Stationär till laptop runt 15000kr

Permalänk

Stationär till laptop runt 15000kr

Tjena,

Skall nu gå från min stationära till laptop och söker något jag har möjlighet att göra jobb i office och likande program i jobbet, sen till hemmet vill jag kunna spela lite cs och wow classic, kan även hände att jag kommer köra lite nyare titlar när det kommer.
Kör även lite CAD och sen blir det film och serier till tvn.

Storlek:15.6tum eller mindre
Flyttbar mellan jobbet och hemmet.

Vill egentligen komma bort från gaming serierna men tyvärr verkar detta vara det som erbjuds.

Skulle vilja hamna runt 15000kr.
Kollade på denna och blev sugen ser inte så extremt farlig ut om man stänger av allt ljus och lullul.

Även över pris men 1070 göra mig intresserad.
https://www.dustinhome.se/product/5011093771/rog-strix-scar-ii-gl504gs

Har ni några andra förslag?
Kommer det snart några nya modeller som ger något extra som är värt att vänta på?

//gramps

Permalänk

Det är ett bra val av laptop till de beskrivningar som du ville att den skulle vara dock personligen tycker jag att det är lite lite utrymme på ssdn. Det är dock bara min åsikt. Det blir lite annorlunda men med mus och en annan skärm när du ska spela så är det inte så stor skillnad, skärm tangentbord och mus precis samma bara att när du pluggar ut den kan du gå till jobbet med den.

Permalänk
Skrivet av Devine_Player:

Det är ett bra val av laptop till de beskrivningar som du ville att den skulle vara dock personligen tycker jag att det är lite lite utrymme på ssdn. Det är dock bara min åsikt. Det blir lite annorlunda men med mus och en annan skärm när du ska spela så är det inte så stor skillnad, skärm tangentbord och mus precis samma bara att när du pluggar ut den kan du gå till jobbet med den.

Du har rätt i det men har en ssd på 1tb som jag tänkte sätta in om det finns plats ej kollat.
Allt arbete som jag gör sparas över på två olika externa 1tb.

Så blir nog till att köpa denna i slutändan om inget mer intressant kommer den närmaste veckan.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du ha mest spelprestanda för pengarna så är den datorn du länkar till själv nog bland det bästa du kan köpa.

Vill du komma bort från "gaming" stuket och ha ngt som är mer bärbart, ljusår bättre byggkvalité och 100ggr snyggare så kan du köpa en XPS 15 för 18k (ink 12% rabatt som erbjuds nu på dells website)
https://www.dell.com/sv-se/shop/deals/xps-15/spd/xps-15-9570-...

Då får du o andra sidan finna dig in att skruva ner inställningarna ngt när du spelar, eftersom den bara har ett 1050Ti

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-...

Har själv kikat på denna Y540 med 1660Ti och kommer nog slå till då den säljs hos nån återförsäljare här i Sverige. Köper du från deras sida kan du dock anpassa konfiguration efter eget tycke.

Ser helt okej ut, skriker inte så mycket gaming om den iaf.

Här är kan man läsa liten jämförelse med 1660 Ti och 1070: https://www.notebookcheck.net/GeForce-GTX-1070-Laptop-vs-GeFo...

Sen är det även 9:e generationens processorer med antingen i5 9300H eller i7 9750H. Hur skillnaden är mot dom äldre processorerna vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

Gjorde en sökning på prisjakt med följande kriterier:

  • 16GB RAM

  • GTX 1060Ti/1070/1080 samt RTX-serien

  • Intel-processor (tror inte att AMD-ditona i laptops är jämförbara).

Prisjakt: Spellaptops
Det finns 4st som börjar på 16000:-, för det priset finns det t.o.m. en med ett RTX2060:
Inet: Omen 15.
Den är dock rätt begränsad i övrigt med en 4-kärnig processor, 60Hz-skärm och bara 1 RAM-sticka. Bäst balans verkar det vara på Acer:n med 512GB SSD, I7 8750H & 1660Ti:
Elgiganten: Acer Nitro 5

Permalänk
Skrivet av AxF:

Ska du ha mest spelprestanda för pengarna så är den datorn du länkar till själv nog bland det bästa du kan köpa.

