Permalänk

Varför mäter man skärmstorlek i tum?

Varför används tum när skärmstorleken ska mätas? Vi brukar ju vara så stolta över att vi har metriskt system och tycka amerikanerna är fåniga som kör sitt imperial. Är det ett marknadsföringknep så att en 68,5 cm skärm säljer bättre än en 61 cm om man istället kallar dom för 27" och 24"?

Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen för att den första helt elektroniska TV apparaten skapades av en amerikan vid namn Philo Farnsworth. Det var många personer inblandade i utvecklingen av TVn men amerikanarna var väl länge ledande i TV försäljningen och tillverkare över resten av världen tog väl efter detta. Även hjulstorlekar anges fortfarande i tum. I fallet TV-apparater och skärmar så anges de åtminstone på kartongerna både i tum och centimeter/millimeter.

Permalänk
Medlem

Kvadratcentimeter hade väl varit det mest optimala idag. Med tanke på alla olika bildförhållanden.

Permalänk
Medlem

Vissa enheter mäts ju i tum eller andra mätsystem sen långt tillbaka i tiden även fast vi haft det metriska systemet under lång tid, exempel bildskärmar, däck och fälgar, samt motorers effekt.

Blir själv lite irriterad när det anges i kilojoule och man letar genast efter hur många hästkrafter det motsvarar, folk skulle nog göra samma sak om man angav skärmar i cm, leta upp hur många tum det motsvarar.

Dock om 50 år eller så kanske det metriska har slagit igenom även på dessa områden, men kilojoule för motorer och istället för kalorier nix kommer ta längre tid än så tror jag, kanske om man försöker få det till kilowatt vilket är lättare att begripa.

Skrivet av wargreymon:

Kvadratcentimeter hade väl varit det mest optimala idag. Med tanke på alla olika bildförhållanden.

Fast det säger inget fortfarande eller mer om hur bildskärmen ser ut eller vilket bildförhållande det är, tror det är svårt att komma runt att man för bildskärmar att man måste ha 2 olika mått tum (eller cm) på diagonalen samt bildförhållande.

Vad som skulle funka är X + Y mått, horisontalt + vertikalt, det säger både storlek och bildförhållande..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Förmodligen för att den första helt elektroniska TV apparaten skapades av en amerikan vid namn Philo Farnsworth. Det var många personer inblandade i utvecklingen av TVn men amerikanarna var väl länge ledande i TV försäljningen och tillverkare över resten av världen tog väl efter detta. Även hjulstorlekar anges fortfarande i tum. I fallet TV-apparater och skärmar så anges de åtminstone på kartongerna både i tum och centimeter/millimeter.

Apropå hjul ... bildäck mäter man diametern i tum, bredden i millimeter och höjden i procent. snacka om förvirring för ej insatta :/

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jo, att blanda metric/imperial är det värsta jag vet. Själv skulle jag inte vara helt motsatt med att bomba usa till stenåldern om det innebar att vi kunde få väck imperial-mått. :D'

MEN, det är ju iaf relativt lättsamt att jobba med inches/fot då man kan på ett ungefär räkna ut väldigt snabbt vad det blir i rediga blå-kläder mått.

en foot= typ 30cm
en inch= typ 2.5cm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ggustavsson:

Vissa enheter mäts ju i tum eller andra mätsystem sen långt tillbaka i tiden även fast vi haft det metriska systemet under lång tid, exempel bildskärmar, däck och fälgar, samt motorers effekt.

Blir själv lite irriterad när det anges i kilojoule och man letar genast efter hur många hästkrafter det motsvarar […]

Dock om 50 år eller så kanske det metriska har slagit igenom även på dessa områden, men kilojoule för motorer och istället för kalorier nix kommer ta längre tid än så tror jag, kanske om man försöker få det till kilowatt vilket är lättare att begripa.

Blir ganska förvirrad av ovanstående. Inte går det väl att ange effekt i kilojoule? Och varken kilojoule eller kalorier kan väl ”fås” (omvandlas?) till kilowatt?

Vad menar du egentligen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Blir ganska förvirrad av ovanstående. Inte går det väl att ange effekt i kilojoule? Och varken kilojoule eller kalorier kan väl ”fås” (omvandlas?) till kilowatt?

Han menar nog att 1 joule per sekund = 1 W, så 1 kJ/s = 1kW.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@Alling: Ser att jag blandat ihop enheter nu, nu ska vi se, istället för hästkrafter brukar man ange Kw och istället för kalorier brukar man ange Kj har jag för mig.

Nåja ett bra exempel på att när man försöker ändra ett vedertaget enhetsmått till ett annat så blir det fel, alt man förstår inte helt hur mycket enhetsmåttet representerar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Var nog bara en felskrivning. Kilowatt menade nog ggustavsson.

