Asus avtäcker ROG Swift PG27UQX med 4K UHD, 144 Hz och Mini LED-teknik

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker ROG Swift PG27UQX med 4K UHD, 144 Hz och Mini LED-teknik

Under Computex 2019 presenterar Asus en uppföljare till spelskärmen ROG Swift PG27UQ, vilken bestyckas med ny bakgrundsbelysningsteknik som ska ge bättre bildkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prislappen kommer nog vara väldigt saftig.
Under 15 000:- skulle jag kunna överväga en, men kostar den ännu mer så väntar jag hellre något år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

De borde istället lägga krutet på att uppdatera IPS-skärmarna under 10 000 kronor så att vi slipper paneler från 2015 med horribel kvalitetskontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lodisen: "då föregångaren i dagsläget kostar cirka 26 000 kronor." Så tror jag på mer än så, synd!

Permalänk
Medlem

Antar att 27" formatet begränsar antalet mini LED till 576, eller är det G-Sync/144Hz som gör det? Deras tidigare annonserade 32" ProArt PA32UCX monitor har över 1000 mini LED.

Permalänk
99:e percentilen

Har den en fläkt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

De borde istället lägga krutet på att uppdatera IPS-skärmarna under 10 000 kronor så att vi slipper paneler från 2015 med horribel kvalitetskontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Det borde ju ligga mer pengar i det segmentet också med tanke på att även här på Sweclockers med alla entusiaster så verkar de flesta tycka att 25000 är alldeles för mycket. Jag skulle iallafall gissa att det säljs långt mer än 10 gånger mer skärmar i segmentet 5-10k och det borde fortfarande finnas ganska goda marginaler på den nivån.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Har den en fläkt?

Jepp, dubbla fläktar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Prislappen kommer nog vara väldigt saftig.
Under 15 000:- skulle jag kunna överväga en, men kostar den ännu mer så väntar jag hellre något år.

Lär ju bli det dubbla, realistiskt sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

De borde istället lägga krutet på att uppdatera IPS-skärmarna under 10 000 kronor så att vi slipper paneler från 2015 med horribel kvalitetskontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=xv273&p=4925319
4k 144HZ IPS för under 10k

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt. Om ett par år kanske de lyckas prestera en skärm som inte behöver aktiv kylning, och då kan det bli intressant. Tills dess: helt ointressant, oavsett pris, prestanda och kvalitet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

Jepp, dubbla fläktar.

OK. En skärm med fläktar står inte jättehögt på min önskelista, får jag säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

De borde istället lägga krutet på att uppdatera IPS-skärmarna under 10 000 kronor så att vi slipper paneler från 2015 med horribel kvalitetskontroll.

Vad vill du ha utöver IPS? 144Hz? G-Sync? Storlek? Det finns flera bra nya IPS-skärmar under 10k, men de är inte gaming inriktade.

TFT Central har en lista på lite nya kommande paneler från AU Optronics. Sen finns även LG och Samsung som tillverkar paneler.
https://www.tftcentral.co.uk/blog/au-optronics-latest-panel-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK. En skärm med fläktar står inte jättehögt på min önskelista, får jag säga.

Men om det är LED-fläktar då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fulci:

Men om det är LED-fläktar då?

Då är det ett givet köp!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Under antagande att den inte har HDMI 2.1 så lär det ju handla om någon komprimeringshistoria? Lite tråkigt för en så dyr skärm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺

@Arzei: G-Sync är alltid över Displayport, så max 3840x2160 vid 120 Hz för 8-bitars okomprimerad signal.

Avlägset, men heller inte helt otänkbart, att Asus/Nvidia aktiverar DSC denna gång. Tekniken finns i grafikkorten, bör finnas med GTX 1xxx och nyare. Till skillnad då från HDMI 2.1 48 Gbps som då är minst en generation nya grafikkort bort.

Permalänk
Avstängd

För dyr!
Skulle aldrig köpa en skärm med fläkt! 🤮

Bara Nvidia G-Sync? Ingen VESA Adaptive-Sync? FreeSync? HDMI Variable Refresh Rate (VRR)? 👎

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Arzei:

Under antagande att den inte har HDMI 2.1 så lär det ju handla om någon komprimeringshistoria? Lite tråkigt för en så dyr skärm.

Ja, det blir väl antingen lägre färgupplösning eller DSC om jag förstår @Laxpudding rätt. Man får väl se det som en 120 Hz-skärm med en bonusfunktion, precis som PG27UQ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Arzei: G-Sync är alltid över Displayport, så max 3840x2160 vid 120 Hz för 8-bitars okomprimerad signal.

