AMD Radeon RX 5000 är hybrid med inslag av GCN – "renodlad" RDNA först år 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det finns absolut spel där Radon VII presterar bättre än 2080, men jag pratar om ett genomsnitt. I genomsnitt så är Radeon VII 9% långsammare än RTX 2080 i 4k, det är ganska mycket. I genomsnitt så är 2080 1% snabbare än 1080Ti, det är vad som brukar anses vara inom felmarginalen. Så med andra ord 1080Ti/2080 = samma prestanda, men presterar olika bra i olika spel. Radeon VII däremot är en liten bit efter båda de korten.

https://i.imgur.com/Bgm8cXQ.png
https://i.imgur.com/fVVmfnq.png

Angående priserna på Navi så har ju redan Sapphire avslöjat dem innan Computex. Antar att det är officiella då de kommer från AMDs största partnertillverkare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27558-sapphire-amd-lanserar...

Nej det är inte Sapphire som gått ut med detta utan en person som påstår sig jobba hos Sapphire. Om denna person är en vaktmästare eller ens jobbar där vet man ju inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam

Mycket hat mot AMD i denna tråd, vet ni redan nu, hur korten presterar och vad de kommer att kosta?
Är ni oroliga att AMD inte kommer pressa priserna på era älskade Nvidia-alternativ?
För ni har väl ändå inte funderat på att verkligen köpa AMD, bara ha AMD som prispress?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mycket hat mot AMD i denna tråd, vet ni redan nu, hur korten presterar och vad de kommer att kosta?
Är ni oroliga att AMD inte kommer pressa priserna på era älskade Nvidia-alternativ?
För ni har väl ändå inte funderat på att verkligen köpa AMD, bara ha AMD som prispress?

Inget hat här, men viss försiktighet från min del då de 'misskött' saker innan.
Så blir inga AMD-kort för min del på ett tag, men sköter de denna lansering väl kanske det kommer på tal vid nästa års uppgradering däremot.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Förklarar ju en hel del hur AMD i det tysta kunnat få fram en arkitektur på så kort tid. Det verkar vara lite inne hos AMD att blanda "gammalt" med "Nytt". Zen 2 är ju i 7nm men med en I/O som är i 14 nm bara som ett exempel.

AMDs "nya" kort presterar en bra bit över 1080. Lägger sig faktiskt kring 2080 som i sin tur presterar lite bättre än ett 1080Ti.

Tror det när jag ser oberoende tester, bra om det stämmer men företag brukar ofta vinkla sina tester på olika sätt så det ser bra ut. Stämmer det så kommer deras vega på 7nm vara deras konkurrent vilket inte är så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

AMDs marknadsavdelning gör det igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Hur kan AMD skötas så bra men RTG så dåligt? Tänk om dom bara presenterat detta som en helt reviserad GCN och väntat med att hypea "completely from scratch - just like we did with Ryzen" tills RDNA släpps på riktigt..

Edit: detta är helt oberoende hur bra eller dåligt navi presterar. Det är marknadsföringen som är sämst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För lite, för sent; igen?

Det hade ju varit kul om AMD kunde ta och presentera något som inte bara är samma prestanda för ungefär samma pris, långt efter att Nvidia släppt sina kort.

Ska bli spännande att se vem som släpper en värdig ersättare till 1080ti först.

Skrivet av Ratatosk:

Mycket hat mot AMD i denna tråd, vet ni redan nu, hur korten presterar och vad de kommer att kosta?
Är ni oroliga att AMD inte kommer pressa priserna på era älskade Nvidia-alternativ?
För ni har väl ändå inte funderat på att verkligen köpa AMD, bara ha AMD som prispress?

Ja nej nej

Permalänk
Medlem

Var precis min känsla att GCN dröjde sig kvar i RDNA.

Dom två Navi kort som kommer nu verkar ha liknande TDP och prestanda som RTX 2060 och 2070. Eftersom AMD kör 7nm, och Nvidia 12nm, så kvarstår nog problemen med värmeutveckling och prestanda.

