Bra dator för kreativit skapande i Photoshop cc.

Permalänk
Skrivet av Oppai:

Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara muumins lista med inet:s ändringar plus en av skärmarna som lindahl85 rekommenderade tex "Dell UltraSharp U2719DC 27" 2560 x 1440 16:9"
Det skulle bli ca 4k billigare.
Vad tror ni kan det fungera och stå sig mot en iMac med lika mycket ram?

Den här datorn står sig betydligt bättre än den iMac du tittat på och med den stora fördelen att du kan byta ut de olika komponenterna med tiden. Arbetar själv med Lightroom/Photoshop på hobbybasis och det här var anledning till att jag bytte från Apple till PC.

Har gjort några ändringar på Inets/Muumins lista:

- Bytt till Fractalchassi (personlig favorit)
- Halverat RAM från 32 Gb till 16 Gb. Börja så och uppgradera vid behov
- Bytt grafikkort till ett 1650 från Nvidia
- Lagt till en mekanisk hårddisk på 2 Tb där du kan spara ditt arbete

https://www.inet.se/datorbygge/b1085664/datorbygge

Permalänk
Medlem

Tack för din input!

Så grafikkortet du bytte till fungerar bättre för Photoshop då? Trots att det har mindre dedikerat grafikminne?

Hårddisken klarar jag mig troligen utan eftersom jag brukar spara allt på en extern hårddisk där det ligger i säkerhet utifall något skulle hända med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Oppai: Då skippar du extradisken och sparar 800 kr! Anledningen till att jag valde ett Geforcekort är att Adobe tidigare haft det som krav. Nu verkar dock även kort från AMD fungera men många där ute verkar fortfarande rekommendera det förstnämnda. Dessutom är det billigare!

Permalänk
Medlem

PC:n kommer ha högre prestanda men sämre skärm. I videon från Linus Tech Tips som jag länkade ansåg de sig behöva lägga 1200 dollar på en skärm som motsvarar den i iMacen. Och då var den skärmen ändå ”bara” 4K (3840x2160) till skillnad från iMacens 5K (5120x2880), och jag skulle gissa att iMacen har bättre färgåtergivning också. Vad som är bäst beror helt enkelt på vad du prioriterar högst.

PC:
+ Högre prestanda vid samma budget
+ Kan byta alla komponenter
- Sämre skärm vid samma budget
- Klumpigare
- Sämre andrahandsvärde

iMac:
+ Bättre skärm
+ Snygg och smidig
+ Kan köra både MacOS och Windows
+ Andrahandsvärdet står sig bra i flera år
- Sämre prestanda vid samma prispunkt
- Sämre uppgraderingsmöjöigheter. Kan sätta i mer RAM. Kan också lägga till externa grafikkort och supersnabb lagring via Thunderbolt så det enda som egentligen är låst är processorn. Men uppgraderingskostnaden blir högre än på PC:n.

Om du väljer PC skulle jag vänta en månad (lansering 7 juli) och sett benchmarks på Ryzen 3000-serien. Om den håller vad den lovar kommer den ge mer prestanda för samma peng än Intels 9000-serie.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

@Oppai: Då skippar du extradisken och sparar 800 kr! Anledningen till att jag valde ett Geforcekort är att Adobe tidigare haft det som krav. Nu verkar dock även kort från AMD fungera men många där ute verkar fortfarande rekommendera det förstnämnda. Dessutom är det billigare!

Okej, jag förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

PC:n kommer ha högre prestanda men sämre skärm. I videon från Linus Tech Tips som jag länkade ansåg de sig behöva lägga 1200 dollar på en skärm som motsvarar den i iMacen. Och då var den skärmen ändå ”bara” 4K (3840x2160) till skillnad från iMacens 5K (5120x2880), och jag skulle gissa att iMacen har bättre färgåtergivning också. Vad som är bäst beror helt enkelt på vad du prioriterar högst.

PC:
+ Högre prestanda vid samma budget
+ Kan byta alla komponenter
- Sämre skärm vid samma budget
- Klumpigare
- Sämre andrahandsvärde

iMac:
+ Bättre skärm
+ Snygg och smidig
+ Kan köra både MacOS och Windows
+ Andrahandsvärdet står sig bra i flera år
- Sämre prestanda vid samma prispunkt
- Sämre uppgraderingsmöjöigheter. Kan sätta i mer RAM. Kan också lägga till externa grafikkort och supersnabb lagring via Thunderbolt så det enda som egentligen är låst är processorn. Men uppgraderingskostnaden blir högre än på PC:n.

Om du väljer PC skulle jag vänta en månad (lansering 7 juli) och sett benchmarks på Ryzen 3000-serien. Om den håller vad den lovar kommer den ge mer prestanda för samma peng än Intels 9000-serie.

Som du skriver så finns det för och nackdelar vilket jag än väljer.

Min situation är sån att varje tusenlapp räknas och gör skillnad i mitt liv så denna gången så går jag på maximal prestanda för en mindre peng som ändå inte är liten "även om Mac:en skulle se finast ut på skrivbordet och har en vass skärm".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppai:

Som du skriver så finns det för och nackdelar vilket jag än väljer.

Min situation är sån att varje tusenlapp räknas och gör skillnad i mitt liv så denna gången så går jag på maximal prestanda för en mindre peng som ändå inte är liten "även om Mac:en skulle se finast ut på skrivbordet och har en vass skärm".

Skickades från m.sweclockers.com

Inget dåligt val, finns som sagt både för- och nackdelar! Om du börjar tjäna pengar på det grafiska kan du ju alltid köpa en ännu bättre skärm senare, men Dellskärmen du nämnde innan är en mycket bra skärm den också.

Om varje tusenlapp väger tungt hade jag helt klart väntat på Ryzen 3000. Det ser ut som att Ryzen 3600 för ca 2500 kr kommer komma nära (80-90% av prestandan) Intels 9700K som ju kostar det dubbla.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppai:

Min situation är sån att varje tusenlapp räknas och gör skillnad i mitt liv så denna gången så går jag på maximal prestanda för en mindre peng som ändå inte är liten "även om Mac:en skulle se finast ut på skrivbordet och har en vass skärm"

Bra val. Snygg är den och skärmen är ju som sagt fantastisk, men de är dyra och dras av värmerelaterade problem. Åtminstone äldre modeller, och de är knappast svalare nu för tiden. Långt ifrån optimalt att ha displayen i samma hölje chassi som datorn.

Allt kan ju såklart strula, men du har då bättre garantier på enskilda komponenter än vad du har på en iMac.