Permalänk
Medlem

Moddning Nintendo 8-bit (NES)

Nu var det dags för ett nytt projekt.

Jag fick för mig att totalmodda ett NES.
Jag har inhandlat en tysk konsol utan strömadapter för en billig penning och svenska kontroller för nästan gratis.

Mina planer är att:
* regionsmodda så konsollen tar alla spel. (väldigt vanlig mod)
* modda konsollen så den tar svenska/amerikanska samt övriga europeiska kontroller
* RGB modda (kräver inköp av NESrgb)
* NTSC+PAL switch mod (har aldrig sett detta göras men borde gå att lösa)
* Modda för att köra Famicom expansion sound (på rätt sätt + community way)
* (Kanske göra stereo ut men kommer nog inte fungera tillsammans med expansion sound)
* fixa intern strömförsörjning istället för powerbrick

Det kan tillkomma saker på listan om jag kommer på mer

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här är offret

Har redan påbörjat och gjort de saker jag kunde göra utan extra delar.

Detta är för att tillåta användning av alla kontroller, man måste brygga över likriktarna på kontrollerports korten.

Här har jag stängt av NES10 lockout chippet för att göra den regionsfri.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag har även börjat ta hand om kontrollerna.

Den övre vänstra är så som kontrollerna var när jag fick hem den förutom att jag tvättat av text som stått med vattenfast penna på dem.
Den undre är efter ett par dagars solning för att försöka återfå färgen.
Den till höger är min referenskontroller som jag själv ägt sedan jag var några äpplen lång..

Även konsollen har varit ute och solat lite granna och har börjat få en trevligare nyans. däremot kommer troligen inte orginalchassit sitta kvar.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag nyligen vunnit en auktion på en famicom (japanska varianten av NES) som jag ska stjäla kristall+PPU+CPU från.
Så snart kan jag påbörja NTSC modden, dock kommer jag behöva göra något kretskort för detta skulle jag tro.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt det här. Men hur gör du om du vill köra Famicom kasseter på den, antar att du kommer använda en sån adapter som finns att tillgå?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Riktigt trevligt det här. Men hur gör du om du vill köra Famicom kasseter på den, antar att du kommer använda en sån adapter som finns att tillgå?

Jag har inte riktigt bestämt mig där, antingen monterar jag på en famicom connector paralellt, eller så får det bli adapter som moddas för att kunna köra expansion sound.

Connector kommer jag ju ha tillgång ifrån famicom enheten jag kommer slakta, någon adapter har jag inte i nuläget.
men å andra sidan borde det gå relativt lätt att göra en adapter om man har en connector liggandes.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Detta ska följas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den inkopplad på? CRT=Tjock TV heller LCD/Plasma/Oled?
Handlar det inte om CRT så skulle jag säga att Hi-Def NES är att föredra.
Detta för att det är inte ovanligt att dagens tv inte funkar alls heller har problem med lägre upplösningar som tex 240p som NES skickar ut.
Tex så kan signalen behandlas som interlaced istället för progressive vilket då kommer ge en otroligt dålig bild finns en hel del andra problem som kan förekomma med.
Och för att fixxa dessa problem behöver man en upskalare som kostar en hel del om man ska ha en som ej tillför massa lagg OCH omvandla bilden på rätt sätt (lagg o dålig bild hantering finns det måååååååååååånga som gör men väldigt få som gör detta bra).

Kan även vara bra o byta ut kondingar med men det har du troligen redan tänkt på men inte skrivit i första inlägget.
Behöver du byta ut connectorn för kassetten så är denna den enda du bör titta på https://www.arcadeworks.net/blw
Finns andra men långtifrån lika bra har ej behövt byta nån själv så enbart vad jag har löst/hört.
Och tex https://www.retrorgb.com/nes.html är en bra sida om mods till en hel del gammalt skit.

