AMD avtäcker Ryzen 7 3700X, 7 3800X och 9 3900X – upp till 12 kärnor med Zen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Intel Announces 8 Core i9-9900KS: Every Core at 5.0 GHz, All The Time

Ja, de announcade en 28 core, 5GHz all core, consumer CPU också en gång. Den gången för att försöka broma intresset för Threadripper. Vad de kommer med här för att ha något att presentera när AMD återigen släpper väldigt intressanta produkter som är ett stort steg framåt är en fabriksöverklockad 9900K. Att de inte släpper den nästa vecka då processorn i princip redan finns utan säger release till hösten vittnar om att de förmodligen kommer ha svårt att ha bra yields på kislet för att kunna göra dessa. Så förmodligen kommer de bli väldigt sällsynta, väldigt dyra och för de flesta kommer den nog i det närmsta likna en "paper launch".

Pris/prestanda är de helt omsprungna just nu. De kanske kan piska och krama ut bättre enkeltrådad prestanda till kostnad av i princip allt anant från denna CPU. Men det är inte innovation, det är desperation. Misstolka mig rätt, jag har tretton maskiner hemma med Intel CPU:er så jah är inte främmande för dem. Men när Intel igen, för typ tionde gången, försöker höja klockfrekvenserna lite igen på den CPU de redan sålt till oss som "ny" tidigare så känner jag att det inte är något jag vill supporta med mina pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, de announcade en 28 core, 5GHz all core, consumer CPU också en gång. Den gången för att försöka broma intresset för Threadripper. Vad de kommer med här för att ha något att presentera när AMD återigen släpper väldigt intressanta produkter som är ett stort steg framåt är en fabriksöverklockad 9900K. Att de inte släpper den nästa vecka då processorn i princip redan finns utan säger release till hösten vittnar om att de förmodligen kommer ha svårt att ha bra yields på kislet för att kunna göra dessa. Så förmodligen kommer de bli väldigt sällsynta, väldigt dyra och för de flesta kommer den nog i det närmsta likna en "paper launch".

Pris/prestanda är de helt omsprungna just nu. De kanske kan piska och krama ut bättre enkeltrådad prestanda till kostnad av i princip allt anant från denna CPU. Men det är inte innovation, det är desperation. Misstolka mig rätt, jag har tretton maskiner hemma med Intel CPU:er så jah är inte främmande för dem. Men när Intel igen, för typ tionde gången, försöker höja klockfrekvenserna lite igen på den CPU de redan sålt till oss som "ny" tidigare så känner jag att det inte är något jag vill supporta med mina pengar.

Och de kommer inte kunna implementera fixarna för Spectre/Meltdown/Zombie side-channel etc utan att fullständigt negera effekten av den ökade frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Fey

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga toppar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Stämmer väl inte? Låter inte XFR processorn dra mer än vad TDP-värdet säger.

Även om intel specificerar TDP väldigt komplicerat med turbo frekvenser hit och dit så hamnar oftast TDPn på vad CPUn drar under konstant belastning vid basklock. Det är därför man oftast se intel CPU:er har likvärdig tdp när de lägger på fler trådar (de sänker i princip alltid base clock istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Vad tror ni chansen är att Intel svarar med sänkta priser? Jag väntar gärna på Zen 2 men det här med fläkt på moderkortet... dessutom ska jag bara ha datorn till att spela på.

Det är PCIe4 som drar extra. Förmodligen kommer fläkten vara semipassiv och inte behöva gå om den inte måste. Om du kör PCIe3 kort tex tror jag den kan vila. Men när Intel har PCIe4 på sina kort så kommer nog samma sak gälla där initialt iaf.
Vill du inte ha PCIe4 alls på moderkortet så kan du jo köpa ett kort ur 400-serien. Billigare, fortfarande stöd för Ryzen 3000, PCIe3 och ingen fläkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tror ni SweC kommer kunna få tag i CPU och hinna släppa en recension innan release date?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Tror ni SweC kommer kunna få tag i CPU och hinna släppa en recension innan release date?

Allt beror på när Amd lyfter Nda så klart.

Men jag misstänker att detta lyfts 1 vecka före släpp tillsammans när moderkorten blir tillgängliga som enligt rykte ska kunna köpas tidigare enligt Gamers Nexus

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Stämmer väl inte? Låter inte XFR processorn dra mer än vad TDP-värdet säger.

