AMD avtäcker Ryzen 7 3700X, 7 3800X och 9 3900X – upp till 12 kärnor med Zen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Ser fram emot oberoende tester (i mitt fall spel), först då kan man säga om det är bra processorer eller inte.

Det beror nog på, kör du stock så absolut. Däremot så är det tveksamt att de klockar lika bra som Intel, AMD har nog pressat ut det mesta från scratch. Men, vi får invänta recensionerna

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här ...
3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju lite detta det handlar om, är den strypt? är 3800X binnade för att klara högre klocks?

Skrivet av SpaceMan:

TDP är åter igen ingen angivelse av effekt CPUn förbrukar utan vilken kylarprestanda den designats för. Mycket möjligt att den inte drar mer än 3700X om den följer samma turbokurva, men genom att para ihop den med en större kylare kan turbovärdena hållas över längre tid, vilket ger mer prestandaökning än de på pappret 100 MHz.

Jag tror på en kombination här.
* 3700X kommer (tack vare binning) som regel inte kunna nå så hög frekvens som 3800X, i alla fall inte utan högre drivspänning.
* 3800X kommer inte kunna klockas nämnvärt över turbofrekvensen. Blir nog som HOCP kommenterade gällande 2700X att det inte lönar sig med överklockning om du inte verkligen använder de flesta trådarna parallellt. PB2 gör ett mycket bättre jobb när man kör varierande laster.
* Jämförelse överklockad 3700X mot ej överklockad 3800X:
- Sämre enkeltrådad prestanda.
- Ungefär samma flertrådade prestanda.
- Högre genomsnittlig effektförbrukning.

Skrivet av mpat:

Hade hoppats att de skulle gå hela vägen till 16 kärnor i toppen så att 12 var lite mer rimligt prissatt, men det här var ju alltid det mer rimliga alternativet. Nån som vet vad AM4-moderkorten klarar i strömförsörjning? Det skulle kunna vara så att det är 105W som är max vad den sockeln klarar.

105W lär inte begränsa själva sockeln, men väl moderkortens designspec för VRM. Det som gällde för första generationen gäller fortfarande...

Skrivet av mpat:

Tror inte att de kör med en separat GPU-die, utan det är nog bättre att göra ett I/O-chip som har en integrerad GPU.

Navi är 7nm. I/O är 14nm. Skulle kräva mycket mer anpassning för att få in grafiken i I/O-chipet än att ha den på separat chip.
Däremot är det sannolikt att grafikchip kräver modifikation av I/O.
Jag gissar att vi i första skedet kommer få se alla nya Ryzen 3 med Navi som standard. Senare kanske även Ryzen 5/7.

Skrivet av Mr[M]:

Ska bli roligt byta ut sen 1600X till 3700x hoppas de går att clocka till 5ghz ;).

Har du ett avancerat moderkort kan du ju alltid testa kärna för kärna och se om du hittar någon som går att köra så snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Är det inte en ganska dålig ursäkt att skylla på vid en lansering av något som har så många kärnor och så många trådar? Vi borde väl ändå förvänta oss fler samtidiga exekveringar 😎

Med ny teknik kommer även firmware-buggar dessvärre, så jag betraktar redaktionen som ursäktad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Är det äntligen dags att byta ut sin i5 2500K? Jag tror bannemig det. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, den har hängt med i 8år nu. Dags att låta den gå i pension :>

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Cache kan vi nog utesluta, L2 eller L3 lär knappast vara någon höjdare att ha i en separat krets p.g.a. latenserna (låg latens är ju hela poängen med dem). Möjligtvis hade de kunnat trycka i en stor L4-cache i I/O-kretsen, men jag kan inte se någon anledning till varför de i så fall valt att hemlighålla det.

Det troligaste är nog att I/O-kretsen inte innehåller så mycket mer spännande än just I/O, d.v.s. minneskontroller, PCIe 4.0, o.s.v. Varför den är så stor vet jag inte, men det är ju inte som att det finns något direkt behov för den att vara mindre. Snarare tvärtom, större yta = bättre värmeledning.

