i5 3570k - Temperatur +100 inom 7 sekunder från start av Prime95

Permalänk
Medlem

i5 3570k - Temperatur +100 inom 7 sekunder från start av Prime95

Halloj!
I avvaktan på nytt bygge med nya Ryzen-serien så har jag ett riktig 6 år gammalt bygge som ser ut som följande:

Processor: i5-3570K CPU 3,4GHz
Grafikkort: GeForce GTX 670 (2GB GDDR5)
Ram: 8gb ram (DDR3)
Moderkort: MSI H77MA-G43
Hårddisk: 2 TB
SSD: 240 GB
PSU: Corsair CX600

Jag har länge reflekterat över att CPU-fläkten väsnas som tusan och har äntligen fått igång chassi-fläktarna som varit av (kom installerat med vrede men det verkar aldrig fungerat, troligen på grund av felaktig montering av strömtillförseln från montering. Jag kopplade förbi vredet och installerade det direkt mot moderkortet nu och då fungerar de, verkar dock inte anpassa hastigheten utan går nog ganska konstant på en för hög nivå, oklart hur man kommer runt det enkelt).

CPUn idlar kring 70-80C och bara efter 7 sekunder stresstest var alla kärnor uppe på 101-104C. Antar att detta är på grund av dålig stockkylare och/eller att den inte sitter fast helt korrekt? Jag tänkte som sagt byta dator helt efter sommaren, men vet inte om det är värt att försöka sälja denna dator som en komplett enhet och då installera ny CPU-kylare? eller är det bättre att försöka sälja den styckad via forumet här? (fel tråd för den frågan men kombinerar dem nu beroende på svar).-

Om jag nu ska göra något åt det, Efter lite googlande tror jag att "Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kylare" borde vara kompatibelt med mitt system? Kan ni bekräfta? Behöver jag köpa till nån pasta/rengöringsmedel för monteringen? Fanns för 300kr på Elgiganten i närheten av mig i så fall. Måste montera ned hela datorn och moderkort för att installera den även? Tidskrävande?

Jag är riktigt ny till detta så tacksam för för era åsikter/råd!

Permalänk
Medlem

@lindstroem: Kan ju börja med att montera om befintlig kylare med ny kylpasta för att se om det sänker temperaturen, passa väen på att blåsa rent flänsarna på kylaren när den är avmonterad.

Tycker det låter lite som dålig kylpasta och/eller igensatta flänsar.
Ett alternativ är den kylaren du själv nämner.

Därefter är den nog lättast att sälja hel.

Permalänk
Medlem

stockkylaren på äldre intel processorer är i regel totalt värdelösa, hade verkligen rekommenderat byte av kylare och den du själv skriver om är ett billigt alternativ om du inte tänker överklocka (vilket jag gissar på att du inte ska)
när du skruvar av gamla kylaren så torkar du lättast av processorn med lite torra kaffefilter och kemisk bensin (finns många åsikter om hur man gör detta bäst, men detta har alltid funkat för mig)
sen om det inte ingår kylpasta till kylaren (vissa har förapplicerad pasta när du köper den) så behöver du köpa det också, jag brukar köra på en som heter Arctic Silver 5.
Mängden kylpasta brukar rekommenderas som ett riskorn ungefär, sätt det mitt på processorn och sen monterar du kylaren, värmen gör atr pastan sprider ut sig jämnt.
Följ bara monteringsanvisningarna till kylaren så du får skruvar etc rätt så ska det inte vara några problem.
Du ska inte behöva nedmontera datorn för att byta kylare i ett normalstort chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lindstroem:

Halloj!
I avvaktan på nytt bygge med nya Ryzen-serien så har jag ett riktig 6 år gammalt bygge som ser ut som följande:

Processor: i5-3570K CPU 3,4GHz
Grafikkort: GeForce GTX 670 (2GB GDDR5)
Ram: 8gb ram (DDR3)
Moderkort: MSI H77MA-G43
Hårddisk: 2 TB
SSD: 240 GB
PSU: Corsair CX600

Jag har länge reflekterat över att CPU-fläkten väsnas som tusan och har äntligen fått igång chassi-fläktarna som varit av (kom installerat med vrede men det verkar aldrig fungerat, troligen på grund av felaktig montering av strömtillförseln från montering. Jag kopplade förbi vredet och installerade det direkt mot moderkortet nu och då fungerar de, verkar dock inte anpassa hastigheten utan går nog ganska konstant på en för hög nivå, oklart hur man kommer runt det enkelt).

