Permalänk
Medlem

Musfråga angående "spins out"?

Jag har en Logitech G203 och när jag gör snabba flick-rocket-jumps så ibland slutar musen läsa efter en snabb handledrörelse. Så först är precisionen god när jag väl gör själv rocket jumpen men när jag ska centrera musen tillbaka så läser den inte, vilket leder till att jag istället tittar snett bakåt när jag väl är i luften. Läser jag specifikationerna så framgår det att musen klarar av 25G. Pro versionen av musen klarar av 40G. Är det här skon klämmer? Och skulle jag bli av med problemet om jag uppgraderar till Pro versionen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har en Logitech G203 och när jag gör snabba flick-rocket-jumps så ibland slutar musen läsa efter en snabb handledrörelse. Så först är precisionen god när jag väl gör själv rocket jumpen men när jag ska centrera musen tillbaka så läser den inte, vilket leder till att jag istället tittar snett bakåt när jag väl är i luften. Läser jag specifikationerna så framgår det att musen klarar av 25G. Pro versionen av musen klarar av 40G. Är det här skon klämmer? Och skulle jag bli av med problemet om jag uppgraderar till Pro versionen?

Skumt problem. Inget som Rocketjumpninja upplevde när han testade musen, han kunde inte få den att spinna ut eller tappa trackingen på något sätt.

Har du testat mer än en typ av musmatta för att eliminera den variabeln?

Jag har en G Pro liggande som jag inte använder längre och har aldrig lyckats få den att tappa trackingen vad jag vet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Skumt problem. Inget som Rocketjumpninja upplevde när han testade musen, han kunde inte få den att spinna ut eller tappa trackingen på något sätt.

Har du testat mer än en typ av musmatta för att eliminera den variabeln?

Jag har en G Pro liggande som jag inte använder längre och har aldrig lyckats få den att tappa trackingen vad jag vet.

Litar inte på det där killen. Har köpt två möss baserat på hans rekommendationer och inte minst den första var en besvikelse. Gissar att jag kör lite högre sense och lite mindre musmatta så jag gör snabbare rörelser än honom. Det händer inte ofta, men måste begränsa min spelstil baserat på musens oförmåga att hantera snabba rörelser. Har bara testat på min steelseries QcK vilket inte är den bästa. Men det händer alltså bara vid snabba flicks. Hade aldrig det problemet med min gamla oem logitech som hade varit helt perfekt om det inte vore för pixel skipping som den lider av.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har du kollat firmware på musen? De uppgraderade ju den så den gick från 6000dpi till 8000 och från 25G till 35.

Vad kör du för poll rate?
Om du upplever samma problem med olika möss, har du kollat att det inte är något i din rörelse som påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Litar inte på det där killen. Har köpt två möss baserat på hans rekommendationer och inte minst den första var en besvikelse. Gissar att jag kör lite högre sense och lite mindre musmatta så jag gör snabbare rörelser än honom. Det händer inte ofta, men måste begränsa min spelstil baserat på musens oförmåga att hantera snabba rörelser. Har bara testat på min steelseries QcK vilket inte är den bästa. Men det händer alltså bara vid snabba flicks. Hade aldrig det problemet med min gamla oem logitech som hade varit helt perfekt om det inte vore för pixel skipping som den lider av.

Så du förväntar dig att RJN ska känna till och göra sina tester efter hur just dina förutsättningar, inställningar osv ser ut? Är det inte dessutom så att de flesta möss idag har liknande sensorer och att få egentligen är för dåliga idag så vida man inte har en väldigt unik spelstil?

Edit:
Kan tillägga att jag också kör med en "liten" musmatta och högre sense än vad som brukar vara rekommenderat och upplever ibland liknande problem ibland. Verkar dessutom bero en del på vilket spel jag spelar märkligt nog. Underlaget kan nog spela stor roll också då jag är osäker på om alla moderna sensorer idag har autokalibrering som t.ex. GPW har (eller iaf påstås ha). T.ex. i CS GO märker jag att jag kan springa runt hörn mkt "jämnare" med min GPW jämfört med min FM Air58 trots att båda köra med 400 dpi. Vet inte om det kan vara så att polling raten spelar in (FM kör väl 500 hz som default och lite bökigare tt ändra).

Permalänk

Om du vill ha samma form på musen är Logitech g pro ett bättre val
edir : Jag upplevde inga spin outs med G pro

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter har jag för mig att jag gjorde en kalibrering av musen på min QcK+ innan den fungerade helt perfekt. Det går ju inte att göra på 203:an till skillnad från G Pro:n så det är möjligt att det skulle lösa dina problem. Svårt att säga med säkerhet dock då det inte är samma typ av sensor i de båda.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har en Logitech G203 och när jag gör snabba flick-rocket-jumps så ibland slutar musen läsa efter en snabb handledrörelse. Så först är precisionen god när jag väl gör själv rocket jumpen men när jag ska centrera musen tillbaka så läser den inte, vilket leder till att jag istället tittar snett bakåt när jag väl är i luften. Läser jag specifikationerna så framgår det att musen klarar av 25G. Pro versionen av musen klarar av 40G. Är det här skon klämmer? Och skulle jag bli av med problemet om jag uppgraderar till Pro versionen?