Permalänk
Medlem

Övertalade mig själv att invänta Navi nu i sommar men om allt detta stämmer så kanske man bara ska slå till på ett 2080 / 2080ti och vara nöjd tills det kommer ett rejält lyft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror det när jag ser oberoende tester, bra om det stämmer men företag brukar ofta vinkla sina tester på olika sätt så det ser bra ut. Stämmer det så kommer deras vega på 7nm vara deras konkurrent vilket inte är så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om AMD kan tjäna mer pengar på den nya kretsen tack vare billigare minnen/mindre krets så är väl inte det ett problem för dem om Navi tar försäljning från Vega II? Hur kretsen står sig mot nVidia är nästa fråga.

Skrivet av NaturMackan:

Var precis min känsla att GCN dröjde sig kvar i RDNA.

Dom två Navi kort som kommer nu verkar ha liknande TDP och prestanda som RTX 2060 och 2070. Eftersom AMD kör 7nm, och Nvidia 12nm, så kvarstår nog problemen med värmeutveckling och prestanda.

Jag förstår inte vari upprördheten ligger i att det är GCN-arkitektur kvar i kretsen? Det står t.o.m. i namnet, Radeon DNA. Och det är ju inte som om GCN helt saknar fördelar. Titta bara på de fall när man kan använda kortets compute-möjligheter.

Permalänk
Medlem

@kelthar: Det är fortfarande så att du måste optimera för olika arkitekturer, du kan inte bara ignorera att det finns olika hårdvara där ute.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar på lite olika tester, men visst det hade varit lite småroligt om AMD släppt ett kort med 2060 prestanda till RX570 pris men så blir det inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Vad har du för behov av pcie 5? Har du tänkt att börja köra 20 grafikkort på samma moderkort helt plötsligt? Verkar mest som att du är ute efter att klaga på att AMD inte släpper ett grafikkort med en standard som inte ens finns ännu. Kanske vore det bättre om det vad valt pcie 6.2 istället?

Permalänk

Jag tror AdoredTV hade rätt läckta grejer, åtminstone när det gäller Ryzen men att AMD kommit att revidera produkterna och priserna när de insett att vi kommer vara bäst trots att vi sandbagar. Vi kan leverera enligt den läcka AdoredTV kom över (medvetet fick av AMD kanske via nån mellanhand) att det i sig kan ha varit ett sätt att förbereda marknaden, insamla information som kan ligga till grund för besluten som fattats (onekligen förändrats). Om du är på väg att ta tronen oavsett kan du lika gärna stympa dina produkter för att hela tiden ha ett ess i rockärmen - om någon svarar med konkurrens - och för att kunna "överraska marknaden" igen.

Jag kommer byta ut min lastgamla Ryzen 1700 mot en 3600x eller 3700x. Jag överväger dessutom att avyttra mitt GTX 1080 och köra en renodlad AMD-rigg med ett Navi-kort som kronan på verket. Om det är någorlunda energieffektivt i alla fall. Ser fram emot både prollar och Navi trots att de kanske inte är det allra bästa AMD kan leverera så är det trots allt mycket bättre, man kan vänta i evigheter på det där bästa som kommer näst - eller göra slag i saken och uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Om AMD kan tjäna mer pengar på den nya kretsen tack vare billigare minnen/mindre krets så är väl inte det ett problem för dem om Navi tar försäljning från Vega II?

Dålig affärsmodell att konkurrera med sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sej om vad som finns under huven igentligen om korten presterar hyggligt jämtemot priset som sätts? Det är ju som att säga att nvidias kort skulle vara sämre än amds kort bara för att dom ligger på 12 nanometer då AMD ligger på 7 nanometer. Det som avgör vilket kort jag köper till min nästa dator avgörs enbart av speltester och pris, inget annat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Angående priserna på Navi så har ju redan Sapphire avslöjat dem innan Computex. Antar att det är officiella då de kommer från AMDs största partnertillverkare.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27558-sapphire-amd-lanserar...

Men det var väl för Sapphires Toxic edition som de skall släppa med vattenkylning o.s.v. för $499 medans den luftkylda standard hamnar på $399?