Min tanke är att den gamla L3 är borta och ersatt av dels en större L2 och dels en memory-side cache, som AMD kallar L3. Den fyller då samma funktion som Intel's Crystalwell (åtminstone från Skylake och framåt, den funkar lite annorlunda tidigare). L3 kan alltså ha högre latens än tidigare, vilket då kompenseras av högre hitrate i L2.

Att jag tänker så beror på att jag tittar på designen av Zen och tycker att den ser ganska mycket ut som Apple's ARM-chip - inte så konstigt eftersom Jim Keller har varit inblandad i bägge två. Apple har gått fram och tillbaka med sin L3, och just nu kör de med en stor L2 (4MB/kärna) och ingen L3.

Det är naturligtvis gissningar alltihop, men det skulle kunna förklara varför I/O-kretsen är så stor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har skummat igenom tråden så ursäkta om jag har missat det, men har någon nämnt vad tex LTT har informerat om ang. eventuella bakåtkompatibilitets-problem relaterade till moderkort av tidigare gen1, gen2 och även gen3?

De berättar att MSI direkt avråder från att köra Zen 2 med gen1, samma med gen2. De kan inte heller riktigt rekommendera något gällande gen3 mer än att de säger att om man kör det så bör man ha ett av high-end moderbrädorna som kan hantera 300W+ enligt LTT.

Eftersom jag bara har sett LTT nämna detta så är det enda källan jag har, så det kan mycket väl vara totalt fel. Någon som hunnit läsa runt lite och vet om det ligger något i detta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har skummat igenom tråden så ursäkta om jag har missat det, men har någon nämnt vad tex LTT har informerat om ang. eventuella bakåtkompatibilitets-problem relaterade till moderkort av tidigare gen1, gen2 och även gen3?

De berättar att MSI direkt avråder från att köra Zen 2 med gen1, samma med gen2. De kan inte heller riktigt rekommendera något gällande gen3 mer än att de säger att om man kör det så bör man ha ett av high-end moderbrädorna som kan hantera 300W+ enligt LTT.

Eftersom jag bara har sett LTT nämna detta så är det enda källan jag har, så det kan mycket väl vara totalt fel. Någon som hunnit läsa runt lite och vet om det ligger något i detta?

Detta finns på AMDs hemsida:

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/05/26/so...

Moderkortstillverkarna SKA följa detta schema, och utifrån detta får de välja fritt om de ska stödja Ryzen 3000-serien på deras X370, B350 och A320 moderkort. B450 och X470 bör funka med BIOS uppdatering, men vissa är undermåligt dimensionerade när det gäller VRM så det kommer definitivt finnas vissa problem att köra 12c/24t modellen på somliga moderkort skulle jag gissa. Återstår att se hur pass strömhungriga dessa egentligen är.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Navi är 7nm. I/O är 14nm. Skulle kräva mycket mer anpassning för att få in grafiken i I/O-chipet än att ha den på separat chip.

Det är ju sant förstås. Räknade med iGPUn skulle vara Vega i första steget eftersom AMD tenderar att vara lite sega med iGPUn, men går de på Navi direkt så blir det ju något annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Blir en bra upgrade från min 1600 att köra på en 3700x 😊.
Skönt att man väntat, blir inte så dyr historia när man kan behålla sitt nuvarande mobo 😊

Permalänk
Medlem

På AMD's polska Facebook så skrev de "Över 30% högre prestanda i spel jämfört med Ryzen 2000"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är uttalandet som dom gjorde kring sin 12 kärniga CPU. Det verkar onekligen som att deras 8 kärniga CPUer är fokus på spel men eftersom dom inte visade benches för spel på den 12 kärniga... Kan man förutsätta att den kommer vara sämre på spel än de 8 kärniga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Tror inte någon av CPU:erna kommer nå fram hela vägen till 9900k i spel tyvärr, men man kan ju hoppas

Om inte jag missförstått det som hittills presenterats så ser det ju ut som att zen 2 får snäppet högre IPC än 9900k.
Zen 2 ser dock ut att ha lite lägre klock. Men tror oavsett att skillnaden blir väldigt liten oavsett vilken CPU som slutar som vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Navi är 7nm. I/O är 14nm. Skulle kräva mycket mer anpassning för att få in grafiken i I/O-chipet än att ha den på separat chip.
Däremot är det sannolikt att grafikchip kräver modifikation av I/O.
Jag gissar att vi i första skedet kommer få se alla nya Ryzen 3 med Navi som standard. Senare kanske även Ryzen 5/7.

