Asus rt ax88u med Telia fiber, WAN iconen blinkar rött utan internet..

Permalänk
Medlem

Asus rt ax88u med Telia fiber, WAN iconen blinkar rött utan internet..

Tjup har nu alltså fått för mig att införskaffa en ny router då den gamla Telia (Technicolor 799xtreme kanske den heter?) routern börjar strula smått och har hört att man nu kan använda sig av de flesta Asus Routrarna på marknaden för fiber och IPTV.

Så nu när jag skulle installera routern genom att sätta i en internet kabel från WAN uttaget ( det röda/första uttaget) på iteno xg6846 till Asus routerns WAN uttag så lyser det endast rött på Asus WAN icon och grönt på Itenon , så antar att allt funkar tills den kommer fram till Asus routern. Så har jag gjort nåt fel eller kommer det funka efter nån timma?

Testade även brygga Technicolor till Asusen men samma visa där då den visade röd lampa på WAN iconen och dmz är funktionell samt står att det blivit bryggat när man loggar in.

La även märke till att ipv6 inte får nåt internet ( nätvärksåtkomst saknas )när jag kopplar in laptop men verkar som ipv4 anslutningen funkar

Är helt klart nybörjare så ursäkta min kunskap men har försökt att läsa mig fram utan framgång gällande detta ärende.

Tack så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pynski:

Tjup har nu alltså fått för mig att införskaffa en ny router då den gamla Telia (Technicolor 799xtreme kanske den heter?) routern börjar strula smått och har hört att man nu kan använda sig av de flesta Asus Routrarna på marknaden för fiber och IPTV.

Så nu när jag skulle installera routern genom att sätta i en internet kabel från WAN uttaget ( det röda/första uttaget) på iteno xg6846 till Asus routerns WAN uttag så lyser det endast rött på Asus WAN icon och grönt på Itenon , så antar att allt funkar tills den kommer fram till Asus routern. Så har jag gjort nåt fel eller kommer det funka efter nån timma?

Testade även brygga Technicolor till Asusen men samma visa där då den visade röd lampa på WAN iconen och dmz är funktionell samt står att det blivit bryggat när man loggar in.

La även märke till att ipv6 inte får nåt internet ( nätvärksåtkomst saknas )när jag kopplar in laptop men verkar som ipv4 anslutningen funkar

Är helt klart nybörjare så ursäkta min kunskap men har försökt att läsa mig fram utan framgång gällande detta ärende.

Tack så länge

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Där har du stegen för IPTV i alla fall, sedan får någon som kan ASUS routrar här hjälpa dig med internet-delen i det hela.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Pynski: Vad är det för någon form av telia "fiber" du har? Stadsnät? Du kan i vilket fall som helst börja med att logga in på din asus router. Då borde du kunna utläsa vad den klagar på.

Permalänk
Medlem

Nja alltså vad gör du? WAN <-> WAN på två routrar? Vart går kabel från converter/vägguttag in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Pynski: Vad är det för någon form av telia "fiber" du har? Stadsnät? Du kan i vilket fall som helst börja med att logga in på din asus router. Då borde du kunna utläsa vad den klagar på.

Ja juste ursäkta så glömsk man kan vara, har fiber bredband 250/250 genom villa som Telia själva dragit ute från vägen.

Tyvärr kommer jag aldrig så pass långt att jag ens kan få fram inloggning till Asus routern då inget internet finns, och när man använder Windows felsökare får man fram meddelandat : Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt.

Har då en Cat5 kabel från datorn till Asus routern och kopplingen mellan dem funkar men inte från inkommande internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med strömsladd i till routern samt en tp-kabel från dators nic till en nätverksport i routern (1-4) bordu du kunna logga in. Hur lite internet du än har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Där har du stegen för IPTV i alla fall, sedan får någon som kan ASUS routrar här hjälpa dig med internet-delen i det hela.

