SweClockers sammanfattar AMD X570 och sockel AM4 för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

SweClockers sammanfattar AMD X570 och sockel AM4 för Ryzen 3000-serien

Tillsammans med Ryzen 3000-serien processorer släpps en helt ny styrkrets, fullspäckad med snabba anslutningar. SweClockers sammanfattar nyheterna och vad de innebär för dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Zen2, årets nyhet i mitt tycke. (I teknikvärlden)

3600x ska inköpas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Intel: We are Innovation
AMD: You are not prepared
Intel: 9900KS 5Ghz on all cores
AMD: We have Ryzen

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattat, nu blir det att se fram emot prestandatester och förhoppningsvis mycket experimenterande med överklockning och XFR/PBO.

Hoppas bara AMD är snälla och skickar ut exemplar i god tid, så alla recensenter får testa alla olika uppsättningar, överklockning av både processor och minnen och gärna med både x570 och äldre moderkort (för ev. prestandaskillnader).

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är ju vad som händer när fläkten på moderkortet dör, för förr eller senare kommer det att hända.
Finns det nån säkerhetsfunktion som känner av om chipset blir för varmt och stänger av innan moderkortet tar skada?
Kommer det finnas utbytesfläktar i handeln? Jag är inte intresserad av att behöva leta på sidor i Kina eller Taiwan.
Kommer det vara utökad garanti på dessa moderkort, typ 3-4 år, så man kan få det fixat när fläkten väl dör?

Trodde vi hade passerat tiden för fläktar på moderkort för konsumenter, att stå där om ett drygt år när fläkten gått sönder och enda alternativet är att köpa nytt moderkort för garantin löpt ut är inget jag ser fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Frågan jag ställer mig är ju vad som händer när fläkten på moderkortet dör, för förr eller senare kommer det att hända.
Finns det nån säkerhetsfunktion som känner av om chipset blir för varmt och stänger av innan moderkortet tar skada?
Kommer det finnas utbytesfläktar i handeln? Jag är inte intresserad av att behöva leta på sidor i Kina eller Taiwan.
Kommer det vara utökad garanti på dessa moderkort, typ 3-4 år, så man kan få det fixat när fläkten väl dör?

Trodde vi hade passerat tiden för fläktar på moderkort för konsumenter, att stå där om ett drygt år när fläkten gått sönder och enda alternativet är att köpa nytt moderkort för garantin löpt ut är inget jag ser fram emot.

Varför skulle fläkten dö om ett år? Jag har aldrig varit med om att en fläkt i mina datorer har dött, däremot har de börjat ge ifrån sig missljud som gjort att jag bytt ut dom.
Och att fixa luftflöde över en kylfläns är inget avancerad det klarar du nog utan att byta moderkort även om du inte behåller originalutseendet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skulle fläkten dö om ett år? Jag har aldrig varit med om att en fläkt i mina datorer har dött, däremot har de börjat ge ifrån sig missljud som gjort att jag bytt ut dom.
Och att fixa luftflöde över en kylfläns är inget avancerad det klarar du nog utan att byta moderkort även om du inte behåller originalutseendet.

Vi får väl se. Tror ju inte tillverkarna lagt många kronor på dessa fläktar så kvaliteten är nog därefter.
Var du med förr när moderkorten hade fläktar på chipset? Var många som dog inom ett eller två år.
Jodå, är händig så klarar mycket väl att rigga upp en fläkt som blåser över chipset men poängen är att det är inget jag ska behöva göra, och vad händer om chipset skulle ta skada om originalfläkten dör? Kommer garanti att täcka det efter ett år eller blir det bara för oss att punga ut och köpa nytt?

Permalänk
Medlem

För den som undrar över 3 och 400 serien moderkort och Ryzen 3000
#17926538

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@Wolfkin: Alltså jag tror inte dessa fläktar kommer dö om ett år.

Dom går semi passivt och någon moderkorts tillverkare sa nått om dubbel kullagrade fläktar eller vad det var. Som sagt i videon ca 11W ska kylas bort och jag vet cpuer mot 45W som kylts passivt med små flänsar.

Och det är endast när SSDs körs i raid och belastas som chipset blir såpass varmt har där uppdagats, annars inte vad jag förstått det som.

