Huawei stängs ute från Wi-Fi Alliance, SD Association och USB-IF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det här kommer att få dramatiska konsekvenser på hur resten av världen ser på USA. Det som nu görs mot Huawei kan göras mot vilket annat företag som helst, koreanskt eller japanskt eller svenskt. I mångt och mycket har omvärlden accepterat ett amerikanskt ledarskap därför att det har hanterat med ansvar och med någon typ av allmännytta, inte bara rått egoistiskt. Nu försvinner den acceptansen.

På kort sikt händer inget men på lång sikt kommer vi nog att få se rätt dramatiska konsekvenser.

Trumpen bryr sig inte ett skvatt om det långsiktiga. Han är bara ute efter att se bra ut här och nu. Vilket kan betyda något helt annat imorgon. Han gillar att vara nyckfull, då får han den uppmärksamhet han har så enormt behov av.

Problemet är väl bara då att de har mer eldkraft än alla andra armeer i världen kombinerat, så om folk börjar tycka att "Om en morot ska styra vita huset så skall jag nog bli köttätare igen", så kan USA hota och göra utfatt med sin eldkraft.

Det här med Huawei gör han väl mest för att han är avis... Finns inget Amerikanskt bolag som har så rakt igenom bra telefoner, och han kan ju inte ta ifrån dem deras hjärnor så då tar han deras rättigheter istället. Småaktigt och barnsligt men det funkar ju tyvärr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions

Mycket foliehattsdiskussioner här som vanligt... Känner själv att Huawei gärna får försvinna från marknaden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att de kommer gå på Apple.

"Ren Zhengfei, founder and CEO of Huawei, told Bloomberg in an interview on Sunday that he would be strongly opposed to targeting Apple in retaliation against Washington's onslaught on his own company, despite Apple being Huawei's main competitor in the smartphone market.

"Apple is my teacher, it advanced in front of us. As a student, why should I oppose my teacher? I would never do it," Ren said, adding that he doubts that Beijing would drag the US company into the ongoing trade row."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra detta hoppas det fortsätter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan SweClockers sluta posta politiska nyheter när det inte är tillåtet att diskutera politik på forumet.

Politik får diskuteras på Sweclockers vad jag förstått så länge det hålls till ämnet teknik.

"Vi tror dock att SweClockers har något att tillföra i det politiska samtalet, men endast inom de ämnen som ligger vår gemenskap nära – teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är ämnen som skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik."

Vet inte varför du har fått dina tummar upp eftersom påståendet känns helt felaktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredofrans:

USA och resten av västvärlden är väl ganska beroende av Kina när det gäller teknik, så detta kan slå tillbaka rätt rejält tror jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Kina har väl inte mycket att komma med förutom billig arbetskraft. Är ju ganska uppenbart att Kinesiska bolag är väldigt beroende av licenser och patent från väst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket man egentligen kan förbjuda användande av standardiserade produkter då de omfattas av FRAND-patent (fair, reasonable, and non-discriminatory terms) samt SEP (standard-essential patent).
Meningen är att man inte ska kunna utesluta tillverkare från att använda väsentliga standardiserade produkter utan de ska erbjudas dessa till icke diskriminerande villkor.
Om detta inte fungerar så är det dags att se över hur allt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kina har väl inte mycket att komma med förutom billig arbetskraft. Är ju ganska uppenbart att Kinesiska bolag är väldigt beroende av licenser och patent från väst.

Kina har mycket att komma med förutom arbetskraft. De har en centraliserad produktionskedja där all från gruvor och alla fabriker i ledet ligger väldigt nära varandra. Det betyder att det blir låga transportkostnader ( både ekonomiskt och miljömässigt) och dessutom kan produkterna produceras snabbare och i högre volym. Dessutom har de mycket fler tekniker än USA och menar jag minst flera hundra tusen fler.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer påverka oss i Sverige och huaweis övriga produkt utbud. Finns massvis med huawei switchar ute i näten I Sverige, dom behöver underhållas och reservdelar måste finnas på hyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Världen måste göra sig oberoende av USA...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: den här nyheten fokuserar på ett teknikföretag som tappar möjligheten att vara verksamma på västerländska marknader, så det är inom ramen för SweClockers ämnesområden. Skillnaden här är att anledningen till att de inte kan vara verksamma i väst är politisk, och det leder naturligt till politiska diskussioner. Vi har skrivit om detta i andra sammanhang, men jag bifogar vår policy om politiska diskussioner här igen för tydlighet.