Det är väl mer eller mindre bekräftat att en Ryzen 5 3400G och Ryzen 3 3200G blir i stort sett samma som Ryzen 5 2400G och Ryzen 3 2200G, fast baserade på Zen+ istället för första generationens Zen.

Redan dagen APUer ligger en generation efter rent tekniskt sett.
Så tekniskt sett hade det varit logiskt om 2400G och 2200G hade fått namn i Ryzen 1000 serien istället.
Men marknadsföringsmässigt passade det väl bättre med 2000 serie namn.

Det blir repris på det konceptet.
Ryzen 3000 serie APU är Zen+ precis som Ryzen 2000 serien CPU.
Men det låter bättre med 3000 för högre är bättre.
Ryzen 3000 APU kör fortfarande med Vega, men lite högre klockfrekvenser.

Vill du ha APU med Navi får du vänta till 4000 serien.
Kommer troligtvis år 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Om inte jag missförstått det som hittills presenterats så ser det ju ut som att zen 2 får snäppet högre IPC än 9900k.
Zen 2 ser dock ut att ha lite lägre klock. Men tror oavsett att skillnaden blir väldigt liten oavsett vilken CPU som slutar som vinnare.

Ja, men kom ihåg att AMD är notorious för sina cherry-picked-tester och att real-life benches i vanliga spel i vanliga upplösningar kan visa andra resultat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Ja, men kom ihåg att AMD är notorious för sina cherry-picked-tester och att real-life benches i vanliga spel i vanliga upplösningar kan visa andra resultat.

Håller inte riktigt med. Vid lansering av Zen & Zen+ så va AMD någorlunda ärliga i sina grafer och tester.
Inte(l) så att de överklockade CPU:n med exotisk vattenkylning och säger att den kör i 5GHz på alla kärnor direkt

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant att se oberoende tester av dessa. Kan bli kanon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Detta finns på AMDs hemsida:
https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/38-2150-150888/1600-900/AMD-socket-am4-motherboard-ryzen-compatibility-chart.jpg
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/05/26/so...

Moderkortstillverkarna SKA följa detta schema, och utifrån detta får de välja fritt om de ska stödja Ryzen 3000-serien på deras X370, B350 och A320 moderkort. B450 och X470 bör funka med BIOS uppdatering, men vissa är undermåligt dimensionerade när det gäller VRM så det kommer definitivt finnas vissa problem att köra 12c/24t modellen på somliga moderkort skulle jag gissa. Återstår att se hur pass strömhungriga dessa egentligen är.

Tackar @Icte, det förklarar det nog rätt bra - tack igen! Jag har en känsla precis som du att 12c/24t kommer bli ganska svårt att hålla stabilt med äldre mobos, särskilt vid överklockning blir nog detta märkbart. Vid OC kan det nog även påverka de andra CPUerna, mer och mer ju högre upp man kommer i klockfrekvens.

Skrivet av anon236072:

Om inte jag missförstått det som hittills presenterats så ser det ju ut som att zen 2 får snäppet högre IPC än 9900k.
Zen 2 ser dock ut att ha lite lägre klock. Men tror oavsett att skillnaden blir väldigt liten oavsett vilken CPU som slutar som vinnare.