Det finns ju även multi Roms carts (som är fullt lagliga) där man kan lägga in roms på sdkort o spela (givetvis bara sådana roms man har rippat själv från sina egna kassetter).
Vilka är förbannat sköna o ha när man idag sitter i soffan en bra bit från tv/konsoll o lirar dvs man slipper gå upp o byta spel allt kan göras med handkontroll.
https://www.retrorgb.com/romcarts.html

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Kondningar har jag faktiskt inte tänkt på i nuläget, har inte hört att NES brukar ha problem med dessa till skillnad från tex amiga 600.

Det hade kunnat vara skoj att ha både rgb+hdmi, vet ej om det går att lösa och blir ganska dyrt.
RGB är väl intressant av orsaken att om man vill så kommer det fortfarande gå att köra med zappern mot en bildrörs tv eller liknande.

rom kasetterna gillar jag inte för de inte är the real deal sas

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Kondingarna på NES/SNES är inte direkt dåliga men dom börjar bli gammla och risken för utorkning/läckage ökar därmed.
Ofta så funkar NES rätt bra med nån/några kondingar som är i stort sett döda (beroende på vilken/vilka) MEN läcker dom så fräter den sörjan sönder kretskort/banorna i kretskortet tilll slut.
På NES så är det dock inte så stor katastrof då det inte är så mågna banor och dom är ej heller så små, därmed relativt enkelt att reparera (dra en kabel istället) men tidskrävande är det.

SNES så börjar det bli betydligt värre med fler o mindre banor.

Amiga 600 och har för mig även 1200 hade rätt dåliga kondingar som nästan vore ett under om dom överlevde dom i tex Amiga 500 som kom ut 5år innan 600/1200, nästan samma sak med C-64.
Och minns jag rätt så handlar det om kondingar både i Amigan självt men även i nätadelen och om dom i nätdelen dör så var/är det vanligt att det skickar ut för Amigan dödllig volt.

Nope tyvärr går ej att kombinera RGB/HDMI på NES tack vare hur Hi-Def NES fungerar.
Man behöver löda bort cpu/ppu och Hi-Def NES tar/skickar sedan signaler mellan cpu/ppu och moderkortet vilket gör att NESRGB ej kommer funka.

Finns ett par project som gör att zappern funkar på Lcd/plasma/Oled.
Två finns här https://www.retrorgb.com/?s=lightgun
Men http://neslcdmod.com/ finns med och om jag minns rätt så har Bob från retrorgb provat denna (kan ha fel dock) på sin Oled och det funkade bra när kompisar var över lite snabbt när dom skulle ut fastnade dom i ett par timmar.
Vad jag minns dock är att orginal zapern inte funakde riktigt lika bra som nån/några eftermarknads zappers på neslcdmod.
Och nu när jag kollade lite snabbt verkar org zappern funka bra på lightgunverter.
Bob har pratat om detta på sin youtube kanal https://www.youtube.com/user/RetroRGB som är riktigt bra med info om vad som händer inom retro världen osv.

Ms Mad Lemon har en rätt bra youtube kanal med mycket Amiga https://www.youtube.com/channel/UCSlMemxuBOFu6Rz_Al02nHQ

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersknyffel

Härligt projekt!
Jag har nog 2 eller 3 NES isärplockade så om det är någon del du saknar eller som går åt fanders på vägen så dra ett pm så kanske jag har rätt grej liggandes. Minns tyvärr inte hur kompletta dem är men kan absolut kolla upp det om det är av intresse!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Tackar för info, får kika närmare på detta

@Freemax: Tackar får se vad som händer men tror inte det bör vara något.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Idag anlände mitt defekta famicom jag budat hem.

Det var stendött när jag fick det men lyckades få liv i det (var tydligen bara säkringen som gått så fick löda dit en annan)
det tråkiga med detta är att nu har jag ju ett fungerande famicom och det är ju synd att slakta för att få ut CPUn etc

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här är logikkortet för nintendot.

Jag fick löda bort PPU och CPU för att tillfällit sätta dem i IC hållare.

Efteråt testades allt och det verkar fortfarande fungera som det skall.

Sedan var det dags att slakta Famicomen

PPU och CPU borttagna, även kristallen togs bort sedan.

