Nytt moderkort - Raid 0 har blivit delad i två

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort - Raid 0 har blivit delad i två

Jag köpte nyligen ett nytt moderkort, ny CPU och nya RAM-minnen. Allt fungerar utmärkt förutom att min RAID 0 (baserad på 2 SSD:er) har blivit delad i två.

All hjälp uppskattas!

Bild: https://imgur.com/a/T9L0bMa

Gammalt moderkort: Gigabyte ga-970a-ds3
Nytt moderkort: Gigabyte B450 Gaming X

Permalänk
Medlem

Moderkortet har stöd för raid men du måste aktivera det bios och skapa om ditt raid set. All data på diskarna kommer att raderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

@Mr.Fridh: Montera tillbaka diskarna i gamla datorn, om det funkar så backa upp allt på en tredje disk, sen kan du montera dina SSD i nya datorn, och ta bort partitioner och sätta upp en ny raid om du vill, men Raid 0 + SSD ser jag ingen mening med riktigt, speciellt inte som systemdisk.

Har du inget viktigt på dina SSD kan du skippa backup och göra ny raid på en gång, och om du har nåt viktigt, be några böner är nog på sin plats risken att du tappat all data är rätt stor.
Windows måste du nog ändå nyinstallera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Allt löste sig i slutändan. Jag satte in hårddiskarna i det gamla moderkortet och plockade ut filerna jag ville ha. För er som undrar så va det inga kritiska grejer. 😁

Skickades från m.sweclockers.com