Vill du komma bort från "gaming" stuket och ha ngt som är mer bärbart, ljusår bättre byggkvalité och 100ggr snyggare så kan du köpa en XPS 15 för 18k (ink 12% rabatt som erbjuds nu på dells website)
https://www.dell.com/sv-se/shop/deals/xps-15/spd/xps-15-9570-...

Då får du o andra sidan finna dig in att skruva ner inställningarna ngt när du spelar, eftersom den bara har ett 1050Ti

Tack tack är ju intresserad av storlek och utseende av Dell xps men tycker den blir lite dyr för vad jag får tyvärr.
Vill ha något som går att spela på med lite modernare titlar och vill även har en i7a då jag använder datorn till lite 3d modellering och renderar lite.
Använder även vad till att göra ritningar och räkna ut kvadratmeter och hur det är bäst att lägga mattorna för att spara så mycket material som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SiRai:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-y-...

Har själv kikat på denna Y540 med 1660Ti och kommer nog slå till då den säljs hos nån återförsäljare här i Sverige. Köper du från deras sida kan du dock anpassa konfiguration efter eget tycke.

Ser helt okej ut, skriker inte så mycket gaming om den iaf.

Här är kan man läsa liten jämförelse med 1660 Ti och 1070: https://www.notebookcheck.net/GeForce-GTX-1070-Laptop-vs-GeFo...

Sen är det även 9:e generationens processorer med antingen i5 9300H eller i7 9750H. Hur skillnaden är mot dom äldre processorerna vet jag dock inte.

Satte ihop denna på lenovos hemsida som verkar vara absolut starkaste alternativet.

15 093,23
3 018,65 kr momsKASSA
Lenovo Legion Y540-15IRH

16 770,25
Artikelnr 81SXCTO1WW

Skickas inom 3-4 veckor
-
1
+
DETALJER
Redigera Spara till senare
Specifikationer
Processor : Intel Core i7-9750H-processor (12 MB cache, upp till 4,50 GHz)
Operativsystem : DOS-fri
Språk (förinstallerat) : DOS-fri
Totalt minne : 16 GB (8+8) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 512 GB SSD, M.2 2242, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 15,6-tums FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz
Grafikkort : NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6 192 bitar
Färg : Svart
Tangentbord : Keyboard Backlit Black Nordic (DK/FI/NO/SV/EN)
Kamera : 720p HD-kamera med array-mikrofon
Surface Treatment : Texture Painting
Chipset : HM370
Batteri : 3-cells litiumpolymerbatteri, 57 Wh
Strömadapter : 230 W nätadapter (tre stift) – EU
Trådlös WiFi-adapter : Lenovo Wireless 2x2AC, Bluetooth Version 4.1
Garanti : Ideapad 2 Year Depot or Carry-in

size=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Gjorde en sökning på prisjakt med följande kriterier:

  • 16GB RAM

  • GTX 1060Ti/1070/1080 samt RTX-serien

  • Intel-processor (tror inte att AMD-ditona i laptops är jämförbara).

Prisjakt: Spellaptops
Det finns 4st som börjar på 16000:-, för det priset finns det t.o.m. en med ett RTX2060:
Inet: Omen 15.
Den är dock rätt begränsad i övrigt med en 4-kärnig processor, 60Hz-skärm och bara 1 RAM-sticka. Bäst balans verkar det vara på Acer:n med 512GB SSD, I7 8750H & 1660Ti:
Elgiganten: Acer Nitro 5

Tack så mycket för hjälpen.
Gick in och gjorde min egna på lenovos sida och som sagt fick med.

15 093,23
3 018,65 kr momsKASSA
Lenovo Legion Y540-15IRH

16 770,25
Artikelnr 81SXCTO1WW

Skickas inom 3-4 veckor
-
1
+
DETALJER
Redigera Spara till senare
Specifikationer
Processor : Intel Core i7-9750H-processor (12 MB cache, upp till 4,50 GHz)
Operativsystem : DOS-fri
Språk (förinstallerat) : DOS-fri
Totalt minne : 16 GB (8+8) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
Andra hårddisken : 512 GB SSD, M.2 2242, PCIe-NVMe, TLC
Bildskärm : 15,6-tums FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz
Grafikkort : NVIDIA GeForce RTX 2060 6 GB GDDR6 192 bitar
Färg : Svart
Tangentbord : Keyboard Backlit Black Nordic (DK/FI/NO/SV/EN)
Kamera : 720p HD-kamera med array-mikrofon
Surface Treatment : Texture Painting
Chipset : HM370
Batteri : 3-cells litiumpolymerbatteri, 57 Wh
Strömadapter : 230 W nätadapter (tre stift) – EU
Trådlös WiFi-adapter : Lenovo Wireless 2x2AC, Bluetooth Version 4.1
Garanti : Ideapad 2 Year Depot or Carry-in

Så känns som mitt självklara alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror du om denna då?

https://www.inet.se/produkt/1963516/asus-rog-strix-scar-g531g...

