Extra DDR-minne -> Problem med alla fyra stickor installerade

Permalänk

Extra DDR-minne -> Problem med alla fyra stickor installerade

Lite skumt problem.

Köpte extra DDR-minne till datorn (16 -> 32 GB) men när jag installerar alla fyra stickor lyser det en diod på moderkortet att det är DRAM failure. CPU-Fläkten startar osv men ingen bild.

Två stickor åt gången funkar, både nya och gamla.

Har provat load optimal mode in BIOS eller vad det nu heter, men hjälper inte. Vad gör jag fel?

Moderkortet är ett Asus ROG Strix B450-F Gaming.

Permalänk
Medlem

Är det samma minnen med samma hastighet? Eller har det blandats hastigheter t.ex? Sen vet jag inte men kan timings vara olika på dem olika paketen?

Permalänk

Lite förtydligande, alla fyra sticker kör samma hastighet (3200MHz) och har samma CAS (16), dock två olika märken. Kanske det som spelar in?

Edit: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CL16 samt Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite förtydligande, alla fyra sticker kör samma hastighet (3200MHz) och har samma CAS (16), dock två olika märken. Kanske det som spelar in?

Edit: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CL16 samt Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Predator.

När man beskriver minnen så bör man vara lite mer specifik. Corsair köper sina moduler av underleverantörer, och därför kan det variera vad som är en Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB CL16.

Om jag antar att dina Kingston är modulen HX432C16PB3K2/16 och dina Corsair är CMK16GX4M2B3200C16 så verkar de inte ha samma timings utifrån deras sidor på prisjakt.

Permalänk

@Iskra:

Corsair är : CMK16GX4M2L3200C16
Kingston är: HX432C16PB3K2/16

Båda skal vara 16-18-18 eller?

Edit:

https://imgur.com/Fea71LG

Funkar om man sänker hastigheten rejält och sedan trycker in de två extra minnena? Höjer jag till 3200MHz igen startar den inte. Så vad vågar man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

@Iskra:

Corsair är : CMK16GX4M2L3200C16
Kingston är: HX432C16PB3K2/16

Båda skal vara 16-18-18 eller?

Edit:

https://imgur.com/Fea71LG

Funkar om man sänker hastigheten rejält och sedan trycker in de två extra minnena? Höjer jag till 3200MHz igen startar den inte. Så vad vågar man satsa på?

Det funkar alltså i 2133 Mhz? 2133 är den standard som JEDEC föreskriver för DDR4-minnen. Att få ut 3200 MHz kräver att man överklockar minnena och det brukar vara problem med att få det att fungera om man blandar olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Har du förövrigt kollat upp så att du sätter dem i rätt minnesslots enligt moderkortets instruktionsbok? Det brukar vara begränsningar på var man ska placera minnena för att kunna köra dem i högre hastigheter.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Har du förövrigt kollat upp så att du sätter dem i rätt minnesslots enligt moderkortets instruktionsbok? Det brukar vara begränsningar på var man ska placera minnena för att kunna köra dem i högre hastigheter.

Nu fattar jag nog inte riktigt. Har fyra slots och fyra stickor. Slot 1&3 en sort och 2&4 den andra.

Permalänk
Medlem

Senaste bios för moderkortet ?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Skrivet av stig86:

Senaste bios för moderkortet ?

Japp, uppdaterade häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nu fattar jag nog inte riktigt. Har fyra slots och fyra stickor. Slot 1&3 en sort och 2&4 den andra.

Ok, jag visste inte hur många slots du hade.

Vad jag kan se så är Row Active Time 35 ns på dina Corsair och 32 ns på dina Kingston. Jag kan inte riktigt svara på exakt vad det betyder för vilka hastigheter du kommer att kunna få ut, men jag tror att du kommer att vara tvungen att konfigurera minnena manuellt i ditt bios för att få ut mer än standardhastigheten 2133 MHz. Normalt sett så använder ju bios XMP-profilen från tillverkaren för att ställa in minnet, men när man har minnen som inte är exakt lika så brukar det inte fungera automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Ok, jag visste inte hur många slots du hade.

Vad jag kan se så är Row Active Time 35 ns på dina Corsair och 32 ns på dina Kingston. Jag kan inte riktigt svara på exakt vad det betyder för vilka hastigheter du kommer att kunna få ut, men jag tror att du kommer att vara tvungen att konfigurera minnena manuellt i ditt bios för att få ut mer än standardhastigheten 2133 MHz. Normalt sett så använder ju bios XMP-profilen från tillverkaren för att ställa in minnet, men när man har minnen som inte är exakt lika så brukar det inte fungera automatiskt.

Ok, lekte runt lite och ändrade. Nu verkar det funka i 3200MHz märkligt nog. Satte dem till D.O.C.P 3200 och allt annat på auto och nu startade datorn? Innan stod någon setting på 3200MHz istället för auto. Vågar inte starta om nu.

Edit:

https://imgur.com/Ok27MDd

https://imgur.com/SU4lvsW

eller kanske detta som är intressant? https://imgur.com/5uNzd9G

Permalänk
Medlem

@Doomfarer: Ok, bra att du fick det att funka. Jag tror att DOCP är AMD-språk för Intels XMP så om det var inställt på något annat så var det nog där felet låg.

Permalänk

@Iskra: Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Kolla i listan hos moderkortstillverkaren vilka minnen som är kompatibla och kan köras 4st.

Det brukar inte fungera klockrent att slänga in random minnen.