Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Jag ser att Netonnet nu sänkt priset ytterligare på Sapphire Vega 56 Pulse 8 GB till ynka 3090 kr och då kliar det rejält i mina köpfingrar. Kanske med i klubben snart, men först några frågor...

Tror ni Navi kommer kunna konkurrera med ovanstående pris/prestanda så att man bör vänta till Q3 istället?
Hur är Sapphires budgetvariant Pulse? Någon som har kortet?
Är Vega 56 en rimlig uppgradering från 280X sett till att jag kör 1440p nu och önskar minst 60 fps ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Vad får ni för 3dmark-scores med era Vega 56 (Pulse här)? Har pillat mycket med timings de senaste dagarna och lyckades äntligen spräcka 26k+ Graphics score i Fire strike. Ligger även 1a med min 6700k+V56 på Time spy Ska prova öka memclocken till 970-985 och se om jag kan komma ännu högre!

1732 core clock, 1175mV
950 mem clock, 950mV
Memory timings 2+custom timings via AMD Memory Tweak (kan posta bild ifall intresse finns)
100% powerlimit
Körde fläktarna i runt 3000-3200rpm och den höll sig runt 63-64 i core temp och 90-94 i hotspot.

Time Spy
Fire Strike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Tror ni Navi kommer kunna konkurrera med ovanstående pris/prestanda så att man bör vänta till Q3 istället?

Jag tror att Navi kommer att ligga i ungefär samma spann. Vad det kostar och exakt hur det beter sig vet man aldrig.

Citat:

Hur är Sapphires budgetvariant Pulse? Någon som har kortet?

Bra för pengarna. Två fläktar är ju inte tre, men det är ett bra kort. Nöjd med mitt.

Citat:

Är Vega 56 en rimlig uppgradering från 280X sett till att jag kör 1440p nu och önskar minst 60 fps ut?

Det är nog en ganska lagom nivå, speciellt om du inte har några problem med att undervolta och överklocka lite.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Jag ser att Netonnet nu sänkt priset ytterligare på Sapphire Vega 56 Pulse 8 GB till ynka 3090 kr och då kliar det rejält i mina köpfingrar. Kanske med i klubben snart, men först några frågor...

Tror ni Navi kommer kunna konkurrera med ovanstående pris/prestanda så att man bör vänta till Q3 istället?
Hur är Sapphires budgetvariant Pulse? Någon som har kortet?
Är Vega 56 en rimlig uppgradering från 280X sett till att jag kör 1440p nu och önskar minst 60 fps ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte ett Pulse för några veckor sedan (tyvärr för 3999 kr) ;). Är supernöjd med kortet efter lite finjusteringar. Out of the box tyckte jag att kortet väsnades lite väl mycket, och blev onödigt varmt. Efter justeringar av volt (ned till 950 mV från 1200mV) samt ökning av HBM-frekvensen till 900 MHz, och justering av fläktkurvan, kunde jag inte vara mer nöjd.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

@CommanderShepard: hur högt boostar ditt kort på 950mv? Mitt boostar upp i 1560 då..

Permalänk
Skrivet av Alrik:

@CommanderShepard: hur högt boostar ditt kort på 950mv? Mitt boostar upp i 1560 då..

Okej. Låter riktigt bra! Mitt boostar bara till ca 1500. Men med minnet uppe i 900 MHz kliver den ändå upp rejält i prestanda

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

@CommanderShepard: har minnet på 950mhz mvh 940 på p6 och 950 på p7

Permalänk

@Alrik: Okej! Har inte testat att höja minnet mer. Kanske blir att peta lite mer på det längre fram. Såg dock att jag har Samsung-minnen vilket jag ser som ett gott tecken!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av lalle_aeg:

Vad får ni för 3dmark-scores med era Vega 56 (Pulse här)? Har pillat mycket med timings de senaste dagarna och lyckades äntligen spräcka 26k+ Graphics score i Fire strike. Ligger även 1a med min 6700k+V56 på Time spy Ska prova öka memclocken till 970-985 och se om jag kan komma ännu högre!