Jag har monterat på kristallen från Famicom enheten på mitt NES samt bytt ut PPU och CPU till NTSC varianterna från Famicomen.
Efter test så fungerar det fortfarande.

Nu återstår att skapa en lösning för att switcha mellan dessa istället för att behöva montera in och ur chippen (vilket visserligen är oerhört mycket enklare nu i chiphållare)

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att följa detta projekt

Blir ju inte mindre sugen på att skaffa ett riktigt NES av den här läsningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000 NES är ju en trevlig liten sak sedan tycker man lätt om saker man växt upp med...

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här är jämförelse mellan Mega Man (1) kört på PAL/NTSC och Emulator.

Som synes är det en del skillnader. detta är Mega Man i PAL version, egentligen NTSC för det gjordes aldrig någon konvertering av spelet för PAL utan bara annan cover art på kartongen och annat lockout chip.
Det är väldigt mycket spel som aldrig konverterades, sedan finns det många som konverterades bitvis så i de flesta fall är en amerikansk konsoll och amerikanska spel det bästa. Men det ger också sina brister.

Här i bildjämförelsen kan vi se att vi får svarta kanter över och under på PAL versionen.
På NTSC fyller bilden ut hela höjden, däremot tappar vi en del då den tycks kapa för mycket ovanför och under.
Sedan kan man även se att PAL versionen är ihoptryckt så de runda bollarna i bakgrunden börjar gå emot någon amerikansk fotbolls form istället.

NTSC verkar även ge lite fel bild i övrigt vilket jag kan gissa är att den kanske kör interlaced bild.

På emulatorversionen kan man se pixelperfekt hur det skall se ut och PAL verkar stämma bäst överens om man inte ser till att bilden blir ihoptryckt på höjden.

Att ha i åtanke är att emulatorversionen blir ihoptryckt på bredden istället då det visas på kvadratiska pixlar och inte rektangulära som de skulle varit på en CRT TV (Lite förenklat iaf)

PAL

NTSC

Emulator

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Det har blivit lite testande för att se hur man kan göra med bytandet mellan NTSC och PAL, det visade sig vara ganska lätt i nuläget.
Får se om det blir några konstigheter med NESRGB senare. Har pratat lite med utvecklaren av det och han säger att den är ganska känslig för långa ledare från PPUn och störningar då.

PAL CPU+PPU

Här är de båda kristallerna inkopplade med kablar för att enkelt kunna byta emellan dem för test.

NTSC CPU+PPU med PAL motsvarigheterna piggybackade ovanpå. med separerade +5v VCC för att enkelt kunna slå av och på enheterna.

Och det fungerar
Har dock inte tagit bild på TV+NES som bevis då jag kände att det var stökigt

Nu behöver jag designa ett kretskort för att förenkla detta och snygga till, samt det ska vara kompatibelt med NESRGB vilket gör det hela väldigt mycket krångligare, både pga längd på ledarbanor samt utrymme i chassit.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Har varit lite dåligt med uppdateringar här.

Fick i veckan hem en adapter för att kunna spela famicom spel på NES. dock behöver jag något spel som faktiskt har inbyggt ljudchipp för att kunna testa expansionsljud.

Däremot har jag fått en ny punkt att göra relaterat till expansionsljud.
Jag ska se om det går att konstruera ett ljudkort att ha i expansionsporten som kan användas av nya spel utan att de behöver inbyggda ljudkort.
Detta kommer jag dock behöva hjälp av någon med elektroniken då jag inte vet riktigt hur man skulle implementera detta.
Jag har hittat en lösning jag skulle kunna göra men det skulle fortfarande kräva ändringar på befintliga kassetter ute i handeln för att fungera och vill helst slippa detta om det går. Visst det skulle inte kräva någon ny hårdvara i kassetterna bara några bryggade anslutningar.

