AMD Radeon RX 5000-serien "Navi" får skräddarsydda partnerkort i augusti

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 5000-serien "Navi" får skräddarsydda partnerkort i augusti

I juli lanserar AMD Radeon RX 5000-serien "Navi" med arkitekturen RDNA. Nu kan SweClockers avslöja att den som ser fram emot partnertillverkade varianter inte behöver vänta särskilt länge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl tveksamt till att det blir ngn rusning direkt till en lövblåsare? Har inget behov just nu men hade definitivt väntat.

Permalänk
Medlem

Givet den knapphändiga prestandademon med ett AMD-optimerat spel där GPUn fick +10% övertag (medan radeon VII slog RTX2080TI i samma spel) så skulle jag inte bli förvånad om faktiska prestandan är som bäst likvärdig med RTX2070. Vill ha kortet men vet inte om det kommer vara värt det. Hade jag varit Nvidia och hade ett ”RTX 2070 Super” i pipelinen hade jag gjort en release innan E3 bara för att trycka ned AMD som därmed har referenser till ”äldre” hårdvara att presentera på E3.

Hoppas på att en ryzen 3, X570, navi-kombo visas upp mer strukturerat och att vi kan se prestandavinster av nya infrastrukturen!

Jag har plånboken redo och ny dator i sikte. Blir ryzen 3 och x570. Precis köpt freesync-skärm så hoppas på denna första navi-serie! Annars blir det nog RTX2070/2080 eller motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Lägger gärna några 100 kr extra just för att få ett mer tyst och svalare kort, men sen är frågan hur länge man får vänta. Augusti känns lite avlägset just nu. Hade hoppats på att i alla fall Powercolor och Sapphire varit ute med sina eftermarknadskylare i juli, men inte lätt när man är under tidspress. Måste ju bli ordentligt gjort så att säga. Sen beror det på om 7 nm kommer göra underverk även för referens. Vill inte köpa ännu en lövblås, det får räcka med hd 5850 referens som lät som en dammsugare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att AMD och Nvidia släpper referensmodeller med radialfläkt, egentligen? Båda företagen borde väl ha kunskap nog att kunna skapa riktigt bra kyllösningar, speciellt när de kan designa kretskortet hur de vill?
Det är väl ändå ganska få som föredrar en radialfläkt idag när behovet av SLI/CF-lösningar är mer sällsynt.

Nej tack, till högljudda fläktar 👎

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd

.... varför finns det inte partner kort redan vid launch?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Hur kommer det sig att AMD och Nvidia släpper referensmodeller med radialfläkt, egentligen? Båda företagen borde väl ha kunskap nog att kunna skapa riktigt bra kyllösningar, speciellt när de kan designa kretskortet hur de vill?
Det är väl ändå ganska få som föredrar en radialfläkt idag när behovet av SLI/CF-lösningar är mer sällsynt.

Nej tack, till högljudda fläktar 👎

Bara AMD som gör det
Nvidias ser 1000x bättre ut och är bra smycket bättre. Det lär inte ändras. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Bara AMD som gör det
Nvidias ser 1000x bättre ut och är bra smycket bättre. Det lär inte ändras. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu med senaste releasen verkar ju faktiskt Nvidia ändrat på det. Men deras 10xx-serie FE hade också radialfläkt. Konstigt att de inte ändrat tidigare.
Hoppas hur som att AMD fixar det till sina high-end kort om inte annat.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av _Merc_:

.... varför finns det inte partner kort redan vid launch?

Det enkla svaret är att AMD bestämt det. Det var inte förrän i förra veckan som partnertillverkare fick sina design kit för de nya grafikkretsarna och de hinner inte få klart något till lanseringen. Samtidigt har AMD uttryckligen bett sina partner om att få klart sina skräddarsydda varianter till augusti.

Finns säkert någon bra tanke (i alla fall för AMD) bakom detta. Ska jag spekulera finns fördelar med att enbart köra referensdesign, som att det minimerar risken för läckor och att de har full kontroll över lanseringen. Vilka medier som får kort för test innan lanseringsdagen, allokering till distributörer och återförsäljare världen över, prissättning, osv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

.... varför finns det inte partner kort redan vid launch?

För att.... AMD

Permalänk
Medlem

AMD:s referenskretskort brukar vara av hög kvalité med bra komponenter. Kylningslösningar har ju alla redan till 580/590. Visst några småjusteringar på dessa måste man kanske göra, men det borde ju gå att få fram på ett par veckor tycker jag?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

.... varför finns det inte partner kort redan vid launch?

Ja. Dom vill inte att allt ska läcka, känns som en bra anledning.
Skadar väl inte att dom får högre marginaler på försäljning och korten kommer ändå ut innan skolstart.

Nvidia gör samma sak om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas det finns några vettiga varianter som har bra ljudnivå och design.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Jacob:

Finns säkert någon bra tanke (i alla fall för AMD) bakom detta. Ska jag spekulera finns fördelar med att enbart köra referensdesign, som att det minimerar risken för läckor och att de har full kontroll över lanseringen. Vilka medier som får kort för test innan lanseringsdagen, allokering till distributörer och återförsäljare världen över, prissättning, osv.

Precis min tanke. Det är ju lite av ett; hey hey hey att Navi är en ny arkitektur, som ett exempel.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mindre än tre månader på sig, men det borde ändå inte vara något problem? Nu har jag ju ingen koll på hur set går till i praktiken, men min tolkning blir att de antingen är väldigt nedlåsta och att det i princip blir bättre kylning men att klockfrekvenserna mer eller mindre är samma på referenskorten.

Vore ju kul om det kunde komma kort som faktiskt gick att överklocka utan exotisk kylning för att få nämnvärd prestandaboost. Hade ju varit spännande om de kunde konkurrera med Nvidia där som i princip tagit bort all form av meningsfull överklockning på luft och vatten de senaste generationerna :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Givet den knapphändiga prestandademon med ett AMD-optimerat spel där GPUn fick +10% övertag (medan radeon VII slog RTX2080TI i samma spel) så skulle jag inte bli förvånad om faktiska prestandan är som bäst likvärdig med RTX2070. Vill ha kortet men vet inte om det kommer vara värt det. Hade jag varit Nvidia och hade ett ”RTX 2070 Super” i pipelinen hade jag gjort en release innan E3 bara för att trycka ned AMD som därmed har referenser till ”äldre” hårdvara att presentera på E3.

Hoppas på att en ryzen 3, X570, navi-kombo visas upp mer strukturerat och att vi kan se prestandavinster av nya infrastrukturen!

Jag har plånboken redo och ny dator i sikte. Blir ryzen 3 och x570. Precis köpt freesync-skärm så hoppas på denna första navi-serie! Annars blir det nog RTX2070/2080 eller motsvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia har optimerat drivrutinerna för speciellt Strange Brigade i slutet av förra månaden. Jag hittar inga benchmarks inom den senaste månaden som jämför radeon VII/Vega mot RTX 20XX i Strange Brigade men jag tvivlar starkt på att radeon VII slår 2080TI längre. Nvidia hävdade ju ~20% högre prestanda i just Strange Brigade i drivrutinen från slutet av april.

Så om Navi ligger ~10% högre än 2070 med optimerade drivrutiner så är det inte så dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nvidia har optimerat drivrutinerna för speciellt Strange Brigade i slutet av förra månaden. Jag hittar inga benchmarks inom den senaste månaden som jämför radeon VII/Vega mot RTX 20XX i Strange Brigade men jag tvivlar starkt på att radeon VII slår 2080TI längre. Nvidia hävdade ju ~20% högre prestanda i just Strange Brigade i drivrutinen från slutet av april.

Så om Navi ligger ~10% högre än 2070 med optimerade drivrutiner så är det inte så dåligt.

Jasså hoppas det stämmer och att prestandatestet var efter uppdateringen (riktigt fult annars) och att +10% är rättvisande! Dock var Benchmarken stundvis 1:1 mellan korten så jag är optimistiskt skeptisk tills E3

Tack för den positiva aspekten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av XHI:

Precis min tanke. Det är ju lite av ett; hey hey hey att Navi är en ny arkitektur, som ett exempel.

Vad menar du?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

.... varför finns det inte partner kort redan vid launch?

Pappers lansering la 2011 från 7970...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Idéen med lövblås är ju underbar, ut med varm luft snabbt. Om de bara kunde fixa det på ett tystare sätt. Vega vii har ju kylfläns en på tvären exempelvis, bäddar för onödigt varm luft i burken. Axialfläkt som pressar ut luften med längsgående flänsar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Jacob:

DOH

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Viktigt. Har stora förhoppningar på kungen av AMD, Sapphire!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Nu med senaste releasen verkar ju faktiskt Nvidia ändrat på det. Men deras 10xx-serie FE hade också radialfläkt. Konstigt att de inte ändrat tidigare.
Hoppas hur som att AMD fixar det till sina high-end kort om inte annat.

7990 referens hade 3 fläktar, 295x2, fury x, radeon PRO duo och den dyrare versionen av vega 64 körde vattenkylning. Radeon VII kör 3 fläktar. Så jag tycker allt att amd kör lite annat än radialfläktar på sina hig-end kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas tillgängligheten blir bättre än Vega, de partnerkorten skulle också komma i Augusti, dök väl upp i december det året och även då i väldigt begränsade mängder.

Nu är det väl lite vanligare komponenter så kanske funkar.