Permalänk

Överklocka RAM

Hej!

Innan mitt datorköp gavs jag tipset att överklocka ramminnena jag köpte för att få upp dem till sin fulla kapacitet. Jag är dock lite nybörjare när det gäller saker som går djupare än inställningarna i Windows.

1. Hur gör jag? Gärna förklarat som till en 5-åring utan datorkunskaper.
2. Är det säkert att göra detta och är den en engångsfix som jag kan sluta tänka på efteråt eller behöver jag "ta ner" minnena igen ibland?
3. Är det värt det? Jag använder datorn till Photoshop, Lightroom samt Cities Skylines.

Det jag sitter på är en Ryzen 5 2600X, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING samt HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Predator-minnen.

Hela spec om det är något som behövs:

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

  • Toshiba OCZ TR200 480GB

  • Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

  • HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Predator

  • AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB

  • MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X

  • Fractal Design EFFEKT 500W

Permalänk
Medlem

@ninjacaesar: Är bara en inställning i bios du behöver aktivera för detta, kallas XMP eller ibland när det är AMD prylar för DOCP.

Är för det mesta säker under förutsättning att du inte har mer än två minnesmoduler, kan funka på flera men det är mer osäkert, man kan väl säga går det så går det..och går det inte bra så egentligen bara att resetta bios...

Det är värt det, ger kanske inte markant prestandaökning, men det blir bättre, och att att inte använda det minnet är specat för blir ju lite pengar i sjön om man skaffar 3200 minne istället för tex 2400 eller 2666

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@ninjacaesar: Är bara en inställning i bios du behöver aktivera för detta, kallas XMP eller ibland när det är AMD prylar för DOCP.

Är för det mesta säker under förutsättning att du inte har mer än två minnesmoduler, kan funka på flera men det är mer osäkert, man kan väl säga går det så går det..och går det inte bra så egentligen bara att resetta bios...

Det är värt det, ger kanske inte markant prestandaökning, men det blir bättre, och att att inte använda det minnet är specat för blir ju lite pengar i sjön om man skaffar 3200 minne istället för tex 2400 eller 2666

Och för en okunnig, för mig som har 2x8gb räknas varje sticka som en minnesmodul?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ninjacaesar:

Och för en okunnig, för mig som har 2x8gb räknas varje sticka som en minnesmodul?

Ja. "Sticka" och "minnesmodul" är två ord för samma sak.

Permalänk
Medlem

@ninjacaesar: Om du inte har löst det, så får du en enklare förklaring här:
När du startar datorn brukar det komma en skärm med reklam för moderkorts tillverkaren, i ditt fall Asus. Det brukar då stå tryck F2 eller DEL får att gå in i BIOS (fast på engelska) ivf på Asus, andra tillverkare kan ha andra knappar.

Tryck några gånger på DEL &/eller F2 medans Asus-logon visas, istället för att starta windows så kommer du då komma in i BIOS.

Väl inne i BIOS kan du se i vilken hastighet RAM-minnena kör i, med dina står det troligen 2133, 2400 eller 2666 MHz. Du vill såklart ändra så att dem kör i 3200MHz.
Det enklaste sättet är nog att i fliken där det står Profile #1 till D.O.C.P så ställs hastighet, latenser och volt in enligt specifikationerna automatiskt.

Du kan såklart gå in och trimma dem ännu mer och finjustera om du går in på avancerat.
Kanske vill du köra dem i 2666MHz CL14 om du har 4 stickor/moduler, eller om du har riktig otur och D.O.C.P inställningen inte fungerar stabilt, men då kan det även vara värt att fundera på en uppdatering av BIOS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Det var redan överklockat från Inets sida upptäckte jag när jag gick in för att kika. Lärde mig dock mycket från ditt inlägg som blir nyttigt när jag tids nog vill öka på med fler stickor, så stort tack för svaret!