Expert: "Huawei-blockaden sannolikt över om några månader"

Permalänk
Melding Plague

Expert: "Huawei-blockaden sannolikt över om några månader"

De katastrofala följder som en utdragen handelsblockad mot Huawei kan medföra talar för att ett handelsavtal sluts inom ett par månader enligt telekomexperten Bengt Nordström.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Innan du kommenterar vill jag påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Som jag trott och sagt från början då *klapp på axeln*...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr hade mitt jobb redan plockat bort Huawei som tillgänglig mobil så jag fick beställa en Samsung S10+ istället för P30 pro som jag egentligen ville ha. Hade valet mellan samsung och apple. Kunde tyvärr inte hålla ut längre med nuvarande mobil. Får hoppas det löser sig snart för Huaweis skull.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Självklart finns det ingen som tjänar på detta tramset så det är nog som alla säger att det kommer ta slut ganska snabbt.

Google började ju vika med sig redan dagen efter detta började så man fattade redan då att det inte skulle bli något stort av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyvärr hade mitt jobb redan plockat bort Huawei som tillgänglig mobil så jag fick beställa en Samsung S10+ istället för P30 pro som jag egentligen ville ha. Hade valet mellan samsung och apple. Kunde tyvärr inte hålla ut längre med nuvarande mobil. Får hoppas det löser sig snart för Huaweis skull.

Be att få en option på att byta in S10:an när blockaden släpper

Permalänk
Medlem

Planerade införskaffa en P30 Pro nu i Juni. Uppenbarligen går detta i stöpet pga nationellt krisläge i USA. Irriterande hur nyckerna hos en person kan påverka mina teknikinköp en halv jord bort.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NcLr:

Planerade införskaffa en P30 Pro nu i Juni. Uppenbarligen går detta i stöpet pga nationellt krisläge i USA. Irriterande hur nyckerna hos en person kan påverka mina teknikinköp en halv jord bort.....

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. För att inte tala om hur osäker börsen blivit.

Får hoppas världens alla företag börjar se över sitt beroende av speciellt amerikanska produkter och tjänster. Min förhoppning är att fler ser behovet av mer konkurrens vilket även får fart på utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Svårt att se vad "Northstream" faktiskt gör.
Dom kallar sig telecom konsulter, men verkar mest vara proffstyckare i media.
Gissar på att konsultverksamheten går ut på att ge expertutlåtanden till media, och även att tala om för media att dom behöver ett utlåtande.

Utöver det, är det inte konstigt att priset på P30 PRO inte har ändrats det minsta sen dessa nyheter har kommit ut ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Svårt att se vad "Northstream" faktiskt gör.
Dom kallar sig telecom konsulter, men verkar mest vara proffstyckare i media.
Gissar på att konsultverksamheten går ut på att ge expertutlåtanden till media, och även att tala om för media att dom behöver ett utlåtande.

Utöver det, är det inte konstigt att priset på P30 PRO inte har ändrats det minsta sen dessa nyheter har kommit ut ?

Skulle de själva sänka priset för att någon annan påstår att de spionerar?

Detta är en politisk fråga och har egentligen inget med teknik att göra det är just därför man måste vänta och se hur politikerna väljer att lösa detta så att vi kunder blir som minst drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. För att inte tala om hur osäker börsen blivit.

Får hoppas världens alla företag börjar se över sitt beroende av speciellt amerikanska produkter och tjänster. Min förhoppning är att fler ser behovet av mer konkurrens vilket även får fart på utvecklingen.

För att förhålla sig till detta ämne krävs en bredare insikt vad gäller Huawei samt även Kina som aktör inom inte minst teknikområdet.

Till skillnad från kineser så lever vi i frihet att uttrycka oss, de är förtryckta av en totalitär regim. Kina är extremt imperialistiskt, man lägger enorma resurser på att etablera sig genom uppköp av företag och infrastruktur i olika länder, inte minst i Afrika. Mest utsatta är de länder som av olika orsaker är i behov av stöd. När väl etablering skett och dominans uppnåtts tillåts ingen opposition, mao är en diktatur ett faktum.

Detta måste vägas in i bedömningen av Huawei, det personliga bekymret att inte få en mobiltelefon eller dator av detta märke är en inte-sak i sammanhanget. Kina måste öppna sig och bli mer transparent inte minst inom affärslivet, samt verka för att av FN stipulerade mänskliga rättigheter får råda för dess befolkning.

