Rykte: Divinity: Original Sin-utvecklaren Larian Studios arbetar på Baldur's Gate III

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Divinity: Original Sin-utvecklaren Larian Studios arbetar på Baldur's Gate III

Utvecklaren Larian Studios har publicerat ett kort videoklipp på sin webbplats, vilket antyder att de arbetar på en ny del i den klassiska rollspelsserien Baldur's Gate.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt utvecklare, det kan bli hur bra som helst om ryktet stämmer

Något jag gillade med Divinity-spelen var att de var befriade från all carebearskit moderna spel annars är fullproppade av. Man slapp bli hållen i handen. De vågade ta med dryga pixelhunts och andra oldschoolgrejer som den mer bortskämda skolan gamers inte tros palla med. Det kunde gå åt helskotta och man kunde dö. I mångt och mycket precis som Baldurs Gate var.

Om några ska få till det är det nog just Larian.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hade MYCKET hellre sett det skapat av InXile eller Obsidian - Tycker att Larians spel känns betydligt mer oseriösa. Men man kanske ska vara tacksam att det inte blev Bethesda som gör det varje fall....

Permalänk
Medlem

Älskade Divinity Original Sin 1 och gillade verkligen 2:an. Ska bli väldigt intressant att se vad de gör med Baldurs Gate.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag skrev en grej på FZ-nyheten angående detta. Wizards of the Coast som äger bordsspelet D&D kommer senare i september släppa en ny äventyrsmodul som börjar i Baldur's Gate. Bara en slump eller kan det ha någon koppling?

Baldur's Gate: Descent into Avernus
https://dnd.wizards.com/products/tabletop-games/rpg-products/...

"Diabolical dangers await in this adventure for the world’s greatest roleplaying game.

Welcome to Baldur's Gate, a city of ambition and corruption. You’ve just started your adventuring career, but already find yourself embroiled in a plot that sprawls from the shadows of Baldur's Gate to the front lines of the planes-spanning Blood War! Do you have what it takes to turn infernal war machines and nefarious contracts against the archdevil Zariel and her diabolical hordes? And can you ever hope to find your way home safely when pitted against the infinite evils of the Nine Hells?"

Permalänk
Medlem

Känns klockrent med denna utvecklare, kan bli hur bra som helst!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt rykte. Kan de nå höjderna av de tidigare spelen så kommer detta bli fantastiskt.

Serien har ju dock följt samma karaktär genom båda spelen och expansionerna, och den personens resa verkar ju vara färdig, så det ska bli intressant att se hur de väver ihop detta med vad som hänt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Hade MYCKET hellre sett det skapat av InXile eller Obsidian - Tycker att Larians spel känns betydligt mer oseriösa. Men man kanske ska vara tacksam att det inte blev Bethesda som gör det varje fall....

Va? Utveckla gärna vad du menar att Larian känns oseriösa? För mig är det match made in heaven, Divinity-spelen var ju fantastiska!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt, Baldurs Gate-spelen är bland det bästa som gjorts.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Fulci: Det låter som att någon försökt maximera nostalgin genom att kombinera Baldur's Gate med Planescape Torment. Det gör mig lite skeptisk. Men om någon kan återuppfinna hjulet på ett nytt och spännande sätt så är det Larian.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Tror han menar att Larians stil är mer lättsinnig och komisk i mångt och mycket medans BG hade en överlag allvarlig ton på storyn.

Jag tror inte det är ett bekymmer dock. Larian har visat (t.ex i sin huvudstory) att de är mycket kapabla att skriva allvarligt när så behövs. Dessutom så tror jag de kommer pricka den mer komiska sidan av BG (Noober, Edwins magiska könsbyte etc) alldeles utmärkt.

Om något är jag nyfiken på att se hur Larian kommer hantera RTwP när de har så mycket erfarenhet av TB. Skall bli roligt att se dem för en gångs skull kunna slänga in 100 fiender i en strid utan att den tar 84 minuter per runda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@trickeh2k: Tror han menar att Larians stil är mer lättsinnig och komisk i mångt och mycket medans BG hade en överlag allvarlig ton på storyn.

Jag tror inte det är ett bekymmer dock. Larian har visat (t.ex i sin huvudstory) att de är mycket kapabla att skriva allvarligt när så behövs. Dessutom så tror jag de kommer pricka den mer komiska sidan av BG (Noober, Edwins magiska könsbyte etc) alldeles utmärkt.

Om något är jag nyfiken på att se hur Larian kommer hantera RTwP när de har så mycket erfarenhet av TB. Skall bli roligt att se dem för en gångs skull kunna slänga in 100 fiender i en strid utan att den tar 84 minuter per runda.

