Eventuellt förbud mot elsparkcyklar – vad gäller för konsumenten?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på förbud (och tror inte det blir verklighet heller), men samma krav och trafikregler som för moped vore bra

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

moralpaniken är ett faktum på swec

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Proffsmoddare

Som andra här anser jag att en mopedklassning vore rätt väg att gå.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Nu är ju 20 km/h ungefär så snabbt som en vanlig Svensson springer under ett hundrameterslopp, så fortfarande ingen hastighet att förakta.

Permalänk
Medlem

Varför har inget förbud mot bilar, bussar, cyklar, flygplan, tåg eller båtar införts tidigare undrar jag. Hur kan vi ens få gå på våra gator och torg? Men det kommer väl förbud och begränsningar även där i takt med att det "smarta" övervakningssamhället växer fram. Den moderna inkonsekvensen plågar logik, frihet, sunt förnuft och vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är bara en svensk tradition att vilja förbjuda nya saker för att "skydda folket".

Några hemskheter som vi historiskt ville förbjuda är hårdrock, satellit-tv och tv-spel. Se det som ett utspel för att få uppmärksamhet snarare än något som kommer ske.

Tyvärr går det inte förbjuda dåligt omdöme, vilket alltid är orsaken till olyckor. Samtidigt blir det löjligt att snacka förbud över en olycka när vi vet tusentals dör per år pga utsläpp osv.

Nåja, jag vet inte om det är så specifikt en svensk tradition. Tendensen finns i alla trygghetsknarkande rika länder.

Även om det förefaller absurt när man tar ett steg tillbaka, så är det ju faktiskt svårt att förneka att omfattande regelverk och lagstiftning har, överlag, fungerat ganska bra när det gäller att fostra säkerhetstänk och minska olyckor. Motsatsen, att gå mot ett mer minimalistiskt regelverk där individer tillåts och tvingas till att stärka sitt personliga ansvar är blott ett tankeexperiment.

Min spontana känsla är dock att det är galenskap att skapa alla dessa specifika klassificeringar av fordon som liksom öppnar upp för diskussioner likt den här där första tanken är att ändra och peta i regelverk. I en utopi så ser jag framför mig en hel drös med prejudicerande domar som demonstrerar att det som beivras är vårdslöshet när andra människors säkerhet äventyras... Tyvärr finns det ju inte en suck att polis- och rättsväsende är kapabla att svara upp mot sådana förväntningar.

Permalänk
Medlem

Tycker inte man kan förbjuda det, den som kör måste köra ansvarsfullt. Problemet kan dels vara att de som kör inte har körkort och då sämre koll på trafikregler och risker. Tycker hjälmtvång på elsparkcyklarna och elscootrarna. På det sättet som man ofta kör och de små hjulen så tycker jag det ser livsfarligt ut ibland.

Sedan finns samma problem som med elcyklarna, att man drar upp medelhastigheten på cykelbanorna och accelerationen som gör att högre hastigheter uppnås när man inte förväntar sig det. Om man ska korsa en cykelbana med bil behöver man titta sig extra noga för.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niczo:

Skivbromsen på min M365 fungerar utmärkt, jag kan inte tänka mig att bromssträckan är längre än på en cykel. Hyrsparkcyklarna är kanske en annan historia, risk att de valt bort skivbromsar pga kostnaden och att de behövs kalibreras och rengöras ganska ofta.

Men även om bromsen i sig orkar bromsa hjulet så är jag skeptisk till att man kan bromsa effektivt ute i trafiken, du har ju ganska dåligt väggrepp och skulle du ha bra grepp borde det väl bli en kullerbytta ?
Och hur är det om man åker utför en längre backe, överhettar inte bromsarna då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men även om bromsen i sig orkar bromsa hjulet så är jag skeptisk till att man kan bromsa effektivt ute i trafiken, du har ju ganska dåligt väggrepp och skulle du ha bra grepp borde det väl bli en kullerbytta ?
Och hur är det om man åker utför en längre backe, överhettar inte bromsarna då ?

Ja, det kan bli en kullerbytta om man bromsar för hårt, och om det är minsta grus på vägunderlaget kan man börja slira. Att man har dåligt grepp är ju dock inget unikt för elsparkcyklar, jag har själv varit nära på att landa på rumpan ett antal gånger när jag kört en vanlig racer med platta, smala däck.

Jag har bara behövt bromsa in från full gas ett par gånger på min xiaomi, det jag gjorde då var att böja knäna rejält och gå ner nästan i hukande position så min tyngdpunkt blev lägre. Annars hade mitt momentum kunnat kasta mig i en kullerbytta framåt. Man kan behöva tänka till lite extra jämfört med en cykel ibland, men det är också därför jag tycker de borde vara mopedklassade. Då skulle man också kunna höja maxhastigheten något och tillåta en högre motoreffekt inom samma "klass".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Förbud - nej. Ändra på regler när det gäller framförande och högre krav på säkerheten runt dessa - ja.
Många som inte tänker på att man är helt oförsäkrade med dessa. Uthyrarna har ingen försäkring som täcker dig eller skadan som uppstår på dig, eller den du skadar. Så personerna som åker i dessa får själv pynta upp hela kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Finns det så mycket man kan göra? Tycker mest det är en försäkringsfråga. Böter på vårdslöst beteende är det väl redan? Hjälmtvång är en bra ide.

Vilken försäkring? Enda försäkring som finns är olycksfallsförsäkring som täcker en själv vid skada, annars finns det inga försäkringar för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vilken försäkring? Enda försäkring som finns är olycksfallsförsäkring som täcker en själv vid skada, annars finns det inga försäkringar för dessa.

Det är ju precis det jag menar, men man kan försäkra i princip vad som helst. Frågan är om det ska införas någon typ av krav på försäkring.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att elcycklar osv borde klassas som moped.
Folk kör ju som galningar tyvärr.

Annars kan man ju lika gärna tillåta el-kartar så kan jag också leva fan på gatan (hahaha), nej då skämt å sido.
Kan vara bra att folk tvingas att ha någon form av grundkännedom av traffikregler samt en typ trafikförsäkring (som mopeder har) om man nu skall åka runt på eldrivna fordon. Skillnad om alla sköter sig men så är ju inte fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En mopedklassning vore ju i princip att döda produkten eftersom hjälmtvång och rätt att framföra den enbart på vägar och cykelbanor minskar dess flexibilitet avsevärt. Är det verkligen rimligt och nödvändigt?

Jag är kluven..

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi av säkerhetsskäl förbjuda något fordonsslag över huvud taget så är det bilen vi bör förbjuda. Klart överrepresenterad i olycksstatistiken, och är även en "osynlig" dödare. Osynlig eftersom den är så normaliserad. Så folklig. Något som man identifierar med. "Det kunde vart jag vid ratten." Ett ton metall som framförs i upp till över hundra kilometer i timmen, framförd av förare som i bästa fall är en felbar människa, men i värsta fall sitter och fipplar med sin telefon och är totalt borta i en annan värld. Rent objektivt är det vansinnigt.

I det här fallet så pratar alla om att personen som avled körde en elspark, det som faktiskt gjorde ett vårdslöst beteende till en dödsolycka var att sparkföraren i fråga kolliderade med en bil. Elsparkcyklar är ju något nytt, och irriterande för många som inte själva kör elspark. (Vilket inte görs bättre av många av förarnas beteende i trafiken.) Det blir Den Andra i trafiken, som man lätt kan peka finger på.

När man kör en elsparkcykel, cykel eller liknande så är det främst sin egen säkerhet som man äventyrar (även om det så klart finns undantag, en äldre dam på min gata där jag bodde avled efter att ha blivit påcyklad på en trottoar). Med bilen sitter man själv rätt säkert i sin stålbur med hjul och äventyrar andras säkerhet (i alla fall så länge man inte träffar på en annan stålbur, eller av oaktsamhet kör in i något).

Så nä. Av säkerhetsskäl: Förbjud bilar, eller kanske lite mer realistiskt, förbjud att människor framför bilar när vi får fungerande teknik för självkörande bilar (med undantag för inhägnat område så klart, eftersom det trots allt är rätt kul att köra bil). Självkörande bilar behöver inte vara perfekta, bara bättre än en människa vid ratten. Fram tills dess är bilen med sin mänskliga förare tyvärr ett nödvändigt ont för att få vardagen att funka för många.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt är nog klassning enligt Moped Klass II det enklaste och snabbaste: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Då blir det hjälmtvång, max 25km/h och du måste vara minst 15 år fyllda med förarbevis för moped, alternativt om du är äldre och har körkort så går det såklart också bra.

Visst, det blir jobbigare att låna elsparkcyklarna spontant med dessa regler. Du måste troligen registera dig i förhand på en websida och maila in ditt förarbevis eller körkort etc. Och det blir jobbigare för turister som är här på besök, de får antingen ta sig tid att registera sig eller så får de cykla istället. Klassiska hyrcyklar finns ju fortfarande.

Men som det är nu är uthyrningen av elsparkcyklar lite vilda västern och en del kör inte speciellt bra, så det är inte konstigt att folk gör illa sig. Sedan är hjulen rätt små också, skulle nog vara bra med elsparkcyklar med aningen större hjul.

Överlag är jag positiv och tycker elsparkcyklar är positivt och miljövänligt och platseffektivt etc, men det måste nog till lite mera regler och kontroller av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det här fallet så pratar alla om att personen som avled körde en elspark, det som faktiskt gjorde ett vårdslöst beteende till en dödsolycka var att sparkföraren i fråga kolliderade med en bil. Elsparkcyklar är ju något nytt, och irriterande för många som inte själva kör elspark. (Vilket inte görs bättre av många av förarnas beteende i trafiken.) Det blir Den Andra i trafiken, som man lätt kan peka finger på.

Märkligt att du kan hävda att det var vårdlöst beteende av personen som omkom. INGEN har gått ut med information hur olyckan har skett. Av respekt för den omkomne så borde man inte sprida information som inte stämmer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Som andra har sagt är nog klassning enligt Moped Klass II det enklaste och snabbaste: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Då blir det hjälmtvång, max 25km/h och du måste vara minst 15 år fyllda med förarbevis för moped, alternativt om du är äldre och har körkort så går det såklart också bra.

Visst, det blir jobbigare att låna elsparkcyklarna spontant med dessa regler. Du måste troligen registera dig i förhand på en websida och maila in ditt förarbevis eller körkort etc. Och det blir jobbigare för turister som är här på besök, de får antingen ta sig tid att registera sig eller så får de cykla istället. Klassiska hyrcyklar finns ju fortfarande.

Men som det är nu är uthyrningen av elsparkcyklar lite vilda västern och en del kör inte speciellt bra, så det är inte konstigt att folk gör illa sig. Sedan är hjulen rätt små också, skulle nog vara bra med elsparkcyklar med aningen större hjul.

Överlag är jag positiv och tycker elsparkcyklar är positivt och miljövänligt och platseffektivt etc, men det måste nog till lite mera regler och kontroller av dessa.

Australiensisk forskning visar att en bilhjälm skulle minska bilisters huvudskador med 44%, huvudskador som är långt värre och som kräver mer än dubbelt så många vårddygn som t.ex. cyklisters huvudskador. När inför vi lagkrav på detta, känns som mer akut än för elsparkar?

Källa: Prevention of Head Injuries to Car Occupants:An Investigation of Interior Padding Options, NHMRC Road Accident Research Unit, University of Adelaide²Monash University Accident Research Centre(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Märkligt att du kan hävda att det var vårdlöst beteende av personen som omkom. INGEN har gått ut med information hur olyckan har skett. Av respekt för den omkomne så borde man inte sprida information som inte stämmer.

Informationen jag har sett är att personen i fråga körde i "relativt hög fart" (i detta läste jag in: för snabbt för att kunna bromsa i tid) i nerförsbacke. Denna har jag fått längre upp i tråden. Om det inte stämmer så ber jag så klart om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Informationen jag har sett är att personen i fråga körde alldeles för snabbt för att kunna bromsa i nerförsbacke. Denna har jag fått längre upp i tråden. Om det inte stämmer så ber jag så klart om ursäkt.

Visst kan han har kommit för snabbt, men bilarna kör också som galningar ibland på den vägen som korsar backen ner till stranden. Bor själv 5 min därifrån. Polisen har inte gått ut med någon information alls om hur olyckan gick till, så innan det så ska vi nog inte diskutera det här.

Men jag gick förbi en sådan Voi nu, har dom inte handbroms? Är det bara fotbroms eller är det en elektronisk broms? För jag trodde det fanns högre krav än fotbroms. Det är ju under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Australiensisk forskning visar att en bilhjälm skulle minska bilisters huvudskador med 44%, huvudskador som är långt värre och som kräver mer än dubbelt så många vårddygn som t.ex. cyklisters huvudskador. När inför vi lagkrav på detta, känns som mer akut än för elsparkar?

