Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk
Medlem

Det var nog Red Hat (möjligen först Slackware) i mitten av 90-talet. Drog in den på ett större antal PC som (tillfälligtvis) kördes som X-terminaler. X-windows. Oj, det var så länge sedan, kommer knappt ihåg vad saker och ting hette. Det fungerade i alla fall väldigt bra och stabilt med Linux på de där PCarna.

Permalänk

På medeltiden

Transamerica CD med Linux 1.0. Även några diskett baserade distributioner runt 1993. Those were the days

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör ha varit någon gång kring 2004. Slackware var troligen först in, men jag vill minnas att jag använde det ganska begränsat och att det istället var Blag som jag verkligen använde. Så här i efterhand känns Blag naivt och lite småroligt (-sorgligt?) aktivistiskt, eller vad sägs om texten:

works to overthrow corporate control of information and technology through
community action and spreading Free Software.

Istället smidde Google Free Software till ett vapen och snodde åt sig "rätten" till all information. Och Blag? Kollade deras forum och det ser totalt dött ut sedan över 2 år. Att jag en tid använde Blag var mer en slump och hade inte så mycket med slagorden "Anarchism Triumphant: Free Software and the Death of Copyright" att göra. Det var lätt att installera, hade en bra uppsättning med program och fungerade förvånansvärt bra. Fast än om jag absolut inte är en ideolog, snarare en självhävdad pragmatiker, är jag besviken på vad som hänt sedan drömmen om fri mjukvara och ett fritt Internet fortfarande levde.

Efter en tid blev det Arch, och sedan Arch och är fortfarande Arch. Arch har varit mitt huvudsakliga OS sedan 2007, både hemma och på ena jobbet. Att det var 2007 är enkelt att fixera eftersom det också var då fönsterhanteraren Awesome dök upp, och sedan blev det Arch+Awesome och är fortfarande Arch+Awesome.

Det är sällan jag testar något idag och ser inget behov av förändring. På ett av jobben blev jag "tvungen" att jobba med Mac under en tid och upptäckte att jag tycker absolut sämst om Mac, där dess enda fördel var terminalen... Fast om man inte kan välja 100% Linux på jobbet har Windows så pass bra emulering (och snart integrerad Linux-kärna) att Mac känns helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag har vuxit upp med windows. När jag gick på gymnasiet introducerade våran lärare oss till Ubuntu. Dock fastnade jag inte för linux då jag mest spelade spel. För ungefär 7 år sedan kännde jag att det var dags att lämna windows för gott. Paranoid som jag är så kunde jag inte använda windows längre. Fick för mig att windows och mac os spionerar och lämnar över information till diverse myndigheter. Sedan dess har jag använt Arch Linux på alla mina datorer. Kan säga att jag aldrig kommer att installera windows igen för eget bruk.

Permalänk
Medlem

Min första linux installation var Slackware för många år sedan.
Gick över till en linux-distribution som primär OS för 15 år sedan.
Minns fortfarande min första upplevelse av Slackware, jag visste inget om linux-distributioner och fattade inget, jag kom inte ens ut på internet och det var den enda datorn jag hade och det var inte bara att gå ut på nätet med mobiltelefonen och hitta en lösning då och hade ingen som kunde hjälpa mig.
Jag svor över "skiten" var dag och ville slänga ut det och installera windows istället innan jag samlat kunskap nog för att kunna använda systemet men jag bestämde mig för att lära mig istället.
Inlärningströskeln var högre än jag förväntat mig, idag är jag glad att ja inte gav upp.
Nu är det bara att installera valfri distribution och oftast fungerar det OTB, så enkelt var det inte förr.

Permalänk

Min första distro

Min första distro var Redhat, året var 95-96 körde den på min dåtida testdator en 386dx 33Mhz men den var rätt omständig att konfigurera och det fanns lite program att använda. Några år senare så dök Mandrake linux upp istället. Var enklare att använda. Sen blev det Suse linux ett tag. Efter Suse så hittade jag Ubuntu som var väldigt bra. Körde olika versioner parallellt med windows tills ett diskras 2010 gjorde att jag valde Ubuntu baserade linuxmint som mitt enda operativ i min datorer. Har ett litet windows återfall beroende på att jag tränar på inventor i min stationära dator nu. 🤔 Parallellt så har jag börjat prova Feren OS. Så just nu rullar win 7 linuxmint 19 och FerenOS i mina datorer. Och raspbian i dom små

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

slackware någon gång på högstadiet, vilket var alldeles för många år sen. Efter det har det blivit ubuntu (jävligt kortlivat försök) debian testing vilket jag gillade bra mycket bättre, arch vilket är en av de klara favoriterna än så länge, efter en längre vända tillbaks i windows så labbar jag med void linux nu för tiden, vilket än så länge är en synnerligen trevlig upplevelse.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Har haft kontakt med olika *nix-system sedan länge. Redan i högstadiet använde jag en del solaris-prylar där man lärde sig lite programmering och bash och liknande. Har jobbat med webbutveckling en massa år och installerat / configgat en hel del servrar genom åren, så man har iaf haft kunskap om hur systemet fungerar.

Det var däremot inte alls länge sedan (mindre än ett år sen) jag faktiskt bestämde mig för att testa hur det funkar på desktopen. Hade en gammal hackintosh jag inte använde så jag installerade Ubuntu då det var den distro jag hört skulle vara bäst för nybörjare. Testade den ett tag och gick vidare till Mint, för att sedan testa Debian. Provade Deepin vilket jag verkligen gillade, men är inte ett fan av debian som den baseras på. Slutligen provade jag Arch, vilket jag verkligen gillar. Att det gick installera Deepin som WM gjorde att det kändes som det bästa av två världar, och jag skriver detta på den kombon som jag kör än

I börjad dualbootade jag till en Windows 10-partition för att spela, men med senaste årets utveckling av Wine / Proton / DXVK och liknande behövs det inte längre, jag kan köra alla spel jag vill utan problem under linux nu.

Även om jag känner mig väldigt hemma på det så kommer jag nog att utforska några till. Tiling WMs verkar lovande, och jag längtar tills Wayland blir mer stabilt då jag gärna hade kört Hi/Mixed DPI vilket strular lite nu. Sway blir nog nästa grej att prova. Kul att experimentera lite!

Permalänk
Medlem

Jag minns inte exakt år eller release men Debian var det första jag kom i kontakt med. Skulle tippa på att det var runt Debian Starge (3.1) eller Etch (4.0) då det var under Battlefielt 2/2142-tiden när IRC fortfarande var inne. Blev introducerad till BNC och tyckte det var tufft att man kunde vara online hela tiden. En internetvän förklarade att man kunde få samma resultat genom att köra irssi i en screen-session på en linux-maskin och hjälpte mig remote att genomföra en minimal installation. Det var troligtvis inte vackert men fick det att fungera till slut och tålamodet på personen som ledde mig igenom det hela måste varit enormt.

Nu några år senare körs fortfarande Debian på servern här hemma men med lite mer ansvarsuppgifter. Att det fortfarande är Debian beror främst på att det "bara fungerat" så det är inte mycket mer filosofiskt än så. Jag har inte kört särskilt mycket linux på desktopsidan förutom vid labbande men där faller valet på något med lite nyare mjukvara (Arch eller Xubuntu).

Permalänk
Medlem

Jag började på Debian Sarge mest pga att den hade Open Office, sedan ganska snabbt upptäckte jag Ubuntu 4.10 och då behövde jag inte mecka lika mycket. Det tog ett tag innan jag kunde blåsa bort windows helt, Vista var nog brytpunkten. Vad jag kommer ihåg så lyckades jag åstadkomma nån märklig frankendistro som hade diverse delar från Debian, Ubuntu och Mint, trots det så var den ändå mer stabil än Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag installerade en Debian '95-'96, någonting, på en 486:a jag fått tag på relativt billigt, och tyckte det var hur coolt som helst att kunna köra en Unix (nåja, så gott som) hemma. Jag har för mig att installationsfilerna för bas-systemet låg på 8 disketter, men jag kan ha fel.

1998 köpte jag RedHat 5.1 i det dyra paketet som innehöll manual och en extra CD-skiva med bara applikationer(!). I det läget blev Linux min primära arbetsplattform, och förblev så i flera år, först på RH, sedan på Slackware. Idag kör jag Linux huvudsakligen på servrar (Debian, Ubuntu Server, Oracle Linux), och på min speldator (Ubuntu + Steam); och gör det mesta av mitt faktiska arbete från en Mac.

Permalänk
Inaktiv

Skriver från Fedora 30, tror jag började med Red Hat 9 2003 när jag fick snabbt internet via studentbostad, har sedan dess testat Slackware, Ubuntu, Mint, Arch, Gentoo, Fedora och säkert några fler. Men Fedora har jag fastnat för. Det är det bästa tycker jag, om man gillar att hålla sig på "the bleeding edge".

Permalänk
Medlem

Klickade på tråden och tänkte "ahh den skall jag svara på" och sedan sitter jag här framför textrutan och har faktiskt svårt att minnas. Mitt första var något under 90-talet vill jag minnas som bara var terminal och inget gui. Min första distro med en desktop vill jag minnas var Mandrake runt 2001 eller något.