I videon sades det också att fläkten satt där som säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Frågan jag ställer mig är ju vad som händer när fläkten på moderkortet dör, för förr eller senare kommer det att hända.
Finns det nån säkerhetsfunktion som känner av om chipset blir för varmt och stänger av innan moderkortet tar skada?
Kommer det finnas utbytesfläktar i handeln? Jag är inte intresserad av att behöva leta på sidor i Kina eller Taiwan.
Kommer det vara utökad garanti på dessa moderkort, typ 3-4 år, så man kan få det fixat när fläkten väl dör?

Trodde vi hade passerat tiden för fläktar på moderkort för konsumenter, att stå där om ett drygt år när fläkten gått sönder och enda alternativet är att köpa nytt moderkort för garantin löpt ut är inget jag ser fram emot.

Blir väl som i the good ol days, "alla" byter till en bra passiv kylare på chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Vi får väl se. Tror ju inte tillverkarna lagt många kronor på dessa fläktar så kvaliteten är nog därefter.
Var du med förr när moderkorten hade fläktar på chipset? Var många som dog inom ett eller två år.
Jodå, är händig så klarar mycket väl att rigga upp en fläkt som blåser över chipset men poängen är att det är inget jag ska behöva göra, och vad händer om chipset skulle ta skada om originalfläkten dör? Kommer garanti att täcka det efter ett år eller blir det bara för oss att punga ut och köpa nytt?

Jag tror fläktarna nu är bättre än de som satt på korten runt 2005 dessutom är ju fläktfilter betydligt vanligare nu vilket förlänger livet på fläktar. Har väl inte haft någon dator på senare år som har chipset fläkt, men byggde en X79 dator åt en vän (han skaffade begagnade delar som jag monterade ihop) och det moderkortet satt det en fläkt på som fortfarande gick fint.
Man får väl utgå ifrån att det finns något skydd som motverkar att chipset överhettar.

Du kan dessutom köpa ett moderkort med längre garanti än ett år. Ex gamla x370 moderkort har 3 års garanti så jag har fortfarande garanti kvar. Så se till att köpa ett som inte enbart har ett års garanti om du är orolig över fläktens hållbarhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Angående PCI Express 4.0 så är väl det inte bara högre bredband som är nytt utan även exempel vis "Reduced system latency", vilket borde göra att anrop till grafikkort mindre "kostsamma" vilket i vissa scenarier borde kunna ge lite prestanda boost. (kanske speciellt från dåliga porta från konsoler)

Sedan skulle jag inte vara förvånad om AMD döper om X470 till B550, man skulle ändå få en PCIe 4.0 16x och PCIe 4.0 M.2 plats och den klara sig med passiv kylning.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Wolfkin: Alltså jag tror inte dessa fläktar kommer dö om ett år.

Dom går semi passivt och någon moderkorts tillverkare sa nått om dubbel kullagrade fläktar eller vad det var. Som sagt i videon ca 11W ska kylas bort och jag vet cpuer mot 45W som kylts passivt med små flänsar.

Och det är endast när SSDs körs i raid och belastas som chipset blir såpass varmt har där uppdagats, annars inte vad jag förstått det som.

I videon sades det också att fläkten satt där som säkerhet.

Jo jag har sett de uppgifterna om SSD raid och jodå, vet att man kan kyla bort mycket med en passiv kylare. Det är ju mycket det som gör mig frustrerad, tekniken finns och det skulle inte behövas någon fläkt.
Får ju hoppas att detta stämmer och att tillverkarna använder lite bättre fläktar men jag kan ju inte påstå att jag litar på dem, tiden får utvisa.

Skrivet av Dunde:

Blir väl som i the good ol days, "alla" byter till en bra passiv kylare på chipset.

Japp, var vad jag själv gjorde då, bara att hålla tummarna.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror fläktarna nu är bättre än de som satt på korten runt 2005 dessutom är ju fläktfilter betydligt vanligare nu vilket förlänger livet på fläktar. Har väl inte haft någon dator på senare år som har chipset fläkt, men byggde en X79 dator åt en vän (han skaffade begagnade delar som jag monterade ihop) och det moderkortet satt det en fläkt på som fortfarande gick fint.
Man får väl utgå ifrån att det finns något skydd som motverkar att chipset överhettar.

Du kan dessutom köpa ett moderkort med längre garanti än ett år. Ex gamla x370 moderkort har 3 års garanti så jag har fortfarande garanti kvar. Så se till att köpa ett som inte enbart har ett års garanti om du är orolig över fläktens hållbarhet.