Bra synpunkter såklart, i en ideal värld kanske alla cyklister skulle ha hjälm? Jag brukar själv cykla med hjälm så för mig är det personligen inget problem. Men då bör kanske nämnas att jag är hyfsat vältränad och ofta cyklar om elcyklarna som går i 25 km/h. Så hade jag själv varit en slöputte som vinglat fram i 10-15km/h kan jag inte med säkerhet säga att jag hade velat ha hjälm på cykeln.

Nåväl, några reflektioner om cyklar vs elsparkcyklar:

1) Elsparkcyklar har ofta pyttesmå hjul som gör dom vingliga och känsliga för grus, kullersten och andra hinder. I jämförelse har cyklar ofta mycket större hjul som är stabilare och bättre för kullersten och grus.

2) Elsparkcyklarna drivs ofta via framhjulet, det gör att de lättare förlorar fästet i en kurva med grus jämfört med en vanlig cykel. Detta kan överraska ovana förare som försöker gasa i en snäv kurva med dåligt grepp.

3) Elsparkcyklar har ofta kortare hjulbas än cyklar, det gör att de blir nervösare och mera snabbstyrda. Dessutom finns det pga den korta hjulbasen en större potential att åka över styret om man bromsar hårt.

4) Elsparkcyklar är motoriserade fordon där man inte själv "kämpat för farten". Jag tycker det kan finnas ett argument att föra där man säger att ett motoriserat tvåhjuligt fordon bör framföras med hjälm. Medans då en vanlig trampcykel kan klara sig från hjälm än så länge, även om det flesta snabba vettiga cyklister har hjälm ändå.

På det hela taget tycker jag fortfarande att en klassning som Moped Klass II kan vara en vettig väg att gå. Kommer säkert vara många 12-14 åringar som blir sura över ett sådant förslag, liksom många ansvarsfulla turister och nyttjare av lånesparkar. Men lagen är alltid trubbig, den är svår att utforma så att den alltid är 100% rättvis.

Och någonstans måste man också dra en gräns tycker jag, hur unga personer som helst bör inte ge sig ut i trafiken på en elsparkcykel utan hjälm etc. Förbud tror jag inte på, men att lagen uppdateras så att den är mera lämplig för nya uppfinningar såsom elsparkcyklar är för mig bara naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tycker absolut att elcycklar osv borde klassas som moped.
Folk kör ju som galningar tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör folk på vanliga cyklar också tyvärr. Det är ju livsfarligt att knalla runt i Sthlm city cyklisterna kör som dårar och ingen bryr sig om vad som händer runt om dom.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Visst kan han har kommit för snabbt, men bilarna kör också som galningar ibland på den vägen som korsar backen ner till stranden. Bor själv 5 min därifrån. Polisen har inte gått ut med någon information alls om hur olyckan gick till, så innan det så ska vi nog inte diskutera det här.

Men jag gick förbi en sådan Voi nu, har dom inte handbroms? Är det bara fotbroms eller är det en elektronisk broms? För jag trodde det fanns högre krav än fotbroms. Det är ju under all kritik.

Ja absolut, och det är också andemeningen med det inlägg jag skrev. Du behöver inte frälsa kören.

Men om du nu håller med om att han körde för snabbt så är det ändå tillräckligt mycket för att skriva att han körde vårdslöst. Att köra för snabbt är att köra vårdslöst.

Att köra på ett ansvarsfullt sätt innebär att ta höjd för allt dina medtrafikanter kan tänkas göra och med tanke på väglag och andra egenskaper, och därmed kan undvika att utsätta sig själv för en dödsolycka på grund av någon annan gör fel. Detta är dock ännu mer viktigt när man kör bil eftersom man per definition utsätter sina andra oskyddade trafikanter för mer fara än en själv. Det är därför det är och ska vara högre krav på att köra bil än på att köra elspark.

Det är ju bara ren fysik. En elspark med totalvikt 100 kg som går i 20 km/h har en rörelseenergi på ~1,5 kJ, medan en bil på 1000 kg som går i 50 km/h har en rörelseenergi på ~100 kJ.

Permalänk
Medlem

Förbjud syre då det förgiftar och dödar oss sakta :).