Sedan har jag också beställt ett NESRGB, får se när detta trillar ner i brevlådan.
Har valt att avvakta med mitt PAL/NTSC kretskort tills jag har NESRGB kortet för att se hur mycket plats jag har till övers.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Visserligen inte för NES hårdvaran men är lightgun relaterat och intressant överlag.
https://www.libretro.com/index.php/retroarch-in-development-t...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Här har det dröjt en del, jag har till slut fått hem mitt NESRGB kort.

Pålödd stiftlist:

Jag var tvungen att klippa av benen på ovansidan av stiftlisten för att få plats med både PAL och NTSC PPUerna

Har lyft upp benen för Vcc för att kunna separera vilken som är igång.

Så här ser det ut utan alla kablar ikopplade

Gjorde senare test genom att löda på en scartkabel direkt på NESRGB kortet.
Detta visade sig inte gå specielt bra alls.

Ett problem som till sist har visat sig att det är min TV som inte vill ta emot 240p signalen.
Jag har nu testat med 3st andra tv apparater som samtliga får ordentlig bild via RGB scart.

Efter vidare tester verkar det som att min TV kommer kunna visa bild som den ska i denna upplösningen via komponent, så jag har beställt ett add-on kort för komponent. tar väl några veckor innan det dyker upp.

Här är för övrigt en kretsschema som jag ritat upp för de som är intresserade av hur allt kommer kopplas.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

@Perkka

Detta måste följas! Är ett väldigt intressant projekt som du har på G här.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

Jag har börjat slakta RF modulen för att slippa borra hål i chassit för kontakterna som behövs.

Det blir medföljande 8pin mini-DIN för scart RGB som landar i RF hålet.
RF Kanal switchen byts ut emot 2st switchar som kommer användas för att byta mellan NTSC och PAL.

RCA hålen för AV är urborrade, jag skall se om 3.5mm kontakterna kommer gå att trycka i där annars får jag ta bort dem helt och försöka fästa dem på något sätt.

3.5mm kontakterna kommer vara 4poliga, den ena kommer ge ut ljud+svideo, den andra Komponent. (YPbPr)

Jag har också upptäckt att jag inte kan switcha emellan PAL och NTSC kristallerna så som det var tänkt, Den längd på kabel som krävs för att sätta switchen i RF boxen gör att jag tappar färg sync på PAL, NTSC verkar mer förlåtande, kan bero på att kristallen för NTSC ligger på 21mhz kontra den till PAL ligger på 26mhz.
Jag måste därför switcha kristallerna på något annat sätt utan att addera en massa kabellängd.

Jag kommer troligen låta RF lådan vara utan lock för att enklare kunna komma åt om det skulle behövas.

Påbörjat finare routing av kablar.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Börjar se ganska städat ut nu.

lyckades med lite slippapper och vilja få in 4polers 3.5mm jack i de gamla RCA kontakterna

men min kristall krets fungerar ej...
tillbaka till ritbordet. blir kanske reläer.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Varför behöver pal och ntsc ha olika frekvenser på kristallen?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Finns ett par olika orsaker, men i grunden är det att bildfrekvensen är olika för PAL och NTSC.
PAL har 50hz medans NTSC har 60hz.

Processorfrekvens och bildfrekvens samt ljudpitch baseras på kristallen.

Kristallernas frekvens divideras för att få rätt frekvenser för allt.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

I Fredags kom äntligen mitt component addon kort. har bara tagit 12 veckor eller så.

Återstår montering och lite tester så jag kan få bild ordentligt på min TV

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Kul läsning, fortsätt gärna uppdatera oss!

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Medlem

Fått monterat Komponent (PbPr) kortet.

Känns som det är ganska städat iaf.
Borde kanske tillverka ett ordentligt kretskort för kristallswitchern.
Här är hur den blev i slutändan med ett relä istället.

Jag skaffade en DC-DC step up för att kunna leverera ~10v till SCART kontakten för att få 4:3 bild.
Matade tidigare 5v för det är vad som gick att få ut för SCART autoswitch.

Så här ser det ut med komponent och komposit utgångsadaptrarna.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Här är en jämförelse mellan NTSC/PAL samt Component/Composite i båda lägena, det är då composite ifrån NESRGB och inte native NES composite

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.