Jo i allmänhet så har fläktar blivit bättre så får ju hoppas att moderkortstillverkarna inte snålar in i onödan utan väljer en med lite kvalitet. Blir helt klart att kolla upp garanti noga före köp, jag är ju väldigt sugen på att hoppa på Ryzen-tåget nu.
Är bara så frustrerande att de väljer en design som kan fallera när tekniken finns för bra passiva kylare.

Permalänk
Medlem

Intressant att testa pcie3.0 och pcie4.0 om man t.ex. kör 2-4 diskar över chipset och cpu, hur tidigt man stöter på begränsningar.

Permalänk
Medlem

Fan man schysst av sweclockers att göra en artikel enbart för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men, kommer något moderkort med PS/2-kontakt? Något av en dealbreaker annars.

Permalänk
Medlem

Stort tack för bra jobb so far!

Otroligt spännande med Ryzen.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men, kommer något moderkort med PS/2-kontakt? Något av en dealbreaker annars.

För att inte tala om parallellport! Där snackar vi dealbreaker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För att inte tala om parallellport! Där snackar vi dealbreaker!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag använder, men visst.

Permalänk
Medlem

bra sammanfattat - uppskattad artikel!

lagom till lanseringen kommer jag ha suttit på ett fem år gammalt system se det är på tiden att uppgradera. Är lite allergisk just fläktar på chipset, så jag kommer avvakta och se just hur bra den semi-passiva fungerar (dvs. om det verkligen är semi och om det verkligen är väldigt tyst) annars kan det vara en dealbreaker tills tillverkar kommer med helt passiva moderkort

Permalänk
Medlem

Hittade en annan video med , nja, bättre ljud

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Utmärkt sammanfattning. Ser mycket fram emot prestanda rapporter och reviews på alla tre. Förhoppningsvis är det bra utrett lagom till mitt nästa bygge till hösten/vintern

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag som behöver nya glasögon och ny skärm eller var det fyllefokus på denna video???

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NcLr:

Jag som behöver nya glasögon och ny skärm eller var det fyllefokus på denna video???

Vi märkte dessvärre i efterhand att fokusen låg fel. Hoppas informationen gick fram ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad hände med alla 3000G modeller som det pratades om skulle koma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad hände med alla 3000G modeller som det pratades om skulle koma?

Verkar som att de fortfarande är på gång, TweakTown snubblade över en 3400G på Computex.

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tack för en bra sammanfattning.

Någon indikationen eller spekulation om ny threadripper?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Verkar som att de fortfarande är på gång, TweakTown snubblade över en 3400G på Computex.

Bra då har vi prestanda siffror innan 3400G ens är släppt.

NYA__ 3400G 4/8 3,7/4,2GHz timespy 1149 grafik 1022 cpu 3940 (lägre än gamla 2400G) Firestrike 3228/3535
Gamla 2400G 4/8 3,6/3,9 Ghz timespy 1234 grafik 1103 cpu 3400 (högre än nya 3400G?) Firestrike 2961/3347

2400G resultat från https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_5_2400g_revie...

2400G kommer vara ett bättre val då priset troligen går ner när 3400G släpps officielle. Troligen går nya 3400G in i MAX TDP tidigare än gamla vilket gör att vi ser ett lägre resultat i timespy.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det gör frågan "vad ens är X570 för något" lättare att förstå. Så det är alltså sydbryggan det handlar om, vilket är varför man inte behöver ett nytt moderkort vid inköp av en Ryzen 3000 series Zen 2 processor, inte minst då sydbryggan bara hanterar misc. kringutrustning inkopplat till PCI-e x4-8 och möjligtvis den 5e PCIe porten, "femte?!" -Precis, inte ofta man ens ser 4st PCIe portar på ett moderkort, eller ens använder fler än 2st, tja förstås, SATA portarna använder sydbryggan också, men då AMD X570 gentemot föregående AM4 moderkorts AMD sydbrygga-chipset verkar skilja sig i att X570 kan nyttja fler PCIe portar samtidigt, så skulle jag chansa starkt på att man tjänar mer på ifall man redan har ett AM4 moderkort och tänkt införskaffa en Zen 2 Ryzen 3000 series processor, att man simpelt kollar upp om moderkorts-tillverkaren har släppt eller kommer att släppa en BIOS update för just det moderkort man har.
Vissa tillverkare säger "Ja", andra säger "Nej" och andra säger "Nej" men avslöjas inkludera updates för 3000 serien med Bios releases, antagligen osäkra på hur stabil den uppdateringen är med dessa processorerna för tillfället.

Visa signatur

John