Då blir den billigare än RTX 2070 som jag ser det men vi får snart veta detta med den 10 Juni på E3 då AMD skall släppa priser och hur den funkar m.m.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag förstår inte vari upprördheten ligger i att det är GCN-arkitektur kvar i kretsen? Det står t.o.m. i namnet, Radeon DNA. Och det är ju inte som om GCN helt saknar fördelar. Titta bara på de fall när man kan använda kortets compute-möjligheter.

Finns ingen upprördhet. Bara ett konstaterande, då Navi-korten verkar lida av samma typ av värme/prestanda-problem som dom senaste GCN-generationerna. Vad vi verkligen väntar på är en effektivare arkitektur som skalar bättre, likt den Nvidias har nu. Det kan ju också vara så att Nvidia har en helt fenomenal arkitektur i dagsläget, och att AMD inte riktigt har resurser att forska fram en liknande, själva. Men min gissning är att AMD kommer tillbaka i matchen dom kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För lite, för sent; igen?
Det hade ju varit kul om AMD kunde ta och presentera något som inte bara är samma prestanda för ungefär samma pris, långt efter att Nvidia släppt sina kort.

Kanske.
Jag är i alla fall försiktigt optimistisk. Om de nya korten har samma eller bättre energieffektivitet och sisådär 20% bättre pris/prestanda än Nvidias alternativ så har de nog en vinnare.

För min egen del är det inte dags att köpa nytt grafikkort förrän tidigast efter att nästa våg av Navi kommit ut på marknaden.

Skrivet av anon12433:

1080Ti presterar bättre än något grafikkort från AMD dock. Nvidia har alltså 3st kort direkt riktade mot gamers som är bättre än allt AMD har att erbjuda.

På vilket sätt är ett kort för ~10kkr (butikspris 1080Ti just nu) "bättre"?

Vi vet ännu inte var Navi hamnar relativt Nvidia, varken prismässigt eller avseende energieffektivitet, så det är ännu för tidigt att uttala sig om vad som är "bättre"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

På vilket sätt är ett kort för ~10kkr (butikspris 1080Ti just nu) "bättre"?

Vi vet ännu inte var Navi hamnar relativt Nvidia, varken prismässigt eller avseende energieffektivitet, så det är ännu för tidigt att uttala sig om vad som är "bättre"...

GTX 1080Ti presterar ca. 7-8% bättre än Radeon VII i 4k.

Ett Navi-baserat kort presterar 10% bättre än ett RTX 2070 i en AMD optimerad titel. Det är långt ifrån prestandan som GTX 1080Ti, RTX 2080 och RTX 2080Ti har. Så nej, det är inte för tidigt för att uttala sig om vilket kort som presterar bättre.
Du verkar helt ha missförstått vad vi pratar om. Ett GTX 1080Ti skulle kunna kosta 128000kr och det skulle fortfarande vara ett bättre presterande grafikkort än ett Radeon VII för 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag tror AdoredTV hade rätt läckta grejer, åtminstone när det gäller Ryzen men att AMD kommit att revidera produkterna och priserna när de insett att vi kommer vara bäst trots att vi sandbagar. Vi kan leverera enligt den läcka AdoredTV kom över (medvetet fick av AMD kanske via nån mellanhand) att det i sig kan ha varit ett sätt att förbereda marknaden, insamla information som kan ligga till grund för besluten som fattats (onekligen förändrats). Om du är på väg att ta tronen oavsett kan du lika gärna stympa dina produkter för att hela tiden ha ett ess i rockärmen - om någon svarar med konkurrens - och för att kunna "överraska marknaden" igen.

Jag kommer byta ut min lastgamla Ryzen 1700 mot en 3600x eller 3700x. Jag överväger dessutom att avyttra mitt GTX 1080 och köra en renodlad AMD-rigg med ett Navi-kort som kronan på verket. Om det är någorlunda energieffektivt i alla fall. Ser fram emot både prollar och Navi trots att de kanske inte är det allra bästa AMD kan leverera så är det trots allt mycket bättre, man kan vänta i evigheter på det där bästa som kommer näst - eller göra slag i saken och uppgradera.

