Kina svarar på Huawei-blockad – förbereder lista över "opålitliga" företag

Permalänk

Som jag redan sagt, viftar man med en kniv får man försäkra sig om att de man hotar inte langar fram de stora kanonerna. Så onödigt, speciellt eftersom alla redan vet att Västerländska globala företag redan samlar in användardata. Det är speciellt löjligt eftersom 1) det är standardkomponenter från Väst de använder, precis som alla andra, och 2) Det är självklart att man vågar köpa produkter från utlandet. För annars skulle man inte ha några produkter.

Det finns inget svenskt kaffe på hotellet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Hur många plattformar, siter och stora onlinetjänster är inte bannlysta i Kina? Ett kinesiskt företag blir blockerat tillbaka och det är katastrof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hur många plattformar, siter och stora onlinetjänster är inte bannlysta i Kina? Ett kinesiskt företag blir blockerat tillbaka och det är katastrof?

Som nämnts i många andra trådar om detta ämne så är det en sak att blockera något för "sitt eget" land. Skillnaden här är att USA blockeringen på Huawei påverkar hela världen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer:
Och ändå är det bara mjukvara som blockeras i princip. Hur blir det när kinesisk mjukvara sprids globalt och sedan blockeras? Hur kommer du känna dig när spel du köpt på Epic Games Store raderas från existens för att den kinesiska staten har bestämt det? Ideologiska blockeringar av mjukvara makes no sense.

Tycker det hela är löjligt, från båda sidorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@Zippeer:
Och ändå är det bara mjukvara som blockeras i princip. Hur blir det när kinesisk mjukvara sprids globalt och sedan blockeras? Hur kommer du känna dig när spel du köpt på Epic Games Store raderas från existens för att den kinesiska staten har bestämt det? Ideologiska blockeringar av mjukvara makes no sense.

Tycker det hela är löjligt, från båda sidorna.

Nja, det som blockeras är inte bara mjukvara. Det handlar om tjänster, licenser, mjukvara, ritningar, standarder, etc, men även rent teoretiskt också pengar och produkter.

Att börja prata om att vad Kina gör är löjligt är väl lite väl tidigt eftersom de inte gjort något än. Om de blockerar vissa Amerikanska företag att göra affärer med Kina så vore det i alla fall ett proportionerligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Zippeer:
Och ändå är det bara mjukvara som blockeras i princip. Hur blir det när kinesisk mjukvara sprids globalt och sedan blockeras? Hur kommer du känna dig när spel du köpt på Epic Games Store raderas från existens för att den kinesiska staten har bestämt det? Ideologiska blockeringar av mjukvara makes no sense.

Tycker det hela är löjligt, från båda sidorna.

Mjukvara?
Intel och Qualcomm då? https://www.sweclockers.com/nyhet/27551-intel-och-qualcomm-fo...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Hur många plattformar, siter och stora onlinetjänster är inte bannlysta i Kina? Ett kinesiskt företag blir blockerat tillbaka och det är katastrof?

Det skulle vara samma sak som Kina fick bestämma att inga iPhones skulle få finnas i Sverige.

Men Kina har något som de andra inte haft så handelskriget är redan över innan det ens börjat.

Permalänk
Medlem

Asså hela det här fördärvet tycker jag är en katastrof. Inte mellan Huawei och USA, utan personer som äger en Huawei telefon.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Asså hela det här fördärvet tycker jag är en katastrof. Inte mellan Huawei och USA, utan personer som äger en Huawei telefon.

Jag har både platta och två telefoner från Huawei. Känner mig riktigt nöjd. För första gången i mitt drygt 50-åriga liv så ser jag inte på USA med de rosa linserna. Jag vet om all skit som USA hittat på genom åren, men blundat för det eftersom fördelarna vägt över. Nu har det vänt. Nästan ovärderligt faktiskt. Känns som att gå från att vara enbent till att stå med båda fötterna på jorden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Några påpekade att Kina stjäl uppfinningar. Säkert sant. Det är ju så det fungerar inom företagandet. Se bara på hur Håkan Lans behandlades av USA. USA bolag snodde färgrafik av honom (HP bl.a). Systemet som håller ordning på flygplan i luften uppfann Håkan Lans. När han försökte försvara sitt patent i USA vart han grundlurad och fick böta i stället.