Avlägset, men heller inte helt otänkbart, att Asus/Nvidia aktiverar DSC denna gång. Tekniken finns i grafikkorten, bör finnas med GTX 1xxx och nyare. Till skillnad då från HDMI 2.1 48 Gbps som då är minst en generation nya grafikkort bort.

Det viskades inget om någon ny Displayport-standard på Computex? 1.5 eller vad det nu kan tänkas få för fint namn.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Attans, jag läste fel och blev helt upphetsad i onödan. Trodde det stod micro-LED, för DET hade varit intressant på riktigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Markusas:

Det viskades inget om någon ny Displayport-standard på Computex? 1.5 eller vad det nu kan tänkas få för fint namn.

VESA har pratar om Displayport 2.0 på CES bland annat. Men inget mer konkret än att de arbetar på det. Man lär känna sig manad att köra förbi 48 Gbps i alla fall. Så kanske produkter mot 2021 ifall en spec kommer i år?

Permalänk
Medlem

Jag är kanske ensam i det här, men visst skulle de kunna öka tummen något också utan att det blir "pixlig" bild?
Jag har en 27" TN-skärm med 1920x1080 idag, och visst är de nya panelerna långt bättre, det känns bara som om man blir lite snuvad på förbättringen. Bytte jag från en 24" skulle det kännas naturligt, men pixeltätheten i 4K på 27" räcker (enligt mig) gott till 32" också.

Permalänk

Där har vi ju de minifierade LEDsen! Så att platta spelskärmar suger mindre. Awesome

Fast jag inväntar 1080p 30" så jag slipper sega ner burken till 25% av prestandan. I spel.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

cool, hade köpt om den var lite större... sitter på en 32" curved nu och vill verkligen inte gå ner från denna, hade gillat äkta 4k och 144hz dock... hmm

Permalänk
Medlem

Face palm... Vi behöver en aktör som kan bringa dessapriser till humana nivåer. 22000kr får man en oled för o hela familjen njuter 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

cool, hade köpt om den var lite större... sitter på en 32" curved nu och vill verkligen inte gå ner från denna, hade gillat äkta 4k och 144hz dock... hmm

Du kan ju få exakt samma upplevelse på en 27" som en 32" om du bara sätter den lite närmare (och i korrekt höjd, nästan alla normalstora monitors måste pallas upp 10-20cm över maxhöjd för en svensk), förutsatt att du inte har problem att fokusera ögonen på normalt avstånd. (55-60cm för 27" kör jag ca från ögon->centrum av panelen). Det enda man förlorar är skrivbordsplats.

Det är inte så att pixlarna är osynliga på detta avstånd i 4k, man får fortfarande köra AA i spel etc. Skulle gott kunna ha 5k eller 8k på 27", personligen skulle jag inte vilja ha det med dagens grafikkort för det blir alldeles för tungdrivet, men kanske i framtiden eller med skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag är kanske ensam i det här, men visst skulle de kunna öka tummen något också utan att det blir "pixlig" bild?
Jag har en 27" TN-skärm med 1920x1080 idag, och visst är de nya panelerna långt bättre, det känns bara som om man blir lite snuvad på förbättringen. Bytte jag från en 24" skulle det kännas naturligt, men pixeltätheten i 4K på 27" räcker (enligt mig) gott till 32" också.

Ja, det vore inte fel, jag kör ju min X27 (samma skärm från Acer som PG27U) i native utan skalning och det är kanske lite smått ibland när man passerat de 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK. En skärm med fläktar står inte jättehögt på min önskelista, får jag säga.

Det bör dock sägas att vad jag vet så är det inte skärmen i sig som behöver fläkten utan GSync HDR modulen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ani_ma:

Face palm... Vi behöver en aktör som kan bringa dessapriser till humana nivåer. 22000kr får man en oled för o hela familjen njuter 😊

OLED-TV hade inte allt för milda priser de heller när det var nytt: https://www.sweclockers.com/nyhet/20773-lg-lanserar-oled-tv-i...

75.000 kr för den första 65-tums 4K-OLED:n. Vill minnas att de första modellerna med Full HD kostade lika mycket åren innan. I alla fall runt 50.000 kronor för 55 tum Full HD. Ja, innan reorna då.

Skillnaden är att OLED-TV idag säljs i miljoner exemplar världen över. Här med 4K-gamingskärmar talar vi om tillverkningsekonomi för nischade produkter som tillverkas i kanske 100 ggr färre exemplar. Gamingskärmar med teknik som till skillnad från OLED-TV saknar flera år av utveckling och marknadsmognad.