Asus presenterar portabel spelskärm med 240 Hz bilduppdatering

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar portabel spelskärm med 240 Hz bilduppdatering

Portabla externa bildskärmar är inget nytt för Computex, men Asus ROG Strix XG17 är något så ovanligt som en extern portabel skärm med bilduppdatering på hurtiga 240 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Något för den asiatiska marknaden där folk inte har vuxit upp med PC eller konsoler, utan endast mobila spel Alltid fint med flera intressanta produkter.

Mer skeptiska/negativa kommentarer nedan?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Perfekt combo till Ghosten!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har verkligen svårt att se något användningsområde för detta. Bärbart spelande kan aldrig ta nytta av 240hz ändå. Ska du spela bärbart kan du istället välja att köpa en dator med 144hz-skärm. Till konsoler, så som Switch som demonstreras i bilden så är det ändå cappat till max 60 fps. Ska jag spela hemma har jag hellre en stationär skärm.

Så vad är syftet?

Permalänk
Medlem

VESA-fäste hade varit varmt välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

VESA-fäste hade varit varmt välkommet.

Eller varför inte ett ansiktsfäste? Kom igen nu... 17 tum?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Asså perfekt monitor om man flyttar runt datorn mycket. Åker på LAN osv. Men priset kommer nog inta vara billigt.

Permalänk
Avstängd

Samsung dex + denna skärm

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Tänkte mer på att ha till LAN. Sitta med den där lilla läderlappen baktill så lär man få nackspärr inom 20 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

@Chris_Kadaver: Tänkte mer på att ha till LAN. Sitta med den där lilla läderlappen baktill så lär man få nackspärr inom 20 min.

Vad är mer portabelt än en lan-hjälm? Fäst skiten på skallen bah!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: @Chris_Kadaver: Trodde det här var ett seriöst forum.

Permalänk
Avstängd

Ingen som nämner kombinationen av 240hz och IPS? Detta är först skärmen vi ser med denna uppdateringshastighet tillsammans med IPS.

Dessutom finns det idag INGEN 24" ips 1080 med 144hz+.

Sjukt intresserant denna, men kan bli snäppet för liten

Permalänk
Medlem

För dyr för mig. Tror det finns en marknad om än nischad. Känns som japan. Sovalkover mm. Minns då batteriet på min gamla bärbara 18,4" fungerade och det var ett längre strömavbrott. Gick att sätta sig nära varandra i soffan och titta. Så 3h batteri. räcker till en snabb presentation eller till lite random spelande eller en film. Skulle däremot fått in en 19" i min ryggsäck utan problem. Så ja tor de sparar in en hel del på bärbara sidan samt ger de reklam nu. 240hz är kanske inte så intressant för alla men tänk om man kan ha de i en lunchbutik och beta att om strömmen går så kan "mobilen" och skärmen klara att skicka beställningar till köket i 3 timmar. UPS på UPS. =). Tror inte jag lyckades förmedla mina ideer. Eller en MAME burk med RPie, 3h spelande i husvagnen/båten med bara en powerbank innan läggdags. Eller på morgonen innan man seglar hem.
för dyrt dock.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en nisch för den här produkten men den är inte självklar. Bildskärm för LAN som någon var inne på? Eller kanske som ett komplement till en mindre gaminglaptop med 60 Hz-panel. Uppriktigt förvånad över att man bemödat sig att göra en produkt av något med en så pass smal nisch.

Med det sagt skulle jag nästan kunna se framför mig själv att kanske köpa en sån här skärm om jag hade behovet av en "transportabel" dual screen-setup. Den skulle passa rätt bra med min HP Omen 15 med RTX 2060 och 60 Hz-skärm som jag har som kontors- och resedator just nu. Skulle kunna användas som som primär skärm kombinerat med tangentbord och mus, medan man har datorn bredvid och använder datorns egna skärm som andraskärm.

Permalänk
Medlem

Hade jag fortfarande behövt en sekundär flyttbar skärm hade detta helt klart varit intressant!

Permalänk
Medlem

Denna är perfekt som LAN-skärm. Perfekt tillsammans med en SFF-låda med bärhandtag, och ett tenkeyless eller ännu mindre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Samsung kommer med portabel spelskärm 3840x1080 144hz. Du sitter på tåget...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har verkligen svårt att se något användningsområde för detta. Bärbart spelande kan aldrig ta nytta av 240hz ändå. Ska du spela bärbart kan du istället välja att köpa en dator med 144hz-skärm. Till konsoler, så som Switch som demonstreras i bilden så är det ändå cappat till max 60 fps. Ska jag spela hemma har jag hellre en stationär skärm.

Så vad är syftet?

Asus hade antagligen ett par överblivna 240Hz skärmar från deras ROG-laptops som dom ville kränga ist för att skicka till tippen.

Permalänk
Medlem

Instämmer med de flesta andra. Varför, vem är målgruppen?

Om du spelar så mycket att du vill kunna göra det där det inte finns ström, lägg dom extra pengarna för skärmen på din gaming laptop istället som du ändå behöver.

Kan se behovet för en "vanlig" portabel skärm eftersom det underlättar så mycket att använda dubbla skärmar.

Om man bara vill ha en skärm som går att flytta så är inte vanliga 22-24" speciellt svåra att bära med sig. Tittar på min standard 24" bredvid mig och den känns ganska portabel om det inte var för foten, så med en bättre fot skulle jag kalla den portabel.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med 240hz?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Fäst den bakom bilsätet så kan barnen lira i bilen, eller ta med den på camping. Finns många användning områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Denna produkt är aningen meningslös, men portabla skärmar som koncept gillar jag. Rätt sugen på att köpa en, ser definitivt användningsområden. Men 240Hz? Näe, inte för mig.

Matchande storlek till min Ncase M1 och montera den på baksidan lite i stil med vad någon visade i bild-på-köp tråden igår, är en lockande tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag minns första gången jag testade en skärm med runt 100 Hz och hur enorm skillnaden var för både respons och känsla. (väldigt behaglig för ögonen bl.a.) Jag har inte testat 144 Hz eller högre. Är det någon som kan inflika hur märkbar skillnaden är vid dessa frekvenser (144 Hz - 240 Hz)? Inte bara ur ett spelperspektiv. Är det behagligare för ögonen t.ex.? Lågfrekvent flimmer från ljuskällor kan vara väldigt tröttande för ögonen fast man inte ser det, tänker mig att det kanske är något liknande här.

Jag försöker se om det kanske är värt att fixa en portabel skärm likt denna om det är behagligare att jobba med. Jag har en ASUS Rog-laptop nu med 60 Hz skärm och även om den är bra ur många perspektiv, så märks 60 Hz i ögonen efter några timmars arbete.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Bildexpert 📺

@InAction: Uppdateringsfrevens och flimmernivåer är två olika saker som inte riktigt har det samband många tror att det är. Högst troligt en gammal kvarlevande uppfattning baserat på hur bildrör fungerar. En modern 240 Hz-skärm kan flimra betydligt mer än en 60 Hz-skärm helt och hållet baserat på hur produkterna är konstruerade.

Permalänk
Medlem

@loevet Har skärmen freesync eller g-sync?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dew87: ja den stöder VESA Adaptive Sync, såg nu att vi missade att ta med det i nyheten. Har uppdaterat texten med den informationen nu!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hittade denna artikel från 2016, din artikel va? Jag undrar om det kanske var slarvigt av mig att använda ordet flimmer. Kanske problemet är en kombination av det samt ghosting och låg uppdateringsfrekvens. Om jag drar eller scrollar ett fönster så blir det en störande effekt som är svår att förklara, som inte syns på skärmar med högre frekvenser. Oskärpa, brus, ibland t.o.m. lite "flimmeraktig" känsla tills att jag slutar dra. Om jag drar ett fönster långsamt på en 60 Hz så är texten nästan oläslig, vilket inte riktigt verkar hända på skärmar med högre Hz. Det är kanske ghosting jag tänker på, rätta mig gärna om jag har fel.

Iaf så undrar jag om dessa skärmar med extremt hög Hz är bättre på detta och kanske kan vara värt att fixa till min bärbara ur ett rent ögonergonomiskt perspektiv. (förutsatt att det är bra bild utan rörelse såklart)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har verkligen svårt att se något användningsområde för detta. Bärbart spelande kan aldrig ta nytta av 240hz ändå. Ska du spela bärbart kan du istället välja att köpa en dator med 144hz-skärm. Till konsoler, så som Switch som demonstreras i bilden så är det ändå cappat till max 60 fps. Ska jag spela hemma har jag hellre en stationär skärm.

Så vad är syftet?

Bärbart kan aldrig nyttja 240Hz i nya AAA titlar. Men nu glömde du de tusentals spel som är några år äldre och fortfarande sjukt kul o spela. Och här når man 240hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av InAction:

Om jag drar eller scrollar ett fönster så blir det en störande effekt som är svår att förklara, som inte syns på skärmar med högre frekvenser. Oskärpa, brus, ibland t.o.m. lite "flimmeraktig" känsla tills att jag slutar dra. Om jag drar ett fönster långsamt på en 60 Hz så är texten nästan oläslig, vilket inte riktigt verkar hända på skärmar med högre Hz.

Iaf så undrar jag om dessa skärmar med extremt hög Hz är bättre på detta och kanske kan vara värt att fixa till min bärbara ur ett rent ögonergonomiskt perspektiv. (förutsatt att det är bra bild utan rörelse såklart)

Det du beskriver är precis det som sker med högre uppdateringsfrekvens. Du får konkret ett mycket "bättre flyt" eftersom rörelsen över skärm är tätare och sker med mindre steg jämfört med vid lägre frekvens. Detta kan mycket väl upplevas som ett "flimmer", särskilt om man är van med med den högre frekvensen. Men det är snarare att rörelsen sker mer stötvis än ett faktiskt flimmer.

Sedan finns det dem som inte ser detta hur man än försöker demonstrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Vad är poängen med 240hz?

Att närma sig en uppdateringsfrekvens som är hyfsat när gränsen för vad människor kan uppfatta?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless