Permalänk
Avstängd

i9 9900K + AVX negative offset.

Hej jag har lite funderingar men om man klockar i9 9900K till 5ghz med cpu ratio och ändrar avx negative offset på tex 4.8ghz hur kan då processorn vara klockad till 5ghz? min 9900K visar att den körs då i 4.8ghz och inte 5ghz när jag spelar och cpu-z visar också 4.8ghz men hoppar ibland upp till 5ghz men det gör den bara när jag stresstestar cpun och inte när jag ska spela spel. Så jag undrar hur funkar det igentligen med avx negative offset? ni som har 9900K eller av samma i9 serie kanske kan vara skysst och berätta hur det funkar med avx negative offset? för jag mer eller mindre blir besviken av att den inte körs i 5ghz när jag spelar och använder mig av avx negative offset i bios.

Mvh Mrnicke32

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

som jag fattat det är avx en annan beräkningsform? vilket medför att om du klockar till 5.0 på cpu körnor men 4,8 på avx och den stöter på avx i test eller spel så går den från 5.0 till 4.8.

Här e en Asus snubbe som förklarar allt step by step.
https://www.youtube.com/watch?v=jOXH2YIMi2Y

Permalänk
Medlem

@Mrnicke32: kan vara så enkelt att spelet i fråga använder avx, särskilt om det är dx12

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Nu har jag dålig koll på konsumentprocessorer men på Xeons så är AVX klockfrekvenserna något lägre för att processorn ska hållas sig inom sin TDP och värmespecifikation.

En liten offring för att dubblera(AVX) eller fyrdubblera(AVX2) antalet instruktioner per klockcykel.
Så även om klockfrekvensen går ner så får du markant mer arbete utfört.

Vi kommer nog se mer sånt här i framtiden, beroende på vilka uppgifter som görs så arbetar processorerna i olika klockfrekvenser. Intels processorer är långt ifrån gräsklipparmotorer som bara jobbar med en hastighet, de är väloljade växellådor, som i standardutförande ska snabbt upp i turbo för att lösa uppgiften för att sedan spinna ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

@Mrnicke32: kan vara så enkelt att spelet i fråga använder avx, särskilt om det är dx12

Fråga bara för att kapa tråden lite..ser att du har samma cpu/mobo/minnen som jag fast mina är 2x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z. så har 32gb i 4 stickor.

Kan du köra dina i 3600MHz?
jag får bara min stabil utan blåskärmar när jag ställt ned på 3500MHz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

som jag fattat det är avx en annan beräkningsform? vilket medför att om du klockar till 5.0 på cpu körnor men 4,8 på avx och den stöter på avx i test eller spel så går den från 5.0 till 4.8.

Här e en Asus snubbe som förklarar allt step by step.
https://www.youtube.com/watch?v=jOXH2YIMi2Y

Okej men varför får man lägre scores i tex cinebench om man använder sig av avx negative offset då?

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

Fråga bara för att kapa tråden lite..ser att du har samma cpu/mobo/minnen som jag fast mina är 2x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z. så har 32gb i 4 stickor.

Kan du köra dina i 3600MHz?
jag får bara min stabil utan blåskärmar när jag ställt ned på 3500MHz.

ja jag la upp 3dmark i signaturen nej jag tror inte jag kan köra mina minnen så högt som 3600mhz eftersom mina minnen är på 3200mhz med XMP profile och när jag köpte dom så valde jag 3200mhz och har aldrig testat i högre mhz då jag är rädd att dom ska gå sönder eller vågar man klocka minnena tro? btw konstigt att du inte kan köra dom i 4000mhz om det är ett par 4000mhz minnen :/

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

ja jag la upp 3dmark i signaturen nej jag tror inte jag kan köra mina minnen så högt som 3600mhz eftersom mina minnen är på 3200mhz med XMP profile och när jag köpte dom så valde jag 3200mhz och har aldrig testat i högre mhz då jag är rädd att dom ska gå sönder eller vågar man klocka minnena tro? btw konstigt att du inte kan köra dom i 4000mhz om det är ett par 4000mhz minnen :/

Ursäkta oklarheten men frågan var menad till "Factorial112".

Jag tror det beror på att om du inte sätter en offset så kör den max det den kan och sätter du offset 4,8 och du stöter på avx i testet så kommer den klocka ner från det du satt cpun på tex 5,0 till 4,8 vilket medför ett lägre score.

om du sätter 4,8 så låser du den ju där men den kanske hade klarat 4,9 utan lås och därför bättre score utan offset, men det är bara en tanke jag har och absolut inget jag är helt säker på men det känns så när jag själv sätter offset och sen tar bort det. jag kör helt utan och låter burken sköta hela AVX offset grejen.

Ang mina minnen så har jag fått lära mig efter dator köpet att det finns 2 kompatibilitetslistor vid tillverkarna.. en för 2 ram stickor och en för 4 ram stickor. jag visste inte detta och kollade bara på listan och såg att mina var med men det gällde tydligen 2 stickor och inte 4..Inet var inte snabba på att uppfatta detta heller eftersom dom bytte mitt moderkort som defekt 2 ggr för att det krashade.
det var en på deras support som upptäckte det och som förklarade att man inte kan maxa ut 4 stickor på samma sätt som 2 och därför får man ofta sänka hastigheten om man kör 4 stickor så nu ligger tanken vid att sälja mina 4 x 8gb och istället köpa 2 x 16gb..problemet är ju RGBn då det ser lite dumt ut med mellanrum mellan RAMen får hitta några minnen där det finns "dummys" att sätta i dom tomma slottarna.

Permalänk
Avstängd

!

Skrivet av Dolesen:

Ursäkta oklarheten men frågan var menad till "Factorial112".