1732 core clock, 1175mV
950 mem clock, 950mV
Memory timings 2+custom timings via AMD Memory Tweak (kan posta bild ifall intresse finns)
100% powerlimit
Körde fläktarna i runt 3000-3200rpm och den höll sig runt 63-64 i core temp och 90-94 i hotspot.

Jag slog till på ett Vega 56 Pulse från Netonnet och har precis börjat testa, körde 1732 Mhz, 1165mV på core (vet inte om det är 100% stabilt) och 960Mhz och 970mV på minnet. Får 7524 på graphics score på Time spy och 24684 på firestrike, möjligen är det att jag kör 50% power limit som göra att jag får sämre poäng (har inte kollat upp hur man får högre, min research har hittills sträckt sig till att läsa ditt inlägg )

Skulle vara intressant att se dina timings, har du kollat hur stor skillnad det gör mot att köra standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reductio ad absurdum:

Jag slog till på ett Vega 56 Pulse från Netonnet och har precis börjat testa, körde 1732 Mhz, 1165mV på core (vet inte om det är 100% stabilt) och 960Mhz och 970mV på minnet. Får 7524 på graphics score på Time spy och 24684 på firestrike, möjligen är det att jag kör 50% power limit som göra att jag får sämre poäng (har inte kollat upp hur man får högre, min research har hittills sträckt sig till att läsa ditt inlägg )

Skulle vara intressant att se dina timings, har du kollat hur stor skillnad det gör mot att köra standard?

Gamer nexus publicerade ett test på just detta igår faktiskt!
https://www.gamersnexus.net/gg/3473-amd-gpu-timings-benchmark

Tldr: Det verkar inte ge något, kanske 1% extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reductio ad absurdum:

Jag slog till på ett Vega 56 Pulse från Netonnet och har precis börjat testa, körde 1732 Mhz, 1165mV på core (vet inte om det är 100% stabilt) och 960Mhz och 970mV på minnet. Får 7524 på graphics score på Time spy och 24684 på firestrike, möjligen är det att jag kör 50% power limit som göra att jag får sämre poäng (har inte kollat upp hur man får högre, min research har hittills sträckt sig till att läsa ditt inlägg )

Skulle vara intressant att se dina timings, har du kollat hur stor skillnad det gör mot att köra standard?

Att ändra spänning på minnet i mjukvaran gör absolut ingenting. Minnet går i 1.2V på Vega 56 och 1.35V på Vega 64, och så är det med det (det är därför folk flashar om Vega 56 till 64-BIOS). Den siffran som syns i Voltman och liknande är bara lägsta nivån som core aldrig går under.

Du kan inte dra upp powerlimit mer än +50%, så vitt jag vet. Det är därför man undervoltar, för att se till att klockan håller sig på åtminstone P6-nivån. Vad har du för klockfrekvens i verkligheten när du kör dina test? Du kan se det på telefonen (eller en iPad) med AMD's app. För om du är tvungen att ha en hög spänning för att få till en där höga klockfrekvensen kommer du sannolikt aldrig att ligga på den nivån speciellt länge, eftersom som strömspärren slår till och tvingar ner klockfrekvensen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av pellen:

Gamer nexus publicerade ett test på just detta igår faktiskt!
https://www.gamersnexus.net/gg/3473-amd-gpu-timings-benchmark

Tldr: Det verkar inte ge något, kanske 1% extra.

Såg den i morse, verkar med andra ord inte vara så stor idé att lägga någon tid på det, Vega56 fick väl t.o.m. marginellt sämre resultat.

Skrivet av mpat:

Att ändra spänning på minnet i mjukvaran gör absolut ingenting. Minnet går i 1.2V på Vega 56 och 1.35V på Vega 64, och så är det med det (det är därför folk flashar om Vega 56 till 64-BIOS). Den siffran som syns i Voltman och liknande är bara lägsta nivån som core aldrig går under.

Okej, bra att veta. Då är frågan vilken Vega64 BIOS man ska använda (om jag nu orkar, hade ett 390 från 2015 innan som jag överklockade och undervoltade först för en månad sedan).

