Antec avtäcker Katana – RGB-bestyckade DDR4-minnen med metallfinish

Permalänk
Melding Plague

Antec avtäcker Katana – RGB-bestyckade DDR4-minnen med metallfinish

Välrenommerade Antec presenterar nu en satsning utanför chassi- och kylarmarknaden, i form av minnespaketet Katana, där det främsta försäljningsargumentet stavas estetik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo tack.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Plastkåpor med metallfinish??
Det känns ju inte helt klockrent att ha det på RAM-kretsar... Lär ju bara isolera den värme som minnena avger!
Tummen ner

*edit*
Som Wittwang nedan förtydligade, så är det ändå metall-kylflänsar, men transparenta plasten på toppen som ska släppa genom RGB-ljuset har metallfinish för att se mer enhetligt ut.
Nåja. Tummen i mitten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

RGB, RGB, RGB
Är det den enda utvecklingen som finns just nu på komponenter. Känns som det blivit någon form av tävling om vem som kan pressa in flest dioder i varje komponent. När får vi se tillverkning av lysdioder på 7nm så de kan pressas in på processorn också. 😀
Skulle skälv inte betala en krona extra för RGB då jag inte ser funktionen med det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Roger W:

Plastkåpor med metallfinish??
Det känns ju inte helt klockrent att ha det på RAM-kretsar... Lär ju bara isolera den värme som minnena avger!
Tummen ner

Det letade sig tyvärr in ett fel i artikeln kring detta, men nu har det åtgärdats!

Minneskretsarna täcks alltså av kylflänsar av metall, men den plastbit som sprider ljuset från belysningen har fått en ytbehandling för att efterlikna metall. Hos många RGB-minnen utgörs detaljen av en vit halvtransparent plast som sällan matchar exempelvis kylflänsarna när belysningen är avstängd, något ytbehandlingen uppges rätta till

Permalänk
Medlem

Inb4 "rgb är skit" kommentarer, oh wait - too late.

OT: Spännande att Antec breddar sortiment, RAM i den här klassen är väl ett område där man själv inte direkt saknar alternativ i dagsläget så det är en tuff marknad men det känns som en produkt som kan sälja rätt bra om det landar på rätt prisnivå. Med senaste tidens prispress (ish) så är det väl inte orimligt att produktutvecklingen tog fart när priser var hutlösa, så det måste vara nervöst för dem att se om dåtidens businesscase och overheads håller på dagens marknad.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

RGB, RGB, RGB
Är det den enda utvecklingen som finns just nu på komponenter. Känns som det blivit någon form av tävling om vem som kan pressa in flest dioder i varje komponent. När får vi se tillverkning av lysdioder på 7nm så de kan pressas in på processorn också. 😀
Skulle skälv inte betala en krona extra för RGB då jag inte ser funktionen med det.

Jag som har mitt lian li på skrivbordet vill ha lite ljus istället för att ha lampan tänd på kvällen natten och att det ser snyggt ut.
Varför chassin med glaspanel? Ingen mening med det då heller, vaddå titta in i en mörk låda dystert.
Nej RGB is the way to go för man mår bra av ljus och inte mörker.
Betala 1000Kr mer för fläktar med rgb och ram är inte mycket då det ger en känsla av lyx och välmående.
Har man sitt chassi på golvet kan man lika gärna ta ett chassi utan fönster och inte bry sig.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller ser de ut som fällknivar med väldigt oergonomiska handtag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

RGB, RGB, RGB
Är det den enda utvecklingen som finns just nu på komponenter. Känns som det blivit någon form av tävling om vem som kan pressa in flest dioder i varje komponent. När får vi se tillverkning av lysdioder på 7nm så de kan pressas in på processorn också. 😀
Skulle skälv inte betala en krona extra för RGB då jag inte ser funktionen med det.

Tidigt 2000 tal så blev det jättehäftigt med blå lysdioder, gärna rätt så ljusstarka blå lysdioder.
En trend som hållit i sig med att blå lysdioder är det nya hypermoderna i typ 15 år innan RGB dioder blev en grej.

Personligen så är jag inte så förtjust i det blå skenet och framförallt inte när det är väldigt ljusstarka.
Jag tycker de är bländande och irriterande.

Kan man då själv välja färg och ljusstyrka så föredrar jag helt klart det framför fixerat blått ljus i 5000 lumen.
Eftersom lysdioder på denna sidan millennieskiftet bara finns i blått eller RGB så föredrar jag helt klart RGB.

Sen behöver det inte sitta lysdioder i allt.
Jag har exempelvis aldrig haft ramminnen med lysdioder på.

Men där man ändå har lysdioder. Exempelvis power på chassi, skärmar, högtalare, etc så föredrar jag konfigurerbar RGB framför endast B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Tidigt 2000 tal så blev det jättehäftigt med blå lysdioder, gärna rätt så ljusstarka blå lysdioder.
En trend som hållit i sig med att blå lysdioder är det nya hypermoderna i typ 15 år innan RGB dioder blev en grej.

Personligen så är jag inte så förtjust i det blå skenet och framförallt inte när det är väldigt ljusstarka.
Jag tycker de är bländande och irriterande.

Kan man då själv välja färg och ljusstyrka så föredrar jag helt klart det framför fixerat blått ljus i 5000 lumen.
Eftersom lysdioder på denna sidan millennieskiftet bara finns i blått eller RGB så föredrar jag helt klart RGB.

Sen behöver det inte sitta lysdioder i allt.
Jag har exempelvis aldrig haft ramminnen med lysdioder på.

Men där man ändå har lysdioder. Exempelvis power på chassi, skärmar, högtalare, etc så föredrar jag konfigurerbar RGB framför endast B.

Har en Asus router och även en Nexa bridge där de petat dit enormt ljusstarka dioder i just den blåa färgen du pratar om. Har satt eltejp över båda dessa för att slippa se dem då det blir ett blått ljus i hela köket där dessa står.
Att ha en liten lysdiod på powerlampa eller skärm är inga problem men just när det ska lysa starkt eller i värsta fall blinka så blir jag tossig.
När man var yngre och gick elgymnasiet så var man själaglad om man kom över lite röda, gula och gröna lysdioder men det var 25 år sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle skälv inte betala en krona extra för RGB då jag inte ser funktionen med det.

Du måste köpa ett chassi med glas eller plastfönster så ser du dem

Permalänk

Ja starka dioder kanske inte är att föredra men rgb ställa in färger mjuka som starka vita färger vad man nu vill ha är fint och man blir glad att titta på plus att det ger det lilla extra ljuset jag vill ha i mitt spelrum utan att behöva ha lampan tänd. För jag kan inte spela i ett totalt mörkt rum utan att ha lite ljus.
RGB is the shit så är det bara och dom som har upplevt det in real life vet hur fint det kan vara.

Denna dator tex som liknar min men han har custom loop, hur kan man tycka att rgb är störande och fult.
Det som är fult är ett chassi utan fönster som man har på golvet för man vill inte ha det så folk kan se det för att man skäms
https://www.sweclockers.com/galleri/14680-lian-li-pc-o11-dyna...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygplanet:

Du måste köpa ett chassi med glas eller plastfönster så ser du dem

Jaha😂
Och det klämmer du ur dig nu. Får köpa ett nytt chassi och börja fylla med RGB, eller INTE. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ja starka dioder kanske inte är att föredra men rgb ställa in färger mjuka som starka vita färger vad man nu vill ha är fint och man blir glad att titta på plus att det ger det lilla extra ljuset jag vill ha i mitt spelrum utan att behöva ha lampan tänd. För jag kan inte spela i ett totalt mörkt rum utan att ha lite ljus.
RGB is the shit så är det bara och dom som har upplevt det in real life vet hur fint det kan vara.

Denna dator tex som liknar min men han har custom loop, hur kan man tycka att rgb är störande och fult.
Det som är fult är ett chassi utan fönster som man har på golvet för man vill inte ha det så folk kan se det för att man skäms
https://www.sweclockers.com/galleri/14680-lian-li-pc-o11-dyna...

"hur kan man tycka att rgb är störande och fult"

Det går att få till RGB störande och irriterande om man vill.
Ha något stroboskop blinkande i olika färger eller dylikt.

Men det galleriet du länkade till är helt klart stilrent!

Att ha ett chassi på golvet utan fönster behöver inte betyda att man skäms. Men troligtvis att man prioriterar funktion över utseende.
Att man kanske inte bryr sig om att lägga tid och pengar på att fixa custom vattenkylning, sleava kablar och dyl.
Lite som att det finns många som kör runt i Volvos som är praktiska och funktionella men lite tråkiga och inte så snygga.
Sen finns det andra som kör runt i läckra Ferraris, Lamborghini och dylikt. Men det är inte för alla. Många vill bara ha något som är praktiskt och någorlunda prisvärt. Utseendet får komma längre ner på prioriteringslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

RGB, RGB, RGB
Är det den enda utvecklingen som finns just nu på komponenter. Känns som det blivit någon form av tävling om vem som kan pressa in flest dioder i varje komponent. När får vi se tillverkning av lysdioder på 7nm så de kan pressas in på processorn också. 😀
Skulle skälv inte betala en krona extra för RGB då jag inte ser funktionen med det.

Förhoppningsvis fortsätter den utvecklingen så pass att man inte kan välja bort det, för att läsa kommentarer från edgelords.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte säga annat än snyggt antar jag. Något annat hade varit att gå emot mig själv

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!