Det var min tolkning av inlägget också. Delvis kan jag hålla med, samtidigt som jag tog mig igenom Divinity och dessutom gick tillbaka för att fixa 100% achievements, medan jag i t.ex. Pillars of Eternity aldrig tycks komma förbi första akten. Så även om jag kan känna igen mer av gränssnittet i Obsidians spel med originalen (vilket inte är så konstigt) så tror jag det kommer vara lättare för mig att kliva in i Larians tappning av BG. Om nu ryktet visar sig stämma, vill säga.

Jag älskade verkligen Baldur's Gate-serien, körde även Icewind Dale, Neverwinter Nights m.fl. Läste alla böcker, utforskade precis allt som fanns på kartan. Men nu är utbudet så brett och tiden så knapp att spelstilen har förändrats.

Så för min del föredrar jag nog Larian framför Obsidian, även om hjärtat känner att det tar emot lite. Samtidigt har ju Obsidian sålt sig till Epic så skulle de få göra BGIII skulle det bli exklusivt för en klient jag inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Utveckla gärna vad du menar att Larian känns oseriösa? För mig är det match made in heaven, Divinity-spelen var ju fantastiska!

Ja, som dom andra har sagt - Exempelvis hela grejen med Imps i Divinity-spelen tycker jag bara känns bara tramsig. Men man får väl hoppas på det bästa.
[edit] Jag kan väl tillägga att själva jag inte har några problem med spelsystemet och spelmotorn i Larians spel[/edit]

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

@Fulci: Det låter som att någon försökt maximera nostalgin genom att kombinera Baldur's Gate med Planescape Torment. Det gör mig lite skeptisk. Men om någon kan återuppfinna hjulet på ett nytt och spännande sätt så är det Larian.

Kanske, jag vet inte så mycket mer än vad det stod på WOTC sidan. Bättre är väl om det handlar mest om Baldur's Gate med inslag av Avernus (en del av helvetet) och Blood War (kriget där mellan demoner och djävlar). Planescape utspelas väl mer i Sigil/Outlands som är en hub i ett nav av olika plan.

Sen kanske datorspelet är en helt annan story. Hoppas få se mer på E3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Ja, som dom andra har sagt - Exempelvis hela grejen med Imps i Divinity-spelen tycker jag bara känns bara tramsig. Men man får väl hoppas på det bästa.
[edit] Jag kan väl tillägga att själva jag inte har några problem med spelsystemet och spelmotorn i Larians spel [/edit]

Aha, trodde jag hade missat någon kontrovers eller så Jag har dock fullt förtroende för studion, men som du säger så kan det ju vara så att det kanske inte blir samma stämmning i spelet som de tidigare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så vet jag inte om jag ska gråta av lycka eller sorg. Jag tror nog det är i princip omöjligt för en uppföljare nu att ge samma känsla som man fick av serien när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Om detta är sant så vet jag inte om jag ska gråta av lycka eller sorg. Jag tror nog det är i princip omöjligt för en uppföljare nu att ge samma känsla som man fick av serien när den kom.

Nej, det går inte. Hur bra ett spel är har mycket att göra med situationen när det släpps. Om jag minns mig rätt släpptes BG 1999, och då fanns det inga glassiga UIs som löste allt (som dagens WoW) eller full 3D (som NwN gjorde senare). Storyn är också väldigt tung och kräver att man läser flera böcker, något som är svårt att kräva i nutidens behov omedelbar tillfredställelse.

Om BG3 skall gå vägen behövs allt sådant arbetas om till något som passar idag, precis som Firaxis gjorde med XCOM. BG3 behöver vara mer som ett moderniserat NwN2 eller en RTwP version av DOS2 baserat på D&D. Att försöka sälja nostalgi fungerar aldrig länge.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt bra

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Jaaa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I approve.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

aaaaa HEallsss Yea!

Permalänk
Medlem

Verkligen spännande!

Permalänk
Medlem

Riktigt nyfiken på hur spelet kommer att bli samt glad över att det är Larian som gör det.
Mer än bara ett ryckte skulle jag säga, Larian gillar pussel så troligen fullt medvetet filnamn.
https://twitter.com/13xforever/status/1134146966076760065

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag testade BG II för länge sen men fattade inte det. Valde 160% svårighetsgrad o dog i första striden som även den gick i 160....(km/h).
Kom ut ur första grottan o gav upp.

Icewind Dale gick samma väg. Det gick bättre men var inte intressant.

KoTOR var bra dock. RTwP känns som rät väg att gå.

Kommer ihåg att ja frågade på nåt forum hur man spelade BG II o jämförde med Diablo II. De måste trott ja var 10 år 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag vill ha detta spelet i tredje person.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem