Amatör som behöver hjälp med sin V90

Permalänk
Medlem

Amatör som behöver hjälp med sin V90

Hej på er!

Inledningsvis vill jag säga att bilar inte är något jag riktigt har kunskap kring och saknar grundläggande kunskaper inom fordonskännedom. Trafikregler och manövrering har jag inget problem med - men då jag kan behöva lite hjälp vänder jag mig till er! Inga taskiga och onödiga kommentarer uppskattas.

För cirka ett år sedan köpte jag en V90 med en T5 motor. Bilen har fungerat väldigt bra men körts i en liten utsträckning. I vissa perioder har bilen inte använts på upp till 1-3 månader.

Sist jag körde bilen varnade systemet för en låg batterinivå. Jag misstänker att bilens korta körsträcka kan vara en faktor. Trots att jag körde bilen i fyra timmar verkar det inte ladda batteriet tillräckligt.

En sak som jag tänkte prova är att ändra i förarinställningarna/"motor inställningarna". Detta innebär att motorn inte per automatik stänger av när jag exempelvis stannar i en korsning eller vid ett rödljus. Om denna funktion är på, vilket den varit tidigare, har motorn stängts av vid ett flertal tillfällen för att sedan snabbt starta när jag släpper bromsen och tillsätter gas. Min hypotes är att batteriet kommer vara mindre ansträngt och förhoppningsvis ladda fortare.

Min fråga till er är om det är värt att testa detta. Om jag genomför detta kommer bilen givetvis dra mer bränsle och släppa ut mer avgaser. Något jag också är rädd för är att motorn kommer få ett allt större slitage. Eller ska jag helt enkelt köpa ett helt nytt batteri?

Jag är helt öppen för idéer och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Hej på er!

Inledningsvis vill jag säga att bilar inte är något jag riktigt har kunskap kring och saknar grundläggande kunskaper inom fordonskännedom. Trafikregler och manövrering har jag inget problem med - men då jag kan behöva lite hjälp vänder jag mig till er! Inga taskiga och onödiga kommentarer uppskattas.

För cirka ett år sedan köpte jag en V90 med en T5 motor. Bilen har fungerat väldigt bra men körts i en liten utsträckning. I vissa perioder har bilen inte använts på upp till 1-3 månader.

Sist jag körde bilen varnade systemet för en låg batterinivå. Jag misstänker att bilens korta körsträcka kan vara en faktor. Trots att jag körde bilen i fyra timmar verkar det inte ladda batteriet tillräckligt.

En sak som jag tänkte prova är att ändra i förarinställningarna/"motor inställningarna". Detta innebär att motorn inte per automatik stänger av när jag exempelvis stannar i en korsning eller vid ett rödljus. Om denna funktion är på, vilket den varit tidigare, har motorn stängts av vid ett flertal tillfällen för att sedan snabbt starta när jag släpper bromsen och tillsätter gas. Min hypotes är att batteriet kommer vara mindre ansträngt och förhoppningsvis ladda fortare.

Min fråga till er är om det är värt att testa detta. Om jag genomför detta kommer bilen givetvis dra mer bränsle och släppa ut mer avgaser. Något jag också är rädd för är att motorn kommer få ett allt större slitage. Eller ska jag helt enkelt köpa ett helt nytt batteri?

Jag är helt öppen för idéer och tips!

Köp en laddare och ladda batteriet under rumstemperatur i ett dygn eller två? Biltema, Mekonomen etc har för de flesta sorters batterier, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/b...

Det finns även vektyg för att kolla om ditt batteri är friskt, men med tanke på att ett nytt batteri kostar runt 750kr är det nog mer värt att bara köpa ett nytt istället. (eller ja, Volvo tar ju säkert det tredubbla, men du behöver inte märkes, det gör ingen skillnad, mitt senaste Biltema batteri höll i ca 12 år utan problem)

Permalänk
Medlem

Ett bilbatteri tar stor skada av för låg spänning. Så om du haft dålig laddnivå under en längre tid är det risk att batteriet blivit dåligt. Men testa med en billaddare så finns det ofta vissa program man kan köra där för att försöka återuppliva. Vårt ett försök annars får du nog köpa ett nytt. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köp en laddare och ladda batteriet under rumstemperatur i ett dygn eller två? Biltema, Mekonomen etc har för de flesta sorters batterier, t ex https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/b...

Det finns även vektyg för att kolla om ditt batteri är friskt, men med tanke på att ett nytt batteri kostar runt 750kr är det nog mer värt att bara köpa ett nytt istället. (eller ja, Volvo tar ju säkert det tredubbla, men du behöver inte märkes, det gör ingen skillnad)

Tänkte på det. Tittade runt på nätet och hittade laddare i olika styrkor. Står det i manualen vilken styrka batteriet tar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Tänkte på det. Tittade runt på nätet och hittade laddare i olika styrkor. Står det i manualen vilken styrka batteriet tar?

I princip alla bilbatterier är 12V så länge du tar en laddare som klarar det är det lugnt. Sen kan det finns laddare som ger olika strömstyrka och då tar det olika lång tid att ladda. Det bör stå i både manualen och ovanpå ditt nuvarande batteri vilken spänning du ska ha.

Kan vara en idé att ladda det när det fortfarande sitter i bilen så slipper du ta ut det, när man bryter strömmen på moderna bilar kan man behöva slå in koder och skit för radion. Behöver inte vara så på just din bil men värt att kolla en extra gång i manualen så att du har eventuella koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I princip alla bilbatterier är 12V så länge du tar en laddare som klarar det är det lugnt. Sen kan det finns laddare som ger olika strömstyrka och då tar det olika lång tid att ladda. Det bör stå i både manualen och ovanpå ditt nuvarande batteri vilken spänning du ska ha.

Kan vara en idé att ladda det när det fortfarande sitter i bilen så slipper du ta ut det, när man bryter strömmen på moderna bilar kan man behöva slå in koder och skit för radion. Behöver inte vara så på just din bil men värt att kolla en extra gång i manualen så att du har eventuella koder.

Bryter strömmen? Så strömmen bryts när man laddar bilbatteriet och då kan ev. koder behövas? Har jag uppfattat dig rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Bryter strömmen? Så strömmen bryts när man laddar bilbatteriet och då kan ev. koder behövas? Har jag uppfattat dig rätt?

Inte riktigt.

Du kan ju koppla ur batteriet och ladda det utanför bilen så att säga om du nu inte har ett eluttag eller förlängningssladd tillgänglig och då bryter du ju strömmen. Så om du kan undvika att bryta strömmen är det ju bra, så slipper du knappa in alla kanaler igen ifall det inte sparas t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte riktigt.

Du kan ju koppla ur batteriet och ladda det utanför bilen så att säga om du nu inte har ett eluttag eller förlängningssladd tillgänglig och då bryter du ju strömmen. Så om du kan undvika att bryta strömmen är det ju bra, så slipper du knappa in alla kanaler igen ifall det inte sparas t ex.

Jag tror jag kan ladda det utan att ta ur batteriet från motorhuven. Då slipper jag också krångla med koder. Och om detta inte fungerat antar jag att ett nytt batteri måste köpas? Min hypotes lär ju knappast hjälpa om inte laddningen fungerar.

Permalänk
Medlem

Har den stått flera månader och 4h körning inte gjorde susen är det ingen idé att försöka hålla på med batteriet. Bara till att byta ut det och använda underhållsladdare om den står flera månader i stöten till det nya batteriet. Det är garanterat permanent skadat och är väl bara en tidsfråga innan du inte får igång bilen alls.

Mina tankar spontant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har den stått flera månader och 4h körning inte gjorde susen är det ingen idé att försöka hålla på med batteriet. Bara till att byta ut det och använda underhållsladdare om den står flera månader i stöten till det nya batteriet. Det är garanterat permanent skadat och är väl bara en tidsfråga innan du inte får igång bilen alls.

Mina tankar spontant

Skickades från m.sweclockers.com

En vän till mig har säkert en laddare så tänker göra ett försök. Ett dåligt batteri kan väl inte skada elektroniken i bilen eller motorn? Värt att köra på så länge man kan - tills det utgör ett tillräckligt stort bekymmer att jag inte kan starta bilen.

Permalänk

Ta och kör med "start/stopp" avstängt, det sliter mindre på motorn och batteriet, den ökade bensinkonsumtionen är försumlig.

Du har inte skadat batteriet bara för att bilen varnar för låg batterispänning, men du bör underhållsladda det så du inte riskerar att bli stående. Ladda batteriet direkt i bilen.

Permalänk
Medlem

Går säkert att rädda batteriet med en vettig laddare. Har bilen start/stopp är det, eller bör, vara ett batteri med AGM-teknik vilket innebär att mediet i batteriet är innesluten i glasfiber-väv, typ, och har betydligt bättre motståndskraft mot djupa, hastiga urladdningar (läs startmotor) samt klarar av att skicka ut mer ström under korta tider.
Ett nytt AGM hittar man inte för de där 750 kronorna det tisslades om ovan, då tar t ex Biltema närmare 1500/2000.
Hur gammal är bilen? Ett batteri håller i gebomsnittsfallet 6-8 år iallafall om det inte misshandlats för mycket eller är av undermålig kvalitet.
Har det slarvats med underhållsladdning och knappa körsträckor kan avlagringar bildas på... Fan, är det anod eller katod. Blandar alltid ihop dem. Nåväl, de där avlagringarna hämmar batteriet oerhört mycket (minskad kontaktyta inne i batteriet), men en laddare jobbar i olika cykler varav någon syftar till att eliminera just de där avlagringarna. Till exempel, och en bra anledning att köpa en laddare för att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

En vän till mig har säkert en laddare så tänker göra ett försök. Ett dåligt batteri kan väl inte skada elektroniken i bilen eller motorn? Värt att köra på så länge man kan - tills det utgör ett tillräckligt stort bekymmer att jag inte kan starta bilen.

Det kan uppstå semi-skumma grejer i moderna bilar när batteriet är klappkasst. Spänningsdippar ner till ensiffriga volt-tal i samband med att startmotorn går t ex kan göra att vissa styrenheter ballar ur. Exempelvis min halvgamla v50 från 2011 satte felkod på xenonljusnivåregleringen vid varannan start och krävde verkstadsservice. Räckte med batteribyte så var det igång igen.
Just styrenheten finns det dessutom väldigt gott om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Går säkert att rädda batteriet med en vettig laddare. Har bilen start/stopp är det, eller bör, vara ett batteri med AGM-teknik vilket innebär att mediet i batteriet är innesluten i glasfiber-väv, typ, och har betydligt bättre motståndskraft mot djupa, hastiga urladdningar (läs startmotor) samt klarar av att skicka ut mer ström under korta tider.
Ett nytt AGM hittar man inte för de där 750 kronorna det tisslades om ovan, då tar t ex Biltema närmare 1500/2000.
Hur gammal är bilen? Ett batteri håller i gebomsnittsfallet 6-8 år iallafall om det inte misshandlats för mycket eller är av undermålig kvalitet.
Har det slarvats med underhållsladdning och knappa körsträckor kan avlagringar bildas på... Fan, är det anod eller katod. Blandar alltid ihop dem. Nåväl, de där avlagringarna hämmar batteriet oerhört mycket (minskad kontaktyta inne i batteriet), men en laddare jobbar i olika cykler varav någon syftar till att eliminera just de där avlagringarna. Till exempel, och en bra anledning att köpa en laddare för att prova

Ja det får bli en laddning så får vi se. Bilen är ju bara cirka 1-2 år gammal så känns otroligt sorgligt att behöva köpa ett nytt batteri (om inte laddningen fungerar). Verkstaden måste ju undra hur jag vansköter bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Ta och kör med "start/stopp" avstängt, det sliter mindre på motorn och batteriet, den ökade bensinkonsumtionen är försumlig.