Jag tror det beror på att om du inte sätter en offset så kör den max det den kan och sätter du offset 4,8 och du stöter på avx i testet så kommer den klocka ner från det du satt cpun på tex 5,0 till 4,8 vilket medför ett lägre score.

om du sätter 4,8 så låser du den ju där men den kanske hade klarat 4,9 utan lås och därför bättre score utan offset, men det är bara en tanke jag har och absolut inget jag är helt säker på men det känns så när jag själv sätter offset och sen tar bort det. jag kör helt utan och låter burken sköta hela AVX offset grejen.

Ang mina minnen så har jag fått lära mig efter dator köpet att det finns 2 kompatibilitetslistor vid tillverkarna.. en för 2 ram stickor och en för 4 ram stickor. jag visste inte detta och kollade bara på listan och såg att mina var med men det gällde tydligen 2 stickor och inte 4..Inet var inte snabba på att uppfatta detta heller eftersom dom bytte mitt moderkort som defekt 2 ggr för att det krashade.
det var en på deras support som upptäckte det och som förklarade att man inte kan maxa ut 4 stickor på samma sätt som 2 och därför får man ofta sänka hastigheten om man kör 4 stickor så nu ligger tanken vid att sälja mina 4 x 8gb och istället köpa 2 x 16gb..problemet är ju RGBn då det ser lite dumt ut med mellanrum mellan RAMen får hitta några minnen där det finns "dummys" att sätta i dom tomma slottarna.

Herrskapet kanske ska ta och citera till honom nästa gång då blir så mycket bättre om man gör det!

Okej då förstår jag då ska jag låsa den på tex 4.9ghz eftersom min känns inte stabil i 5ghz för det liksom nyper fast i spel och det har det inte gjort förut så tror det är cpun som inte pallar att köras i 5ghz konstant. angående dina minnen du har 4 stickor som ska köras i 4000mhz eller var det 3600mhz minnen? tycker det är väldigt konstigt om dom inte orkar gå i 3600mhz om det är ett 3600mhz kit ramminnen du har köpt :/ samt att du får 2 tomma slottar det är väl inte så att du glor blint in i burken eller vad gör det att det blir 2st tomma slottar där haha

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Herrskapet kanske ska ta och citera till honom nästa gång då blir så mycket bättre om man gör det!

Okej då förstår jag då ska jag låsa den på tex 4.9ghz eftersom min känns inte stabil i 5ghz för det liksom nyper fast i spel och det har det inte gjort förut så tror det är cpun som inte pallar att köras i 5ghz konstant. angående dina minnen du har 4 stickor som ska köras i 4000mhz eller var det 3600mhz minnen? tycker det är väldigt konstigt om dom inte orkar gå i 3600mhz om det är ett 3600mhz kit ramminnen du har köpt :/ samt att du får 2 tomma slottar det är väl inte så att du glor blint in i burken eller vad gör det att det blir 2st tomma slottar där haha

nu hade jag dock citerat hans inlägg.

Mina 4 stickor är 4000MHz men kan med 4 stickor inte köras snabbare än 3500MHz för då kommer blåskärmar.
Med RGB belysningen och fönstersida på chassit ser det bättre ut med 4 som kör RGB utan luckor emellan

Permalänk
Medlem

@Dolesen: jepp går fint, men min erfarenhet är att i bios xmp (xmp 2 i mitt fall) inte alltid rullar så bra...

så vad jag brukar göra är ställa in allt enligt xmp manuellt... volt 1.360 & det funkar (xmp av alltså)

4000 är egentligen bortkastade pengar, funkar inte garanterat samt ingen större skillnad på 4k & 3,6k

sätt på xmp & anteckna alla timings, kör in dom manuellt... annars sikta på 3,6

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

nu hade jag dock citerat hans inlägg.

Mina 4 stickor är 4000MHz men kan med 4 stickor inte köras snabbare än 3500MHz för då kommer blåskärmar.
Med RGB belysningen och fönstersida på chassit ser det bättre ut med 4 som kör RGB utan luckor emellan

RGB belysningen ger dig blåskärmar det låter inte så trovärdigt att det skulle vara orsaken? :/ tror mer på att dom inte klarar köras i 4000mhz bara. Jag har RGB belysning på mina corsair veangeance rgb pro som är 3200mhz minnen och då borde jag inte kunna köra dom heller i 3200mhz om det skulle vara belysningens fel :/

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

Fråga bara för att kapa tråden lite..ser att du har samma cpu/mobo/minnen som jag fast mina är 2x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z. så har 32gb i 4 stickor.

Kan du köra dina i 3600MHz?
jag får bara min stabil utan blåskärmar när jag ställt ned på 3500MHz.

vad kör du för volt på minnena ? jag fick upp mina i 4000Mhz dock lite höga timings, på 1.85V,

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

vad kör du för volt på minnena ? jag fick upp mina i 4000Mhz dock lite höga timings, på 1.85V,

Har aldrig vågat clocka minnena mer än att ställa in XMP 1 eller 2 i biosen.
har dock ställt in dom på 3500MHz i bios nu och inte rört nått annat på dom men Asus programvara menar att RAM voltage är 1,450v.
har som sagt dock aldrig vågat mig på att pilla med timings och volt på dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

Har aldrig vågat clocka minnena mer än att ställa in XMP 1 eller 2 i biosen.
har dock ställt in dom på 3500MHz i bios nu och inte rört nått annat på dom men Asus programvara menar att RAM voltage är 1,450v.
har som sagt dock aldrig vågat mig på att pilla med timings och volt på dom.

okej, Är dom stabila i 3500Mhz ? om inte kan du höja till 1.5

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4