Jag tycker det är bra att motoreffekt anges i kW eftersom många i Europa verkar ha svårt att räkna om korrekt från hästkraft till kilowatt. Korrekt är 746 (avrundat till heltal) watt, inte 735 W som man ofta ser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kanske för att de faktiskt tillverkas i tum och om man inte vill definera skärmstorleken i ett avrundat värde.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wasp:

Jo, att blanda metric/imperial är det värsta jag vet. Själv skulle jag inte vara helt motsatt med att bomba usa till stenåldern om det innebar att vi kunde få väck imperial-mått. :D'

MEN, det är ju iaf relativt lättsamt att jobba med inches/fot då man kan på ett ungefär räkna ut väldigt snabbt vad det blir i rediga blå-kläder mått.

en foot= typ 30cm
en inch= typ 2.5cm

Jag tror inte det skulle hjälpa mig om man bombade USA. Det är inte USA:s fel att t.ex. jag här i Sverige (som aldrig ens varit i USA) har en känsla för hur stor t.ex. en 27"-skärm är, men står som ett frågetecken om någon snackar om en 69-centimetersdito.

Men ska vi börja ifrågasätta hur vi mäter bildskärmar tycker jag vi ska ifrågasätta diagonalmåttet (som tydligt är valt för att maximera antalet "tum" man kan skryta med) och istället mäta bildskärmens långsida.

Mattedags! Den intresserade kan kolla här under.

Med pytagoras sats kan vi uttrycka att:

a2 + b2 = c2

Där a står för bildskärmens bredd, b står för bildskärmens höjd, och c står för bildskärmens diagonalmått.

Med en bildskärm som är 27 tum i diagonalmått (2,54 cm/tum) vet vi alltså att:

c = 27 * 2,54 = 68,58 cm

Är bildförhållandet 16/9 vet vi också att:

a / b = 16 / 9

Med lite matte kan vi genom att lösa ekvationen få fram att a ≈ 60 cm.

Dold text

Genom att ändra från ett diagonalmått till ett breddmått, så skulle en 27" 16:9-skärm då betecknas som en 60 cm-skärm då den är 60 cm bred. Det skulle jag nog kunna leva med, eftersom det är mycket lättare att visualisera.

Men ska vi fortsätta med diagonalmått så kan vi lika gärna fortsätta med tum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror inte det skulle hjälpa mig om man bombade USA. Det är inte USA:s fel att t.ex. jag här i Sverige (som aldrig ens varit i USA) har en känsla för hur stor t.ex. en 27"-skärm är, men står som ett frågetecken om någon snackar om en 69-centimetersdito.

Men ska vi börja ifrågasätta hur vi mäter bildskärmar tycker jag vi ska ifrågasätta diagonalmåttet (som tydligt är valt för att maximera antalet "tum" man kan skryta med) och istället mäta bildskärmens långsida.

Mattedags! Den intresserade kan kolla här under.

Med pytagoras sats kan vi uttrycka att:

a2 + b2 = c2

Där a står för bildskärmens bredd, b står för bildskärmens höjd, och c står för bildskärmens diagonalmått.

Med en bildskärm som är 27 tum i diagonalmått (2,54 cm/tum) vet vi alltså att:

c = 27 * 2,54 = 68,58 cm

Är bildförhållandet 16/9 vet vi också att:

a / b = 16 / 9

Med lite matte kan vi genom att lösa ekvationen få fram att a ≈ 60 cm.

Dold text

Genom att ändra från ett diagonalmått till ett breddmått, så skulle en 27" 16:9-skärm då betecknas som en 60 cm-skärm då den är 60 cm bred. Det skulle jag nog kunna leva med, eftersom det är mycket lättare att visualisera.

Men ska vi fortsätta med diagonalmått så kan vi lika gärna fortsätta med tum...

Du tänker lite fel just nu:) diagonalmåttet är bättre än att mäta det vertikalt/horisontellt. Det är pga bikdformaten vi haft på våra tv-apparater har ändrats över åren med diagonala måttet säger fortfarande hur stor tv-apparaten är.

Skulle vi endast mäta i bredd så skulle man kunna göra en tv i ett knasigt format, typ 5/1 och få en jättestor siffra som är billig att tillverka. Givetvis skulle den vara värdelös men samtidigt vara "störst".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wasp:

Du tänker lite fel just nu:) diagonalmåttet är bättre än att mäta det vertikalt/horisontellt. Det är pga bikdformaten vi haft på våra tv-apparater har ändrats över åren med diagonala måttet säger fortfarande hur stor tv-apparaten är.