Du har inte skadat batteriet bara för att bilen varnar för låg batterispänning, men du bör underhållsladda det så du inte riskerar att bli stående. Ladda batteriet direkt i bilen.

Är du helt säker att bensinkonsumtionen inte påverkas i större utsträckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Ta och kör med "start/stopp" avstängt, det sliter mindre på motorn och batteriet, den ökade bensinkonsumtionen är försumlig.

Du har inte skadat batteriet bara för att bilen varnar för låg batterispänning, men du bör underhållsladda det så du inte riskerar att bli stående. Ladda batteriet direkt i bilen.

Skrivet av Xectic:

Är du helt säker att bensinkonsumtionen inte påverkas i större utsträckning?

"Break even" verkar vara kring 5-10 sekunder stillastående. I stadstrafik var bränslebesparingen 4-8% i just den studien som avhandlas i videon.

Permalänk
Medlem

Start stop funktionen sliter nog mer på motorn än att köra utan den.

Ett batteri som laddats ur 2 ggr brukar bara vara att ta till tippen, troligen håller ditt batteri på att dö.
Finns laddare som kan få igång ett halvdant batteri igen, men det är nog mest konstgjord andning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Är du helt säker att bensinkonsumtionen inte påverkas i större utsträckning?

Vad jag har hört är att man bara tjänar på att låta motorn slå av om den stannar avstängd mer än ~10 sekunder, så om du ofta står stilla längre än så kanske du förlorar lite på det.

Om du ska köpa en laddare så köp en lite mer avancerad som kan underhållsladda och som känner av vilken typ av batteri du har automatiskt.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Är du helt säker att bensinkonsumtionen inte påverkas i större utsträckning?

Om du stannar jättemycket vid rödljus gör det såklart lite skillnad men även då är det rätt försumbart.

Hatar den funktionen, skulle tro att den snarare gör så bilen drar mer när den envisas med att stänga av motorn så fort bilen står still en halv sekund i köer t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köp en bra laddare, typ ctek och kör rekond-läge.

Gällande start stop så sliter det mer på motorn än om motorn bara är på. Bensin är ju bara att fylla på men att byta startmotor eller renovera motorn är knepigare.
Att starta en motor med i princip noll oljetryck är inget motorn gillar om man säger så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

..du har garanti och serviceavtal på bilen, kör in till Volvo, förklara problemet och be om en lösning
Du har ju även garanti på batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det finns flera felkällor och det behöver inte ens vara batteriet. Det kan nämligen vara så att du har tjuvström. Men man brukar börja med att byta batteriet, ett shcysst som jag brukar använda är 12V OPTIMA RED TOP U 4.2 som går på nästan 2500kr, men det handlar om ens krav. Bor man ej i Norrland och bilen måste starta vid 35 minus grader så kan man välja ett billigare batteri.
Utan att ha granskat skulle jag gissa detta från Biltema är prisvärt: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/und...
Och den kostar 1250kr..

På arbetsredskap drar man huvudströmbrytaren vid längre avställningar, samma frånkoppling kan man göra på bilen om man vet att man ej ska använda den på 4-6 månader.

Start och stoppfunktionen på bilar tycker jag är idiotisk för vanligt folk, jag vet ej hur många startmotorer jag har fått byta av vanlig användning Senaste byte kostade startmotor 5000kr. (ovanlig modell)

*edit*
Nu tror jag det inte är tjuvström och man börjar med annat. För att upptäcka felström mäter man ofta strömförbrukningen då bilen är avstängd för att avgöra rimligheten i nivån.

Permalänk
Medlem

Har Volvo fortfarande inte fått ordning på detta alltså? Hade tidigare en XC60 som konstant klagade på låg batterinivå, trots säkert 2-3 batteribyten (på garanti) och där batterierna konstaterades inte ha några problem i sig men det ändå tjatades på om detta med följd av att radio stängdes av när motorn inte var igång osv. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

alla nya Volvo bilar som är byggda på SPA plattformen är känsliga för att stå stilla.
det är mycket elektronik i dom därför drar dom mer ström en vanligt när dom står stilla.

tror tyvärr inte detta går att åtgärda.
man kan bytta till bättre gelbatteri och som du sa stänga av start stop.
ingen fara att tomgångsköra en bil med elektriska fläktar.
däremot kan det vara dumt på en gammal bil med remdriven fläkt en varm sommardag.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xectic:

Är du helt säker att bensinkonsumtionen inte påverkas i större utsträckning?

Motorn förbrukar väl ca. 0.6L i timmen eller nåt? Det ska stå i displayen under momentanförbrukning.
Så typ 7ml bränsle om du står still vid rödljuset i 10sec. Högst försumbart tycker jag.

Testa ladda batteriet medan det sitter i bilen först. Köp en smartladdare på Biltema, det duger bra.
Varnar bilen fortfarande för lågt batteri kör du till din verkstad och åberopar garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

..Du har inte skadat batteriet bara för att bilen varnar för låg batterispänning, men du bör underhållsladda det så du inte riskerar att bli stående. Ladda batteriet direkt i bilen.

Jo det är faktiskt så att blybatteriet tar skada av att djupurladdas. Ett bilbatteri som varit utsatt för detta tappar en rejäl andel av sin kapacitet, permanent. Tyvärr så drar moderna bilar ström när de står parkerade. Inte bra att ha bilen stående i månader då.

Använd batteriladdare som är till för att underhållsladda, alltså vara permanent ansluten till batteriet. En laddare som inte är avsedd för detta ska inte användas i långa perioder.

Ett sådnat "skadat" blybatteri kan ändå upplevas som ok med sina reducerade Ah och man måste absolut inte byta batteri bara för att det laddat ur en gång. Men man ska absolut undvika att ladda ur startbatterier. Sk. fritidsbatterier är inte lika känsliga men dessa är inte heller bra som startbatteri.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Skaffa en multimeter och mät upp batteriet först och främst.
Sen får du eventuellt byta ut batteriet (på garanti?)

Skaffa en ctek-laddare med underhållsladdning om du har garage eller el.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ajaj!

Den största frågan är dock vilket batteri det är bilen klagar över, ta bilen till Volvo för diagnos-kör.
V90 har 2 batterier, ett extra för start/stop funktionen, det sitter i motorrummet, sen sitter ett i arslet som är det vanliga all elektronik går på, så det är inte bara att byta batteri.

Att ladda dessa två batterier på bara körning tar nog en smärre evighet (skämt) men jävligt lång tid iaf och då ska man köra långa sträckor för att få upp full kräm igen.

Men som sagt, kör till Volvo så får dom berätta vad du ska göra, om det går bra att underhållsladda dom eller inte, bilar som står en längre tid (v90) går också ner i hibernation och stänger av massa ej nödvändiga funktioner för stillastående, har du Volvo on call tex så börjar bilen polla mycker mindre efter ett tag och du måste då låta systemet väcka den för att få igång alla funktioner över fjärr.

Permalänk
Medlem

Om du använder dig av volvo orginalservice så har du under 1år gratis flytt av bilen till verkstad, eller att de kommer ut och laddar batteriet hos dig.

Jag tycker det är en mycket bättre alternativ istället för att du ska handla verktyg som du sannolikt aldrig kommer ha någon annan användning för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just batteriet mår inte bra av att bilen inte används under längre perioder, samt om man kör kortare sträckor. Självurladdning plus att bilens elektronik drar på batteriet, minusgrader påverkar med. Jag har fått för mig att volvo har två batteriet i de bilar som har start/stop (och dieselvärmare) just för att man inte ska bli stående på batterislut.

Skulle rekommendera en underhållsladdare typ ctek, Men blir kanske lite dilemma när bilen har två batteriet. Man vill ju inte springa och flytta laddaren varje vecka. Själv hade jag sett till att få laddaren fast monterad i ditt läge så man bara pluggar in 230-volt sladden när man parkerar i garaget.