Precis bytt till Bahnhof eller gjort ändring i ert avtal, se då upp med "testa på" produkter dom erbjuder!

Permalänk
Medlem

Precis bytt till Bahnhof eller gjort ändring i ert avtal, se då upp med "testa på" produkter dom erbjuder!

Jag ringde upp Bahnhof då jag ville ändra min hastighet till ett steg högre. Då passade säljaren på att även erbjuda mig 2 månader gratis Viaplay och Cmore om jag ville ha det. Ja, varför inte tänkte jag.
Fick inlogg via mailen och inget mer med det.
Nu tre månader efter så märker jag att mina 2-månader gratis övergick till en vanlig prenumeration av tjänsterna. Något som jag varken fick veta av säljaren, eller som jag är van vid när man får "gratis månader". Hade även inte tackat ja till produkterna om jag hade fått reda på det, då jag har knappt använt produkterna och har redan andra streamingtjänster jag knappt hinner med att se på.
Fick ju heller inget avtal eller liknande för tjänsterna utan bara inloggningsuppgifter.

Efter mycket om och men så krediterade dom lite av produkterna och jag slapp betala hela. Väldigt stora brister, både i säljandet och att man inte skickade något avtal på vad jag faktiskt hade beställt med villkor att abonnemangen fortlöper om jag inte väljer att säga upp det själv.
Har inte fått något svar ang. detta.

Så nu vill jag varna er för deras säljare om ni får erbjudande av "gratis" produkter i form av streamingtjänster. Inget fel med 2 månader gratis, men hör efter vad villkoren gäller och att ni får ett avtal på det.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste påpeka detta, men jag har aldrig i hela mitt liv vart med om att dom erbjuder gratis erbjudande utan att sedan fortsätta med att ta betalt efter gratisperioden om man inte själv säger upp avtalet.

Men du säger även att du inte fått något avtal på detta alls, inte via post eller till din epostadress som är registrerad hos bahnhof, inte ens på deras inloggningssida? för om du inte fått något skriftligt avtal så kan dom inte kräva betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Jag känner att jag måste påpeka detta, men jag har aldrig i hela mitt liv vart med om att dom erbjuder gratis erbjudande utan att sedan fortsätta med att ta betalt efter gratisperioden om man inte själv säger upp avtalet.

Men du säger även att du inte fått något avtal på detta alls, inte via post eller till din epostadress som är registrerad hos bahnhof, inte ens på deras inloggningssida? för om du inte fått något skriftligt avtal så kan dom inte kräva betalt.

Instämmer. Ser alltid till att säga upp prenumerationen direkt efter ingånget avtal om gratisperioder.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Det är väl så gott som alltid ett vanligt abbonemang som följer efter gratismånaderna.

Jag råder dig kolla i din brevlåda. Kanske har du en mängd rakhyvlar och strumpor liggandes där från årataliga abbonemang

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"There is no such thing as a free lunch" passar bra in här!

Självklart borde du fått någon form av avtal på mail iaf, där ska det finstilta stå. Om inte så ja, säljaren borde informerat om upplägget.

Med det sagt, en något naiv grundinställning från TS.

Permalänk
Medlem

Detta är standard nu för tiden, få lite gratis och säger du inte upp det så tickar det vidare som betalt abonnemang sen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Jag känner att jag måste påpeka detta, men jag har aldrig i hela mitt liv vart med om att dom erbjuder gratis erbjudande utan att sedan fortsätta med att ta betalt efter gratisperioden om man inte själv säger upp avtalet.

Men du säger även att du inte fått något avtal på detta alls, inte via post eller till din epostadress som är registrerad hos bahnhof, inte ens på deras inloggningssida? för om du inte fått något skriftligt avtal så kan dom inte kräva betalt.

Jag har kollat min mail, skräpport etc. men inte hittat något och har även begärt avtalet skickat till mig. Dock utan respons.
Har fått flera "testa på" med HBO och ViaPlay innan där det gäller två månader, sen fortlöper det inte. Kanske har tjänsterna valt en annan strategi nu, och det får jag ta lärdom av.

Tycker bara det hela var lite fult från säljaren, som skal belysa att det fortlöper efter gratisperioden.
Får väl hoppas att jag möjligtvis får ett svar med avtalet, eller kanske krediterade dom större delen av summan för att det har missats?

Oavsett så kommer jag vara mer noga med vad man tackar ja till även när det gäller företag man inte trodde körde med utebliven information i sitt säljande.

Tänkte bara vara en heads up, även om jag vet att jag får mycket skit för detta inlägget då det är många Bahnhof-fanboys här inne :).

Permalänk
Medlem

Så bara för att vi (och ja har själv samma erfarenhet/kunskap om prova på valfritt skitabonemang som ALLTID övergår till ett fast betalande avtal efteråt per automatik) påpekar att det var nåt du borde ha förstått/misstänkt så är vi bahnhof fanboys?

Visst jag gillar bahnhof och har tillgång att få dom som isp men har fortfarande kvar telia så fanboy? näe då hade jag ju hoppat över till dom samma dag som dom blev tillgänliga här (vilket var ett datum jag visste om).

Samtidigt så är det ju ruttet att säljaren ej gav nån info om att det skulle fortsätta efter gratis tiden och ej heller skickat t avtal/etc.
Är du säker på att dom inte drog en vanlig fuling där dom spelar in ett kort segment i slutet där dom läser upp allt (särskilt allt negativt) i en enda extremt fort rabblande montom monolog som nästan ingen skulle hänga med i (vilket är extremt vanligt det med)?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Som flera har sagt så är förlängning av abonnemang något som alltid sker, varvid man bör fråga om villkoren för att säga upp. Rent juridisk, så måste de självklart informera om detta. Om vi tar dessa bluffsidor, så brukar de skriva detta med en väldigt liten text.
Nå om du känner dig för att vara en rättshaverist så ligg på och kräv av dem att bevisa att du gick med på att det skulle övergå till en prenumerationstjänst. Vanligt folk betalar dock dock den lilla avgift kommande månad hade och säger upp abonnemanget direkt. De har väl ingen uppsägningstid?