Offtoppic men för den som inte är insatt; vad sjutton är ett snabbt flick rocket jump? 😅

OT:

Pröva de rekommenderade åtgärderna. Annars kanske du kan testa installera om drivrutinerna till din mus?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Offtoppic men för den som inte är insatt; vad sjutton är ett snabbt flick rocket jump? 😅

Kolla på första bästa mouse review av rocketjumpninja på Youtube så ser du hur det ser ut.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du kollat firmware på musen? De uppgraderade ju den så den gick från 6000dpi till 8000 och från 25G till 35.

Vad kör du för poll rate?
Om du upplever samma problem med olika möss, har du kollat att det inte är något i din rörelse som påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har senast firmwaren, senast kollad slutet av 2018, tryckte på uppdatera men det enda som hände var att senast kontrollerad ändrades till dagens datum? Antar att jag hade sett någon form av installation om den faktiskt uppdaterade? Kör 1000Hz poll rate.

Angående min rörelse så är det ju en "snärtig rörelse" men jag lyfter aldrig musen. Funderade på om det var något i spelmotorn som orsakde att den inte kunde hantera så snabba rörelser. Men det blir inte så med min gamla logitech oem mus. Det händer som sagt inte ofta, men om jag gör många rocketsjumps i rad för att få upp farten så är det alltid någon som misslyckas för att den spinner ut. Har haft en a4tech mus, en cooler master och en razer death adder men aldrig dom problemen då.

Skrivet av improwise:

Så du förväntar dig att RJN ska känna till och göra sina tester efter hur just dina förutsättningar, inställningar osv ser ut? Är det inte dessutom så att de flesta möss idag har liknande sensorer och att få egentligen är för dåliga idag så vida man inte har en väldigt unik spelstil?

Edit:
Kan tillägga att jag också kör med en "liten" musmatta och högre sense än vad som brukar vara rekommenderat och upplever ibland liknande problem ibland. Verkar dessutom bero en del på vilket spel jag spelar märkligt nog. Underlaget kan nog spela stor roll också då jag är osäker på om alla moderna sensorer idag har autokalibrering som t.ex. GPW har (eller iaf påstås ha). T.ex. i CS GO märker jag att jag kan springa runt hörn mkt "jämnare" med min GPW jämfört med min FM Air58 trots att båda köra med 400 dpi. Vet inte om det kan vara så att polling raten spelar in (FM kör väl 500 hz som default och lite bökigare tt ändra).

Nej, just därför jag inte litar på honom. Jag litar väl på att han gör sitt yttersta, men hans recensioner är ju baserade på hans preferenser såklart. Han och jag har förhållandevis lik spelstil, men jag kan tänka mig att jag gör marginellt snabbare rörelser. Med andra ord är det omöjligt att säga vilka möss som passar vem. Sensorn är skitbra, så länge den hänger med.
Hur som helst så kanske jag kommer slå till på en Glorious Model O istället.

Skrivet av era909:

När jag tänker efter har jag för mig att jag gjorde en kalibrering av musen på min QcK+ innan den fungerade helt perfekt. Det går ju inte att göra på 203:an till skillnad från G Pro:n så det är möjligt att det skulle lösa dina problem. Svårt att säga med säkerhet dock då det inte är samma typ av sensor i de båda.

Nä, det är ju ingen slump att hero sensorns anses bättre och därmed kostar mer. Rocket jump ninja märkte ingen skillnad, men det betyder ju inte att andra inte gör det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning eller tips tyvärr men ville bara inflika att om du kör mindre musmatta och högre sens så borde väl rörelserna för musen bli kortare och långsammare för dig och inte tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej, just därför jag inte litar på honom. Jag litar väl på att han gör sitt yttersta, men hans recensioner är ju baserade på hans preferenser såklart. Han och jag har förhållandevis lik spelstil, men jag kan tänka mig att jag gör marginellt snabbare rörelser. Med andra ord är det omöjligt att säga vilka möss som passar vem. Sensorn är skitbra, så länge den hänger med.
Hur som helst så kanske jag kommer slå till på en Glorious Model O istället.

Ok, då är jag med på vad du menar även om jag nog personligen skulle använt ett något annorlunda ordval då jag tycker "inte litar på" antyder att han skulle vara en skurk eller så Var ju en del rabalder kring honom och Final Mouse tidigare, som mest verkar varit ett storm i ett vattenglas men iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä, det är ju ingen slump att hero sensorns anses bättre och därmed kostar mer. Rocket jump ninja märkte ingen skillnad, men det betyder ju inte att andra inte gör det.

Orginal G Pro har en 3366 (vilket är den han testade), sen har de ju släpp en Hero-bestyckad variant senare. Förstår vad du menar dock.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Musmattan spelar dock roll, jag märker t.ex. att min FM Air58 har klart svårare att tracka på min softqad QCK men på min hardpad Logitech (som jag inte minns namnet på men den som följer med PowerPlay) så funkar det klart bättre. Båda musmattorna är i bra skick.

Permalänk

Har du kollat efter eventuellt smuts/damm under musen? Detsamma gäller även musmattan. Jag har märkt på min g403 att sensorn ibland får dålig tracking, och då hjälper det alltid att rensa den lilla linsen under musen.