Eller så hade AdoredTV fel. Som han tenderar att ha. Han hade fel på klockfrekvens och antal kärnor som skulle lanseras i Ryzenfamiljen.

Skrivet av NaturMackan:

Finns ingen upprördhet. Bara ett konstaterande, då Navi-korten verkar lida av samma typ av värme/prestanda-problem som dom senaste GCN-generationerna. Vad vi verkligen väntar på är en effektivare arkitektur som skalar bättre, likt den Nvidias har nu. Det kan ju också vara så att Nvidia har en helt fenomenal arkitektur i dagsläget, och att AMD inte riktigt har resurser att forska fram en liknande, själva. Men min gissning är att AMD kommer tillbaka i matchen dom kommande åren.

Men hur exakt kan du konstatera detta? Vilka källor har du? Att man blandar olika arkitekturer med varandra betyder inte att man får per automatik alla negativa ur båda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@MarkSix: Vad har du för behov av pcie 5? Har du tänkt att börja köra 20 grafikkort på samma moderkort helt plötsligt? Verkar mest som att du är ute efter att klaga på att AMD inte släpper ett grafikkort med en standard som inte ens finns ännu. Kanske vore det bättre om det vad valt pcie 6.2 istället?

Samma behov som jag har av PCie4 , det jag menar är att PCIe4 kommer att vara en kortlivad historia.

Permalänk
Medlem

Jag tror att första navi blir monolitisk, näsa navi blir som zen2 en chiplet design.

Där skulle dessutom HBM minne bli väldigt intressant och meningsfullt om den var en del utav chiplet designen, utöver minneskontrollern.
Att det skulle husera flera gpu:er i en s.k. crossfire utförande tror jag inte på, däremot om det är flera raytrace cores då skulle det fungera då raytrace skalar oerhört bra nästintill 100%.

I det stora hela så jag tror att framtida navi kommer ha ett större chip för rasterering, en för I/O och flertalet mindre och billigare tillverkade raytrace core chiplets.
Kanske ett par andra chiplets för tensor-beräkningar och fysik.
Allt som går att avlasta rastereringschipet och som är skalbart bör troligtvis vara bra att ha som en egen chiplet enhet, då kan "raster core" bli billigare att tillverka och få högre binning.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot RDNA men kan tänka mig ett 5000 kort så länge,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Samma behov som jag har av PCie4 , det jag menar är att PCIe4 kommer att vara en kortlivad historia.

Även om jag har fört samma resonemang på annat håll, är det inte tvärsäkert att PCIe4 blir kortlivat. Det är möjligt att det är billigare/enklare att implementera, och att därför PCIe5 inte kommer att implementeras på konsumentplattformar på ett bra tag.

Eftersom PCIe generationerna är bakåtkompatibla spelar det inte så stor roll, alla grafikkort och SSD:er man köper som funkar på PCIe4 kommer att kunna kopplas mot PCIe5 också om man så önskar, och vi har mer frustrerande flaskhalsar än PCIe4 på annat håll. (Fast - Thunderbolt baserat på PCIe5 hade varit mumma.)

Permalänk
Medlem

Fan va ni ska klaga, vill ni inte ha amd håll er till greedvidia och mjölka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni har ingen möjlighet att specificera källan lite bättre?

Säger inte att uppgiften som sådan är fel men "enligt uppgift till SweClockers" är ju minst sagt luddigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ni har ingen möjlighet att specificera källan lite bättre?

Säger inte att uppgiften som sådan är fel men "enligt uppgift till SweClockers" är ju minst sagt luddigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite så rykten som läckt till andra sidor också ser ut för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bridgman;https://www.phoronix.com/forums/forum/phoronix/latest-phoronix-articles/1103202-amd-is-aiming-for-radeon-rx-5700-navi-support-in-linux-5-3-mesa-19-2?p=1103266#post1103266:

You could call it a hybrid but not in that sense... we used to talk about GCN as an ISA, but it seems that most people outside AMD think of GCN as a micro-architecture instead (ie an implementation of the ISA). RDNA is GCN ISA but not what you think of as GCN architecture.