Jag har genom åren kört en massa olika men mest tid får jag nog säga spenderats i Fedora och Ubuntu de senare åren.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Red Hat 8

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Slackware -> RedHat -> Debian -> (Debianbaserade distar)

Efter att ha använt diverse OS på minidatorer (dvs de på +500 kg) och mindre persondatorer från början av 80-talet (allt från Loxors ABC-80, ABC-800, ABC-806, Primal Data med OS/9 (6809-CPU), Apple Macintosh (original med två disketter, och framåt till mitten av 90-talet), Prime 750 med Primos, IBM PC (original och fram till 90-talet), Sun Sparc 430(?) (från SunOS till Solaris), HPUX på HP 9000, samt ett antal andra maskiner och OS. Fri tillgång till allt detta via jobb/skola gjorde att jag inte skaffade en egen dator, för de hade bättre prestanda än vad jag skälv hade råd till. Så varför?
Men 2000 hände det, när den första PC:n med 32 bitars CPU och klockfrekvens övert 1 GHz kom ut. Kan det varit AST? Den hade Windows-modem, så jag kunde bara använda MS Windows ME, som de kom installerad med, för att nå internet. Vilket fungerade ok.

Men jag hade stött på både Slackware och Debian samt RedHat tidigare via jobbet, så jag ville ju ha ett riktigt OS, inte MS Windows. Så jag laddade ned alla 20-25 floppyn för installation av RedHat via jobbets Sunet, vilket gick relativt snabbt. Tog hem och installerade, vilket inte gick lika snabbt att läsa och byta mellan dem. Men själva installationen var ganska problemlös. Stycka av en del av hårddisken från Windows ME och sedan installera RedHat på den fria partitionen.

Sedan konfigurera X11 manuellt och sedan köra igång. Fungerade klockrent, förutom windows-modemet, som inte fungerade alls. Så inget internet från RedHat. Men det var inte något problem, när jag skulle göra bankärenden var det ju bara att boota Windows ME. Men efter första körningen i MS Windows, så var det diskkrasch på RedHat.
Skit, bara att installera om allt, och försöka hitta anteckningarna för X11. Lite snabbare gick det ju, men ändå. En kväll för att komma tillbaka till hur det var innan.
Men när det efter två gånger till med samma sak, så tog jag bort Microsoft Windows ME, installerade RedHat på hela disken och skaffade mig ett ISDN-modem, som gav 2*64 kbps, förutom när någon ringde, då gick farten ned till 64 kbps, vilket fortfarande var snabbare än Windowsmodet.

Har inte använt MS Windows aktivt på någon av mina datorer sedan dess. På jobbet har jag inte ens MS Windows installerat.

Så, innan 2000, Slackware och något till på jobbet.
Efter 2000 RedHat tills jag upptäckte Debian, som hade en bättre pakethanterare (bättre och snabbare) som var integrerad med Internet. Man slapp "dependency hell" vid installation av paket, dvs lite som DLL-er på MS Windows. Provat RPM-distar senare, men de har alltid verkat så långsamma, jämfört med Debians dpkg.
Sedan kom Ubuntu och Mint, som jag provat några gånger. Mest installerat på kompisars och släktingars datorer, och på jobbet

Kuriosa, när föräldrarna skaffade dator så tröttnade jag snabbt på att åka dit och hjälpa dem med problem med MS Windows XP. Så jag installerade Ubuntu på den. Sedan var det bara småproblem, och mor uppdaterade själv maskinen när det kom uppdateringar. Hon uppgraderade själv några versioner av Ubuntu. Så det har bara varit bra. Enda sorgebarnet var skrivaren som vi köpte, som inte har några öppna drivrutiner för Linux. Det finns en gammal stängd från tillverkaren, men då måste man ha 32-bitars programbibliotek installerade. Ett riktigt problem vid uppgradering till ny version av Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag började med Ubuntu 6.06, senare vid 2010 gick jag över till Arch Linux och 2016 gick jag över till Gentoo.

På serversidan har jag alltid kört med Ubuntu, men i år bytte jag ut Ubuntu mot Devuan.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Gentoo var min första dist :>

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Slackware, runt -98 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Slackware 2.3 runt 95-96

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Fick en bok på svenska i julklapp som handlade om Red hat av min storebror nån gång på 90-talet och med var även en skiva med Red hat på. Men minns inte vilken version det var. Den installerades på våran gamla Pentium 200mhz maskin. Efter det gick jag över till Mandrake och efter Mandrake blev det Gentoo som kördes i många år och sedan blev det Ubuntu.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Debian för min del, minns ej vilken version.
Fick lära mig genom att jag och min storebror hade en server och inget GUI så fick lära mig den hårda vägen genom CLI.

Det är jag visserligen tacksam för idag då man lär sig betydligt mer genom CLI jämfört med ett GUI.

Efter det blev det mycket lek med Linux i form utav Ubuntu, Arch, Debian och säkert några fler distar som jag inte kommer ihåg namnet på.