Dell visar XPS 13 2-in-1 med Intel "Ice Lake" Core-processorer på Computex 2019

Permalänk
Melding Plague

Dell visar XPS 13 2-in-1 med Intel "Ice Lake" Core-processorer på Computex 2019

Under Computex-mässan visar Dell nästa uppgradering av Dell XPS 13 2-i-1 som får Intels "Ice Lake"-processorer tillverkade på 10 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket som är spännande med denna Dell dator, tex att det är Ice lake och att det är första gången jag ser 4K upplösning i min favorit aspekt ratio 16:10 (2400p istället för 2160p).

Synd dock att dom överger den passivt kylda designen. Känns som ett steg tillbaka på den aspekten. Blir klart mindre "lifestyle-orienterad".

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Mycket som är spännande med denna Dell dator, tex att det är Ice lake och att det är första gången jag ser 4K upplösning i min favorit aspekt ratio 16:10 (2400p istället för 2160p).

Synd dock att dom överger den passivt kylda designen. Känns som ett steg tillbaka på den aspekten. Blir klart mindre "lifestyle-orienterad".

Ja, hoppas fler tillverkare börjar tillverka laptops med denna panel.

Permalänk
Medlem

Dell - sluta med Killer Nic - så jobbigt att skruva upp burken o byta till ngt som funkar så fort man fått den

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Dell - sluta med Killer Nic - så jobbigt att skruva upp burken o byta till ngt som funkar så fort man fått den

// LZ

Fast denna är med Intels hårdvara. Kan man då bara installera Intels drivrutiner istället?

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en fin burk! Kanske vore något.
1000 dollar låter som ett godkänt pris.

Men 4gb ram 2019? Seriöst att de ens orkar..4gb är för lite till och med i mobiltelefoner idag! Det är inget annat än bedrägeri att sälja en dator för 12k som bara har 4gb ram.

Ska det bli något köp för min del vill det till att 16gb 512gb varrianten inte avviker för mycket från grundpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle kanske påpekat att det lätt krävs över 8gb vram vara att köra ett modernt spel i den högre skärmupplösningen.

Och här ska man altså dra hela systemet + grafik på ofantligt låga 4gb? 4gb hade jag på min laptop från 2009 altså 10 år sedan. Som för övrigt kostade MINDRE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skulle kanske påpekat att det lätt krävs över 8gb vram vara att köra ett modernt spel i den högre skärmupplösningen.

Och här ska man altså dra hela systemet + grafik på ofantligt låga 4gb? 4gb hade jag på min laptop från 2009 altså 10 år sedan. Som för övrigt kostade MINDRE.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaaaaa, fast nu är ju inte detta en speldator, eftersom att det inte finns något diskret grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jaaaaa, fast nu är ju inte detta en speldator, eftersom att det inte finns något diskret grafikkort.

Den har dock thunderbolt 3 vilket gör det möjligt att använda sig av en extern GPU för att kunna spela (eller om man behöver kraften till annat).

Jag hade gärna haft en kraftfull och smidig laptop med thunderbolt 3 som jag kopplar in till en extern GPU då jag vill spela lite, men också för att bara kunna koppla ur den och gå iväg med laptoppen om jag vill vara portabel = bästa av 2 världar enligt mig.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en ultrabook och var nära att köpa Huawei Matebook X Pro 2018 när denna tillkännagavs. Bör jag vänta på XPS 2-1 13?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroHurt:

Den har dock thunderbolt 3 vilket gör det möjligt att använda sig av en extern GPU för att kunna spela (eller om man behöver kraften till annat).

Jag hade gärna haft en kraftfull och smidig laptop med thunderbolt 3 som jag kopplar in till en extern GPU då jag vill spela lite, men också för att bara kunna koppla ur den och gå iväg med laptoppen om jag vill vara portabel = bästa av 2 världar enligt mig.

Och då används inte ram till Vram, utan det som finns i externa gpu:n. Dessutom finns ju en mörk med 32GB RAM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andelf:

Jaaaaa, fast nu är ju inte detta en speldator, eftersom att det inte finns något diskret grafikkort.

Fast du förstod väl ändå poängen? 4gb är bara ren idioti. Min mobil har det dubbla för fasiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fast du förstod väl ändå poängen? 4gb är bara ren idioti. Min mobil har det dubbla för fasiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det väl bara att inte köpa den modellen?

Bara för att du inte är målgruppen för så lite RAM ska det inte finnas möjlighet för andra som inte har dina behov att köpa en billigare modell, eller vad är poängen?

Varför klaga om att få *mer* valbarhet?

Permalänk
Rekordmedlem

4 Gbyte ram i en windator är idag smärtsamt lite, bara min webbläsare drar just nu 3,1 Gbyte ram, 8 Gbyte borde ses som nedre gräns i nya datorer och 16 som normalmmängd.

Den går ju lyckligtvis att beställa med mer ram och det lär ju behövas för en 4Gbyte dator är bondfångeri idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av BroHurt:

Den har dock thunderbolt 3 vilket gör det möjligt att använda sig av en extern GPU för att kunna spela (eller om man behöver kraften till annat).

Jag hade gärna haft en kraftfull och smidig laptop med thunderbolt 3 som jag kopplar in till en extern GPU då jag vill spela lite, men också för att bara kunna koppla ur den och gå iväg med laptoppen om jag vill vara portabel = bästa av 2 världar enligt mig.

Jag har en 1st gen Razer Core tillsammans med en GTX1070 till min Skull Canyon NUC.
Tänkte att du kanske vill veta lite mer om vad du ger dig in på.

När det kommer till stabilitet, kompatibilitet och smidighet (= att starta spel utan massa jobbig konfiguration) har det varit hur bra som helst för min del.
Så fort jag kopplar in Razer Core i datorn känner den av GTX1070 o startar upp Nvidias drivrutiner o programvara direkt. Inget trassel eller annat skit, utan systemet defaultar alltid till att använda Geforcekortet i spel....
Eller jo, en liten grej, att man tappar mycket prestanda om man väljer att koppla bildskärmen till datorns bildskärmsportar (gäller även med en laptops inbyggda skärm) istället för grafikkortets portar. Detta eftersom grafikkortet då måste dela IO med den bilddata som ska skickas till skärmen, vilket kan bli en del i höga upplösningar. Och Pcie gen3 x4 är redan i klenaste laget.

När det kommer till prestanda så kan mitt GTX1070 i vissa titlar ge prestanda strax under ett GTX1060 desktopsystem med motsvarande CPU.
Detta beror inte alltså bara på CPU, utan TB3 verkar ha vissa bandbreddsproblem som dedikerade pcie gen3 x4 portar inte har (och definitivt inte x16). Kan titta mer info om det här.
I andra titlar kanske jag bara tappar 5-15 procent. Ovanpå det så är laptops och skull canyon som sagt var i regel väldigt klena i CPU väg, och man får räkna med ett sämre "minimum fps".

Själv kan jag leva med att tappa rejält med prestande i vissa titlar, men jag tycker man ska vara medveten om detta, innan man lägger stora pengar på en sådan setup. Själv spelar jag inte jättemycket, och ännu mindre moderna titlar, även om det händer. Starcraft 2 har dock gått varm och funkar klockrent i 4K upplösning med allt på högsta, så för mina ändamål funkar det hur bra som helst.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!