Har funnits sparkcyklar med en liten förbränningsmotor i många år. kan vara hemmabyggen men vad gäller för dom? låt samma lag gälla för el sparkcyklar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Det gör folk på vanliga cyklar också tyvärr. Det är ju livsfarligt att knalla runt i Sthlm city cyklisterna kör som dårar och ingen bryr sig om vad som händer runt om dom.

Tyvärr gäller detta allt folk på gatorna..90% lever i sin egna värld..ingen tillsyn till folket omkring.

När man som cyklist måste plinga på mötande gängare som har näsan ner i mobilen 0-koll framåt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Lär väl bli något åt det hållet, exempelvis hjälmkrav osv. Tycker inte att jämförelsen med cyklar klockren. Det finns möjlighet för föräldrar att hålla koll på sina barn när dom cyklar på ett annat sätt (notera möjlighet), cykeln är kulturellt accepterat transportmedel - något man ej ska förminska etc. Elscootrarna är mer närbesläktade med de där 25-30-mopparna och samma sak vad gäller försäkringskrav och trafikregler bör därmed tillämpas.

Har personligen sett en pojke på bedömt 13-14 bast köra på en gående i en fotgängarzon. Lyckligtvis gick det bra, men flertalet frågetecken kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja absolut, och det är också andemeningen med det inlägg jag skrev. Du behöver inte frälsa kören.

Men om du nu håller med om att han körde för snabbt så är det ändå tillräckligt mycket för att skriva att han körde vårdslöst. Att köra för snabbt är att köra vårdslöst.

Att köra på ett ansvarsfullt sätt innebär att ta höjd för allt dina medtrafikanter kan tänkas göra och med tanke på väglag och andra egenskaper, och därmed kan undvika att utsätta sig själv för en dödsolycka på grund av någon annan gör fel. Detta är dock ännu mer viktigt när man kör bil eftersom man per definition utsätter sina andra oskyddade trafikanter för mer fara än en själv. Det är därför det är och ska vara högre krav på att köra bil än på att köra elspark.

Det är ju bara ren fysik. En elspark med totalvikt 100 kg som går i 20 km/h har en rörelseenergi på ~1,5 kJ, medan en bil på 1000 kg som går i 50 km/h har en rörelseenergi på ~100 kJ.

Jag höll inte med, jag skrev "visst han kan ha kört för snabbt" och sedan även belyste att bilarna kör som dårar. Så det är inte alls säkert det var hans fel alls. Bilen kan ha kört mot rött t ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Bra synpunkter såklart, i en ideal värld kanske alla cyklister skulle ha hjälm? Jag brukar själv cykla med hjälm så för mig är det personligen inget problem. Men då bör kanske nämnas att jag är hyfsat vältränad och ofta cyklar om elcyklarna som går i 25 km/h. Så hade jag själv varit en slöputte som vinglat fram i 10-15km/h kan jag inte med säkerhet säga att jag hade velat ha hjälm på cykeln.

Nåväl, några reflektioner om cyklar vs elsparkcyklar:

1) Elsparkcyklar har ofta pyttesmå hjul som gör dom vingliga och känsliga för grus, kullersten och andra hinder. I jämförelse har cyklar ofta mycket större hjul som är stabilare och bättre för kullersten och grus.

2) Elsparkcyklarna drivs ofta via framhjulet, det gör att de lättare förlorar fästet i en kurva med grus jämfört med en vanlig cykel. Detta kan överraska ovana förare som försöker gasa i en snäv kurva med dåligt grepp.

3) Elsparkcyklar har ofta kortare hjulbas än cyklar, det gör att de blir nervösare och mera snabbstyrda. Dessutom finns det pga den korta hjulbasen en större potential att åka över styret om man bromsar hårt.

4) Elsparkcyklar är motoriserade fordon där man inte själv "kämpat för farten". Jag tycker det kan finnas ett argument att föra där man säger att ett motoriserat tvåhjuligt fordon bör framföras med hjälm. Medans då en vanlig trampcykel kan klara sig från hjälm än så länge, även om det flesta snabba vettiga cyklister har hjälm ändå.

På det hela taget tycker jag fortfarande att en klassning som Moped Klass II kan vara en vettig väg att gå. Kommer säkert vara många 12-14 åringar som blir sura över ett sådant förslag, liksom många ansvarsfulla turister och nyttjare av lånesparkar. Men lagen är alltid trubbig, den är svår att utforma så att den alltid är 100% rättvis.