Citat:

With ISA you mean Instruction Set Architecture?

Skrivet av bridgman;https://www.phoronix.com/forums/forum/phoronix/latest-phoronix-articles/1103202-amd-is-aiming-for-radeon-rx-5700-navi-support-in-linux-5-3-mesa-19-2?p=1103274#post1103274:

Right... programming model would be another term.
R3xx-R5xx was separate PS/VS with vector+scalar instructions, R6xx was unified shader VLIW SIMD, GCN is unified shader SIMD+scalar.
There seemed to be a lot of confusion between ISA and architecture, leading to unintentional forum comments that in the CPU world would translate to something like "Ryzen is never going to be much better than an 8086 because they are both x86".

Intressant att AMDs John Bridgman förklarar hur de ser på vad GCN är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Intressant att AMDs John Bridgman förklarar hur de ser på vad GCN är.

Ja, och det är pinsamt uppenbart att i princip alla som uttalar sig på forum om "GCN" faktiskt inte har en susning om vad de pratar om.
Inklusive mig - även om som bridgeman säger, att GCN är en "programming model", har varit klart för mig så lämnar det en jäkla massa utrymme för implementation, och det går ingen distinkt gräns där en ISA är ny, om den adderas till eller förändras något - precis som x86, men GPUer har mycket större utrymme för det.

Till syvende och sist är GCN bara en etikett som AMD använder för att beteckna revisioner som (GCN1-2-3-4-5..) och gör det samma med CPUer (Zen1-2-3..), medan nVidia (Kepler-Maxwell-Pascal-Volta-Turing..) och Intel (Nehalem-Westmere-Sandy Bridge-Ivy Bridge-Haswell-Broadwell-Skylake-...) ger varje revision, stor eller Väldigt Obetydlig, sitt eget namn.

Med tanke på hur mycket skit AMD har fått på forum för "gamla GCN" så borde de göra som sina konkurrenter och ge varje ny version sitt eget namn. Det lönar sig bevisligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja, och det är pinsamt uppenbart att i princip alla som uttalar sig på forum om "GCN" faktiskt inte har en susning om vad de pratar om.
Inklusive mig - även om som bridgeman säger, att GCN är en "programming model", har varit klart för mig så lämnar det en jäkla massa utrymme för implementation, och det går ingen distinkt gräns där en ISA är ny, om den adderas till eller förändras något - precis som x86, men GPUer har mycket större utrymme för det.

Till syvende och sist är GCN bara en etikett som AMD använder för att beteckna revisioner som (GCN1-2-3-4-5..) och gör det samma med CPUer (Zen1-2-3..), medan nVidia (Kepler-Maxwell-Pascal-Volta-Turing..) och Intel (Nehalem-Westmere-Sandy Bridge-Ivy Bridge-Haswell-Broadwell-Skylake-...) ger varje revision, stor eller Väldigt Obetydlig, sitt eget namn.

Med tanke på hur mycket skit AMD har fått på forum för "gamla GCN" så borde de göra som sina konkurrenter och ge varje ny version sitt eget namn. Det lönar sig bevisligen.

Det är orsaken till att jag postade det i detta forum och för att folk ska förstå att navi är GNC.
I denna tråden har vi bridgman, agd5f och marek som alla jobbar hos AMD och förklarar att påståendet i den artikeln är felaktigt samt hur uncore hör ihop med ett chip.
https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-dr...
Det är även en orsak till att jag gillar att länka https://www.x.org/wiki/RadeonFeature då den har med de olika delarna som olika chip består av och är betydligt bättre än wikipedia.
Där syns även att DCE (Display Core Engine) ersatts av DCN (Display Core Next) samt att UVD (Unified Video Decoder) och VCE (Video Code Engine) ersatts av VCN ( Video Core Next) sedan RavenRidge vilket vi kommer se i senare chip och det är lätt att följa de förändringar som sker i uncore.

Hur som så lär Navi vara en förbättring men jag är mer sparsam i mina förväntningar än AMD hypen just nu.