Yes, jag håller med, jag tror att man behöver RTX 2080 Ti x2 i SLI eller motsvarande för att CPUn ska börja svettas i dagens spel. Möjligtvis att det skiljer några frames åt det ena eller andra hållet med ett RTX 2080 Ti - men det är inget som slutanvändaren skulle märka i praktiken är min spekulation. Om du får 100 FPS avg/80 FPS som lägst med i9 9900K kan vi säga att motsvarande CPU i Zen 2-lineupen ger dig 110 FPS avg/88 FPS som lägst. Tvivlar starkt på att det påverkar spelupplevelsen så mycket mellan CPUerna. Men det ska blir spännande med att få läsa testar snart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tackar @Icte, det förklarar det nog rätt bra - tack igen! Jag har en känsla precis som du att 12c/24t kommer bli ganska svårt att hålla stabilt med äldre mobos, särskilt vid överklockning blir nog detta märkbart. Vid OC kan det nog även påverka de andra CPUerna, mer och mer ju högre upp man kommer i klockfrekvens.

Yes, jag håller med, jag tror att man behöver RTX 2080 Ti x2 i SLI eller motsvarande för att CPUn ska börja svettas i dagens spel. Möjligtvis att det skiljer några frames åt det ena eller andra hållet med ett RTX 2080 Ti - men det är inget som slutanvändaren skulle märka i praktiken är min spekulation. Om du får 100 FPS avg/80 FPS som lägst med i9 9900K kan vi säga att motsvarande CPU i Zen 2-lineupen ger dig 110 FPS avg/88 FPS som lägst. Tvivlar starkt på att det påverkar spelupplevelsen så mycket mellan CPUerna. Men det ska blir spännande med att få läsa testar snart.

Det du säger stämmer i AAA spel, dock inte e-sportstitlar som CS:GO, DotA2, etc. Där bottleneckar och "svettas" t.o.m en överklockad 9900k i 1080p och 1440p ganska grovt om du slänger med en 2080/ti.

Permalänk
Medlem

Är väl ändå 9600k/9700k som är den stora milstolpen i spel. Sätt både en ny AMD och en 9600k till liknande frekvenser på både cpu och minne och jämför pris med ipc. 6 cores, hög frekvens och en massa cache är still the gaming king. Jag är osäker på att AMD kan göra något där till billigare pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hmm... Ska man vänta på 3950X eller vad den nu kommer heta som är "fully unlocked" ryzen 3? Kommer störa mig på att 4 kärnor är avstängda

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Ni som var skeptiska mot jims (adored tv) läcka hade helt rätt. Nästan ingenting i hans lista på ryzen 3000 processorerna stämde (https://adoredtv.com/good-enough-to-be-true/). Namnen stämmer ej med uppsättningen kärnor, priserna stämde inte och klockfrekvenserna var för höga. Snacka om att man kommer vara mycket mer skeptisk mot läckor i framtiden...

???
Vad är det som inte stämmer? På vilket sätt avviker listan som presenterades med de planer som AMD hade för 7-8 månader sedan?
Att slutresultatet har avvikelser i förhållande till planerna är helt normalt.

* Namn måste ju alltid ses som temporära tills de spikas ganska nära release.
* Releasedatum kan senareläggas allt eftersom problem dyker upp. (Intels 10nm processorer är ju enligt plan (från 2014?) pensionsmässiga nu när de funnits på marknaden sedan ett par år...)
* Priserna som förplaneras ger ett riktmärke som styr vad produktionen får kosta. Det faktiska riktpriset (vid släpp) bestäms ganska sent, och kan justeras även senare.
* Prestanda (frekvenser och effektförbrukning) baseras på förväntningar av vad man tror sig klara för toppmodellen. Sedan sprider man prestandan nedåt utifrån en marknadsanalys. Exakta värden får sedan bestämmas utifrån faktiska prestanda, yield och marknadsbedömningar.

Låt oss analysera de "läckta" data och se hur de relaterar till verkligheten:
1. Presentationsdatum.
Var satt till CES (mitten på januari) för de flesta modeller. Försenades i ett sent skede med drygt fyra månader av okänd anledning.
Inte så illa för ett projekt som pågått i flera år...