Skulle vi endast mäta i bredd så skulle man kunna göra en tv i ett knasigt format, typ 5/1 och få en jättestor siffra som är billig att tillverka. Givetvis skulle den vara värdelös men samtidigt vara "störst".

Nja, jag håller inte med! Denna sorts vilseledande effekt finns även vid diagonalmått. T.ex. Om du har att välja mellan en 27" 16:9-skärm och en 29" 21:9 skärm, vilken är större? Tänk efter innan du expanderar nedan.

27" 16:9-skärm är 2010 cm2 (Matte)
29" 21:9-skärm är 1965 cm2 (Matte)
Alltså är 27"-skärmen större (om än marginellt).

Dold text

Grejen är att det dock är mycket lättare att genomskåda en "bluff" med ett breddmått än ett med diagonalmått.

27" 16:9 och 29" 21:9 är inte på något sätt tagna ur luften, detta är båda ganska vanliga storlekar på datorskärmar.

Ska vi ha ett mått som är resistent mot denna sorts bluff så är ett areamått det enda vettiga. Jag tror dock de flesta (mig själv inräknat) inte riktigt har koll på hur mycket 2000 cm2 är. Där är ett breddmått bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ggustavsson:

@Alling: Ser att jag blandat ihop enheter nu, nu ska vi se, istället för hästkrafter brukar man ange Kw och istället för kalorier brukar man ange Kj har jag för mig.

Yes, både hästkraft och watt är enheter för effekt, och både kalorier och joule är enheter för energi. Jag tänkte att det kanske fanns något märkligt sätt att mäta på som jag inte kände till; det var därför jag frågade.

Citat:

Nåja ett bra exempel på att när man försöker ändra ett vedertaget enhetsmått till ett annat så blir det fel, alt man förstår inte helt hur mycket enhetsmåttet representerar.

Jo, det får man säga. Just effekt och energi är det nog inte helt ovanligt att blanda ihop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Personligen tycker jag skärmar skall mätas i kvadratmeter. Det är i slutändan den råa ytan man betalar för. Hur den är disponerad i längd vs bredd, är en sekundär fråga. Yttermåtten skall sedan vara i cm. Tum är bara fånigt, oavsett användningsområde.

En ordinär kontorsskärm hamnar på 0.2-0.3 kvm, en TV på 1.0-1.5 kvm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker det är bra att motoreffekt anges i kW eftersom många i Europa verkar ha svårt att räkna om korrekt från hästkraft till kilowatt. Korrekt är 746 (avrundat till heltal) watt, inte 735 W som man ofta ser.

Korrekt och korrekt. Det finns olika definitioner:

Skrivet av Wikipedia:
  • 1 hk = 0,73549875 kW

  • 1 hp = 0,745699872 kW

En hästkraft definieras traditionellt som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

I äldre texter har man definierat kilopond som 9,81 newton, vilket då gett en hästkraft på 735,75 watt.

I engelskspråkiga länder definieras horsepower (hp eller bhp) som 33 000 footpoundforce per minut (James Watts definition), eller ungefär 745,7 W.

Då tycker jag nog ändå att den europeiska definitionen, som åtminstone grundar sig på kilogram och sekunder istället för ”footpoundforce” och minuter, är lite rimligare.

Håller däremot med dig helt om att kilowatt är en bättre enhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja, jag håller inte med! Denna sorts vilseledande effekt finns även vid diagonalmått. T.ex. Om du har att välja mellan en 27" 16:9-skärm och en 29" 21:9 skärm, vilken är större? Tänk efter innan du expanderar nedan.

27" 16:9-skärm är 2010 cm2 (Matte)
29" 21:9-skärm är 1965 cm2 (Matte)
Alltså är 27"-skärmen större (om än marginellt).

Dold text

Grejen är att det dock är mycket lättare att genomskåda en "bluff" med ett breddmått än ett med diagonalmått.

27" 16:9 och 29" 21:9 är inte på något sätt tagna ur luften, detta är båda ganska vanliga storlekar på datorskärmar.

Ska vi ha ett mått som är resistent mot denna sorts bluff så är ett areamått det enda vettiga. Jag tror dock de flesta (mig själv inräknat) inte riktigt har koll på hur mycket 2000 cm2 är. Där är ett breddmått bättre.

Japp,räknade själv nu och du har helt och hållet rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Korrekt och korrekt. Det finns olika definitioner:

Då tycker jag nog ändå att den europeiska definitionen, som åtminstone grundar sig på kilogram och sekunder istället för ”footpoundforce” och minuter, är lite rimligare.

Fast hästkraften uppfanns med de "gamla" enheterna, och definierades som 550 ft-lb/s. Räkna om, och det blir ca 746 W. Svårare än så är det inte. Därför finns det bara en korrekt hästkraft. Den europeiska är alltså rent trams.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Skulle vi endast mäta i bredd så skulle man kunna göra en tv i ett knasigt format, typ 5/1 och få en jättestor siffra som är billig att tillverka. Givetvis skulle den vara värdelös men samtidigt vara "störst".

Men ingen skulle tillverka en sån eftersom den inte skulle sälja. Eller jo, möjligen om den är gigantisk så att höjden trots allt blir "normal". Men då skulle den bli så dyr att den ändå inte skulle sälja...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fast hästkraften uppfanns med de "gamla" enheterna, och definierades som 550 ft-lb/s. Räkna om, och det blir ca 746 kW. Svårare än så är det inte. Därför finns det bara en korrekt hästkraft. Den europeiska är alltså rent trams.

746 kW är väldigt mycket mer än 1 hästkraft. Om du inte har en Bugatti Veyron till häst alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

746 kW är väldigt mycket mer än 1 hästkraft. Om du inte har en Bugatti Veyron till häst alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, slarvigt av mig! W, så klart. Ska inte skriva inlägg när jag är vrålhungrig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man kan egentligen helt strunta i att det är just tum som anges, och bara se det som en storleksklass. Behöver man veta de exakta måtten så brukar åtminstone bredd och höjd nästan alltid finnas angivna i mm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bulan75:

Apropå hjul ... bildäck mäter man diametern i tum, bredden i millimeter och höjden i procent. snacka om förvirring för ej insatta :/

Ja det är förvirrande, därför tycker jag att man ska börja mäta skärmens höjd i millimeter och sedan ange diagonalmåttet i procent av höjden så att det blir mer likt hur man anger däckdimensionerna så att folk förstår, en högprofilskärm bli då alltså bred medan en lågprofil blir hög

Cykeldäck har annars en del spännande måttangivelser som kan förvilla ännu mer än bildäck och skärmar. varför göra det så enkelt som att bara ange fälgens dimensioner i millimeter och däckets bredd och inget annat när man dessutom kan ange de måtten via ett par olika måttsystem i tum för samma däck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Fast hästkraften uppfanns med de "gamla" enheterna, och definierades som 550 ft-lb/s. Räkna om, och det blir ca 746 W. Svårare än så är det inte. Därför finns det bara en korrekt hästkraft. Den europeiska är alltså rent trams.

OK, det köper jag. Men man får nog ändå ta hänsyn till att den förekommer. Ungefär som man får ha i åtanke att det finns en utbredd tramsdefinition av k, M, G, osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Förmodligen för att den första helt elektroniska TV apparaten skapades av en amerikan vid namn Philo Farnsworth. Det var många personer inblandade i utvecklingen av TVn men amerikanarna var väl länge ledande i TV försäljningen och tillverkare över resten av världen tog väl efter detta. Även hjulstorlekar anges fortfarande i tum. I fallet TV-apparater och skärmar så anges de åtminstone på kartongerna både i tum och centimeter/millimeter.

Anar man en Googling eller satt "Philo Farnsworth" i minnet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Anar man en Googling eller satt "Philo Farnsworth" i minnet?

Det är inte det minsta fult att Googla och dela med sig av det man hittar, även om det är så det står till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Anar man en Googling eller satt "Philo Farnsworth" i minnet?

Farnsworth minns jag då jag har sett en dokumentär om det och minns att jag förknippade det med Futurama. Förnamnet däremot är 100% googlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var nog bara en felskrivning. Kilowatt menade nog ggustavsson.

Jag tycker det är bra att motoreffekt anges i kW eftersom många i Europa verkar ha svårt att räkna om korrekt från hästkraft till kilowatt. Korrekt är 746 (avrundat till heltal) watt, inte 735 W som man ofta ser.

Tycker du ska ta en läsning här, https://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.html

För du har både rätt och fel i ditt uttalande. Korrekt är 746, 745 men även 735. Det beror helt enkelt på vad för typ av effekt vi räknar ut, elektrisk VS mekanisk till exempel.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Tycker du ska ta en läsning här, https://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.html

För du har både rätt och fel i ditt uttalande. Korrekt är 746, 745 men även 735. Det beror helt enkelt på vad för typ av effekt vi räknar ut, elektrisk VS mekanisk till exempel.

Nja, än en gång. En hästkraft definierades som 550 ft-lb/s när den uppfanns, och räknar man om blir det ca 746 W. Konstigare än så är det inte. Att sen nån valt att hitta på en egen tolkning av den, det förändrar inte ursprunget och korrektheten. Effekt är effekt, oavsett "medium".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S