.

Skönt med input från annat håll då man är osäker på hur man ska hantera en situation
Tack!

Permalänk
Medlem

Hans router kanske har inställt någon annan auth type som inte din gamla bärbara stödjer

Permalänk
Medlem

Kan vara så simpelt att det är hans nätverk/router hemma som inte fungerar korrekt, haft flera nya laptops och mobiler som inte fungerat med min router, eller fungerat dåligt, men som fungerar klockrent med en annan router.

Så mest troligt ligger felet hemma hos honom, och du har definitivt inga skyldigheter att låta han häva köpet. Hänvisa honom till den här tråden om han ger dig mer problem.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Fick uppdatering nyligen att problemet är löst. Vetej orsaken men misstänker att han mekat hela dagen då jag inte hört av honom sedan trådstarten.

Skönt med input från annat håll då man är osäker på hur man ska hantera en situation
Tack!

Seriös köpare som direkt vill häva köpet när han inte får saker att fungera för att han inte har kompetensen, det där är värsta typen av köpare som inte kan ta lite eget ansvar.

Mitt råd, köp inte begagnat om du har noll koll.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Fick uppdatering nyligen att problemet är löst. Vetej orsaken men misstänker att han mekat hela dagen då jag inte hört av honom sedan trådstarten.

Skönt med input från annat håll då man är osäker på hur man ska hantera en situation
Tack!

Gött! Då kan vi nog konstatera att han saknade både drivrutiner och kompetens ;>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2