Permalänk

2 problemfrågor ang internet (Fiber)

Så hej! Jag har två problem atm. Vi har fiber, jag använder sladd direkt i "modulen" som sitter i väggen (fibret). Men första problemet, min dator kan bara få uppkoppling i ett av uttagen, är det normalt? Har provat ipconfig /release och renew medans i de andra uttagen, men inget funkar.

Och de andra problemet, relativt nyligen har jag börjat bli typ d/c från internet i några sekunder, sen kommer tillbaka igen, lite småstörigt när man kollar streams etc. Vad kan det vara? Liksom att internet försvinner u några sekunder och kommer tillbaka sen.

Alla svar uppskattas, mvh!

Permalänk
Sötast

Är inget ovanligt att man endast får 1 Ip-adress per anslutning.
Det du söker för att kunna använda flera enheter på en gång är en router.

Andra problemet är lite svårare, kan vara din dator, kan vara din internetanslutning.

Om problemet kvarstår efter du fixat router (och routern har det problemet) så får du felanmäla till din ISP

Permalänk

@Allexz: Dock så är min dator inte inkopplad till våran router (eftersom vi har en äldre router som inte får ut maximal ner/uppkoppling, router klarar ca 1/5 max) så har min direkt in i modulen i väggen. Står inget på deras hemsida iaf om störningar

EDIT: kan lägga till att jag även har meddelandet i felsökaren: Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller resursen. Vilket jag har haft hur länge som helst men verkar inte hitta något fix, även om de inte har gjort något men

Permalänk
Sötast
Skrivet av KaptenDubbe:

@Allexz: Dock så är min dator inte inkopplad till våran router (eftersom vi har en äldre router som inte får ut maximal ner/uppkoppling, router klarar ca 1/5 max) så har min direkt in i modulen i väggen. Står inget på deras hemsida iaf om störningar

Om du kan utesluta att det är din dator som är problemet (t.ex prova en annan dator, annat OS eller dyl) så kan felanmälan vara på sin plats isåfall.

Permalänk
Medlem

Använder ni router samtidigt som du kopplat in datorn i uttaget?
Det kan förklara varför du får disconnects, ni har bara ett IP att dela på.

Dessutom så är du just nu helt öppen mot internet, ingen brandvägg eller liknande.
Här kan du läsa på lite.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Använder ni router samtidigt som du kopplat in datorn i uttaget?
Det kan förklara varför du får disconnects, ni har bara ett IP att dela på.

Dessutom så är du just nu helt öppen mot internet, ingen brandvägg eller liknande.
Här kan du läsa på lite.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Yes min dator är kopplad till modulen och samtliga andras är inkopplad till routern som är inkopplad till modulen. Men har ändå haft det så i X antal år, inte förrens typ någon dag sen uppkom detta problem. Sen samtidigt är jag inte så sugen på ha 1/5 av min uppkoppling genom routern, fast vet inte vad jag ska göra

Permalänk

Har fantamig en router hemma, fast har ingen aning hur och vad man ska göra när man kopplar in en ny router, har ni tips eller direktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Har fantamig en router hemma, fast har ingen aning hur och vad man ska göra när man kopplar in en ny router, har ni tips eller direktioner?

vad är det för router ni har nu och vad är den nya för någon?
Har ni möjlighet att lägga en slant så är denna router bra, låter som den ni har nu är ganska dålig om du får så låga hastigheter
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac58...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

vad är det för router ni har nu och vad är den nya för någon?
Har ni möjlighet att lägga en slant så är denna router bra, låter som den ni har nu är ganska dålig om du får så låga hastigheter
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac58...

Vet inte vilken har nu, men den är väääldigt gammal. Vi har köpt en ny men bara inte kopplat in den. RT-AC66U är en som inte ännu ör inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Vet inte vilken har nu, men den är väääldigt gammal. Vi har köpt en ny men bara inte kopplat in den. RT-AC66U är en som inte ännu ör inkopplad

Här har du en manual till den nya, det är inte så svart att installera den och den finns en quickstart-funktion så du får igång allt
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC66U/HelpDesk_Manual/

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KaptenDubbe:

Vet inte vilken har nu, men den är väääldigt gammal. Vi har köpt en ny men bara inte kopplat in den. RT-AC66U är en som inte ännu ör inkopplad

Du ska koppla routerns wanport till den port på tjänstefördelaren (inkommande anslutning) som är avsedd för datatrafik men vilken det är får du kolla hos din operatör, det brukar finnas en manual att ladda hem. alla datorer och annat (wifi) som ska ha internetaccess ansluter du på routerns lansida.

Tjänstefördelarna har ofta minst 4 portar men bara en brukar vara för data, en brukar vara tv och en tele och så någon/några "oanvända" som tex kan aktiveras om du ska ha flera tv boxar men info om vilken port som gör vad får du som sagt från din operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.