Permalänk
Medlem

Finns det några planer på något modell Fractal Design Define RC eller dylikt.
Mao något mer välbyggt/ljuddämpat i Define C storlek med modulärt inre? Gärna utan genomskinliga och lysande plastbitar som man kan se själva modermodemet igenom.

Om ni inte har det, varför?

Med vänlig hälsning, Gammal Farbror

Tappat ord...
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Är Node 804 på utgående? Finns det i sådana fall några planer på en ersättare?
Är ute efter ett kompakt chassi med många 3,5"-platser

Permalänk
Medlem

tjena! tänkte fråga vad som pågår med kundtjänsten på www.fractal-design-shop.de. så vitt jag har förstått så är det där man kan beställa reservdelar till chassin osv och stället är eran officiella reservdelsshop Har mejlas kundservicen flera gånger angående top-covern på ett fractal design define C som jag haft sönder men jag får inget svar. Är säkert 6 veckor sen jag mejlade sista gången via deras kontaktformulär på hemsidan. Gör jag något fel?? finns det andra sätt att få ett en ny top-cover?? tack för hjälpen

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Hej @fractal,

Sitter på ett Define Nano S med sidpanel i ljudisolerad plåt. Undrar om ni kan sälja en med fönster istället löst?
Mvh Ibland

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv

Hur monterar man 140mm eller 120mm på Define R5s front panel? Skruvarna som man fick med räcker inte till.

Permalänk
Medlem

Här var det länge sedan @Fractal Design svarade men jag gör ett försök ändå.

Jag vill använda mig av en kromad bulkhead-anslutning i toppen av mitt Define R6 för att få en snygg och smidig lösning för påfyllning av vatten men jag hittar inte någon som är tillräckligt stor, varken i krom eller något annat. Enligt manualen är diametern på hålet 25,4 mm men de största (enda) jag hittar har en ytterdiameter på 25 mm. vore tacksam för en länk i rätt riktning.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av mmarks:

Här var det länge sedan @Fractal Design svarade men jag gör ett försök ändå.

Jag vill använda mig av en kromad bulkhead-anslutning i toppen av mitt Define R6 för att få en snygg och smidig lösning för påfyllning av vatten men jag hittar inte någon som är tillräckligt stor, varken i krom eller något annat. Enligt manualen är diametern på hålet 25,4 mm men de största (enda) jag hittar har en ytterdiameter på 25 mm. vore tacksam för en länk i rätt riktning.

Hej!

Många av våra kunder använder AF-Fill Port G1/4 till R6:an.

Hoppas detta löser ditt problem!

Mvh

Permalänk

Hej @Fractal Design

En av mina fötter till fractal design R4 har gått sönder och jag skulle behöva beställa en ny. Hur ska jag gå tillväga på bästa sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av gamingfreak:

Hej @Fractal Design

En av mina fötter till fractal design R4 har gått sönder och jag skulle behöva beställa en ny. Hur ska jag gå tillväga på bästa sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Tråkigt att höra, gå in på

http://www.fractal-design.com/home/contact-us

och välj "Technical Support" när du väljer mottagare så kan de se om de kan få tag i några. Jag kan inte lova något eftersom vi slutat tillverka R4 men de kanske har ett par liggande om du har tur.

Permalänk
Medlem

Hejsan @Fractal Design

Jag håller på ett bygge och skulle uppskatta lite goda råd gällande placering av radiatorer.

Först och främst kanske jag ska lista mina komponenter:

Chassi: Fractal Define R6 TG
CPU: Intel i9 9940X
Moderkort: Gigabyte Designare X299 EX
Ram: Corsair Dominator 3200 4x16gb
Grafikkort: MSI Seahawk X 2080 ti (Kyls med 120mm radiator)
Kylare: Corsair H115i Platinum
Fläktar: 2x Corsair ML140 Pro RGB med Lightning Node PRO samt 3st 140mm Fractal fläktar som följde med chassit.
PSU: Corsair AX1600i

Så nu är frågan: vilken är den smartaste placeringen av processorkylaren samt GPU kylaren? Min första tanke var att placera H115 fram som intake, GPU radiatorn där bak som exhaust samt de två corsair fläktarna i taket som intake och blåsa ned på moderkortet. Sen såg jag några build videos på nätet med liknande komponenter som mina där de verkade sätta lilla GPU radiatorn där bak som intake, stora CPU radiatorn där fram som exhaust samt toppfläktarna som intake.
Vad rekommenderar ni experter? (Jag har flyttat bak platen som håller drives för att öppna upp luftflödet lite)

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

@Fractal Design:

Hej!
Jag har övervägt att skaffa ett node 304 ett tag. JJättefint chassi i grunden.
Mini-ITX med små mått där man ändå kan få in de största luftkylarna och långt grafikkort.
Och finns i vitt. En hit bara där. Men med många andra trevliga grejer såklart!

Men! Chassit har några år på nacken. Node 304 v2 hade varit fantastiskt (i wish )

Det jag funderar över är väl främst om ni har några ITXchassin på gång.
Trenden rör väl sig mot mindre vad jag förstått och det har ni såklart också koll på.
Givetvis kan ni inte berätta om era hemliga framtida projekt rakt ut. I get it.
Men någon form av hint om er syn på framtiden för små chassin hade varit väldans intressant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har en Fractal design S24 och hade tänk uppgradera till amd när det släpps nytt, finns det brackets att få tag på som fungerar med min?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Känns ganska dött här inne :/

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Är det så här ni behandlar era kunder?
Fractal Josh svarar till o med, men ni verkar ganska ointresserade av denna tråden.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Har köpt 2st Fractal Design Define R6 - Black och tänkte ge lite feedback om mina synpunkter och förslag till förändring. Har eller har haft tidigare Define R2, R4, R5.

1. Gillar de nya hårddisk vaggorna men vibrationsdämpningen med gummi bussningarna är i minsta laget. Fick vibrationer ut i chassit vilket skapade missljud tills jag byte gummi bussningar med tillhörande skruv mot de jag fått med mitt gamla Antec P280. Dessa är väll tilltagna och mycket mjukare. Detta skapar dock ett nytt problem då monteringspunkterna för hårddisk vaggorna sitter för tätt. Med den extra höjden som tillkommer med de större bussningarna så slår hårddiskarna i vaggan över om den användes. Min nödlösning i fallet är att jag använder varannan monteringspunkterna. Jag kan då ha som mest 6st 3,5 tums HDD då jag går miste om 5 av 11 platser.

Förslag: Bättre (större och mjukare??) bussningar och tillhörande skruv likt de från Antec i bilden. Minska antalet monteringspunkterna för HDD vaggor från 11 till kanske 8 och öka avståndet mellan dessa så HDD inte slår i vaggan över.

2. Tycker ni ska gå tillbaka till en öppen kammare istället för att dölja nätagget med en shroud, det så kallade "modern design" för chassin. Med en öppen kammare så är monteringen av systemet och kabeldragningen lättare med det extra utrymmet som skapas. Har i efterhand försökt att koppla i en extra kabel för sata strömmatning till mitt modulära nätagg och fick då dra ut nätagget i bak för att kunna komma åt.

3. Saknar den magnetiserade dörren från R2, R4. Ingen dealbreaker men den gillades.

Dessa är bara positiva vilket jag tycker ni ska fortsätta med:

+ Byggkvaliten i stort är väldigt bra.

+ Nya hårddiskvaggorna och monteringen av dessa är väldigt bra bortsett från det jag skrev i 1.

+ Frångått inskjutningen av moderkortsplåten som i R5. Var ofta ok men hade ett stort problem att koppla in en vinklad US3 internal header på mitt Asus Z77 Sabertooth.

+ Det nya kretskortet för fläktkontrollen är bra.

+ De nya sidopaneler och fästanordning är väldigt bra.

+ Fläktfiltrerna och ModulVent system är väldigt bra.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Passar meshify c mini fronten på define c mini? Vart kan man få tag på en ny front? Hittar ingen på hemsidan för reservdelar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hej @Fractal Design

Jag köpte nyligen en Celsius S24 och undrar lite hur den beter sig på PWM styrning.
1) Hur ser fläktkurvan ut för PWM?
2) Hur ser pumpkurvan ut för PWM?
3) Vad rapporterar den PWM egentlig? Jag får värden på runt 1800-2800, Är detta RPM på fläktar? Pumphastighet? Nånting annat som du kanske har ett dokument om?
4) Vad exakt gör auto?

