Permalänk
Medlem

Projektor 5000-10.000kr [köpråd]

Tittar runt på projektorer i prisklassen 5-10k med max throw-distance på 5m och tanken är att den ska sitta takmonterad. Ska koppla in en PS4 Pro för streaming-tjänster och spelande. Tittade först på 4K projektorer (inser att det är faux-K i denna prisklass) och man kan komma undan med 10.000 på instegsmodellerna Viewsonic PX 747-4k och Benq W1700. Alla low-end 4K projektorer verkar bygga på samma plattform så bild borde vara snarlik för alla. Dessa två modeller är dock extra-bright versioner med RGBW färghjul så färgåtergivningen är nog inte den bästa jämfört med RGBRGB. Ljuskontroll i det tilltänkta rummet är inget problem så tar hellre färgåtergivning än luminans. Ett annat problem är att båda modeller verkar ha 50ms lag input vilket låter extremt mycket.

Har därför tittat på prisvärda 1080p projektorer ist. Hittade Optoma 143X som verkar extremt prisvärd för runt 5000kr och reviews jag har läst hyllar den för svärta, färgåtergivning och prisvärdhet. Dessutom har den endast 16ms lag input. Många verkade även rekommendera Benq HT2050A men kan inte hitta den i Europa eller på Benq:s europeiska site så vet inte om det finns motsvarande modell här. Har även kollat på ViewSonic Pro7827HD
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3597933 för ca 7000kr. Den har fått bra reviews men vet inte vad som skulle göra den värd 2000kr mer och den har dessutom 50ms lag input som 4K modellerna, vilket känns som ett no-no.
Har någon mer kunnig på projektorer några tips ang. vad man ska tänka på, vad för specs som är värda att jämföra etc? Är Optoma 143X den mest prisvärda? Är det värt att steppa upp till en 4K instegsmodell ist?

Permalänk
Medlem

Hej jag skulle rekommendera Benq W2000 mest då jag själv äger den och jag har varit väldigt nöjd med den.

jag använder den mest till sport och film/serier.

så kan ej säga hur bra den är till spel.

Plus är färg återgivningen och att jag ej ser någon regnbågseffekt, Vilket jag hade problem med Optomas projektorer vid motsvarande pris när den inköptes 2016.

Minus är helt klart fläktljudet men det stör ej mig vid filmtittande iallafall.

nu skall väl sägas att jag ej är någon finsmakare med någon speciell filmgrotta.

utan min uppbyggnad ser ut so sådan.

Vardagsrum med Plissegardiner typ jysk mörkläggande(räcker för det mesta vid sport och ok även till film) plus rullgardiner för extramörker när solen gassar rakt på.

går ok att titta på sport även med fria fönster men färgerna vattnas ur en del.

rummet har gräddvita väggar 3x4.68m om jag minns rätt.

och som Duk änvänds fortfarande testlösningen Ikea Tupplur 2 meter bred rullgardin som är grå(använder tygsidan).

upplever bilden vid släckt rum som bättre än den lokala biografen(Bio Fregatten stenungsund)

https://www.whathifi.com/benq/w2000/review

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Vad blev det för projektor till slut? Jag letar efter nåt snarlikt, men är inte intresserad av 4K. Som du nämner verkar alla älska Benq HT2050A men den finns inte i Europa. Är W2000+ av motsvarande kvalitet? W1210ST och TH671ST verkar bra, men är nog mer anpassade till spel. Mitt huvudsyfte är film. Viewsonic PJD7720HD och Pro7827HD verkar båda vara väldigt prisvärda, men har som jag förstår det problem med fläktljud och värme. Några andra från Optoma jag tittat på är HD143X, HD27e och HD29Darbee (/HD39Darbee). Ja, det är en jäkla djungel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Vad blev det för projektor till slut? Jag letar efter nåt snarlikt, men är inte intresserad av 4K. Som du nämner verkar alla älska Benq HT2050A men den finns inte i Europa. Är W2000+ av motsvarande kvalitet? W1210ST och TH671ST verkar bra, men är nog mer anpassade till spel. Mitt huvudsyfte är film. Viewsonic PJD7720HD och Pro7827HD verkar båda vara väldigt prisvärda, men har som jag förstår det problem med fläktljud och värme. Några andra från Optoma jag tittat på är HD143X, HD27e och HD29Darbee (/HD39Darbee). Ja, det är en jäkla djungel.

Optoma 143X. Frågade åt en polare så jag har inte sett den irl än men tror han är nöjd. Med tanke på priset så verkade den ge mest bang-for-the-buck. Som jag förstått så är Optoma HD27e i princip samma som 143X men med bättre uniformitet. Ang. BenQ så gav jag upp på det märket med tanke på hur dom verkade mixa modellnr över regioner så blev bara rörigt när jag researchade. ViewSonic var dyrare än 143X med högre input-lag så den gick också bort.

@Hellscreame Sorry, missade ditt svar. Tack för input, blev som sagt en 143X till slut.

Skickades från m.sweclockers.com