Permalänk
Medlem

Båda dessa stormakter är ruttna, men ruttnast är Kina, för där har inte folket möjlighet att byta ut regimen, i USA finns den möjligheten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror folk har hackat Up sig på vad USA har gjort. Säger inte att dom har gjort rätt för sig utan vill bara påminna om att Kina är en diktatur och finns en hel del att läsa om dom också !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har både platta och två telefoner från Huawei. Känner mig riktigt nöjd. För första gången i mitt drygt 50-åriga liv så ser jag inte på USA med de rosa linserna. Jag vet om all skit som USA hittat på genom åren, men blundat för det eftersom fördelarna vägt över. Nu har det vänt. Nästan ovärderligt faktiskt. Känns som att gå från att vara enbent till att stå med båda fötterna på jorden.

Så du baserar din inställning på ditt innehav av två telefoner och en platta LOL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Så du baserar din inställning på ditt innehav av två telefoner och en platta LOL

Skickades från m.sweclockers.com

LOL Var ju inte riktigt vad han skrev...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lite sammanfattat kan man säga att västvärlden stötta Kinas utveckling genom subventionera frakten av Kinesiska varor och sett mellan fingrarna vad det gäller plagiat osv, allt medan Kina haft höga tullavgifter på västerländska varor. Nu anser väst att Kina kommit på fötter och drar därför tillbaka hjälpen och svarar på Kinas tullar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Båda dessa stormakter är ruttna, men ruttnast är Kina, för där har inte folket möjlighet att byta ut regimen, i USA finns den möjligheten!

Skickades från m.sweclockers.com

Två fel gör inte ett rätt, eller hur heter det?
Vi kan spendera flera år till att diskutera hur båda parter är skithögar och om man så vill även slänga in lite Svenska rövhål i mixen. Men det kommer inte leda diskussionen framåt.
Varför måste man ta en sida när båda sidor suger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Så du baserar din inställning på ditt innehav av två telefoner och en platta LOL

Skickades från m.sweclockers.com

Din slutsats och tankesättet bakom säger betydligt mer om dig än om mig, men det är en spegling av samhället vi lever i idag.

Jag följer amerikansk politik dagligen. Lyssnar på alla offentliga förhör av intresse. Studerat USA, deras politik och alla krig sedan mer än 40 år. Det räcker som underlag för mig.

Skrivet av NutCracker:

Båda dessa stormakter är ruttna, men ruttnast är Kina, för där har inte folket möjlighet att byta ut regimen, i USA finns den möjligheten!

Skickades från m.sweclockers.com

Det har vi inte sett än. Det pågår en reell diskussion i USA om att Trump kommer vägra lämna ifrån sig makten vid en eventuell förlust.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det har vi inte sett än. Det pågår en reell diskussion i USA om att Trump kommer vägra lämna ifrån sig makten vid en eventuell förlust.

Är det det ens möjligt? Hur skulle han kunna behålla makten vid en valförlust rent praktiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Är det det ens möjligt? Hur skulle han kunna behålla makten vid en valförlust rent praktiskt?

Enda sättet är ifall militären stödjer honom och genomför en statskupp ifall han förlorar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Defeat^: Han skulle väl skriva frenetiskt på twitter att demokraterna har valfuskat och vägra avgå. Sedan så skulle hans "redneck"-anhängare som har alla vapen i USA ge sig ut på gatorna och skydda honom. Där har du ett möjligt scenario. Början är väl mer troligt än slutet. Men utan tvekan skulle han försöka sitta kvar genom att påstå att den andra sidan har fuskat. Utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Om Kina tror de kan vinna mot USA i detta........LOL

Om de vill rädda sin ekonomi så är det dags att via lita ödmjukhet, att kopiera andras uppfinningar de senaste 50åren minst och sälja vidare till oss är något Kina alltid gjort nice att nån äntligen sätter stopp för det.

Kina har byggt en hel ekonomi på att skita i västs Copyright på produkter.

Håkan Lans håller inte med dig. USA kanske skall kolla in sin egen bakgård innan de klagar på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Är det det ens möjligt? Hur skulle han kunna behålla makten vid en valförlust rent praktiskt?

Hävda valfusk, dra det hela till domstol, hela vägen upp till den konservativa majoriteten i deras högsta domstol. Tror dock att dess nuvarande ledare, John Roberts, skulle undvika att gå till historien som den som ledde vad som skulle vara en godkännande av en statskupp. Å andra sidan, Bush v. Gore....