----------------------------
Innan du kommenterar vill jag påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Dags för landsfader Löfven att ta tag i Trump och Jinping i sandlådan så att de slutar sprätta sand på varann och uppmana i sann Friggebo anda gemensam sång ”we shall overcome”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är underbart att Kina äntligen ställs mot väggen? Kina har i decennier stängt ute västerländska företag från sin marknad samtidigt som Kina subventionerat kinesiska företag för att kunna konkurrera ut västerländska företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för deras 5G-nät? Huawei var / är väl bland de som ligger i framkant där? Kommer denna blockad drabba det också?
Blir det bara Ericsson och Qualcomm kvar då eller finns det fler aktörer på den marknaden? Jag är inte speciellt insatt...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

@Mirialia: Världen måste göra sig oberoende av USA och Kina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Teknologi på den här nivån är i högsta grad baserat på politik och tillit. Diktaturen Kina är låg på det sista.

Jag har jobbat i många är med telekom-sw och varit i kontakt med lite Huawei burkar. Hurvida de faktiskt har bakdörrar eller inte kan jag inte uttala mig om. Det som brukar krångla lite är integration mot andra tillverkare så som Ericsson och Nokia. Fast det brukar ofta lösa sig.

Nått som är sant är att operatörer ofta har ett segmenterat nät och för att komma in i dessa noder krävs det ofta inloggning genom 2-3 lager varav sista ofta är ett genererat one time password. Dvs. i ett rätt konfigurerat nät ska det vara svårt om man inte får nån typ av lågnivå hjälp/backdörr. I många länder slarvar man eller tom. tillåter okrypterad trafik men det säger man inget om.

Låt nationer få granska koden och inför en nationel standard så bör väl dessa osäkerheter försvinna. I Kina tillämpar de t.ex. certifieringar av mjukvara innan de tas i bruk. Bara för andra operatörer att ställa, vad som faktiskt verkar vara nödvändiga krav på säkerhetscertifering.

Men Huawei har gått från inget till att dominera Ericsson och nu jagar man Apple och Cisco samtidigt som man har starka kopplingar till ”partiet”. Jag kan tycka på tiden att någon gör nått för att förhoppningsvis öppna en dialog om framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Kina har mycket att komma med förutom arbetskraft. De har en centraliserad produktionskedja där all från gruvor och alla fabriker i ledet ligger väldigt nära varandra. Det betyder att det blir låga transportkostnader ( både ekonomiskt och miljömässigt) och dessutom kan produkterna produceras snabbare och i högre volym. Dessutom har de mycket fler tekniker än USA och menar jag minst flera hundra tusen fler.

Låg produktionskostnad och hög kapacitet. Vad skulle finnas kvar om utländska bolag flyttar hem sin produktion?
Produkterna ska ändå skeppas över hela världen samt att Kinas miljöavtryck är väl enormt.
Visst kostnaden kommer att öka för slutkonsument och företagens vinster kommer att minska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Kul att detta händer när man fick en Huawei P20 på abonnemang förra året. Tror ni att jag kommer kunna snacka med Comviq för o få något nytt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freethinker:

Ypperligt tillfälle för Svenska regeringen att närma sig Kina.

Huawei som snodde ericssons ingenjörer och tech, finansierade av den kinesiska staten är så stor att sverige känns som en piss i havet.

Sveriges tidigare absolut största bolag.
Ett riktigt dråpslag mot lilla sverige..

Nu får ericsson och nokia chans på revansch.

Och här går svenskarna runt och tycker synd om kinesbolaget och hånar istället för hyllar Trump.
Fyfan vad pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Huawei som snodde ericssons ingenjörer och tech, finansierade av den kinesiska staten är så stor att sverige känns som en piss i havet.

Sveriges tidigare absolut största bolag.
Ett riktigt dråpslag mot lilla sverige..

Nu får ericsson och nokia chans på revansch.

Och här går svenskarna runt och tycker synd om kinesbolaget och hånar istället för hyllar Trump.
Fyfan vad pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Också så kallad "Stockholmssyndromet", hehe.

Permalänk
Avstängd

Detta är så klart en politisk fråga och har absolut inget med teknik att göra.

Hur som helst kommer Huawei klara sig hur bra som helst från detta så det är nog inget att oroa sig för.

Permalänk

Huawei har ju hela Kinas marknaden, så de kommer inte gå i konkurs. Värsta fall kommer de dra ner lite i verksamheten. Men det från att de har vuxit som en raket, och badar i pengarna/vinster

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Verkligen kaos för dem! Så synd, då deras mobil/mobiler verkar riktigt vettiga! Har även en windowsplatta från dem, som jag är väldigt nöjd med...

Är det svart på vitt så att de faktiskt gjort något tokigt, eller är det Trump som tar något litet och gör det stort?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fluf:

Låter som den orangea tomten är riktigt arg

Skrivet av aines:

Känns som mobbning, fast på företagsnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cheben:

Någon direkt svart på vitt finns inte riktigt (för allmänheten i alla fall, svårt att säga vad som känns till hemligstämplat), men Brittiska myndigheterna har skarpt kritiserat mjukvarukvaliteten. Längst ner i artikeln:

https://arstechnica.com/gadgets/2019/04/bloomberg-claims-voda...

Note: Värt att komma ihåg att bloomberg nyligen skrivit stora historier om supermicro moderkort som fortfarande verkar osanna.

Detta kan vara bra för resten av världen att komma ihåg, samt att USA agerar i sina egna intressen och ingen annans. Europas nätsäkerhet är sekundär, och vi vet ju redan hur mycket samarbete som har skett mellan amerikanska företag och myndigheter. Oron över hur smart det är att ha kinesiska prylar i infrastruktur är absolut inte obefogad, men problemet är inte löst för oss här i Europa bara för att Huawei försvinner

Meme:en sammanfattar det hela väldigt bra tycker jag.

Huawei har åkt dit för industrispionage i Kanada och Polen, anklagade i USA och i Sverige tittar vi på att låsa ute dem från 5G nätsbyggande. Ingen rök utan eld. Vi kommer aldrig få hela historien här eftersom det handlar om länders infrastruktur som såklart är väldigt känsliga grejer. Men vi vet mycket väl att Kina är stora inom att "prov-hacka" infrastruktur redan idag så det är knappast så att jag skulle känna mig trygg om vi låter dem leverera infrastruktur utrustning till våra telekomnät.

t.ex. https://computersweden.idg.se/2.2683/1.679851/kinesiska-hacka...
och https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
och https://www.svd.se/morkade-hackertricks-ledtradar-i-cyberkrig...
och https://www.svd.se/expert-cloud-hopper-en-vackarklocka

Att ovan inte skulle vara sponsrat av Kinesiska staten precis som Rysslands angrepp på media/opinion inför val bevisats vara finner jag vara högst osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Huawei som snodde ericssons ingenjörer och tech, finansierade av den kinesiska staten är så stor att sverige känns som en piss i havet.

Sveriges tidigare absolut största bolag.
Ett riktigt dråpslag mot lilla sverige..

Nu får ericsson och nokia chans på revansch.

Och här går svenskarna runt och tycker synd om kinesbolaget och hånar istället för hyllar Trump.
Fyfan vad pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen, jag förstår ingenting. Att äntligen sätta ner foten mot Kina är nog det enda Trump gjort bra i hela sitt miserabla liv, men vissa verkar tro att dåliga människor är oförmögna att någonsin göra något rätt. Till och med trasiga klockor går rätt två gånger om dagen.

Dessutom, går det bra för Ericsson går det bra för Sverige och Huawei/Kina behöver verkligen ingen sympati. De har grävt sin grop alldeles själva över väldigt lång tid.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med dumma memes. Skillnaden här är att när Kina bannade ett företag så har det bara bannats inom Kina och ingenting mer med den saken.
När USA har bannat Huawei så har de visat att det påverkar hela omvärlden. Om USA så vill så kan de lamslå i princip vilket teknikföretag som helst.
Att kina har ett tvivelaktigt styre, öst mot väst osv har ingenting med detta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Låg produktionskostnad och hög kapacitet. Vad skulle finnas kvar om utländska bolag flyttar hem sin produktion?
Produkterna ska ändå skeppas över hela världen samt att Kinas miljöavtryck är väl enormt.
Visst kostnaden kommer att öka för slutkonsument och företagens vinster kommer att minska.

Ett börsnoterat företag har ansvar till sina ägare att maximera vinst, det är inte någon politisk rörelse. Fraktkostnad från Kina med containerskepp är en piss i Missisippi jämfört med produktion i EU/US. Vad som däremot hänt dom senaste åren är att produktion flyttat från Kina till andra asiatiska låglöneländer såsom Vietnam och Malaysia eftersom Kina har jobbat för att pusha upp lönerna samt osäkerhet med handelskriget. Det är dock fortfarande svårt att tävla med Kinas vertikala produktkedja och att flytta produktion är ofta en gamble på hur situationen ser ut om 10 år pga enorma ledtider. Kinas miljöavtryck blir för övrigt lite snedvridet när det agerar som västvärldens fabrik. Ska en telefons beräknade CO2-avtryck beräknas på slutkonsumenten eller fabriken där den tillverkades?

Skrivet av Dumbullen:

Alltid kul med dumma memes. Skillnaden här är att när Kina bannade ett företag så har det bara bannats inom Kina och ingenting mer med den saken.
När USA har bannat Huawei så har de visat att det påverkar hela omvärlden. Om USA så vill så kan de lamslå i princip vilket teknikföretag som helst.
Att kina har ett tvivelaktigt styre, öst mot väst osv har ingenting med detta att göra.

Det har allt med saken att göra eftersom Kina har kört med ban-hammaren under hela deras ekonomiska boom. Det är en av anledningarna till hela handelskriget. Kina tjänar på frihandel men vägrar öppna deras egen marknad. Hur många fler västerländska företag och/eller större vinster tror du hade funnits om Kinas marknad var öppen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lejonhead:

Huawei har ju hela Kinas marknaden, så de kommer inte gå i konkurs. Värsta fall kommer de dra ner lite i verksamheten. Men det från att de har vuxit som en raket, och badar i pengarna/vinster

Nej de kommer absolut inte gå i konkurs eftersom de har den kinesiska staten bakom sig.

Så är det med banker och stora bilföretag etc att skattebetalarna hjälper till när det går dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Låg produktionskostnad och hög kapacitet. Vad skulle finnas kvar om utländska bolag flyttar hem sin produktion?
Produkterna ska ändå skeppas över hela världen samt att Kinas miljöavtryck är väl enormt.
Visst kostnaden kommer att öka för slutkonsument och företagens vinster kommer att minska.

Man kan skäppa miljarder laptops på en gång. Om flytta tillverkningen till USA hade man behövt frakta all material från gruvor, som kanske ligger i 1000 mil ifrån fabriken som kan utvinna materialen. Allting måste fraktas kors och tvärs flera gånger istället för att skickas ut och destrueras frön ett ställen.

Men visst man kan ju centralisera det i USA också, men då måste man brygga nya fabriken vilket skadar både miljön och ekonomin enormt mycket. Man måste flytta på miljontals människor så att de kan jobba i fabrikerna. Och man måste hitta hundra tusentals ingenjörer med erfarenhet av elektronik tillverkning på enorm skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Verkligen kaos för dem! Så synd, då deras mobil/mobiler verkar riktigt vettiga! Har även en windowsplatta från dem, som jag är väldigt nöjd med...

Är det svart på vitt så att de faktiskt gjort något tokigt, eller är det Trump som tar något litet och gör det stort?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.androidauthority.com/huawei-spy-pacts-986767/

Varför skulle de vilja signera "“We are willing to sign no-spy agreements with governments, including the U.K. government, to commit ourselves to making our equipment meet the no-spy, no-backdoors standard,” Hua told reporters in London via an interpreter."

om de inte spionerade?

Känns som rätt svart på vitt