/Lifooz

Tackar och jupp det är denne tråd som fick mig att införskaffa en ny router.
Men stora problemet just nu är tyvärr att jag inte från nån uppkoppling mellan iteno modemet till Asus routern så kan inte ens logga in för att göra konfiguration... ( Och det funkade mellan Itenon och Technicolors router)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pynski:

Tackar och jupp det är denne tråd som fick mig att införskaffa en ny router.
Men stora problemet just nu är tyvärr att jag inte från nån uppkoppling mellan iteno modemet till Asus routern så kan inte ens logga in för att göra konfiguration... ( Och det funkade mellan Itenon och Technicolors router)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du vanlig mediaomvandlare, och är det isådanafall den som är från Inteno?
För normalt sett så ansluter man bara den router man vill använda till mediaomvandlaren och sedan skall det bara vara att köra om det går smidigt, jag vet dock inte om Telia har någon pensionärs-spärr som gör att bara deras modem/routrar skall fungera när man har dem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pynski:

Tackar och jupp det är denne tråd som fick mig att införskaffa en ny router.
Men stora problemet just nu är tyvärr att jag inte från nån uppkoppling mellan iteno modemet till Asus routern så kan inte ens logga in för att göra konfiguration... ( Och det funkade mellan Itenon och Technicolors router)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara så att du måste koppla datorn på routerns wan-port DVS. Där inteno-modemet är inkopplat och konfa routern via 192.xxx.x.x.

Som ovan sagt så ska du komma åt routern hur lite internet du ån har då det är på ditt LAN.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Nja alltså vad gör du? WAN <-> WAN på två routrar? Vart går kabel från converter/vägguttag in?

Hmm är inte Itenon xg6846 ett modem/bredbands switch och som jag förstod så skulle man koppla en kabel mellan intenons WAN till Asus WAN enligt Asus handbok ( och så var det kopplat innan med Technicolorn och intenons)

Och med vart kabeln kommer från menar du den som är utifrån till den lilla "dosan" som hänger inne på väggen som sedan går in till intenon?

Är som sagt helt nybörjare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du vanlig mediaomvandlare, och är det isådanafall den som är från Inteno?
För normalt sett så ansluter man bara den router man vill använda till mediaomvandlaren och sedan skall det bara vara att köra om det går smidigt, jag vet dock inte om Telia har någon pensionärs-spärr som gör att bara deras modem/routrar skall fungera när man har dem.

/Lifooz

Precis som du säger så har jag Telias inteno medieomvandlare och har då kopplat till en Cat5 kabel på första uttaget på intenon till asus routerns WAN uttag utan framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pynski:

Precis som du säger så har jag Telias inteno medieomvandlare och har då kopplat till en Cat5 kabel på första uttaget på intenon till asus routerns WAN uttag utan framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Skevt, men ditt första steg blir att logga in på Asus-routern och se hur det ser ut där.
Det är förmodligen något mindre fel, för kan det fungera med Telias egna skrot så skall din Asus-router också kunna fungera lika bra den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Kan vara så att du måste koppla datorn på routerns wan-port DVS. Där inteno-modemet är inkopplat och konfa routern via 192.xxx.x.x.

Som ovan sagt så ska du komma åt routern hur lite internet du ån har då det är på ditt LAN.

Har nu försökt med kabeln från datorn till routers WAN uttag och fick fram att Dns server svarar inte och efter försök nummer 2 så är jag återigen tillbaka med Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skevt, men ditt första steg blir att logga in på Asus-routern och se hur det ser ut där.
Det är förmodligen något mindre fel, för kan det fungera med Telias egna skrot så skall din Asus-router också kunna fungera lika bra den.

/Lifooz

Jupp försöker men inga framsteg, skriver http://router.asus.com på sökrutan med både Chrome och Firefox men får bara fram att internet inte är anslutet, finns det nåt annat sätt att logga in på routern? Och wi-fit på asus routern syns men står inget internet tillgängligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni har inte funderat på att det kan vara ett adresslås?
Du ska ansluta kabel från väggen till Inteno's "WAN" och kabel till från Inteno-LAN till Router-WAN

Öppna CMD och ge oss:
Vad har din dator för IP? skriv ipconfig
Var har din dator för gateway? Bör vara samma som routerns "grund-IP" 192.168.x.x
Pinga google.se Skriv ping google.se

Dra ur nätverkskabeln ur WAN på routern
Återställ routern med knapp eller säkerhetsnål nånstans på routern

Inte för att låta som så men Google is the shiet.
Googlar man på modellnamnet får man upp en enkel installations-PDF som Botkyrka Stadsnät ger ut. Om det inte funkar så är något trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pynski:

Jupp försöker men inga framsteg, skriver http://router.asus.com på sökrutan med både Chrome och Firefox men får bara fram att internet inte är anslutet, finns det nåt annat sätt att logga in på routern? Och wi-fit på asus routern syns men står inget internet tillgängligt

Skickades från m.sweclockers.com

Fast internet skall ju inte behövas för att logga in på routern.
Jag kommer in på min gamle D-link även om jag rycker ut kabeln till mediaomvandlaren för den.

