Google blockerar ad-blockers i Chrome

Permalänk
Medlem

Google blockerar ad-blockers i Chrome

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Ja Microsoft är väl gladast utav detta, fler som kommer bara använda nya Edge istället nu då för Chrome.
Själv lär det väl bli Firefox. Men kommer inte orka byta fören detta faktiskt händer.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande faktiskt, med tanke hur mycket av reklamen på nätet som google äger.
Tur att man redan bytt till firefox då..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen visar de sitt riktiga ansikte Jag är en trogen FF-user sen många år, detta cementerar bara mitt val ytterligare

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Synd, blir väll att byta till FF snart. När ska det här implementeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Äntligen visar de sitt riktiga ansikte Jag är en trogen FF-user sen många år, detta cementerar bara mitt val ytterligare

Samma här, har haft Firefox som huvudwebbläsare länge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har hoppat lite mellan FF och Chrome då Chrome har lite bättre GP/admx profiler men det får bli firefox i fortsättningen. Sånt här trams går jag inte med på.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hmm blir nog att sätta upp ett hårdvarulösning typ pi-hole eller liknande, tyvärr blir det ju så jobbare att White lista via sidor.
Förstår ju varför de gör det men känns inte som rätt sätt att lösa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte varför nån vill använda Chrome, annat än till sin Chromecast typ. Vad är argumentet för att använda Chrome framför Firefox?

Chrome är väl bara till för att säkra ännu mer information åt Google om användaren?

Permalänk
Medlem

brave är rätt nice också.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Äntligen visar de sitt riktiga ansikte Jag är en trogen FF-user sen många år, detta cementerar bara mitt val ytterligare

Annars kanske Opera är ett bra alternativ också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

jag är så gammalmodig att jag använder hosts, det ger lite roliga resultat ibland, på vissa sidor får jag besked om att stänga av adblocker, vilket ju blir lite svårt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Eldräven har jag använt sedan den om i princip.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Cenorida:

Annars kanske Opera är ett bra alternativ också

Ja, gamla Opera. Numera är den Chromium-baserad så det går tyvärr bort.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

brave är rätt nice också.

Jag har testat Brave ett par dagar och än så länge är jag riktigt nöjd. Känns som Chrome fast snabbare, och inbyggd adblock är nice. Alla addons som funkar i Chrome funkar även i Brave.

Gillar även att flikarna inte är lika gigantiska som i Chrome.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag har sen länge kört firefox på android just på grund av adblock support.
Kommer garanterat att byta till firefox även på Windows i fall detta slår igenom.

Återstår bara att flytta alla bokmärken osv, men det går nog ganska fort.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kör i huvudsak Firefox men enstaka gånger Chrome också, är inte så orolig så skippar bara Chrome helt om det händer, men skulle tro att programmakare kommer med mjukvara som stoppar reklam innan det når webbläsaren helt enkelt, tror faktiskt nått sånt redan finns, för några år sen kanske 7-10 år sen hade jag nått sånt installerat, kommer inte ihåg vad det hette dock..

Men hittar Google på detta kommer det motmedel är jag ganska övertygad om.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag förstår inte varför nån vill använda Chrome, annat än till sin Chromecast typ. Vad är argumentet för att använda Chrome framför Firefox?

Chrome är väl bara till för att säkra ännu mer information åt Google om användaren?

Förr var webbläsaren snabbast och hade mest stilren design och för min del har det bara blivit att man suttit kvar på samma, men funderar på att byta, kanske blir det Opera?

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: Tycker fortfarande att Chrome är smidigare än Firefox. Firefox har också haft många konstiga designval med åren, som hur krångligt det stundtals har varit att hitta till inställningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Ja Microsoft är väl gladast utav detta, fler som kommer bara använda nya Edge istället nu då för Chrome.
Själv lär det väl bli Firefox. Men kommer inte orka byta fören detta faktiskt händer.

Edge kommer bli chromiumbaserad under detta år.

Någon som vet hur detta kommer påverka nya Edge? Den tar ju tilläggen direkt från chrome web store. Tycker Firefox är fantastiskt bra på alla sätt och vis förutom på videoavkodning.

Permalänk

Vad hände med blokeringen av video reklam på websidor som google skulle göra, Forbes har en videospelare som drar rakt igenom mitt ublock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@Nätälskare: Tycker fortfarande att Chrome är smidigare än Firefox. Firefox har också haft många konstiga designval med åren, som hur krångligt det stundtals har varit att hitta till inställningarna.

Håller absolut med om det, bytte till Opera nu häromdagen och det är väldigt bra! Rekommenderar starkt, finns mycket valmöjligheter och inbyggt ad-block, mörkt tema och även VPN om man vill ha det.

Permalänk
Skrivet av femkantig:

brave är rätt nice också.

Brave är riktigt nice, lägg bara till ublock origin och den blir bäst...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jahopp... detta är bara trams

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Brave är riktigt nice, lägg bara till ublock origin och den blir bäst...

Ublock är väl bara en adblocker och det finns ju inbyggt i Brave... Eller missar jag något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

Ublock är väl bara en adblocker och det finns ju inbyggt i Brave... Eller missar jag något?

Jo det har du helt rätt i, dock är den inbyggda inte alls lika bra som ublock origin, som blockar i princip allt.tom video reklamen på twitch
Därför kör jag på den istället för den inbyggda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: Ok då förstår jag, ska testa byta jag med, tack för tipset

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Update 5/30: A Google spokesperson has reached out to us with a statement, clarifying Chrome’s position on ad blockers and reiterating that they’re still working on Manifest V3 with the community.

Chrome supports the use and development of ad blockers. We’re actively working with the developer community to get feedback and iterate on the design of a privacy-preserving content filtering system that limits the amount of sensitive browser data shared with third parties.

Source: https://9to5google.com/2019/05/29/chrome-ad-blocking-enterpri...

Har skummat igenom nyheterna lite men är det någon som vet när och om detta verkligen kommer genomföras?

Personligen använder vi gratisversionen av AdGuard i Chrome och AdGuard "until the end of time" på android, funkar mycket bra och blockerar även reklam i spel.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.