Tack på förhand.
Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: min start knapp på chassit hänger sig hela tiden, finns det utbytespaneler? är inte sugen på att byta ett chassi pga en sådan skitsak, inköpt julen 2016. är ett Define C. hittar bara till Define R6.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Fractal Design

@Oliver91:

Tjena! Skapa en ticket här https://support.fractal-design.com/support/tickets/new så ska vi se vad vi kan göra.

Permalänk
Fractal Design

@varget:

Tjena!

Jag behöver hänvisa dig till https://support.fractal-design.com/support/tickets/new
Där kan vi sedan skicka frågan till produktutvecklarna som kan ge dig ett direkt svar på frågorna!

Permalänk
Fractal Design

@Snorlena:

Tjena! Skicka ett mail till oss via https://support.fractal-design.com/support/tickets/new så ska vi kolla vad vi har i lager!

Permalänk
Medlem

Ej aktuell. Köpte Noctua istället. Lös tr4 bracket till S36+ ?

Hej,

Köpte en S36+ för ett par dagar sen. Kollade listan över kompatibla sockets där jag handlade. Tr4 fanns med utan extra kommentarer. Så jag slog till. Sen upptäckte jag att jag behöver en bracket som följer med Threadrippern, Den har jag naturligtvis slarvat bort Så frågan är hur får jag tag på den nödvändiga delen. Jag har 4 långa fjäderbelastade tumskruvar som den förra kylare satt med, that's it.

Vore väldigt tacksam för tips och råd om hur jag får tag på delen utan att köpa en ny processor. Problemet måste ju ha förekommit i alla fall NÅN gång tidigare tänkte jag.

Tack på förhand.

Köpte Noctua istället.
Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Fractal Design

@novi:

Tråkigt läge
Jag ser att Asetek säljer sådana på Amazon.

https://www.amazon.com/Premium-sTRX40-Retention-Asetek-Based-...

Permalänk
Medlem

Om man har ett Meshify s2 utan fönster går det köpa ett fönster löst och montera eller är det helt andra fästen?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning att flera återförsäljare (komplett, webhallen) helt slutade sälja Vector RS under senaste veckan?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Fractal Design
Permalänk

Hej! Upptäckte för ett par månader sedan att min dator låter som en höfläkt vid hög belastning(tyngre spel, benchmark) och antog att det var mitt nya grafikkort(RTX 2060 Super) som var boven eftersom ljudnivå inträdde efter jag skaffat det. Efter närmare undersökning visade sig boven dock vara nätaggregatet, ett Fractal Design Integra M 650W. Det låter alltså så mycket vid belastning att det hörs in till nästa rum.
Finns det något jag kan göra för ett sänka fläktkurvan, eller är det dags att byta ut det? Nätaggregatet är ungefär 4 år gammalt.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

@Fractal Design
Hej.
Jag vill verkligen köpa ett Fractal Design Ion SFX-L Gold 650W för att frigöra lite extra andningsrum för mitt grafikkort (har en mindre chassi jag tagit bort PSU shrouden i)
Men när jag kollade speccsen på er hemsida ser jag att ATX 24-pin och EPS/ATX12V 4+4 pin är precis för korta för mitt bygge.
Vart kan jag köpa längre kablar?
Antar att det är samma kablar ni använder till era vanliga ATX PSU'er?

//Tack på förhand.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av stocken:

@Fractal Design
Hej.
Jag vill verkligen köpa ett Fractal Design Ion SFX-L Gold 650W för att frigöra lite extra andningsrum för mitt grafikkort (har en mindre chassi jag tagit bort PSU shrouden i)
Men när jag kollade speccsen på er hemsida ser jag att ATX 24-pin och EPS/ATX12V 4+4 pin är precis för korta för mitt bygge.
Vart kan jag köpa längre kablar?
Antar att det är samma kablar ni använder till era vanliga ATX PSU'er?

//Tack på förhand.

Hallå!

Pratade med kollegorna på kundtjänst som trodde sig kunde hjälpa dig med en sladd, skriv en ticket via https://support.fractal-design.com/support/tickets/new så återkopplar dom asap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hallå!

Pratade med kollegorna på kundtjänst som trodde sig kunde hjälpa dig med en sladd, skriv en ticket via https://support.fractal-design.com/support/tickets/new så återkopplar dom asap!

Tack för snabb hjälp. Jag skickade iväg en ticket.

Visa signatur

Error 404, System not found!