Och någonstans måste man också dra en gräns tycker jag, hur unga personer som helst bör inte ge sig ut i trafiken på en elsparkcykel utan hjälm etc. Förbud tror jag inte på, men att lagen uppdateras så att den är mera lämplig för nya uppfinningar såsom elsparkcyklar är för mig bara naturligt.

Själv cyklar jag med hjälm. Det är mitt eget val att göra det. Jag cyklar elcykel, så det kan bli runt 20-25 km/h rätt ofta. Men om jag skulle välja att cykla utan hjälm en dag så är det bara jag själv som utsätts för fara. Min grundprincip är att vi inte borde förbjuda myndigt folk att ta egna självständiga beslut att göra saker vi tycker är dumma bara för att de själva kan komma till skada. För en elspark skulle det innebära att man inte längre spontant kan ta en hyrd elspark någonstans utan att behöva kånka på en hjälm.

Däremot bör vi reglera saker om det är så att någon annan kan komma till skada av ett vårdslöst beteende.

Ett exempel på detta är bilbälte. Jag har egentligen inga större synpunkter på om någon vill köra bil ensam och inte ha bälte på. Men om en person i en bil inte har bälte så hjälper det inte om den andra personen har det, eftersom det vid en olycka kan bli så att den bälteslösa personen åker runt i bilen och krossar och skadar andra passagerare, som i videon nere. (Varning för känsliga scener, därför ligger detta bakom en spoiler-tagg!)

Dold text

Ett annat exempel på detta är skyddsutrustning på arbetsplatser. Personal ska inte kunna känna att de ska skita i skyddsutrustning för att det blir "lättare att jobba så", och arbetsgivare ska inte kunna se mellan fingrarna eller pressa en arbetstagare att strunta i skyddsutrustning, eftersom det är arbetsgivarens ansvar att se till att se till att rätt skyddsutrustning används. Därför skulle jag kunna stödja en hjälmlag för de som jobbar som t.ex. cykelbud. Egentligen kan man också argumentera för hjälmtvång för omyndiga på samma sätt.

Tilläggas bör att i Sverige så räknas en elspark som en cykel, därför bör även den hjälmlag som gäller för barn under 15 gälla även för de som framför elspark.

Slutsatsen är att vi egentligen har rätt bra lagar kring allt det här redan idag, det handlar bara om att tillämpa dem.

En väg framåt skulle dock kunna vara att tvinga de som hyr ut elsparkar att tillhandahålla en hjälm? Kanske på något sätt fastkopplad med en vajer till själva elsparken?

Permalänk
Medlem

Här i Göteborg har dessa elsparkar funnits sen i höstas, men först nu under våren har det "exploderat". Trots det måste jag säga att jag hittills inte en enda gång sett nån köra på ett uppenbart farligt eller omdömeslöst sätt. Och även om, så är omdömeslöst och farligt uppträdande i trafiken nåt som förare av alla typer av fordon, och även gångtrafikanter, gör sig skyldiga till då och då. Fordonet är inte problemet, tycker jag.

Det jag stör mig på med elsparkarna är hur många av dem parkeras. Mitt i cykelbanor. Slängda i högar på gång/cykelbanor. Hängande i räcken på broar och längs vägar. Nåt av det värsta jag sett hittills var en som var parkerad mitt i en rätt mörk tunnel för gång/cykel, där det dessutom är brant lutning ner till tunneln, så många har ganska hög fart där.

Men, parkeringsproblemet är enkelt att lösa. Företagen som äger och hyr ut elsparkarna kan styra på vilka platser de får parkeras efter användning. Därmed går det mycket lätt att begränsa det till särskilda zoner, eller snarare ha buffertzoner runt vägar, gång/cykelbanor och en del andra platser. 10-15 m buffert vore lämpligt, så GPS-fel (normalt 4-6 m) inte låter folk parkera på fel plats av misstag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Min grundprincip är att vi inte borde förbjuda myndigt folk att ta egna självständiga beslut att göra dumma saker bara för att de själva kan komma till skada.

Däremot bör vi reglera saker om det är så att någon annan kan komma till skada av ett vårdslöst beteende.

Japp, så tycker jag också egentligen. Vill inte ha något överförmyndarsamhälle, men samtidigt bör man ha lagar som skyddar folk som inte har vett själva. Det är en svår balansgång.