Skrivet av mpat:

Du kan inte dra upp powerlimit mer än +50%, så vitt jag vet. Det är därför man undervoltar, för att se till att klockan håller sig på åtminstone P6-nivån. Vad har du för klockfrekvens i verkligheten när du kör dina test? Du kan se det på telefonen (eller en iPad) med AMD's app. För om du är tvungen att ha en hög spänning för att få till en där höga klockfrekvensen kommer du sannolikt aldrig att ligga på den nivån speciellt länge, eftersom som strömspärren slår till och tvingar ner klockfrekvensen.

Fanns det inte något registerhack eller dylikt för att få upp powerlimit? Kollade frekvensen i HwInfo64, hamnade ganska konstant på en siffra som låg mellan P6 och P7 om jag minns rätt. Har dålig koll på vad som är normal spänning, så jag tog default-värdena och sänkte något. I alla fall så drog jag till slut ner frekvensen till ~1700 till slut efter att ett spel kraschade, men det kan ju vara roligt att se om jag kan komma över 25K i firestrike (alla inser väl nödvändigheten av att komma över ett arbiträrt värde på en skala mätt i arbiträra enheter ). Frågan är hur stor roll CPU spelar, kör en 5820K@4500.

Permalänk
Medlem

Jag kör med core clock på standard, mem clock på 945 MHz (=vad Vega 64 har), P6 på 1030 mV, P7 på 1050 mV och powerlimit på +20%. Har inga problem att hålla mig på minst P6 hela tiden.

Jag har inte försökt drar ner spänningen lägre än så. Det enda det hade inneburit är att jag kunnat dra ner strömgränsen mer, och det jag har är helt OK ljudvolym. Skulle möjligen också kunna dra upp core clock lite, men det ser rent allmänt ut som om folk har svårt att få upp prestanda så mycket med det. Det jag hade gjort om jag kunde är att dra upp mem clock mer, men det går faktiskt inte - har haft en krasch vid 950 MHz, och drar jag upp den mer så kraschar det ganska snart. Svaret är, naturligtvis, ett Vega 64-BIOS, men jag har inte brytt mig. Anledningen är att jag kör en 4K-skärm. I spel där det inte spelar så stor roll om jag reagerar på en bråkdels sekund så kör jag 4K med Freesync aktivt och grafiken på High, ungefär (men inte Ultra). Det funkar. Är det spel som kräver att jag reagerar mer (vilket är väldigt sällan numer), går jag ner till 1080p. I bägge de lägena räcker den prestandan jag har. Spelar jag något strategispel så trycker jag på auto undervolt istället, så blir GPUn knäpptyst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@mpat: Det är klart, det blir ju lätt lite pillande för pillandets skull, kör också freesync, så skillnaden blir inte särskilt märkbar. Nu har jag landat på 1687MHz och 1075mV på P7 (och övrig motsvarande procentuella ökning) som en hyfsad kompromiss mellan prestanda och strömförbrukning. Är fortfarande lite intresserad av att testa vega64-bios, har Samsung minnen så det borde gå att få upp hastigheten en del.

Permalänk
Medlem

Om läckorna på nya navi är sant, så gjorde man en jävligt bra affär på Vega 56 för 3090. Kostade mig 1300 att uppgradera då när jag sålt gamla gpu och spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalle_aeg:

Vad får ni för 3dmark-scores med era Vega 56 (Pulse här)? Har pillat mycket med timings de senaste dagarna och lyckades äntligen spräcka 26k+ Graphics score i Fire strike. Ligger även 1a med min 6700k+V56 på Time spy Ska prova öka memclocken till 970-985 och se om jag kan komma ännu högre!

1732 core clock, 1175mV
950 mem clock, 950mV
Memory timings 2+custom timings via AMD Memory Tweak (kan posta bild ifall intresse finns)
100% powerlimit
Körde fläktarna i runt 3000-3200rpm och den höll sig runt 63-64 i core temp och 90-94 i hotspot.

Time Spy
Fire Strike

Vad kör du med för inställningar för dagligt bruk?

Permalänk
Medlem

Kom hem från jobbet efter någon vecka. Startade upp Rainbow Six: Siege. Får coil whine som fan i just det spelet. Startade även upp Overwatch och har samma där om något lägre. Köpt på komplett. Tror ni man kan byta?

