AMD avtäcker sexkärniga Ryzen 5 3600X och 5 3600 – pris från 199 USD

Permalänk
Skäggig legend

Blir nog Ryzen 5 3600 för min del. Behöver inte kärnorna, bara en ny platform och lite godis i form av FPS.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Speciellt med en bundle, en Ryzen 2600 kostar ju 1690kr med bundlen men om man nu vill ha spelen så är det ju runt 800kr i spel, vilket gör att den "kostar" 900kr...lol...eller om man vill sälja spelen så får man ju en 500kr totalt för dom, så 1190kr för cpun.

Det kan bli en uppgrade av en till av barnens datorer med en Ryzen 2600 och kanske ett rx 570 om ngn deal dyker upp.

Absolut!

På tal om deals:

RX 580 för 139 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-PowerColor-Ra...

Ryzen 5 2600 för 129 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600-...

Då får man ju med 2 st spel med båda, så man kan oberoende sälja en omgång av dem för då kanske 500 kr, eller använda dem för att spela tillsammans med någon.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Detta stämmer tyvärr. För att få ett hum om hur bra en cpu är för spel så brukar jag titta på denna: https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Har alltid korrelerat bra med spel prestanda hittills.
Ska bli intressant att se var de nya amd placerar sig på den.

Stämmer bra med mina erfarenheter också, de flesta spel maxar en core som blir flaskhals och kör lite på halvfart på resten, med undantag för några få ovanliga spel som faktiskt maxar alla cores, men det är ju undantaget från regeln.

Räknar man på amd's påstådda 15% ökade IPC med Ryzen 9 3900X som dessutom har en höjd turbofrekvens jämfört med förra generationen på 4.6Ghz så får man ett värde på 2666, och intels (gamla) 9900k ligger fortfarande ca 9% över det i singlethread-prestanda.

Återstår att se hur de överklockar, men tveksamt att de blir så starka på den biten. (den måste klara ca 5.1Ghz överklock för att ligga jämnt med en stock 9900k, baserat på amd's siffor ovan).

Positivt att se att amd på riktigt konkurrerar eller tom har gått om intel i budget/mellanklass, men jag har inte riktigt tron på toppmodellen i absolut prestanda. Priset för 3900x ser ju ut att vara satt identiskt med 9900k, så inget pris/prestanda att hämta heller, antagligen.
Intels nya 5Ghz 9900k drar ju ifrån ytterligare några %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Absolut!

På tal om deals:

RX 580 för 139 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-PowerColor-Ra...

Ryzen 5 2600 för 129 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600-...

Då får man ju med 2 st spel med båda, så man kan oberoende sälja en omgång av dem för då kanske 500 kr, eller använda dem för att spela tillsammans med någon.

Fraktar Mindfactory till Sverige då? Informationen från google är att dom slutat sälja utanför Tyskland pga olönsamhet?

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Detta stämmer tyvärr. För att få ett hum om hur bra en cpu är för spel så brukar jag titta på denna: https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Har alltid korrelerat bra med spel prestanda hittills.
Ska bli intressant att se var de nya amd placerar sig på den.

Visst, listan i dagsläget är intressant om du spelar i max 720p med en topp-prolle...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ser ut på cache-strukturen att 8-kärniga modellerna skulle kunna rymma sig inom ett enda chip, istället för två chip med hälften av kärnorna utrangerade under kvalitetstestningen.(alla chip tillverkas med 8 kärnor som mål) Det positiva med det vore att man undgår risken att kommunikationen mellan två chip kan leda till åtminstone någon nivå av prestandaförlust i spel.
Eller så försöker jag bara intala mig själv att åtta kärnor kan räcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Fraktar Mindfactory till Sverige då? Informationen från google är att dom slutat sälja utanför Tyskland pga olönsamhet?

Nej, du behöver använda tex mailboxde.com. För mig har det kostat runt 16 euro för ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Det där är en myt baserad på ultra-benchmarks; Om du bara sätter alla settings i ett typiskt nytt AAA-grafik-spel på ultra och trycker go! så kommer det vara en brutal övervikt av load på gpu.
Om man däremot tweakar för optimal balanserad prestanda och sänker lite settings, då kommer du köra cpu i 100% i en thread, eller om du tex säger "jag vill ha så nära 120 eller 144fps i 4k som möjligt, eller 200fps i 1440p ultrawide", så kommer du få tweaka ned även cpu-intensiva settings som shadows.

Permalänk
Avstängd

gott att uppgradera till hösten och spela lite

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

3900x ser riktigt fin ut!

Blir så sugen men behöver en bra anledning att uppgradera då min 6800k duger gott o väl. Får se man kanske kan inbilla sig någon bra anledning framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

3900x ser riktigt fin ut!

