4K videoredigering, hjälp av dator/komponenter

Permalänk
Medlem

4K videoredigering, hjälp av dator/komponenter

Hej! Köpte mig en Gopro Hero 7 Black och har en dator med följande komponenter i: https://www.inet.se/kundvagn/visa/6870073/2014-06-22

Fast med ett

1060 6GB
32gb RAM minne
1000gb SSD

Bör jag uppgradera något? Min processor tror jag bottleneckar ganska hårt i denna setup både för spel samt redigering, eller vad tror ni?

Är det värt att köpa en macbook?? Varför isåfall? Samma komponenter för dubbla priset, kan någon motivera det?

Mvh tobbe

Permalänk
Medlem

Ja, 4 kärnor är nog inte mycket att hänga i granen.

Dina minnen är DDR3 va? Synd, om du ska uppgradera till något nytt så behöver du DDR4. Ett alternativ är då en begagnad i7 47XX om du kan hitta någon.

Om du kan vänta en månad till så kanske Ryzen 3000-serien vore intressant. Till exempel Ryzen 5 3600 med 6 kärnor + 12 trådar, men då behöver du ett nytt moderkort och DDR4-minnen. Så ett sådant uppgraderingspaket går nog på minst ~6000 kr om du ska ha 32GB minne.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Tanka ner Userbenchmark https://cpu.userbenchmark.com/Software så får du lite hum om hur det presterar.

Men nyare mer kraftfull CPU osv så lär det bli en hel del bättre, men du kommer för det behöva byta CPU, Moderkort och helt nytt RAM minne, samt nytt grafikkort, Tror inte det du har stödjer helt en 4K bildskärm om du tänkt redigera i 4K (3840x2160) och för moderna spel är det för klent idag, tex ett Nvidia GTX1060 är markant snabbare, även ett GTX1050 är bättre.

Kan inte hitta på nån direkt anledning till att skaffa en Macbook istället för en PC, om man kollar på ungefär samma pengar så får man motsvarande kvalitet på PC sidan som med en Macbook. Apple kan ha den fördelen att de är ensamma om plattformen och därigenom kan ha bättre kontroll på kompatibilitet.

Och vill du spela också, är ju en Macbook inget alternativ direkt heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Beror ju på redigeringsprogrammet. Vilket kör du?
Jag kör Davinci Resolve Studio (fullversion inte gratis) med datorn i sign. Redigerar 4K ur GoPro hero 7 Black och Lumix G80 (som har ännu högre bitrate och är tyngre för datorn) Med luts, Colour fairlight audio etc. Flyter som smör i solen.
Har även gjort samma redigering med min gamla bärbara I5 6300hq 16gb DDR4 och GTX970m 3gb.
Där blev det helt ok men inte helt smooth efter lite colour och någon Lut.

Ser ingen mening med MacBook för redigering? Förutom deras fina skärmar då kanske. Det är väl främst om du vill ha apples redigeringsmjukvara.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Kör Adobe premiere pro, har förstått att det programmet kräver mer än t.ex. Final cut och liknande, hur kommer det sig?

Om jag nu kör på ändå och låter de ta lite tid och gå lite hackigt och så, blir slutresultatet efter rendering dåligt eller är det bara ''arbetsprocessen'' som blir hackig?

Nu när ni säger det, finns det egentligen någon anledning att filma i 4K?

ska man köra 4K, redigera och skicka ut videon i 4k eller finns det någon + eller - sida med att t.ex. filma i 4k sen rendera ut den i 1080p? eller är det bara onödigt och man kan lika gärna köra 1080p på en gång?

är det någon skillnad på att filma i låt säga 4k 60fps för att ha möjlighet till slow motion? och där det inte behövs slow motion ändra frames till 24 istället för cinematic look? eller skär det sig på något sätt när man redan spelat in den i 60fps?

Man kan ju skapa något som heter ''proxy'' i adobe så man vad jag förstått tar ner bildkvalitén så det blir enklare för datorn att jobba med sen rendera den i 4k igen så den blir high quality?

Permalänk
Medlem

Är inte duktig i Premiere så vet inte varför den är tyngre, men premiere är mer CPU drivet än tex Davinci.
Klart det finns annledning att filma i 4K. Kvaliten blir ju bättre pga högre bitrate även om du sedan skalar ner det till 1080.
60FPS och tex 24FPS har samma bitrate i GoPro så kvaliten per bildruta blir faktiskt sämre men är det mycket rörelser i bilden så blir de mer flytande och naturliga.
Och sen är ju 60FPS bra om du ska göra tex en slowmotion då 24FPS lätt blir hackigt.
Proxy är en intern rendering som omvandlar filerna till ett mer lättläst och mindre komprimerat format. Tänk på att proxy filer tar en stund att skapa och kan beroende på valt proxyformat ta MYCKET plats på din hårddisk.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Är inte duktig i Premiere så vet inte varför den är tyngre, men premiere är mer CPU drivet än tex Davinci.
Klart det finns annledning att filma i 4K. Kvaliten blir ju bättre pga högre bitrate även om du sedan skalar ner det till 1080.
60FPS och tex 24FPS har samma bitrate i GoPro så kvaliten per bildruta blir faktiskt sämre men är det mycket rörelser i bilden så blir de mer flytande och naturliga.
Och sen är ju 60FPS bra om du ska göra tex en slowmotion då 24FPS lätt blir hackigt.
Proxy är en intern rendering som omvandlar filerna till ett mer lättläst och mindre komprimerat format. Tänk på att proxy filer tar en stund att skapa och kan beroende på valt proxyformat ta MYCKET plats på din hårddisk.

Okej, har nonstop läst och tittat yt angående redigering och liknande, har bestämt mig för 2,7k 24fps flat för att, ja det är den högsta upplösningen med flat istället för wide.

Borde jag testa davinci? Känns som adobe premiere är ett program man kan växa i ordentligt i sina kunskap, sen att man kan använda after effects och sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbez98:

Okej, har nonstop läst och tittat yt angående redigering och liknande, har bestämt mig för 2,7k 24fps flat för att, ja det är den högsta upplösningen med flat istället för wide.

Borde jag testa davinci? Känns som adobe premiere är ett program man kan växa i ordentligt i sina kunskap, sen att man kan använda after effects och sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag kör 4k 60FPS och kör lens correct i DVR för att göra den flat.
Davinci är precis som premiere ett Hollywoodprogram av rang! Förmodligen är det Premiere och Davinci som dominerar på PC sidan. Fördelen med Davinci är att du köper det en gång för ca 300$ och får alla upgraderingar på lifetime.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan