Bevattningsautomatik gräsmatta 400m2

Permalänk
Avstängd

Bevattningsautomatik gräsmatta 400m2

Min gräsmatta ser ut som ett kaos med många kala fläckar, ogräs överallt och knölig så är helt enkelt inne på att byta ut min gräsmatta. Kommer lägga ny på rulle till hösten.
I samma veva så känns det som en självklarhet att även dra dit automatisk bevattning.

Har varit inne på Gardenas hemsida och ritat upp min tomt i deras program som sen per automatik ska sätta ut spridare och dra slang mellan men enligt den så kommer jag behöva ca 20 st rundstrålande munstycken som är satta längs kanterna på gården.
Min gräsmatta består av ett antal rektanglar och min tanke är att sätta munstycken i mitten av dessa som då ska täcka hela ytan. Kommer givetvis vara popupmunstycken då jag har robot som klipper.

Har lite dåligt tryck i mitt utkast så skulle också behöva någon form av fördelningspump och vill även dela upp gräsmattan i fyra eller fem områden för att inte vattna allt på en gång. Längsta slangen blir drygt 30m. Har även ett trädgårdsland bestående av 11 st pallkragar som kommer ha en egen kanal för bevattning av detta.

Någon som gjort detta och har lite bra tips på vad man ska tänka på? Ungefär vad allt kostade för dig? Finns det bättre produkter än Gardena, har kollat lite på Rainbird också?
Alla tips mottages.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag bor i USA där i princip alla kör med sprinkler. Rainbird är störst här, och borde gå att få till hyffsad peng. Jag har själv ett system som körs med Rainbird och har egentligen ingenting att klaga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_cobra:

Tjena,

Jag bor i USA där i princip alla kör med sprinkler. Rainbird är störst här, och borde gå att få till hyffsad peng. Jag har själv ett system som körs med Rainbird och har egentligen ingenting att klaga på.

Hej

Tack för info, har kollat lite på Rainbird men just nu är siktet mot Hunter. Har läst en hel del bra om deras produkter. Har du hört annat så säg gärna till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi har rainbird på golfbanan jag jobbar på, fungerar bra, kan inte säga hur det fungerar privat då det vi har är dimensionerat för just golfbana, vi har t.ex. 10bar tryck i stamledningen i dagsläget, så det är ju lite mer än vad du får hemma.

Här fanns lite "bra att läsa-tips"
https://www.byggahus.se/tomt/installera-automatisk-bevattning...

Såg att dessa säljer rainbird i västerås, så du kan kontakta dem för support. dessutom är det ju lättare om det blir problem vid/efter installationen med support om de ligger nära.
https://shop.ksabgolf.se/bevattning/tradgard/spridare

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare