Telefonuppkoppling till mast, hur går det till?

Permalänk

Telefonuppkoppling till mast, hur går det till?

Hej Sweclockers!

Kan någon förklara för mig logiskt sätt hur det går till och när det går till, att min mobil kopplar upp sig till olika master runtom där jag befinner mig?

Låt oss säga att jag kör taxi om vardagarna och jag har körningar lite runt om i Stockholm. Jag kör till Liljeholmen, Nacka, Haninge och Lidingö. Jag pratar i telefonen och jag smsar under resant gång.

Kopplas min telefon upp till masterna då jag svarar samtal och smsar eller kopplas telefonen automatiskt upp till masterna beroende på vilket område jag är i?

Går det att undvika på något sätt att koppla upp sig till master i områdena jag befinner mig i? Eller att kunna koppla upp sig till telefon master anonymt? Förutom att stänga av telefonen eller sätta på flygplanslänge dvs. Eller har någon ide eller lösning för att inte koppla upp sig till masterna och ändå kunna använda sms eller samtal?

Varför undrar jag detta? - Jo, för att jag är otroligt trött och less på att man alltid vart man än är ska man ständigt kunna övervakas och hitta ungefärlig position och område där man befunnit sig i.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är att om du vill kunna använda mobilnätet för samtal eller internet, så kommer du att bli "spårad". Än så länge har du alternativet att använda ett anonymt kontantkort och en mobil som inte är reggad på dig. Men mobilens aktivitet i sig kommer hela tiden att reggas på ett eller annat sätt. Nu sitter det ingen och kollar vad just du gör (om du inte är eftersökt av polisen), utan om det inträffar nåt så har man möjlighet att plocka ut data från mobilnätet för att kolla upp saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För att polisen ska få göra en "masttömning/basstationstömning" krävs misstanke om brott som ger minst 6 månaders fängelse.
Och det sker endast på beslut från domstol på begäran av åklagare.
Faller under kategori "Hemliga tvångsmedel" och "hemlig övervakning av elektronisk kommunikation" typ.
Rätte­gångs­balken, kapitel 27, para­graf 18 och följande para­grafer

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

För att det överhuvudtaget skall vara möjligt att använda en mobiltelefon så måste den ju vara ihopkopplad med telefonnätet på något sätt - normalt via en mast.

När en mobiltelefon är påslagen så skickar den med jämna mellanrum ut en signal till närmaste mast där den i princip säger "Hej, här är jag". Detta för att inkommande samtal skall kunna hitta rätt.

Det är grundläggande för hela funktionaliteten hos mobilnätet att någon form av spårning görs, så enda sättet att undvika att bli spårad är att antingen stänga av mobiltelefonen helt och hållet, eller att använda någon form av anonymt kontantkort tillsammans med en telefon som inte är registrerad på dig någonstans.
Telefonen kommer då ändå att blir spårad, men inte kunna kopplas till just dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att det överhuvudtaget skall vara möjligt att använda en mobiltelefon så måste den ju vara ihopkopplad med telefonnätet på något sätt - normalt via en mast.

När en mobiltelefon är påslagen så skickar den med jämna mellanrum ut en signal till närmaste mast där den i princip säger "Hej, här är jag". Detta för att inkommande samtal skall kunna hitta rätt.

Det är grundläggande för hela funktionaliteten hos mobilnätet att någon form av spårning görs, så enda sättet att undvika att bli spårad är att antingen stänga av mobiltelefonen helt och hållet, eller att använda någon form av anonymt kontantkort tillsammans med en telefon som inte är registrerad på dig någonstans.
Telefonen kommer då ändå att blir spårad, men inte kunna kopplas till just dig.

Ska telefonen vara anonym i verkligheten kan du inte använda den till något normalt

Du kan köpa en telefon utan att IMEI registreras på dig och så vidare, men så fort någon som känner dig registrerar ditt telefonnummer någonstans eller så fort du loggar in på en tjänst så finns det spår som går att följa, och då går det att knyta ditt namn till SIM och telefon. På webben kommer du i princip bara bli spårad via IP och kakor, där finns det andra sätt att skydda sig, men det kvittar ju om ditt SIM är registrerat eller inte.

Permalänk
Medlem

Har man problemet enligt i TS sista stycke så är svaret - använd inte mobilen alls - lämna den hemma - avslagen.

Det fans en tid för inte så många år sedan då det var så för alla och samhället rullade på ändå, istället var det krav att komma till övrenskommna ställen och att vara där i tid.

Med andra ord en samordning och planering där alla parter skulle uppfylla sitt åtagande utan behov av sista minuten kommunikation hela tiden. förmodligen en bortglömt konst idag...

Permalänk
Medlem

Har sett på spionfilmer att man kan köra med Satellit telefon, dock kostar det en del 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Har sett på spionfilmer att man kan köra med Satellit telefon, dock kostar det en del 👌

...och spionfilmer är ju den absoluta sanningen, eller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

...och spionfilmer är ju den absoluta sanningen, eller...?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att google resultat, så kostar en satelitelefon runt 10k. Så billigt är det inte, och det är nog med enbart med samtal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det fans en tid för inte så många år sedan då det var så för alla och samhället rullade på ändå, istället var det krav att komma till övrenskommna ställen och att vara där i tid.

Med andra ord en samordning och planering där alla parter skulle uppfylla sitt åtagande utan behov av sista minuten kommunikation hela tiden. förmodligen en bortglömt konst idag...

Du vet att oväntade saker kan hända, va? Jag tror många har glömt hur mycket tid som spilldes när man väntade på nån, helt ovetande om att det varit problem i trafiken, att bussen inte kom, att spädbarnet fick spyattack och behövde bytas på, eller att nån helt enkelt fattat fel angående vilken tid, eller plats, som var avtalad. I dag kan man för det mesta få kontakt och reda ut det direkt, utan att massa tid går till spillo.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S