Äldre gaming-laptop för videoredigering?

Permalänk

Äldre gaming-laptop för videoredigering?

Hej!

Är på jakt efter en laptop och hade uppskattat lite input från er dator-kunniga, då jag själv är helt värdelös inom detta.

Datorn ska i huvudsak användas till att skriva, men också i stor del till att redigera video. Vill därför att den ska kunna exportera video och redigera media med relativ lätthet. Orkar inte sitta med en dator som laggar när man klipper och tar en evighet till att exportera en video.

Har lyckas googla mig till att det är viktigt med en bra processor, ett bra ram-minne och ett bra grafikkort. Och som jag förstår det fungerar äldre, lite billigare gaming-laptops utmärkt till detta.

Den här kollar jag på just nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Vad säger ni? Har jag rätt i mina antagande gällande hårdvara, och duger den länkade datorn till mina behov?

Permalänk
Medlem

Viktigast är kanske skärmen har bra färgåtergivning?

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Viktigast är kanske skärmen har bra färgåtergivning?

Ja såklart. Problemet är bara att man oftast måste betala en hel del för detta, och ska man då dessutom ha ett bra grafikkort, en bra processor och ett bra ram-minne, måste man upp i pris något oerhört.är därför villig att kompromissa en del när det kommer till skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishy2019:

Hej!

Är på jakt efter en laptop och hade uppskattat lite input från er dator-kunniga, då jag själv är helt värdelös inom detta.

Datorn ska i huvudsak användas till att skriva, men också i stor del till att redigera video. Vill därför att den ska kunna exportera video och redigera media med relativ lätthet. Orkar inte sitta med en dator som laggar när man klipper och tar en evighet till att exportera en video.

Har lyckas googla mig till att det är viktigt med en bra processor, ett bra ram-minne och ett bra grafikkort. Och som jag förstår det fungerar äldre, lite billigare gaming-laptops utmärkt till detta.

Den här kollar jag på just nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Vad säger ni? Har jag rätt i mina antagande gällande hårdvara, och duger den länkade datorn till mina behov?

För vad denna kostar bör man kunna hitta en gaming laptop med 8750H CPU vilket är bättre än en halvgammal 7700HQ

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

För vad denna kostar bör man kunna hitta en gaming laptop med 8750H CPU vilket är bättre än en halvgammal 7700HQ

Okej, får kolla upp det.

Har för övrigt jävligt svårt att förstå det här med processorer. Står det i-7 så antar jag att det är bättre än i-5. Men så är det kanske inte alltid?

Någon som orkar reda ut hur det ligger till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fishy2019: Den bärbara du länkar på elgiganten för 14k är dyr.

Vilka program använder du? Beroende på om du vill prioritera grafik eller processor mer