Permalänk
Medlem

Mellanmål/lätt frukost

Hej, undrar lite vad ni äter vid lättare måltider, särskilt nu när semestern börjar komma och rutinerna kanske inte alltid är på topp.

Letar egentligen efter små lätta rätter som fungerar som en lätt frukost eller mellanmål. Lätta och ganska snabba att göra men samtidigt goda och mättande. Har några stycken men det skadar aldrig att variera sig så fyll gärna på med mer:

Min personliga favorit, tar inte mer än fem minuter att göra och mättar bra.

3 ägg
En burk tonfisk (i olja)
Salt, peppar, cayennepeppar (kan ändras)
Chilisås/någon dressing om man så önskar

Knäck äggen i en skål och vispa med en gaffel tills du får en jämn blandning.
Tillsätt i hela innehållet från tonfisken (inklusive olja) och dela tonfisken i små delar. Rör om till en jämn blandning igen.
Tillsätt kryddor (dock inte såsen) och rör om.
Häll alltihop i en het stekpanna. Det tar inte många minuter innan rätten är klar men det är viktigt att den rörs om regelbundet.
Servera på tallrik och tillsätt eventuell sås/dressing, det behövs inte mycket mer än någon tesked i mitt tycke.

Den här rätten är ju en modifierad och mycket enkel äggröra, konsistensen blir nästan som köttfärs och slinker lätt ned. Kan med fördel serveras med grovt bröd eller för den delen helt för sig själv. Står mig på detta i ett antal timmar.

En annan favorit är makrill i tomatsås som läggs på rågbröd med smör/färskost och enbart lite nymalen peppar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Havregrynsgröt med chiafrön, banan och jordnötssmör är ganska standard här. Äggröra är gott, men lite för mäktigt för frukost tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

kaffe å en cigg sk fransk frukost.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@MH25 Äggmacka eller nudlar brukar det oftast bli eller korv med bröd som finns i frysen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"lätt" måltid o så knäcker du tre ägg?? Skulle vilja se dina rejäla måltider

Nu på sommaren gillar jag smoothies på färska bär. Så länge man har i havre så mättar de riktigt bra. Och kan sparas till flera måltider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Själv vill jag äta rejält på morgonen.
Började äta nytt härligt ris varje morgon efter jag varit i Japan en tid, sätter riskokaren på timer bara så har man härligt ris på morgonen, vissa älskar kaffe doften på morgonen, jag gillar risdoften

Till detta har jag varierande saker ex:
Tonfisk på burk som jag öser ner lite
Ägg
Stekt lax (om man orkar)
Toppings som furikake har jag alltid.

Ibland kör jag ren Svensson frukost dock, oftast på helger. Och då är det antingen egen bakat bröd eller frallor ifrån condis.

När jag var yngre åt jag aldrig frukost, drack en redbull typ. Efter jag började äta rejäl frukost har jag så mycket mer energi under dagen, bästa jag ändrat.

Jag äter alltid lättare middag dock, att äta något tungt mitt på dagen tar död på mig.

Permalänk
Inaktiv

Ett rejält frukost som innehåller det mesta. Alltifrån gröt, rökt/inlagd fisk, bröd med en massa pålägg, filmjölk och musli, kokta ägg, ibland stekta.
Skillnad mellan mig och en stadsbo är att jag ska fysisk arbeta efteråt. Semester är bara det som barn hade när de gick i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett rejält frukost som innehåller det mesta. Alltifrån gröt, rökt/inlagd fisk, bröd med en massa pålägg, filmjölk och musli, kokta ägg, ibland stekta.
Skillnad mellan mig och en stadsbo är att jag ska fysisk arbeta efteråt. Semester är bara det som barn hade när de gick i skolan.

Fast som stadsbo kan jag slita mycket också bland annat lager eller bygg där kan det va väldigt mycket fysiskt arbete.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Äter kvarg med blåbär och hallon till frukost, tar inte mer än 2-3 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett rejält frukost som innehåller det mesta. Alltifrån gröt, rökt/inlagd fisk, bröd med en massa pålägg, filmjölk och musli, kokta ägg, ibland stekta.
Skillnad mellan mig och en stadsbo är att jag ska fysisk arbeta efteråt. Semester är bara det som barn hade när de gick i skolan.

Kära nån, hade jag tryckt i mig så mycket mat på morgonen hade jag inte kunnat jobba sen. En skål havregrynsgröt innan man far iväg till jobbet sitter fint.