Även om intel specificerar TDP väldigt komplicerat med turbo frekvenser hit och dit så hamnar oftast TDPn på vad CPUn drar under konstant belastning vid basklock. Det är därför man oftast se intel CPU:er har likvärdig tdp när de lägger på fler trådar (de sänker i princip alltid base clock istället).

Jag har en 2200G. Maxar jag CPU-delen så drar hela systemet 70W och CPUn har en TDP på 65W. TDP på AMD ligger alltså inte på basklock, men om jag hade kört något grafiktungt tror jag inte att den hållit sig under 65W, så det verkar variera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Allt beror på när Amd lyfter Nda så klart.

Men jag misstänker att detta lyfts 1 vecka före släpp tillsammans när moderkorten blir tillgängliga som enligt rykte ska kunna köpas tidigare enligt Gamers Nexus

Ok, jag lyssnade lite på LTT idag och verkar som att Asus MB kommer vara vad man bör gå efter om det stämmer att dom preppat sina moderkort för CPUer för högre TDP än 105W. MSI hade visst svarat med att deras bästa moderkort var det enda som dom vågade garantera skulle kunna hantera en framtida 16C @ stock.

Permalänk
Medlem

Jag hörde på hardware unboxad att enligt partnertillverkarna på computex så ska X570 tillsammans med Zen 2 inte ha några problem att köra minnen i 4000Mhz och någon rapporterade att de klarade enda upp till 4600Mhz DDR4.
Där kan vi snacka potential till ytterligare prestandaökningar över Zen+.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Stämmer väl inte? Låter inte XFR processorn dra mer än vad TDP-värdet säger.

Även om intel specificerar TDP väldigt komplicerat med turbo frekvenser hit och dit så hamnar oftast TDPn på vad CPUn drar under konstant belastning vid basklock. Det är därför man oftast se intel CPU:er har likvärdig tdp när de lägger på fler trådar (de sänker i princip alltid base clock istället).

TDP är egentligen helt meningslöst för Intel-proppar i moderkort som säljs till entusiaster nuförtiden, eftersom i stort sett alla moderkortstillverkare frångår Intels spec, men den korrekta definitionen är numer:

TDP är PL1, dvs den strömgräns som processorn kan hålla ”för alltid” vid max belastning.
Base clock är den klockfrekvens som processorn kommer att hålla när den kör en av Intel definierad belastning vid PL1. Denna belastning skall vara 100% last, men innehåller INTE AVX-kod.
PL2 är den högre strömgräns som en Intel-processor kan hålla under en begränsad tid. För alla processorer där Intel har specat dessa siffror är PL2 25% högre än PL1, och tiden (tau) är 1 sekund.
Max klocka lagras in i chippet och specar den högsta klocka chippet kan gå vid med ett visst antal kärnor aktiva. Klockfrekvensen blir alltså det lägre av vad denna gräns är, och vad strömgränsen tillåter.

Det som moderkortstillverkare oftast specar om är PL1, PL2, och tau (tiden den kan stanna på PL2). Detta gör i praktiken att klockfrekvens bara spärras av den i chippet lagrade max-klockan.

AMDs regler har jag inte läst på nyligen, behöver göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju för att AMD FX hade temp target på 67c intel har 97c
Och temp på CPU har ingenting med din effekt ut ur datorn så.

Skrivet av tvelander:

Nä ville bara säga så folk inte tror att de va för dom va svala rent tempvis utan anledning

Det ska dock noteras att även Intels CPUer på den tiden hade runt 60-70 som temp nivå.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/52210/in...
TCASE 72.6°C

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/47933/in...
TCASE 67.9°C

Så det är mer en form av vidare utveckling i 8 år som är bakom det, inte en AMD vs Intel sak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Det ska dock noteras att även Intels CPUer på den tiden hade runt 60-70 som temp nivå.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/52210/in...
TCASE 72.6°C

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/47933/in...
TCASE 67.9°C

Så det är mer en form av vidare utveckling i 8 år som är bakom det, inte en AMD vs Intel sak.

Skillnaden va ju dock att 2500k kunde köra på 80-95c utan att den gick ner i klock med fet vattenkylning tex eller 2600k för den delen med.

Det va bara glömma på FX ^^ jag hade båda och FX va rätt tråkig med överklockning om du inte hade vatten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skillnaden va ju dock att 2500k kunde köra på 80-95c utan att den gick ner i klock med fet vattenkylning tex eller 2600k för den delen med.

Det va bara glömma på FX ^^ jag hade båda och FX va rätt tråkig med överklockning om du inte hade vatten.

Du kunde köra dem utanför tillverkarens spec, ja.
Men jag vill inte köra min CPU i 97 grader idag heller...

Min poäng ovan var att de båda hade liknande specs, vilket var det som jämfördes. Att du sen väljer att gå utanför dem, är ju inte fabriks-överklock

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Du kunde köra dem utanför tillverkarens spec, ja.
Men jag vill inte köra min CPU i 97 grader idag heller...

Min poäng ovan var att de båda hade liknande specs, vilket var det som jämfördes. Att du sen väljer att gå utanför dem, är ju inte fabriks-överklock

Menar skillnaden är att FX kunde du inte, Intel va mer en "rek" rakt igenom och AMD va det 100 % max tak oavsett du ville eller inte innan den throttla.
Köra 90-95c på Intel på dagens CPU spelar ingen roll så jävla mycket säkerhetsspärrar och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Förklara för mig som verkligen inte fattar, varför är några av er imponerade/glada etc?
Dom är över ett halvår efter Intel och slår inte Intels cpuer?
Jämför gärna cpuerna amd/intel för mig, men jag får inte helt ihop det?
Dom kan inte visa på att dom slår 9900k i spel?
och hamnar i princip på samma prispeng?

Hur ser det ut med 9700k? är det inte rätt likt därmed? Dvs AMD slår inte Intel?

Näää inte knepigt att aktien sjönk efter releasen. Tycker allt att 2700x ligger bättre till pris/prestanda mot intel.

Permalänk
Medlem

För tidigt att säga bu eller bä förräns ngn oberoende testat processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Förklara för mig som verkligen inte fattar, varför är några av er imponerade/glada etc?
Dom är över ett halvår efter Intel och slår inte Intels cpuer?
Jämför gärna cpuerna amd/intel för mig, men jag får inte helt ihop det?
Dom kan inte visa på att dom slår 9900k i spel?
och hamnar i princip på samma prispeng?

Hur ser det ut med 9700k? är det inte rätt likt därmed? Dvs AMD slår inte Intel?

Näää inte knepigt att aktien sjönk efter releasen. Tycker allt att 2700x ligger bättre till pris/prestanda mot intel.

Det är nog lite för tidigt att säga - allt vi har är läckta benchmarks som inte visar fullständiga specs. Vi vet inte heller hur pass väl dessa CPU:er kommer att klocka och det är svårt att sia om det då det handlar om en helt ny 7 nm high-power nod från TSMC (Zen och Zen+ kör med Global Foundries 14nm low-power nod). Återstår att se när recensionerna släpps!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Namn och frekvenser är superlätt att gissa. ...

På vilket sätt bevisar det att de presenterade "läckorna" inte stämmer med AMDs tidigare planer?

Skrivet av tozz:

Vad tror ni chansen är att Intel svarar med sänkta priser? ...

Minimal!
1. Än så länge kan Intel inte möta efterfrågan, så en prissänkning innan de har möjlighet att tillverka mer än vad som efterfrågas är utesluten.
2. Om/när efterfrågan sjunker så mycket att tillverkningen hinner med, är det fortfarande tveksamt om Intel är villiga att sänka sina marginaler, oavsett produktkategori:
* Server: Priset spelar i princip ingen roll.
* Laptop: Intel är fortsatt starka, och har nya produkter på 10nm på gång, så inga prissänkningar.
* HEDT: Threadripper har tagit marknadsandelar ett tag nu utan att Intel pressat priserna. Jag ser ingen förändring i närtid.
* Desktop: Ryzen kommer starkt på en minskande marknad. Här är det viktigare för Intel att visa upp sig och markera närvaro än att sälja mycket. De har inte mycket att tjäna på sänkta priser.

Permalänk
Medlem

Ska nog uppgradera pc när zen 2 och navi släpps

Skickades från m.sweclockers.com