Har du testat med 192.168.0.1 ?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Default gateway borde vara 192.168.1.1 och inte http://router.asus.com.

Alltså TP-kabel från dator till nätverksport (1-4) på ASUS-router. Skriv sedan 192.168.1.1 i webbläsarens adressfält.

Permalänk
Medlem

Jag får kolla vidare imorgon då jag måste till arbetet tidigt imorn. Får tacka för all info o hjälp än så länge så hoppas vi att detta kan lösa sig snart. Och tror ni att mitt antivirus program Norton kan blockera routern så att jag inte kan logga in? För jag kan logga in på routern genom telefonen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Default gateway borde vara 192.168.1.1 och inte http://router.asus.com.

Alltså TP-kabel från dator till nätverksport (1-4) på ASUS-router. Skriv sedan 192.168.1.1 i webbläsarens adressfält.

När jag skriver in 192.168.1.1 får jag fram texten : Your internet access is blocked på Chrome, så det får man att fundera på om det kan vara nåt med mitt antivirusprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pynski:

När jag skriver in 192.168.1.1 får jag fram texten : Your internet access is blocked på Chrome, så det får man att fundera på om det kan vara nåt med mitt antivirusprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

testa att stänga av det tillfälligt. har du ändå inget internet så har det ju inte så stor betydelse om man är skyddad eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prova att återställa windows brandvägg?

Permalänk
Medlem

Tjena alles, nu när jag kom hem o startade upp routern med WAN inkopplad till Telia fibern så funkade det med telefonen och laptopen utan problem, hinner dok ej testa på den stationära idag så blir att kolla på det tills imorgon.

Stora framsteg hursomhelst, sen varför det helt plötsligt funkar på dem andra enheterna har jag dok ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena o sorry att man är några dagar efter med uppdatering men nu är den här.

Så det började med att det inte gick att logga in på routern från primära datorn men så fick jag veta att dem har en App till Android som heter Asus router, med hjälp av den kunde jag konfigurera routern, dagen efter testade jag med WAN kopplingen igen från Inteno'n till Asusen och nu lös det vitt som dem andra (innan var den röd) .
Så testade först med laptopen och där funkade det galant.

Idag kunde jag äntligen testa på primära datorn då funkade internet med endast ett problem, kunde återigen inte logga in med den primära datorn på routern, så gjorde helt enkelt det enklaste och sökte på det jag fick upp varje gång "Your internet access is blocked" och då fann jag en tråd om att NordVpn kan strula till det så testade helt enkelt att avinstallera det med goda resultat Jag kunde tillslut logga in med den primära datorn så nu är man rätt lycklig med endast ett par arbets moment kvar så jag får IPTV att funka men det ordnar sig nog.

Vill hursomhelst tacka alla för sig engagemang o svar och ursäkta om det vart långt skrivet eller felskrivningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pynski: Bra att du fått det att fungera. Men att man kör VPN på datorn är ju självklart att väldigt stor vikt att tala om. Något att tänka på nästa gång du vill ha hjälp med felsökning är ju då att tala om allt du kör på datorn som VPN, brandväggar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Pynski: Bra att du fått det att fungera. Men att man kör VPN på datorn är ju självklart att väldigt stor vikt att tala om. Något att tänka på nästa gång du vill ha hjälp med felsökning är ju då att tala om allt du kör på datorn som VPN, brandväggar osv.

Mjo förstod det nu men har ju funkar att ha vpn installerat på förra routern utan ens gnutta problem med inloggning så därför trodde jag inte att det skulle kunna påverka denna router.

Men nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com