Byte av hårddisk gör att min dator kraschar

Permalänk

Byte av hårddisk gör att min dator kraschar

Hej! Jag har en dator jag köpt av min kompis med windows 10, en hdd och en ssd. Systemet ligger på ssd men hdd är väldigt liten och vill försöka köpa en större hårddisk för att få mer utrymme för spel, inspelning av gameplay mm. Men när jag byter till den nya hdd:n hamnar systemet i boot loop och går inte att få igång datorn på något sätt testat allt jag kan hitta, bios mm.

Någon som har nån idé vad som behövs göra?

Permalänk
Medlem

Vet du om han hade skaffat win 10 genom att uppgradera från windows 7?
Win 7 lägger sin boot del på den andra disken nämligen om man har den inkopplad när man installerar det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du hamnar troligen i en bootloop då bios inte längre vet vilken disk som är OS.
Leta upp boot disk priority, eller liknande och se till att disken med Windows ligger längst upp.

Kan heta olika och se olika ut i bios men huvudsaken är att din systemdisk ska ligga överst.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vet du om han hade skaffat win 10 genom att uppgradera från windows 7?
Win 7 lägger sin boot del på den andra disken nämligen om man har den inkopplad när man installerar det.

Misstänker det här, har råkat ut för något liknande på en ren win10 installation. Gav upp till slut och installerade om windows.

Får du samma fel om du försöker bota med bara SSDn inkopplad?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vet du om han hade skaffat win 10 genom att uppgradera från windows 7?
Win 7 lägger sin boot del på den andra disken nämligen om man har den inkopplad när man installerar det.

Inte helt sant egentligen, men under vissa förutsättningar så sker detta japp..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300