Trump vet att den dagen som han lämnar Vita huset så kommer det vara fritt för åklagarmyndigheten i New York att åtala honom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Om Kina tror de kan vinna mot USA i detta........LOL

Om de vill rädda sin ekonomi så är det dags att via lita ödmjukhet, att kopiera andras uppfinningar de senaste 50åren minst och sälja vidare till oss är något Kina alltid gjort nice att nån äntligen sätter stopp för det.

Kina har byggt en hel ekonomi på att skita i västs Copyright på produkter.

Många påstår detta, att Kina och kineserna inte är något annat än billiga imitatörer, osmarta och korkade som aldrig kan skapa något eget utan att stjäla olika blueprints. Högmod går före fall.

Det fanns 22 uppfinnare av glödlampan, måste varit många plagiatörer, på 1800-talet, helt olika länder....

Usa har byggt en hel ekonomi på att exportera dollarsedlar, inte heller speciellt imponerande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla Huaweis produkter eller bara mobiler?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Din slutsats och tankesättet bakom säger betydligt mer om dig än om mig, men det är en spegling av samhället vi lever i idag.

Jag följer amerikansk politik dagligen. Lyssnar på alla offentliga förhör av intresse. Studerat USA, deras politik och alla krig sedan mer än 40 år. Det räcker som underlag för mig.

Det har vi inte sett än. Det pågår en reell diskussion i USA om att Trump kommer vägra lämna ifrån sig makten vid en eventuell förlust.

Händer det, ja då...!

Tillägg: Jag tror inte vi skall döma varann utifrån vad som sägs i korta tweets här, jag är en bra person vilket säkerligen även du är - återkallar härmed mitt LOL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Många påstår detta, att Kina och kineserna inte är något annat än billiga imitatörer, osmarta och korkade som aldrig kan skapa något eget utan att stjäla olika blueprints. Högmod går före fall.

Jag inbillar mig att en förtryckarstat där transparens och yttrandefrihet slås ner inte formar dom bästa kreativa människorna. Vad gör det med människor som föds in i en värld där fokus är på dåliga arbetsvillkor, konstant enkelsidad propaganda från statsägda medier, konstant övervakning, och rädsla för vad man säger eller skriver, annars får man påhälsning av polisen och syns aldrig mer?

Har alltid tyckt att den här jämförelsen av USA vs. Kina som dyker upp hela tiden är löjlig. USA är ett skitland, men Kina är en magnitud värre. Man annexerar även sydkineska havet, och militariserar öar där. Vad gör man om 10 år? Tar Taiwan med våld som man redan lovat? Tror inte vi har någon trevlig framtid framöver. Generationen som upplevde senaste världskriget är snart borta, så det verkar vara dags för ett nytt krig för att påminna folk om helvetet, antar jag. Sådär, en oundviklig "utsvävning".

Permalänk
Medlem

Varken Kina eller USA är bättre än den andre, jag håller inte på någon av dem, de borde bara sluta med de här skitet. Längtar tills Vi har AI som bestämmer allt här i världen, för människor klarar inte det så bra.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, inget emot Kineser (förutom deras styre, antal och tillvägagångssätt skulle vissa säga) men vore det fan inte tid att kunna köpa en grill, telefon, bil eller badboll som är gjord i respektive land eller iaf. region?? Det är ändå inte så mycket billigare utan mellanskillnaden plockar Apple, Disney eller andra företag. Nej, kalla mig vad Ni vill, men det är fan dags att börja betala för grejor gjorda i Turkiet, Rumänien eller varför inte Estland?
Tycker det är bra att detta "krig" sker, är ju långt ifrån den atombombs domedag man körde med en antal år sedan.

Det är bra att detta utsätts för lite belastning, knappast något som kommer drabba oss i det stora.. kör på!

Permalänk
Administrativ avgift

Tur att varken Kina eller USA tillverkar något livsviktigt , dyr elektronik bör uppstå till följd av detta men i regel bör det svänga lite ekonomiskt men EU är redo

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionsspåret om huruvuda Trump kommer lämna ifrån sig makten eller ej hör inte hemma på Sweclockers, eller i den här tråden, och diskussion om hur regeringsbildningen i Sverige fungerar hör absolut inte hemma här. Jag uppmanar därför samtliga deltagare att hålla sig till ämnet i denna diskussion.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)