Blir så sugen men behöver en bra anledning att uppgradera då min 6800k duger gott o väl. Får se man kanske kan inbilla sig någon bra anledning framöver

Skickades från m.sweclockers.com

"Tusan också, nu kom skattepengarna, vad ska jag göra med dem" brukar väl fungera?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag sa till mig själv
-"~10% IPC och boost upp till 4.5GHz så ser jag releasen som en succe"... AMD levererade.

Till och med Linus verkar rätt hypad

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Bara jag som är lite besviken på frekvensen? Kan de verkligen konkurrera med Intel i enkeltrådad prestanda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Visst, listan i dagsläget är intressant om du spelar i max 720p med en topp-prolle...

Skickades från m.sweclockers.com

Spel som ESO, Bethesda spel generellt, Total War gillar hög IPC i >1440p.

En AMD propp i ESO är runt 50% slöare än en intel i5 i ESO t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Bara jag som är lite besviken på frekvensen? Kan de verkligen konkurrera med Intel i enkeltrådad prestanda?

Njae... verkar ju så iaf. Ett par saker får man ha med sig i beräkningen.

  • Frekvens är inte allt, cache, IPC osv spelar in.

  • Intel's CPU:er har i princip haft samma kärnor i flera generationer. Dessa har bara pressats hårdare. Typ överklockning men från fabrik.

  • Finns inget som säger att AMD's CPU:er inte kan klockas en liten bit också.

  • Även om det diffar brukade man säga att Intel hade ungefär 10% IPC-övertag. Om AMD nu ökat sin IPC med 15% så försvinner en del försprång där.

  • Tex 9900K har en max single core turbo på 5GHz. Denna sjunker till 4.7GHz med alla kärnor. Väldigt få saker (spel inkluderat) kör på en enda kärna. 3900X har en all core turbo på 4.6GHz. Så det är rätt jämt när det kommer till klockfrekvenser. Utöver det har sedan 3900X 4 kärnor mer än 9900K som kommer märkas rejält vid multitrådad work load eller tung multitasking.

Jag tror att Intel får det svettigt nu och om man överhuvudtaget tycker att pengar är något man skall räkna lite plus och minus på innan man slänger ut det på något så ser AMD ut att vara i en egen liga med dessa siffror.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Detta stämmer tyvärr. För att få ett hum om hur bra en cpu är för spel så brukar jag titta på denna: https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Har alltid korrelerat bra med spel prestanda hittills.
Ska bli intressant att se var de nya amd placerar sig på den.

När nu både Xbox och ps5 kommer köra sannolikt åtminstone 6 kärniga ryzenchip, lär vi väl se mer stöd för flerkärniga processorer i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något är kontigt, eller så berättar inte AMD allt, men hur kan 3700x ha lägre TDP än 3600x?
Båda boostar till 4.4GHz, men basfrekvensen är .2 lägre på 3700x.

Ändå skiljer det 30watt i TDP.

Min gissning är att 3700x är vad 2700 var, det vill säga att den kommer boosta upp till 4.4GHz på några kärnor, annars lägger den sig säkert runt 3.7GHz på alla kärnor och därav så låg TDP.

Medans 3600x boostar som 2600x och lägger sig närmare boostfrekvsen när samtliga kärnor används.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag sa till mig själv
-"~10% IPC och boost upp till 4.5GHz så ser jag releasen som en succe"... AMD levererade.

Till och med Linus verkar rätt hypad
https://www.youtube.com/watch?v=v7hofCnniJE

Var det inte Linus som testade 1800x vid släpp i spelande vid 4k och sa att AMD äntligen var ikapp eller något liknande?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ska bli skoj att se vad Jay's 2 cent ska basha AMD nudå. Han är en Anti-AMD.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Ska bli skoj att se vad Jay's 2 cent ska basha AMD nudå. Han är en Anti-AMD.

I din fantasi.

Permalänk
Medlem

Hmm, Ryzen 7 3700X kan bli ett köp, men jag skulle gärna vilja ha en energisnålare processor med ett TDP på 45W då jag vill ha en rätt sval dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

I din fantasi.

Under mina år som en av hans subs har jag aldrig hört han säga något bra om AMD.

Bara nedlåtande och respektlöst hantering av AMD-produkter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

3900X har en all core turbo på 4.6GHz.

Vet vi detta?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kanske man kan fynda 1-2000 serien snart då och uppgradera från de här uråldriga "skiten"

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Något är kontigt, eller så berättar inte AMD allt, men hur kan 3700x ha lägre TDP än 3600x?
Båda boostar till 4.4GHz, men basfrekvensen är .2 lägre på 3700x.

Ändå skiljer det 30watt i TDP.

Min gissning är att 3700x är vad 2700 var, det vill säga att den kommer boosta upp till 4.4GHz på några kärnor, annars lägger den sig säkert runt 3.7GHz på alla kärnor och därav så låg TDP.

Medans 3600x boostar som 2600x och lägger sig närmare boostfrekvsen när samtliga kärnor används.

Bry dig inte om TDP värdet. Ganska meningslöst i jämförelse.

Sen om man nu verkligen vill jämföra TDP värden (inom samma serie, där det kanske kan finnas något samband) så är nog inte boostfrekvenserna det man ska kolla på, utan basfrekvenser som ska jämföras. Vill man nå boostfrekvenserna behöver man nog mer kylning än specad TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Njae... verkar ju så iaf. Ett par saker får man ha med sig i beräkningen.

  • Frekvens är inte allt, cache, IPC osv spelar in.

  • Intel's CPU:er har i princip haft samma kärnor i flera generationer. Dessa har bara pressats hårdare. Typ överklockning men från fabrik.

  • Finns inget som säger att AMD's CPU:er inte kan klockas en liten bit också.

  • Även om det diffar brukade man säga att Intel hade ungefär 10% IPC-övertag. Om AMD nu ökat sin IPC med 15% så försvinner en del försprång där.

  • Tex 9900K har en max single core turbo på 5GHz. Denna sjunker till 4.7GHz med alla kärnor. Väldigt få saker (spel inkluderat) kör på en enda kärna. 3900X har en all core turbo på 4.6GHz. Så det är rätt jämt när det kommer till klockfrekvenser. Utöver det har sedan 3900X 4 kärnor mer än 9900K som kommer märkas rejält vid multitrådad work load eller tung multitasking.

Jag tror att Intel får det svettigt nu och om man överhuvudtaget tycker att pengar är något man skall räkna lite plus och minus på innan man slänger ut det på något så ser AMD ut att vara i en egen liga med dessa siffror.

Cachen har ökat en del och vi såg ju vad som hände med intels gamla prollar när dom fick 128mb cache att leka med tror jag? intel har alltid haft ett bra "overhead" men nu står dom på gränsen. minns min sandy bridge med 3.3ghz alla kärnor och 3.8ghz med en kärna. den står i detta nu i 4.1ghz UTAN volthöjning. petar jag på volten lite så hamnar jag snabbt uppåt 4.5ghz, max jag pressade ur den var 4.8ghz på alla kärnor, vilket är 1ghz över turbon på 1 kärna vilket är rätt vansinnigt men happy days.
jag tror inte amd har samma "overhead" men man vet aldrig. men ca 4.5ghz på alla kärnor kan nog fungera.
jag personligen är i princip bara intresserad av överklock på samtliga kärnor manuellt så finns det lite "overhead" blir jag glad.
intel har lanserat en ny 9900ks(tror jag den hette) med 5ghz på alla kärnor. men jag tror den kommer kosta en slant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle bli förvånad om inte Ryzen 5 3600 gör minst 4.6Ghz med tanke på att toppmodellen med 12 kärnor i princip är dubbla 3600 chiplets och den i stock körs ju i 4.6Ghz turbo. Å andra sidan kan dom ju "cherry pickat" chiplets för 12 kärniga modellen och låtit de chiplets som "blir över" gå till 3600?

Når 3600 4.6Ghz så ger det samma lagt ungefär 30% prestandaökning från 2600 antaget att den körs i 4GHz. Fortfarande inte superbra men helt klart godkänt sett till priset. Kanske att den kommer klara 250fps min i quake champions. I så fall blir det köp.

Om intel mot förmodan toksänker priset på i7 9700K kan det eventuellt bli en sådan. Men då snackar vi max 2000:-

Om de tidigare ryktena om 5Ghz skulle halvsanningar kanske zen 2 kan tok-klocka med bra kylning också. Vem vet? Det kan ju hända att de satt låga stock clocks för en gångs skull för att segmentera sig och för att ha lite utrymme för ökningar rent specifikationsmässigt för nästkommande generationer?

Nu vore det olikt AMD men i7 2600K gjorde ju i vissa fall 5Ghz redan 2011, inte förrän coffe lake har man lyckats spräcka 5Ghz gränsen med en viss marginal. Ska bli kul att se vad som händer när man försöker bränna upp zen 2 med hög spänning. Jag väntar med spänning, bokstavligen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blir nog att uppgradera gamla I5 2310 till en Ryzen 5 3600 i höst eller man kanske ska satsa på en 2700, beror lite på priset.

Permalänk

Så i9900 kommer vara bästa gaming cpun ett bra tag då... Tror inte dom kommer upp i intels ipc på så låg boost.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tror det är dags att byta ut min gamla 3570, äntligen. Sen får man se om det blir en 3800X eller en 3900X. Är lite sugen på en Navi också, men vi får se hur den artar sig. Min gamla rx480 funkar fortfarande för 1080p, men om jag skall gå upp till 1440*5120 så behövs det lite mer kraft...