Microsoft utökar Xbox Game Pass till PC

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utökar Xbox Game Pass till PC

Med Xbox Game Pass för datorer lovar Microsoft prenumeranter tillgång till nya spelsläpp för Windows 10. Samtidigt släpps delar av det existerande utbudet i flera spelbutiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har redan appen på min dator men när jag ska spela så streamas det från xboxet till datorn. När ska man kunna spela direkt på datorn istället för xboxet?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

När ska man kunna spela direkt på datorn istället för xboxet?

Det är ju det MS ska berätta om den 9e.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte detta redan funnits ett tag eller har jag missat något? Gjorde en trialperiod på Game Pass förra hösten för att testa Horizon 4 till PC.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Har inte detta redan funnits ett tag eller har jag missat något? Gjorde en trialperiod på Game Pass förra hösten för att testa Horizon 4 till PC.

Tänkte samma sak, spelade Sea of Thieves via trial perioden.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@TheCouchNerd @Shrudder det som funnits tidigare är att vissa MS-spel släppts till Windows 10 och Xbox One samtidigt, och att den som köper Xbox One-spel får Windows 10-versionen på köpet (kallas Xbox Play Anywhere), men prenumerationstjänsten Xbox Game Pass har inte funnits för PC tidigare. Det och att Microsofts egna speltitlar även ska släppas till andra spelbutiker är nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är inte spelare själv - använder datorer till annat, undrar nu om det inte är väldigt stor risk att hamna i spelmissbruk med alla alternativ - samt mängden spel - som erbjuds? Är risken inte väldigt stor att det går ut över övrigt i livet som; skola, jobb, familjeliv, friluftsliv, motion ... , jag bara undrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Är inte spelare själv - använder datorer till annat, undrar nu om det inte är väldigt stor risk att hamna i spelmissbruk med alla alternativ - samt mängden spel - som erbjuds? Är risken inte väldigt stor att det går ut över övrigt i livet som; skola, jobb, familjeliv, friluftsliv, motion ... , jag bara undrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Wat?

Permalänk
Medlem

@NutCracker: blir ju som tjänster som netflix och spotify. säkert en del som lyssnar på mer musik och ser mer serier men tippar att de som är beroende var det redan innan bara att man lyssnar å ser på fler olika serier nu än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Ja du verkar ju ha en god förmåga att uttrycka dig;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av educk:

@NutCracker: blir ju som tjänster som netflix och spotify. säkert en del som lyssnar på mer musik och ser mer serier men tippar att de som är beroende var det redan innan bara att man lyssnar å ser på fler olika serier nu än förr.

Jo risken för missbruk finns ju inom många områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ja du verkar ju ha en god förmåga att uttrycka dig;)

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt inlägg kändes lite taget ur luften. Spel och spelberoende är inte något nytt direkt, och denna nyhet lär inte göra någon skillnad. Inte minst så lär du inte få något medhåll från folk på detta forum.

För att svara på din fråga så tror jag absolut inte att det är "väldigt stor" risk att hamna i spelberoende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Snusfri

Har haft Game Pass på PC ett bra tag nu, spelar bla Forza Horizon 4 via det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ditt inlägg kändes lite taget ur luften. Spel och spelberoende är inte något nytt direkt, och denna nyhet lär inte göra någon skillnad. Inte minst så lär du inte få något medhåll från folk på detta forum.

För att svara på din fråga så tror jag absolut inte att det är "väldigt stor" risk att hamna i spelberoende.

"Taget ur luften" - knappast, utan en väldigt relevant frågeställning iom den flod av spel och tjänster som nu väller fram. Och på vilket forum skulle denna frågeställning vara mer relevant än här? Nej, jag tänker inte klincha (hamna i konflikt) med någon om dennes spelvanor, utan var och en får väl tänka till för egen del.

Hur som helst så har jag en avvikande åsikt om faran med att hamna i ett beroende där inte minst sömnen utöver något av det som tidigare nämndes blir lidande.

Missbruket kan dessutom ta sig en annan form än att vara enbart tidskrävande, det kan inte minst gå ut över ekonomin. Spelinköp, säsongspass, kostsamma Lootlådor och DYR hårdvara, "måste bara" ha ett nytt grafikkort...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@TheCouchNerd @Shrudder det som funnits tidigare är att vissa MS-spel släppts till Windows 10 och Xbox One samtidigt, och att den som köper Xbox One-spel får Windows 10-versionen på köpet (kallas Xbox Play Anywhere), men prenumerationstjänsten Xbox Game Pass har inte funnits för PC tidigare. Det och att Microsofts egna speltitlar även ska släppas till andra spelbutiker är nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så skillnaden är i princip att istället för att Xbox Game Pass bara har Xbox One-spel (där en del av dem även går att spela på PC) så utökas tjänsten att inkludera spel som bara finns på PC - inte att tjänsten inte gått att använda på PC tidigare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

"Taget ur luften" - knappast, utan en väldigt relevant frågeställning iom den flod av spel och tjänster som nu väller fram. Och på vilket forum skulle denna frågeställning vara mer relevant än här? Nej, jag tänker inte klincha (hamna i konflikt) med någon om dennes spelvanor, utan var och en får väl tänka till för egen del.

Hur som helst så har jag en avvikande åsikt om faran med att hamna i ett beroende där inte minst sömnen utöver något av det som tidigare nämndes blir lidande.

Missbruket kan dessutom ta sig en annan form än att vara enbart tidskrävande, det kan inte minst gå ut över ekonomin. Spelinköp, säsongspass, kostsamma Lootlådor och DYR hårdvara, "måste bara" ha ett nytt grafikkort...
Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar rätt insatt i vad som finns för att inte själv spela.

Vad gäller beroende, du ställde ju faktiskt en fråga, trots att du redan verkar ha bestämt dig om svaret på den frågan. Jag tror att svaret på frågan är precis som någon redan nämnt, att detta inte påverkar mer än exempelvis netflix för filmtittande.
-----------

Personligen köper jag hellre grejer än att prenumerera. Anledningen är den att man inte kan göra allt samtidigt. Om jag betalar för både netflix och en prenumeration för spel så får jag liksom välja att betala för båda och använda dem båda lite grann eller den ena inte alls.

Är det bara jag som helst hade betalt för användande? Dvs, tillgång till allt, köp tid vid behov.

Skulle även till exempel kunna tänka mig att betala för Pluralsight, Safari Techbooks men allt på samma gång blir för mkt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

varför inte bara döda xbox helt och gå över till pc? verkar ju vara det ms vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Du verkar rätt insatt i vad som finns för att inte själv spela.

Vad gäller beroende, du ställde ju faktiskt en fråga, trots att du redan verkar ha bestämt dig om svaret på den frågan. Jag tror att svaret på frågan är precis som någon redan nämnt, att detta inte påverkar mer än exempelvis netflix för filmtittande.
-----------

Personligen köper jag hellre grejer än att prenumerera. Anledningen är den att man inte kan göra allt samtidigt. Om jag betalar för både netflix och en prenumeration för spel så får jag liksom välja att betala för båda och använda dem båda lite grann eller den ena inte alls.

Är det bara jag som helst hade betalt för användande? Dvs, tillgång till allt, köp tid vid behov.

Skulle även till exempel kunna tänka mig att betala för Pluralsight, Safari Techbooks men allt på samma gång blir för mkt.

Stämmer, jag är väldigt insatt, utan att spela själv. Bygger nämligen datorer åt vänner och bekanta för allehanda ändamål - spel bland annat, av vilka en del blivit väldigt dyra!

Det stora problemet, som jag ser det, om man nu tar bort det personliga riskmomentet - jag har faktisk sett en del, det är på ett större och allvarligare plan, att medan vi i väst förlorar oss i nöjen - spel, film etc, så studerar och jobbar asiater och afrikaner, innebärande att risken är överhängande att de kommer springa förbi oss inom en snar framtid. Men visst, det finns mycken osäkerhet i den profetian, finns så många olika faktorer som kan komma att få avgörande betydelse, och då inte minst; miljö, klimat, överbefolkning för att nu nämna några.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag äger redan game pass till xbox. Kommer det vara samma game pass eller måste jag köpa två separata licenser?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas att de helt filtrerar bort de spel som inte kan köras på PC. Första gången jag köpte Game Pass blev jag lyrisk då det fanns en hel drös med spel jag ville testa. Sen märkte jag att jag inte kunde installera någon av dem och Googlade i timmar innan jag äntligen fattade att nästan allt endast är till Xbox. Och det fanns inget sätt att filtrera på "Enbart PC".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Är inte spelare själv - använder datorer till annat, undrar nu om det inte är väldigt stor risk att hamna i spelmissbruk med alla alternativ - samt mängden spel - som erbjuds? Är risken inte väldigt stor att det går ut över övrigt i livet som; skola, jobb, familjeliv, friluftsliv, motion ... , jag bara undrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som smartphones är ett betydligt mer verkligt och större problem. En dator i handen dygnet runt.

Och för datorspel är väl Steam elefanten och Xbox gamepass en fjärt i rymden.