Personligen hade jag lagt ut någon 1-2k extra för att få en Asus framför en Lenovo, dessutom lite större batteri på Asusen.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Gjorde en sökning på prisjakt med följande kriterier:

  • 16GB RAM

  • GTX 1060Ti/1070/1080 samt RTX-serien

  • Intel-processor (tror inte att AMD-ditona i laptops är jämförbara).

Prisjakt: Spellaptops
Det finns 4st som börjar på 16000:-, för det priset finns det t.o.m. en med ett RTX2060:
Inet: Omen 15.
Den är dock rätt begränsad i övrigt med en 4-kärnig processor, 60Hz-skärm och bara 1 RAM-sticka. Bäst balans verkar det vara på Acer:n med 512GB SSD, I7 8750H & 1660Ti:
Elgiganten: Acer Nitro 5

har den äldre varianten Acer Nitro 5 black edition (osäker på femman orkar inte dra upp väskan just nu men 5 eller lägre hur som helst.) med en I5 7600 och 1060 6gb sjukt nöjd med den

köpte den varianten med endast SSD förinstallerad (vet inte om de finns flera varianter av samma modell idag) och satte i en vanlig 2.5" SSD på 512Gb som "lagringsdisk" i den i det tomma facket vilket var skitenkelt och bröt inte äns garantin då den inte var plomberad. lossa hela undersidan sen bara plug n play ner i tomma 2.5" sloten.

ända nackdelen jag har med den är väl att den är lite högljudd vid tung belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Tack tack är ju intresserad av storlek och utseende av Dell xps men tycker den blir lite dyr för vad jag får tyvärr.
Vill ha något som går att spela på med lite modernare titlar och vill även har en i7a då jag använder datorn till lite 3d modellering och renderar lite.
Använder även vad till att göra ritningar och räkna ut kvadratmeter och hur det är bäst att lägga mattorna för att spara så mycket material som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite det som är grejen, Den är inte för dyr för vad du får... Du får en dator med en betydligt trevligare formfaktor och byggkvalité än vad man får på en "speldator" . Med en given summa pengar (tillverkningskostnad) så lägger man på en speldator pengarna på GPUn och sparar på material samt kompromissar på formfaktorn (eftersom GPUn behöver mer utrymme för att andas) . I en highend ultrabook som XPS15 lägger man ist pengar på bygga datorn med mer påkostat material och design samt bestyckar den med en mindre kraftfull GPU som klarar av att leva i en tunnare dator.

Så tyvärr får man välja, tunn och snygg eller tjock och ful med bättre GPU

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Va osäker på om jag skulle starta en ny tråd, för är ute efter något liknande.

Är inte så haj på datorer, men spelar för nuvarande på en stationär dator som har i7 4770K, 16 gb ram och GTX 970. Ska dock flytta ihop med min flickvän samt plugga en del i höst och vill istället ha en laptop.

Hur skulle den här stå sig mot min nuvarande;

Processor : Intel Core i5-9300H-processor (8 MB cache, upp till 4,10 GHz)
Operativsystem : DOS-fri
Språk (förinstallerat) : DOS-fri
Totalt minne : 16 GB (8+8) DDR4 2 666 MHz SoDIMM
Första hårddisken : 1 TB hårddisk, 7 200 varv/min, 2,5 tum, 7 mm
Andra hårddisken : 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe
Bildskärm : 15,6-tums FHD (1 920 × 1 080), LED-bakgrundsbelysning, IPS, 300 nit, antireflex, 144 Hz
Grafikkort : NVIDIA GTX1660Ti 6GB GDDR6 192

Främst ute efter att spela spel, surfa och kolla film. Är det värt att lägga extra för att få ett 2060?