Spelmöss med 16 000 CPI – behövs det ens?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

fast utan sensorerna är det väldigt stor skillnad, vanliga lurar saknar dessa.
jag har som jag skrev innan 4 olika 7.1 lurar. mina sennheiser eller hyperx cloud II saknar sensorer vilket gör att dom tappar väldigt mycket. sedan tror jag att elementen audeze mobius använder är vida överlägset för 7.1 ljud just för man får en sån naturlig ljudbild.

Fråga: har du testat själv att sätta dig med ett gäng olika 7.1 lurar och vanliga lurar med mjukvara och jämfört?
jag har gjort det, nej det är inte alls samma sak.

Aha! Sensorer som märker av om man vrider skallen! Jag förstår! Har jag inte tänkt på innan.
Ja det gör ju helt klart skillnad om man kan få med en sån grej i efterbehandlingen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Skulle du vilja ge ett exempel på "bra 7.1 lurar"?

Känns onödigt då det idag finns inbyggt i Windows tex. Dvs alla sterolurar är 7.1.

Älskar att folk fortfarande tror det är magi. Finns tillräckligt mycket information om varför virtuellt ljud inte bara är pr.

Precis som vi kan avgöra var ljudet kommer ifrån...trots att vi bara har två öron. Allt handlar om hur ljudet når våra öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur vissa ens kan köra 1600dpi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonobo:

Förstår inte hur vissa ens kan köra 1600dpi

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte? DPI styr ju inte hur "snabb muspekaren är". Du kan ha hög DPI och sänka sensitivityn på musen i windows och i spel.

Du kan får exakt samma upplevda "snabbhet" med 5000dpi som med 400dpi. 5000dpi är bara mycket bättre upplöst.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av bsk!:

En perfekt mus för mig är
- Trådlös
- 3 tumknappar(två är för lite för annan gaming än fps och fler än tre är omöjligt att använda)
- Ett scrollhjul med:
1) ett hårt scrollhjul(inte den här svampaktiga skiten som 95% av alla möss använder) så man kan använda scrollhjulsknappen(mouse3) som keybind i spel.
2) Distinkta hack så att man även kan binda mwheeldown/up som keybinds i spel.

DPI/CPI är i princip irrelevant. Intellimouse explorer 3.0 med 400 dpi från början på 2000-talet räcker, även för seriösa fps gamers.

Tyvärr finns det ingen mus på maarknaden som uppfyller mina krav, inte om man tar bort kravet på trådlöshet.

Logitech MX master 2S! Kör den på jobbet, är svinnöjd! Har en Logitech G900 hemma där jag spelar också. Kommer aldrig mer ha sladd till musen, det behövs ju inte med dagens möss

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det är som kontrastratio, det är bara en siffra. CPI är viktigt om man ritar med musen på en dator med 4K-skärm typ. Inget annat.

Det som behövs är lika bra sensorer som år 2003 (så att man välja underlag fritt, det kan man inte nu), och icke att förglömma snabb lyftavkänning. Extremt jobbigt med Razermöss som har typ en halv cm som default... man vågar inte köpa en ny mus för ingen specar det viktiga.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: skulle rekommendera att du tittar på swiftpoint z om du vill lyft sensor mm
bästa musen jag någonsin använt, jag har haft dille på att hitta bra muss (testat otroligt många)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@HolyFather: skulle rekommendera att du tittar på swiftpoint z om du vill lyft sensor mm
bästa musen jag någonsin använt, jag har haft dille på att hitta bra muss (testat otroligt många)

Tack för tipset!:) Ja, även Razermöss har justerbart lyft - OMM man installerar drivrutiner, annars är en halv cm default av nån anledning som sabbar all gaming... tyvärr... fattar inte detta.

Problemet med att installera drivrutinerna är naturligtvis de välkända freezes för Razermöss. Och det sabbar ju också all gaming.

2014-modellerna hade inte dessa freezes och tja, du ska veta att jag också letat efter sådana, då Razer Mamba passar min hand perfekt! Nån bugg i mjukvaran. Vad som är ofattbart är ju hur detta inte åtgärdas eller rullas tillbaka.

Men om man gillar Razermöss och får freezes och har vanan att lyfta lite extra, så är detta ett fix-tips! (DPI med knappen och sen justera i spelen antar jag då, eftersom den där scanna musmattan-grejen inte är tillgänglig utan drivisar precis som lyftgrejen.)

Borde posta en Köpes-annons i marknaden.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.