Permalänk
Medlem

Äter ingen frukost (även fast jag funderat på att börja med lite lättare saker, typ smoothie eller liknande, jobbar trots allt ute i 8h per dag). Brukar äta ett par kokta ägg med kaviar på knäckebröd på kvällen. Annars försöker jag att inte proppa i mig för mycket (är tyvärr smått överviktig).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Har kört en del overnight oats. Havre, mjölk, salt som bas i en burk. Toppar oftast med lite frusna bär som jag lägger i på kvällen. Går även bra att ha i chia frön eller lite vad som helst. Enkel och smidig frukost/mellanmål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Kära nån, hade jag tryckt i mig så mycket mat på morgonen hade jag inte kunnat jobba sen. En skål havregrynsgröt innan man far iväg till jobbet sitter fint.

Och du jobbar som grovarbetare och ska slänga upp saker på 60kg över huvudet etc?
Det är skillnad på jobb och jobb, när jag själv är en kontorsråtta vilket är övriga året så äter jag inte mycket. Eller det gjorde jag, men det har det blivit ändring på.

*edit*
En riktig man visar en riktig frukost här: https://www.youtube.com/watch?v=Ys3BtOBPVhg&t=94s

Permalänk
Medlem

2 st Husman knäckebröd mackor med Bregott mellan och 1st pålägg + 1 glas juice.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett rejält frukost som innehåller det mesta. Alltifrån gröt, rökt/inlagd fisk, bröd med en massa pålägg, filmjölk och musli, kokta ägg, ibland stekta.
Skillnad mellan mig och en stadsbo är att jag ska fysisk arbeta efteråt. Semester är bara det som barn hade när de gick i skolan.

Betald semester har ju dock alla i detta landet som arbetar
Men om du menar att du aldrig tagit ut någon betalt semester i ditt liv så borde du nog göra det ärligt talat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och du jobbar som grovarbetare och ska slänga upp saker på 60kg över huvudet etc?
Det är skillnad på jobb och jobb, när jag själv är en kontorsråtta vilket är övriga året så äter jag inte mycket. Eller det gjorde jag, men det har det blivit ändring på.

*edit*
En riktig man visar en riktig frukost här: https://www.youtube.com/watch?v=Ys3BtOBPVhg&t=94s

Typ 3 dl vispgrädde till äggröran, börja dagen med att hälla i sig massa grädde = fy fan, hade mått så dåligt så de finns inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Betald semester har ju dock alla i detta landet som arbetar
Men om du menar att du aldrig tagit ut någon betalt semester i ditt liv så borde du nog göra det ärligt talat

"Semester" har jag allt haft, men semester för mig och vissa andra betyder gå från ett jobb till ett annat. Vissa har 10 st barn att passa, jag har andra saker. (nej tyvärr inte 10st fruntimmer, utan andra saker)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, intressant att se hur olika vi äter.

Det är stor skillnad på vad jag äter när jag jobbar och när jag är ledig. Inte alltid lunch hinns med när jag jobbar och då får det bli en stadigare middag exempelvis.

Skrivet av talonmas:

"lätt" måltid o så knäcker du tre ägg?? Skulle vilja se dina rejäla måltider

Nu på sommaren gillar jag smoothies på färska bär. Så länge man har i havre så mättar de riktigt bra. Och kan sparas till flera måltider.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så kan man se det.

Men ja, den är ganska lätt när man tittar på vad det är. Jag använder den rätten som en frukost eller ett mellanmål när det går längre mellan måltiderna än vanligt. Jag äter alltså inte detta som ett mellanmål mellan en ordentlig lunch och en ordentlig middag. Tänk snarare att jag blir bortbjuden på en senare grilllunch vid 15-16, då äter jag det runt 9-10 och ingen "vanlig" lunch.

Havresmoothies är ett bra val.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och du jobbar som grovarbetare och ska slänga upp saker på 60kg över huvudet etc?
Det är skillnad på jobb och jobb, när jag själv är en kontorsråtta vilket är övriga året så äter jag inte mycket. Eller det gjorde jag, men det har det blivit ändring på.

*edit*
En riktig man visar en riktig frukost här: https://www.youtube.com/watch?v=Ys3BtOBPVhg&t=94s

Nej men fysiskt är det, och skiftar till och från, ibland är det mycket tungt, ibland inget alls. Äter jag för mycket på morgonen blir jag bara trött. Samma vid lunch, sitter man o käkar buffé och så ska man jobba när man har rena matkoman

Permalänk
Medlem

Brukar äta rostat bröd med smör ost och apelsinmarmelad. Havregrynsgröt är bra också men tar längre tid att göra bra.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core