CPUn idlar kring 70-80C och bara efter 7 sekunder stresstest var alla kärnor uppe på 101-104C. Antar att detta är på grund av dålig stockkylare och/eller att den inte sitter fast helt korrekt? Jag tänkte som sagt byta dator helt efter sommaren, men vet inte om det är värt att försöka sälja denna dator som en komplett enhet och då installera ny CPU-kylare? eller är det bättre att försöka sälja den styckad via forumet här? (fel tråd för den frågan men kombinerar dem nu beroende på svar).-

Om jag nu ska göra något åt det, Efter lite googlande tror jag att "Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kylare" borde vara kompatibelt med mitt system? Kan ni bekräfta? Behöver jag köpa till nån pasta/rengöringsmedel för monteringen? Fanns för 300kr på Elgiganten i närheten av mig i så fall. Måste montera ned hela datorn och moderkort för att installera den även? Tidskrävande?

Jag är riktigt ny till detta så tacksam för för era åsikter/råd!

om du fortfarande kör med intels medföljande microsnurra så släng ut den genom fönstret och inhandla något bättre. Intelsnurran presterar inte bättre än så och man får räkna med typ 100°+ med något så pass tungdraget some prime 95 och runt 90° i tungdrivna spel oöverklockat.

evo 212 är helt ok inte top of line men helt ok,
just den cpuserien du har är ju lite halvt ökända att gå varmt pga kass kylpasta under IHS men en 212 lär troligen iaf sänka tempen minst 10°iaf skulle tro att du minst halverar idle tempen och troligen hamnar under 70°-80°c i spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nog för att Intels stockkylare inte är en höjdare men så dålig som alla skriver är den inte.
Jag har stresstestat över 100 datorer med stockkylare och det är inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Nog för att Intels stockkylare inte är en höjdare men så dålig som alla skriver är den inte.
Jag har stresstestat över 100 datorer med stockkylare och det är inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen. Du ska inte ha temperaturer i idle på 70 grader. Din kylare sitter inte ordentligt.

Permalänk
Medlem

jag testade att fästa om kylaren och efter det hamnade CPUn på +100 redan från start, så tog loss kylaren och pastan var numera intorkat pulver XD så det blir en ny!

Vad tror ni om be quiet rock slim kontra Hyper 212? Vad kan läst så är Hyper212 klart bättre dock kanske liite mer högljudd? Några erfarenheter här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en ordentlig kylare som du kan återanvända på kommande bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Varför inte köpa en ordentlig kylare som du kan återanvända på kommande bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tänkte nog en Noctua 15 till nya bygget, men förhoppningen är väl att kunna sälja befintliga datorn för någon peng då stockkylaren ändå skulle behöva pasta som jag inte behöver köpa då de ingår med kylarna. Vet som sagt inte vad det kan vara värt, men kanske 2500 för datorn och då känns kanske en vettig kylare bra?

Permalänk

@Rouge of Darkness: vet inte asså hyper evo verkar ändå ganska stabil. kört min 9600k med den på 5.0. blev varm dock men inte över 80-82grader. just nu kör jag 4.8 på alla kärnor aldrig över 68 grader

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel drös Noctua 15d kylare på marknaden billigt, ba köpa.

Permalänk
Skrivet av professorsnö:

@Rouge of Darkness: vet inte asså hyper evo verkar ändå ganska stabil. kört min 9600k med den på 5.0. blev varm dock men inte över 80-82grader. just nu kör jag 4.8 på alla kärnor aldrig över 68 grader

som jag sa evo är bra och lär garanterat ge minst 10°c skillnad på topptemperaturerna troligen betydligt mer jämfört med stockkylaren och troligen hamna under70-80°c load om nu inte IHS pastan på chippet är helt kokad efter värmen och åldern.

sen är väl 3k serien och 9k serien som att jämföra äpplen och päron. har för mig 9k serien har lödd ihs medans 3k serien har vanlig kylpasta under ihs-plåten.

så din kommer troligen inte bli sämre med ådern medans 3k serien led av dålig värmeöverföring redan från fabriken och kan tänka mig att åldern sätter sina spår på den varefter pastan torkar ut utöver det detta var ju typ anledningen till att "delidding" blev en grej typ även för "privatpersoner" som inte tävlar i överklockning eller liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sådär!
Inhandlade och installerade en Be Quiet Rock slim nu på morgonkvisten. Helvete vilken skillnad. Innan bytet så gick processorn upp till +100 och antagligen började throttla inom loppet av 7 sekunder i Prime. Nu efter 3 minuters körande så är maxtempen 63 grader, datorn är braa mycket tystare och ser ingen värmestigningskurva att tala om