2. Nomenklatur.
Ryzen 5 3600, 3600X och Ryzen 7 3700X är spot on, men till "fel" processor sett till antalet kärnor/trådar.
3800X används till en Ryzen 7 medan Ryzen 9 heter 3900X. Även här stämmer inte antalet kärnor/trådar.
Är det rätt eller fel?
Jag tror att AMD förväntade sig att Intel nu 2019 skulle kommit mycket längre med sina processorer, och satte benämningarna 3/5/7/9 för att matcha var Intel borde ligga. När Intel nu inte lever upp till dessa förväntningar har AMD anpassat sin nomenklatur till verkligheten. Eftersom Intels topp heter Core i9-9900K satte AMD sin topp till Ryzen 9 3900X.
Antalet kärnor per processor har valts så att man kan övertrumfa Intel en aning både till pris och prestanda i respektive segment (5/7/9). Ryzen med 16 kärnor sparas som ett ess i rockärmen.

3. Riktpriser.
Eftersom Intel har leveransproblem och ligger kvar på högre nivåer (pris/prestanda) än förväntat kan AMD lägga sig högre än planerat och ändå vara billigare.
- MSRP har ökats med ~10% för Ryzen 5.
- R7 3700X förutspåddes ha ett riktpris på $330, vilket ligger kvar.
- Toppmodellen förutspåddes ett pris på $500, vilket också stämmer.
Prisbilden stämmer alltså ganska väl med de siffror som presenterades för ett halvår sedan.

4. Frekvenser och TDP.
Här blir det lite rörigare när AMD nu anpassat prestandan efter Intels utbud. Ser man bara till de faktiska värdena tycker jag ändå att det inte är så illa:
Rykte: 6C/12T 3.5/4.3GHz 65W. Officiellt: 6C/12T 3.6/4.2GHz 65W. Skiljer bara 100 MHz i bas- och boostfrekvenserna.
Rykte: 8C/16T 3.6/4.4GHz 65W. Officiellt: 8C/16T 3.6/4.4GHz 65W. Identiska data!
Rykte: 8C/16T 4.0/4.8GHz 95W. Officiellt: 6C/12T 3.9/4.5GHz 105W. Här ger verkligheten lite lägre frekvenser och högre effektförbrukning än ryktet höll gällande. Gränsfall för acceptabel yield?
Rykte: 12C/24T 3.8/4.6GHz 95W. Officiellt: 12C/24T 3.8/4.6GHz 105W. Skiljer bara 10W i TDP.
Min bedömning är att ryktena stämde riktigt bra överens med verkligheten!

Summering:
Den stora skillnaden mellan rykte och verklighet är att hårdvaran skiftats ett steg uppåt 3 -> 5 ->7 -> 9.
Med den "lilla" (men väsentliga) anpassningen stämmer ryktet i princip överens med verkligheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Kan du se om du hittar Mitx brädor till X570 på Computex ?

Även kanske höra om dessa också kommer till Juli

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Ser fram emot ett nybygge med AMD cpu och GPU. Intel och nVidia har svinat för mycket och för länge så även om AMD "bara" drar jämt skägg med konkurrenterna så är dom det givna valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då kanske det blir läge att byta ut min nu antika i7 2600k mot en Ryzen 3800x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan du se om du hittar Mitx brädor till X570 på Computex ?

Även kanske höra om dessa också kommer till Juli

ASUS har visat upp ett mITX moderkort och även ett mini-DTX, som ska ha lite biffigare VRM än mITX kortet:

https://www.tomshardware.com/news/asus-amd-x570-motherboards,...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

AMD ger bort de extra kärnorna gratis utan löjliga premiumpriser, precis som jag trodde

Det är chiplet mot monolitisk arkitektur som möjliggör dessa priser. Även om AMD inte har kapabiliteten att ta ut intels mastiga priser så behöver de inte, då tillverkningskostnaderna är så mycket lägre.

Man kan fundera på när vi ser den första chiplet-GPUn också. Det lär vara en mycket svårare nöt att knäcka inte minst pga de enorma datamängderna som skyfflas runt internt, särskilt i en stor GPU. AMD skulle nog behöva kiselbryggor för att binda samman GPU-chiplets, då infinity fabric genom OLGA som ryzen/epyc använder lär flaskhalsa så det skriker om det...