Permalänk
Medlem

Håller med om att dom definitivt kan ge lite information, man måste nästan fråga specifikt om detta för att dom ska nämna det.

Men ja, detta är ju något iaf jag tar förgivet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni är väl hårda mot TS. Om Bahnhof erbjuder 2 månader fritt av någonting, utan mer information och kopia på avtalsvillkor etc, varför ska TS förutsätta att de fria månaderna övergår till en prenumeration som kostar? Att det "brukar vara så" duger inte som argument.

Det låter helt klart som att Bahnhofs säljare har brustit i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Men du säger även att du inte fått något avtal på detta alls, inte via post eller till din epostadress som är registrerad hos bahnhof, inte ens på deras inloggningssida? för om du inte fått något skriftligt avtal så kan dom inte kräva betalt.

Helt fel, man kan lika väl ingå avtal muntligt som skriftligt. Däremot kan det förstnämnda vara svårare att bevisa om man inte har det inspelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Helt fel, man kan lika väl ingå avtal muntligt som skriftligt. Däremot kan det förstnämnda vara svårare att bevisa om man inte har det inspelat.

För telefonförsäljning krävs nu mera skriftlig bekräftelse för att ingå avtal:

Citat:
  • Skicka en skriftlig bekräftelse av anbudet.

  • För att ett avtal ska vara giltigt krävs att konsumenten skriftligt accepterar ditt anbud. Det gäller vid försäljning både till nya och befintliga kunder.

Källa: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/olika-saljkanaler/...

Edit: Lägger till en artikel: Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som flera har sagt så är förlängning av abonnemang något som alltid sker, varvid man bör fråga om villkoren för att säga upp. Rent juridisk, så måste de självklart informera om detta. Om vi tar dessa bluffsidor, så brukar de skriva detta med en väldigt liten text.
Nå om du känner dig för att vara en rättshaverist så ligg på och kräv av dem att bevisa att du gick med på att det skulle övergå till en prenumerationstjänst. Vanligt folk betalar dock dock den lilla avgift kommande månad hade och säger upp abonnemanget direkt. De har väl ingen uppsägningstid?

Om det är som TS säger varför skulle någon gå med att betala en enda månad efter de fria? Fler borde stå upp och vägra, det är det, och bättre lagstiftning, som får säljare att sköta sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Om det är som TS säger varför skulle någon gå med att betala en enda månad efter de fria? Fler borde stå upp och vägra, det är det, och bättre lagstiftning, som får säljare att sköta sig.

För att tid är pengar och det handlar kanske om en 100lapp för en tjänst som man kan nyttja.
Men för den som har tid så kan den driva saken vidare, bara för att i princip alla gratiserbjudande av tjänster övergår till en tjänst efter prövetiden, så måste detta framgå. Det blir då att bråka om att denna information ej framgick, vilket den borde göra i sidorna man troligen får godkänna på.

Permalänk
Medlem

Hej

Nya lagar 2018:

Ändringen i distansavtalslagen innebär att från och med den 1 september 2018 ställs det krav på skriftlighet vid ingående av avtal utanför affärslokaler. En näringsidkare som kontaktar en konsument över telefon, i syfte att ingå distansavtal, kan således inte ingå avtalet muntligen. Regeländringen innebär att näringsidkaren, om distansavtal önskas ingå, måste skicka anbudet skriftligen, i en läsbar och varaktig form, och att konsumenten sedan skriftligen accepterar anbudet. Vidare innebär ändringarna i distansavtalslagen att ingen betalningsskyldighet inträder för konsumenten om varor och tjänster skickas eller utförs utan att det föreligger ett skriftligt avtal.

Så? TS borde inte ALLS betala eller behöva säga upp något....

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

För telefonförsäljning krävs nu mera skriftlig bekräftelse för att ingå avtal:
Källa: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/olika-saljkanaler/...

Edit: Lägger till en artikel: Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Det förhindrar dock inte att man generellt kan ingå muntliga avtal som är lika giltiga som skriftliga vilket var det jag skrev om då det är en vanlig missuppfattning. Sen finns det så klart som ofta undantag, som i fallet med telefonförsäljning (numera).

I detta fall blev TS enligt egen uppgift inte alls informerad om villkoren så det hade rimligtvis inte varit giltigt även innan denna ändring trädde i kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tycker att ni är väl hårda mot TS. Om Bahnhof erbjuder 2 månader fritt av någonting, utan mer information och kopia på avtalsvillkor etc, varför ska TS förutsätta att de fria månaderna övergår till en prenumeration som kostar? Att det "brukar vara så" duger inte som argument.

Det låter helt klart som att Bahnhofs säljare har brustit i detta fall.

Tack. Det enda jag har ingått på avtal eller köpt via telefon är bilförsäkring de senaste 10 åren. Sedan är det svårt att veta att det var en prenumeration när inte säljaren upplyser det. Jag har innan som sagts fått liknande 2 veckors erbjudande av diverse företag där man fick tillgång till streamingstjänster 2 veckor utan någon som helst förpliktelser, därav trodde jag det var samma här då säljaren inte upplyste mig om något annat.

Och ber om ursäkt att jag kallade några av er fan-boys men tyckte jag fick onödigt mothugg direkt.