Valve Index - En närmare titt..

Skrivet av oqvist:

Hur är det med basstationerna. Kommer jag kunna använda dem till pimaxen som är kompatibel med htcs basstationer?

Det är samma basstationer

Håller med om att prissättningen på Index är lite avskräckande. Jag kunde ha accepterat en nivå runt $800, det indikerar ett snäpp upp från tidigare konsumentmodeller, men inte riktigt lika mycket av en käftsmäll. Det kan ju tänkas att de vill mjölka ut det som går av fansen först, sen framåt black friday och julhelgerna så kommer en sänkning till kanske just den nivån... Helt klart finns det ju marginaler, och en prissättning innebär alltid ett ställningstagande om man vill tjäna på premiumpris eller på volym.

Men, jämför med Pimax 5K, som kostar $699 så kostar den lösningen mer när man räknar in handkontroller och base stations från SteamVR. Sen finns ju också Xtal för bara EUR 4,900, om man suktar efter det allra bästa...
Båda dessa har en FOV som slår övriga varianter.

HP Reverb kostar $600, är baserad på WMR, har (tyvärr!) fast IPD och inside out tracking. Men, bäst upplösning i klassen! (2160x2160 med RGB subpixels). Sämsta handkontrollerna. Faktiskt ett riktigt hett ett alternativ för simentusiaster (racing och flyg)! Men, man kan ju också nå sim-nirvana med en Valve Index och EN enda bastation. Dvs, inga handkontroller. Landar då på €698.

Valve Index displayer har fördelarna med en hyffsad upplösning parat med en RGB subpixelstruktur som ju ger 50% mer subpixels än OLED dito. Därmed mindre screendoor effekt än om det hade varit OLED. Så, upplösning är inte allt. Högre refresh rate och lägre persistance är också plusfaktorer för Index. Däremot är black levels fortfarande ett frågetecken. Jag har inte sett någon test som tar upp detta på ett objektivt sätt.

Synd med god rays... dealbreaker för mig. Speciellt med tanke på priset dom begär.

Vad jag vill veta är hur bra eller dåligt SteamVR:s motion smoothing funkar på 120hz eller 144hz? Med tanke på att det är så liten skillnad mellan bilderna så hoppas jag att det inte märks av lika mycket. Det här känns väldigt viktigt att veta med tanke på att man antagligen kommer att behöva förlita sig på motion smoothing ganska mycket med det här headsetet.

Skrivet av Naxos:

https://www.youtube.com/watch?v=HuobWbxGfnY

Synd med god rays... dealbreaker för mig. Speciellt med tanke på priset dom begär.

Jag har svårt att ta dem seriöst på den fronten, de liknade optiken med orginal vive, när andra som testat helt älskat hur bra den är?

Skrivet av hundenmarvin:

Vad jag vill veta är hur bra eller dåligt SteamVR:s motion smoothing funkar på 120hz eller 144hz? Med tanke på att det är så liten skillnad mellan bilderna så hoppas jag att det inte märks av lika mycket. Det här känns väldigt viktigt att veta med tanke på att man antagligen kommer att behöva förlita sig på motion smoothing ganska mycket med det här headsetet.

Om du kör i 120 så går headsetet ner till 90hz, om du spelar i 90hz nu så är det inga problem.

Mjaha. Vi har en HP Reverb på jobbet som jag tycker räcker för mig, men nu står den här i mitt vardagsrum:

Pratat med en galen Norrman som håller på och importerar en från Ebay för 17000kr, så nu funderar jag på att kränga denna istället...

...men är väl rätt sugen att öppna och titta efter med.

Skrivet av eobet:

Mjaha. Vi har en HP Reverb på jobbet som jag tycker räcker för mig, men nu står den här i mitt vardagsrum:

https://i.imgur.com/ehjFYCq.jpg

Pratat med en galen Norrman som håller på och importerar en från Ebay för 17000kr, så nu funderar jag på att kränga denna istället...

...men är väl rätt sugen att öppna och titta efter med.

Mitt sitter fortfarande och väntar i Malmö. Suger att man måste vänta till måndag då för att få det.

17k... det är ju ganska intressant för att sälja då, vart ska man slänga blicken då?

En liten headsup för er som får era headsets nu. Många användare har rapporterat om dålig färgåtergivning, vilket verkar bero på att Steam ej har uppdaterat/laddat ner alla filer som krävs. Det verkar som att många har lyckats få ordning på det genom att antingen verifiera filerna eller installera om Steam helt och hållet. Det dyker säkert upp en fix nästa vecka.

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c6vcme/fixed_my_...

Uppgraderar man från tidigare Vive/Oculus så får man dock självklart förvänta sig en viss försämring av färger/svärta iom LCD displayerna, men de värre fall som har rapporterats över helgen verkar helt enkelt ha berott på en bugg med config-filer.

Det är också något sorts problem med klick-funktionen på kontrollernas joysticks. Det undersöks fortfarande men man bör kontrollera sina kontroller för att iaf vara medveten om man är drabbad eller ej, och invänta vad Valve kommer fram till.

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c6z16o/valve_emp...