Permalänk
Medlem

ingen ifo om pci banor är det samma som innan eller , 24 och chippet tog 4 så 20 kavr eller hur funkar det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det du säger stämmer i AAA spel, dock inte e-sportstitlar som CS:GO, DotA2, etc. Där bottleneckar och "svettas" t.o.m en överklockad 9900k i 1080p och 1440p ganska grovt om du slänger med en 2080/ti.

Må så väl vara - men man behöver inte ha 1500 FPS även i högsta nivån av e-sporten. Jag kan köra CS:GO på högsta inställningar (MSAA x8, AF x16) @ 2560x1440 och får ut en väldigt stabil FPS som ligger på 299/300 (har satt max_fps på 300, ger bättre flyt än 999 eller 0 för mig, följde en guide för bra inställningar). Och det är med en vanlig i7 8700K som inte är så hårt klockad och ett numera gammalt GTX 1080 som har en rätt hög och stabil OC.

Dessutom kör nästan alla utövare av CS:GO inom esport i princip alla i lägre upplösningar, exempel 1280x1024 stretched. Eller ännu lägre upplösning. Dessutom maxar de knappast grafikinställningarna utan kör nog det mesta på low/mid förutom shadows som de kör på högsta för att de ska synas tydligare och renderas på längre avstånd. Hur som helst så avlastar det något enormt mot de inställningar jag rockar. Om man jämför just 1280x1024px så har 1440p faktiskt 180% fler pixlar att behandla med varje frame.

Min i7a svettas ej med ett RTX 2080 hårt klockad i just CS:GO. I BF1/BFV så maxas inte CPUn men den kommer iaf upp mot peakar på typ 75% load med massa skit igång i bakgrunden då (OBS, Chrome, Discord, qBittorrent, Deluge, Notepad++, foobar2000, och annat).

Ett RTX 2080 Ti kan nog få en annan belastning, men det är fortfarande det där med att man inte behöver 1500 FPS i något spel så vitt jag vet. Så länge man har en avg vid 300 FPS och drops som värst till kanske... säg 150-200 FPS så klarar man sig nog bra inom esporten.

Sry for WoT! :skäms:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

ASUS har visat upp ett mITX moderkort och även ett mini-DTX, som ska ha lite biffigare VRM än mITX kortet:

https://www.tomshardware.com/news/asus-amd-x570-motherboards,...

Passar dock ej mitt chassi

The Crosshair VIII Impact comes in the not-so-common mini-DTX form factor (think mini-ITX, but longer to make room for an extra slot), designed to deliver the features and power needed for AMD’s latest CPUs, in a comparatively compact size of 8 × 6.7 inches (203 × 170 mm

Den andra har så stora kylarlösningar så luftkylare som Noctua L12 lär ej funka på det moderkortet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Passar dock ej mitt chassi

The Crosshair VIII Impact comes in the not-so-common mini-DTX form factor (think mini-ITX, but longer to make room for an extra slot), designed to deliver the features and power needed for AMD’s latest CPUs, in a comparatively compact size of 8 × 6.7 inches (203 × 170 mm

Den andra har så stora kylarlösningar så luftkylare som Noctua L12 lär ej funka på det moderkortet

Jag har också ett Ghost S1 MKII som ett Ryzen 3xxxX + tillhörande moderkort ska sitta i. Funderar själv just nu ifall man får plats med mini-DTX kortet tillsammans med en tophat, då mini-DTX har de fyra standard mITX skruvhålen + ytterligare två (som dock inte kommer kunna att användas). Problemet jag ser nu är om PCIe risern kan klara av den extra längden på moderkortet, vilket är lite osäkert. I värsta fall får man använda en flexibel PCIe x16-x16 riser.

Men ja, lite besviken att ASUS inte valde att köra på ett mITX Impact kort liknande de som fanns i Maximus-serien (d.v.s. med ett dotterkort på längden på ovandelen av moderkortet). Får se vad ASRock och MSI har att erbjuda.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII