Throwback Thursday – SweClockers sågar nätaggregat från Ace of Sweden

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – SweClockers sågar nätaggregat från Ace of Sweden

För nio år sedan recenserade SweClockers fyra nätaggregat signerade Ace of Sweden. Efter en visit i testlabbet visade sig endast en modell mäkta med det specificerade effektuttaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var inte lika teknikintresserad när detta inträffade så väldigt intressant att idag läsa om det.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv

Detta är svårt att glömma och bra gjort av sweclockers som stod på er. Jag tror att de flesta som köpte deras nättagg inte använde en bråkdel av vad de var specificerade för, detta ledde till att de ändå fick lite returer. Men för de som belastade nätdelen enligt vad den skulle tåla fick ej det lika roligt.

Permalänk

Mytomspunna AoS! Kul att ni kör en throwback!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Justfan, det var ett märke man inte hört på länge. Tyckte det var synd att de snålade så med skit-nätagg, för jag hade både chassi och tangentbord från dem som höll förvånansvärt hög kvalitet med tanke på hur få hundralappar de kostade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

AoS, och sedan det där andra utländska företaget som sålde nätagg med betong (!) innuti, vars namn jag tydligen har förträngt, har lärt mig värdet av kvalité på nätagg.

Pinsamt namn också, Ace of Sweden. Samma kvalité som om det hade kommit från valfri kinesisk auktionssida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gud, är detta 9 år sedan?!??!!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

AoS, och sedan det där andra utländska företaget som sålde nätagg med betong (!) innuti, vars namn jag tydligen har förträngt, har lärt mig värdet av kvalité på nätagg.

Pinsamt namn också, Ace of Sweden. Samma kvalité som om det hade kommit från valfri kinesisk auktionssida.

Hantols är fina grejer!
https://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nat...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja. Hantol kom ju med cementklumpar som spolar. Ace of Sweden var ju "fungerande" till den grad att det startade. Det gjorde ju inte Hantols.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Den där kommer man ju ihåg

Värsta är väl att man hängt här för länge....

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Haha, jag köpte ett Ace Of Sweden agg bara dagar innan recensionen kom ut. Returnerade det dagen innan recensionen då det knastrade som attan så fort det belastades med något värre en datorn vid idle

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, jag köpte ett Ace Of Sweden agg bara dagar innan recensionen kom ut. Returnerade det dagen innan recensionen då det knastrade som attan så fort det belastades med något värre en datorn vid idle

Skickades från m.sweclockers.com

Det var bara deras RAW serie som var enormt problematisk. Deras Ace-serie var ganska bra för att vara budget back in the day.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Pinsamt namn också, Ace of Sweden. Samma kvalité som om det hade kommit från valfri kinesisk auktionssida.

Det är väl typ därifrån de kom, indirekt

Permalänk
Medlem

Hade ett av dessa, som sedan "brann" upp och luktade illa. Kastade skiten och skrev av mig på forumet .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Slutsatsen till artikeln är en riktig klassiker: "Kontentan av det hela är att det inte finns någon magi bakom Ace of Swedens billiga nätaggregat. Bara falska förhoppningar och doften av bränd elektronik.".

Skrivet av Xinpei:

Ja. Hantol kom ju med cementklumpar som spolar. Ace of Sweden var ju "fungerande" till den grad att det startade. Det gjorde ju inte Hantols.

Jodå, även Hantols-aggen "fungerade" vad jag vet, men med fejkad PFC. PFC handlar i stort sett om att vara snäll mot elnätet, men nätagget skulle fungera utan den funktionen (men vara olagligt att sälja inom EU som artikeln påpekar). Det kan väl ungefär jämföras med en bil utan katalysator.

Permalänk
Medlem

Från 2010-01-18

"Skräp
Hej!

Vill bara varna för ACE. Köpte ett nättag från dem för några månader sen. När jag en kväll satt i soffan och kollade på TV kände jag lukten av brända komponenter. Sprang in till datorn som jag har i en liten klädkammare, den var rökfylld.

Det var bara att rycka ur alla sladdarna och ställa datorn på balkongen. Jisses! Vad det rök....

Efter en stund plockade jag isär min kära dator och det visar sig att nått har gått fel i nättagget. Smälta ledningar och en stor plastklump som brunnit.

Detta efter några månader av användning.
Brandrisk. Tänk om det hade hänt på natten, då datorn står igång hela tiden.

Aldrig mer ACE! Och om du som jag snålar, köp en brandvarnare och en kolsyresläckare i anslutning till datorn."

#9800876

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

"Raw Deal" - Namnet stämde ju till hundra procent.
Elsäkerhetsverket stoppade ju försäljningen ett tag senare också.

Jag hade köpt mitt Raw Deal 520 när jag köpte nytt grafikkort (Radeon 1950 AGP) men sen fick jag ju byta halva datorn innan jag fattade att nätagget var riktigt dåligt. 🙄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Den där kommer man ju ihåg

Värsta är väl att man hängt här för länge....

Ohja, tänker fortfarande "om ett år vet jag minst lika mycket som gubbarna här i forumet"...

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar ett AoS matx chassi med FSP nätdelen dom släppte senare.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Hade ett sånt här en kort period. Köpte en begagnad dator av en polare som säkerligen inte hade en aning om deras rykte. I mitt fall upptäckte jag aldrig några problem med agget men det pressades ju säkert inte heller. Det gick vidare till en annan polare och jag hoppas det hamnade på återvinningen innan det gav upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

De där källarlokalerna i filmklippet från rescensionen ger en härlig nostalgikänsla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har faktiskt kvar ett nätaggregat från ACE. Det fungerar än idag! Belastas dock inte mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, jag köpte ett Ace Of Sweden agg bara dagar innan recensionen kom ut. Returnerade det dagen innan recensionen då det knastrade som attan så fort det belastades med något värre en datorn vid idle

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xinpei:

Det var bara deras RAW serie som var enormt problematisk. Deras Ace-serie var ganska bra för att vara budget back in the day.

Det var nog över lag som det var skit, eller mer rätt ommärkta produkter.

Köpte ett AoS chassi med ett nätagg specat för 500W till grabbens bygge i samma veva som HD 3870 kom ut, vid spel så dippade 12v linorna (sades att det skulle vara två) till under 11v.
Lyckads spåra tillverkare som intressant nog uppgav 350W på sin produkt, så jag har mycket svårt att tro AoS var annat än fiffel och båg.

Produkterna blev ommärkta antingen här eller på vägen av Colourcase som ju var bakom AoS...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Bengt-Arne och @Xinpei: Jag minns inte exakt vilken modell det var. Men jäklar vilket skräp, det minns jag i alla fall. Skickade tillbaka det och bytte mot ett Corsair TX650. Det rullade i min dator till 2016 - och går än idag i tjejens dator modell slösurf - så man kan säga att det får slappa på gamla dar. Belastas nog aldrig över 100W längre

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Påminner mig om Hiper som var av liknande kvalisort.

Permalänk

Jag hade ett raw deal 620, det var nog ett guld ex för det rulla på rätt länge .

NÄr det dog så var det bara att datorn inte starta en morgon xD

Vilken skit dessa var

Skrivet av Shimonu:

Påminner mig om Hiper som var av liknande kvalisort.

Fast hipers agg var bättre och jääävligt mycket coolare xD

Ville faktiskt ha ett av dom även om jag visste att dom skulle dö:D

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Hahaha @JonasT du har utvecklats mycket sedan den videon Två tummar upp på det!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

He, he, kommer väl ihåg denna nätaggsskandal. Var då i branschen och var jäkligt glad att vi inte sålde detta skräpet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Bengt-Arne och @Xinpei: Jag minns inte exakt vilken modell det var. Men jäklar vilket skräp, det minns jag i alla fall. Skickade tillbaka det och bytte mot ett Corsair TX650. Det rullade i min dator till 2016 - och går än idag i tjejens dator modell slösurf - så man kan säga att det får slappa på gamla dar. Belastas nog aldrig över 100W längre

Då har jag samma PSU som din flickvän, fast mitt belastas med mer effekt tror jag.

För min del handlar det om en I7 2600 som går i ca 4,2GHz, och hittills ett GTX 570 som i morgon skall sparkas ut med arslet före och ersättas med ett GTX 1060 istället.

Jag får känslan av att TX 650 var mycket PSU för pengarna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Q-tec eller JNC aggen var inte så mycket bättre heller!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.