Detta är viktigt för SweC medlemmar att ta i beaktning, någonstans måste sanningens ord få höras, om inte så är yttrandefriheten i fara, och DET tror jag inte någon inom SweC skulle uppskatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Be att få en option på att byta in S10:an när blockaden släpper

Haha, nä. Nu har jag ändå fått denna i handen. Jag slipper byta ut mina laddare (får en till) samt att huvudgrejen var kameran. Kameran blir tråkigt att missa men tror inte jag blir missnöjd med S10+ ändå. Men jag måste säga att jag var nästan sugen på att gå utan mobil ett par månader för att få den men det går tyvärr inte varken privat eller på jobbet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle de själva sänka priset för att någon annan påstår att de spionerar?

Detta är en politisk fråga och har egentligen inget med teknik att göra det är just därför man måste vänta och se hur politikerna väljer att lösa detta så att vi kunder blir som minst drabbade.

När en produkt i princip blir osäljbar så borde ju priset påverkas tycker man.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

För att förhålla sig till detta ämne krävs en bredare insikt vad gäller Huawei samt även Kina som aktör inom inte minst teknikområdet.

Till skillnad från kineser så lever vi i frihet att uttrycka oss, de är förtryckta av en totalitär regim. Kina är extremt imperialistiskt, man lägger enorma resurser på att etablera sig genom uppköp av företag och infrastruktur i olika länder, inte minst i Afrika. Mest utsatta är de länder som av olika orsaker är i behov av stöd. När väl etablering skett och dominans uppnåtts tillåts ingen opposition, mao är en diktatur ett faktum.

Detta måste vägas in i bedömningen av Huawei, det personliga bekymret att inte få en mobiltelefon eller dator av detta märke är en inte-sak i sammanhanget. Kina måste öppna sig och bli mer transparent inte minst inom affärslivet, samt verka för att av FN stipulerade mänskliga rättigheter får råda för dess befolkning.

Detta är viktigt för SweC medlemmar att ta i beaktning, någonstans måste sanningens ord få höras, om inte så är yttrandefriheten i fara, och DET tror jag inte någon inom SweC skulle uppskatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har din kommentar med mitt inlägg att göra? Min kommentar var generell, riskabelt att basera för mycket av sitt produktutbud på utländska aktörer. Har väldigt lite med Kina mot USA att göra, även om jag nämnde USA då de är involverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad har din kommentar med mitt inlägg att göra? Min kommentar var generell, riskabelt att basera för mycket av sitt produktutbud på utländska aktörer. Har väldigt lite med Kina mot USA att göra, även om jag nämnde USA då de är involverade.

Sorry, jag kan tillstå den kritiken, uppfatta därmed istället mitt inlägg som allmänt

Vill bara tilläga följande, för att inte bli uppfattad som att jag ensidigt tar ställning MOT Kina, den andra parten (stormakten USA) är ju inte heller ett föredöme när det gäller mänskliga rättigheter, och vandrar man bakåt i tiden så kan ingen undgå kritik!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Sorry, jag kan tillstå den kritiken, uppfatta därmed istället mitt inlägg som allmänt

Skickades från m.sweclockers.com

Lugnt.
Det är en stor och invecklad fråga och jag försvarar varken Huawei eller Kina. Eller USA för den delen. Men svallvågorna på börsen men också hur marknaden kan rubbas ger ökade risker.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis vad jag med tänkte - lite liknande drönarförbudet när det kom här i Sverige och ett jävla rabalder blåste upp... (även om Huawei -grejen är betydligt mer omfattande/större)

... poppa lite popcorn, njut av showen och snart är vi tillbaka i vanliga takter igen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

När en produkt i princip blir osäljbar så borde ju priset påverkas tycker man.

Huawei behöver inte tänka på om de förlorar miljardbelopp för det spelar nästan ingen roll.
Att skada sitt varumärke och få framtida problem med att växa hade varit värre.

Permalänk
Medlem

Jag trodde grundproblematiken var misstanken om Huawei som en opålitlig leverantör för IT-infrastruktur. Har man tänkt om här i Washington? Eller menar expterten från Northstream att ekonomiska intressen i högre grad styr beslut av detta slag än hänsyn till nationell säkerhet? Vi får väl se hur USA gör. Om några månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Jag trodde grundproblematiken var misstanken om Huawei som en opålitlig leverantör för IT-infrastruktur. Har man tänkt om här i Washington? Eller menar expterten från Northstream att ekonomiska intressen i högre grad styr beslut av detta slag än hänsyn till nationell säkerhet? Vi får väl se hur USA gör. Om några månader.

Nej har förmodligen inget med Huawei eller teknik att göra.

Har inte sett några bevis på att det skulle vara sant att de övervakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej har förmodligen inget med Huawei eller teknik att göra.

Har inte sett några bevis på att det skulle vara sant att de övervakar.

Hur mkt från NSA vet man inte om?
Största orsaken är en markering mot Kina.
Verkställs det så kommer alla operatörer tvingas bygga om de 5g nät som de redan börjat på och en total omkonstruktion till en sämre 5g teknik för dyra pengar. På sikt kan blockaden mot Kina på sikt leda till stora problem för USA. EU kan likväl gå in med något liknande med dyra tullar som följd etc. Det är så mycket avtal, patent etc som är spinnad likt ett nät globalt. Det kommer kosta mer än det smakar för USA och därför är det snart i vanlig ordning igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag trodde grundproblematiken var misstanken om Huawei som en opålitlig leverantör för IT-infrastruktur. Har man tänkt om här i Washington? Eller menar expterten från Northstream att ekonomiska intressen i högre grad styr beslut av detta slag än hänsyn till nationell säkerhet? Vi får väl se hur USA gör. Om några månader.

Att USA gjort detta för att få Kina att gå med på vad de vill gällande deras handelskrig är ju utom all tvivel efter Trumps senaste uttalanden.

Är Huwaeis telefoner en nationell säkerhetsrisk för USA så kommer de ju fortfarande vara det oavsett om Kina går med på vad USA vill eller inte i deras handelskrig.

Och kan USA använda sig av påhittade nationella säkerhetsrisker mot Kina så kan de göra de mot EU också.

"Visa och Mastercard används av ljusskygga organisationer i EU för att skicka pengar till terrorister. Vi är tvugna att stänga av er helt från dessa. Men, om ni går med på hur vi vill handla med er i fortsättningen så kommer ni få tillgång till dem igen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Svårt att se vad "Northstream" faktiskt gör.
Dom kallar sig telecom konsulter, men verkar mest vara proffstyckare i media.
Gissar på att konsultverksamheten går ut på att ge expertutlåtanden till media, och även att tala om för media att dom behöver ett utlåtande.

Utöver det, är det inte konstigt att priset på P30 PRO inte har ändrats det minsta sen dessa nyheter har kommit ut ?

Konsulter och marknadsanalys...

At Northstream you will work with a wide range of complex projects in business and technology for both domestic as well as international clients. Typical projects include strategy development, planning and evaluation, strategic sourcing, operational improvement, reorganization and transformation, as well as market analysis and investment related due diligences. As a consultant at Northstream you will be a part of a highly respected and influential advisor on mobile communications and other TMT areas.
In this role you will work with the management level of our clients’ organizations to deliver high-quality, accurate, and timely results that have an impact on a global scale. At Northstream you will be part of an international team consisting of highly motivated and genuinely skilled individuals. Our fast paced environment requires a steep learning curve, and very soon you will be trusted with – and expected to – develop and drive creative solutions and contribute to Northstream’s growth and advancement. You’ll be challenged to develop your competencies and knowledge, and trusted with the freedom to find ways to strengthen the course of your own – and the company’s – development.

We are looking for candidates who have:
• 3-4 years of experience from a leading management consultancy
• A Master’s degree in Business and/or Engineering
• Fluency in English
• Analytical, conceptual, and leadership skills
• Ability to understand, break down and communicate complex business issues
• Perceptiveness, sense of humour, and good interpersonal skills
• Strong character and guts to give honest advice
• Entrepreneurial spirit and an interest to continuously learn
• Aspiration to become one of the best!

Apply by sending us your CV and letter of motivation to career@northstream.se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

När en produkt i princip blir osäljbar så borde ju priset påverkas tycker man.

Tänkte samma, men ställde frågan varför det inte skett.

Svaret har vi fått nu...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tänkte samma, men ställde frågan varför det inte skett.

Svaret har vi fått nu...

Man vill tro att det skall lösa sig snart, så varför sänka priset. Löser det sig inte så hur mycket är en Huawei-telefon värd då? Det räcker ju inte precis att sänka priset med 25%.

Gällande katastrofala följder som konsulten pratar om, jämför man med effekterna av ståltullarna för Kina och Europa, och tex tullarna på sojabönor för amerikanska lantbrukare (de har hittills blivit utlovade $28 miljarder i stöd för minskad försäljning) så är effekten inte närheten lika stor.

Men, att en konsult i telekombranschen skall kunna se hela bilden är väl inte troligt...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man vill tro att det skall lösa sig snart, så varför sänka priset. Löser det sig inte så hur mycket är en Huawei-telefon värd då? Det räcker ju inte precis att sänka priset med 25%.

Gällande katastrofala följder som konsulten pratar om, jämför man med effekterna av ståltullarna för Kina och Europa, och tex tullarna på sojabönor för amerikanska lantbrukare (de har hittills blivit utlovade $28 miljarder i stöd för minskad försäljning) så är effekten inte närheten lika stor.

Men, att en konsult i telekombranschen skall kunna se hela bilden är väl inte troligt...

Om effekten blir långvarig så finns det ändå vägar att gå för dom med en Huawei, precis som det alltid varit för mobiler som inte godkänts eller där tillverkaren inte haft godkännande av google. Man lägger in google play ändå via en tredjepart och lurar google tilla att tro det är en annan mobil, jag har själv kört en kinamobil med just det. Där är alltid möjligheter.

Sen effekten av att Huawei nu är i skottgluggen innitialt kanske inte blir så stor till en början, men fortsätter det så finns en risk att även icke Kina företag blir drabbade, några i USA är redan hårt drabbade då halva eller mer av deras omsättning är deras handel med Huawei.
Men fortsätter det så går det säker även vidare på fler Kina märken som One+, Chiwu, Oppo med flera och då kommer det att kännas även för en del stora aktörer i USA, Europa och resten av världen.
One+, Chiwu, Oppo med flera kommer säkert att stödköpa kretsar till Huawei, även om dom inte gör det så ökar deras produktion för att fylla tomrummet efter Huawei. Risken är då ändå misstankar om stödköp och även dom stryps.

Alla producenter oavsett om den är i Kina, USA eller Europa har en global leverantörskedja eller är en leverantör i densamma, i det så drabbas alla på något sätt redan nu.

Vad tror du händer om Kina stryper produktionen av sälsynta jordartsmetaller eller chockhöjer priset för den samma?
Om det sker så är dina pengar inte mycket värda när det skall inhandlas en ny TV, dator eller ja all form av elektronikprodukter.

99% av alla servomotorer i industrin har magneter som inehåller sälsynta jordartmetaller, så även alla Tesla el bilar, ja alla elbilar och hybrider. Samma med generatorer, skärmar, halvledare m.m.

Kina står för ca: 95% av all produktion av just sälsynta jordartmetaller.

Stryps tillgången på sälsynta jordartmetaller så slängs vi säkert 20 år tillbaka, kanske inte över en natt, men rätt snabbt.
Det gäller hela världen och inte bara USA, alternativet för Trump är då att backa kraftigt eller starta WWIII. Jag hoppas han backar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har sett den tidigare, nu är den mobilen inköpt i Thailand och förinstallerad med en del asiatiska appar som använder tjänster i Kina.

Många av dom tjänsterna snvänder inte sig av Kinesiska gov servrar men kan inte undvika att deras kommunikation går via dessa servrar.

Står ju även klart att INGA av Huaweis specifika tjänster/appar används, så anskutningarna är troligen inte Huaweis.

Vore mer intressant att se om liknande sker med en Huawei inköpt här, och om något dyker upp, vilken inbyggs service är det?
Kan ju uteslutas genom att inaktivera tjänst för tjänst.

Har inte sett någon sådan aktivitet från dom Huawei mobiler jag haft, har som vana att kolla efter mysko anslutningar i router loggarna, kansle inte specifikt från mobilen, men har sett när något misstänkt funnits i någon PC och då åtgärdat.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Huawei behöver inte tänka på om de förlorar miljardbelopp för det spelar nästan ingen roll.
Att skada sitt varumärke och få framtida problem med att växa hade varit värre.

Jag tror dock att deras varumärke har tagit skada. Nog många som tänker en extra tanke innan köp och istället väljer ett annat märke typ samsung istället. Speciellt när USA går in så hårt mot dom.

Jag gillar Huawei, de gör många bra produkter till vettiga prislappar. Bara ett sådant exempel att de säljer en surfplatta för 2000kr i aluminium och helt okey spec. Det jag menar är att man kan få en budget pryl att inte upplevas som en budgetpryl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Jag tror dock att deras varumärke har tagit skada. Nog många som tänker en extra tanke innan köp och istället väljer ett annat märke typ samsung istället. Speciellt när USA går in så hårt mot dom.

Jag gillar Huawei, de gör många bra produkter till vettiga prislappar. Bara ett sådant exempel att de säljer en surfplatta för 2000kr i aluminium och helt okey spec. Det jag menar är att man kan få en budget pryl att inte upplevas som en budgetpryl.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom politik är censurerat här kan man egentligen inte gå in på orsak eller vad som händer.

Jag tror så klart deras försäljning minskar men mer än så får jag nog inte säga utan att bli avstängd här ifrån.