Permalänk
Medlem

Tjena. Sitter idag på ett 290x och villhöver köpa ett vega56, nu när det ändå är skapligt pris på NoN. Är det ett rimligt köp? Spelar inte så frekvent nu för tiden, meeen nya prylar är ju nice. Kör 1080p med freesync. Är det overkill för Divison 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kom hem från jobbet efter någon vecka. Startade upp Rainbow Six: Siege. Får coil whine som fan i just det spelet. Startade även upp Overwatch och har samma där om något lägre. Köpt på komplett. Tror ni man kan byta?

Testa "Frame rate target Control" I Wattman. Ställ in max fps typ 2 fps mindre än vad din skärm är specad för.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

@Nimwin: ett Vega 56 pulse är riktigt fint för 1080p också. Glöm inte undervolt bara 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@Nimwin: ett Vega 56 pulse är riktigt fint för 1080p också. Glöm inte undervolt bara 🙂

Jag har läst om det - är det nice eller nästintill need med undervolt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett MSI Vega 56 air boost för 3300kr och det presterar väldigt bra, 129% på userbenchmark. Undervoltat -175mv, 1650 core clock och 920 memory clock. Kortet låter dock som ett jävla flygplan redan på 40% fläkthastighet.

Permalänk
Medlem

Kör också ett Air Boost. Flashade till Vega 64 bios och kör inställningarna nedan. Maxar ut på 2100rpm. Nöjd med både prestanda och ljudnivå.

EDIT:

Kortet maxar ut på 170w och jag får nedan poäng i Time Spy.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korgan:

Kör också ett Air Boost. Flashade till Vega 64 bios och kör inställningarna nedan. Maxar ut på 2100rpm. Nöjd med både prestanda och ljudnivå.

https://img.techpowerup.org/190529/vega56.jpg

EDIT:

Kortet maxar ut på 170w och jag får nedan poäng i Time Spy.

https://img.techpowerup.org/190529/timespyvega2jpg.jpg

Jag får 7200 i graphics score med Vega 56 bios och samma kort. Testade du något före du flashade till vega 64?
Edit: Testade på nytt nu eftersom jag blev osäker, fick 7325 i graphics score.

Permalänk
Inaktiv

@Skankalicious: Nej. Kör i7 8700 och Vega56, har ett 650w agg men 400 hade räckt. Kortet drar maximalt 250w (på 150% powerlimit)

Permalänk
Medlem

@Nimwin: är inte need. Men gör stor skillnad i värme och tysthet. Och faktiskt snabbare kort med.

Permalänk
Inaktiv

Ni som har flashat till Vega 64, vad gör jag för fel? Har testat flera olika Vega 64 versioner och flera olika versioner av ATIwinflash men inget fungerar, när jag laddar in Vega 64 Bios och trycker "program" så får jag alltid felkod Subsystem IDs Mismatch eller Vbios nånting

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Ni som har flashat till Vega 64, vad gör jag för fel? Har testat flera olika Vega 64 versioner och flera olika versioner av ATIwinflash men inget fungerar, när jag laddar in Vega 64 Bios och trycker "program" så får jag alltid felkod Subsystem IDs Mismatch eller Vbios nånting

Om jag inte minns fel så är detta för att mjukvaran du försöker lägga in inte är ämnad för hårdvaran. Men när man flashar från v56 till v64 så ''Force Flashar'' man in mjukvaran med ett kommando istället.
Länkar till en förklaring https://www.overclock.net/forum/70-amd-drivers-overclocking-s...

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag får 7200 i graphics score med Vega 56 bios och samma kort. Testade du något före du flashade till vega 64?
Edit: Testade på nytt nu eftersom jag blev osäker, fick 7325 i graphics score.

Testade inget innan. Mitt mål var att få kortet tyst när jag spelar.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darkreaver:

Om jag inte minns fel så är detta för att mjukvaran du försöker lägga in inte är ämnad för hårdvaran. Men när man flashar från v56 till v64 så ''Force Flashar'' man in mjukvaran med ett kommando istället.
Länkar till en förklaring https://www.overclock.net/forum/70-amd-drivers-overclocking-s...

Tusen tack kompis!