AMD avtäcker Ryzen 7 3700X, 7 3800X och 9 3900X – upp till 12 kärnor med Zen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Håller med. 3700x verkar som ett klart vettigare alternativ än 3800x. Men kanske är 3700x snöpt på något okänt sätt. Vi får se.

Skrivet av Jacob:

Utan att ha testat något kan jag bara hålla med! Kikar själv på att uppgradera till Ryzen 3000-serien och 7 3700X känns spontant mest lockande när man tittar på specifikationerna. För andra som inte vill överklocka själv ser jag dock hur Ryzen 7 3800X kan vara det bättre valet.

Det är ju lite detta det handlar om, är den strypt? är 3800X binnade för att klara högre klocks? är det samma cpu fast olika klocks?
De där frågorna kommer ju att vara win or break på det där. 3700x är nog klart det bättre alternativet för färdigbyggda system dock just pga kylning, men också 3800x för de som inte vill OC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Cinebench ser väl ingen boost från AVX 512? 15% är inte minimum heller, det är nog mer snitt. AVX hjälper ju andra applikationer också. Så kan andra applikationer dra nytta av andra förbättringar som Cinebench inte drar nytta av, som t.ex. större cache. Ser ju ordentlig skillnad i spel t.ex.

Och räkna på det. Enkelttrådsfrekvens skiljer 2%. Ändå skiljer prestandan 15%, och jag tror som sagt inte AVX512 hjälper Cinebench.

De lade till stöd för AVX och AVX512 i R20 (det som testas), dock såg man väl ingen gigantisk skillnad hos intel när det släpptes så frågan är hur effektivt det används.

Tycker fortfarande det ser märkligt (vågat) ut att skriva "across all applications", det är ju en enorm bragd och ökning! Att de sen bara visar ett cinebench resultat som inte ens når upp till 15% känns sen lite märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här eller eventuellt något dåligt prissatt? 3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.
3900X är ju värstingen med 12/24 men också på 105w.

Ja, tycker också den verkar lite off. Märkligt stor effekthöjning för så lite extra frekvens. Kan det möjligen vara så att man knockat upp spänningsspecen på den rejält för att garanterat stabilitet?

Givet att siffrorna trots allt stämmer, så verkar ju annars 3700X både prisvärd och allmänt vettig. 65W TDP kan man bygga knäpptyst runt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inte att spelprestandan skulle nå upp till 9900K, men om det faktiskt är fallet så blir det nog antingen en 3800X eller 3900X till nästa bygge efter sommaren! Det borde bli en värdig ersättare från 2600K!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Undra om det finns någon nackdel att välja 3900X för spel jämfört med 3700/3800X?
Om man tappar något på att ha kärnor uppdelade i 2 delar när det gäller laster som inte nyttjar alla? Latenser osv kanske inte är ett problem på så vis?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De lade till stöd för AVX och AVX512 i R20 (det som testas), dock såg man väl ingen gigantisk skillnad hos intel när det släpptes så frågan är hur effektivt det används.

Ja var lite osäker på hur det var med R20. Men Intel såg ju inte något direkt övertag över AMD med R20 så jag lutade väl åt att det inte var AVX-stöd i R20 heller. Men i så fall är det som du säger inte någon enorm boost i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mums, då åker min i7 3770k till hösten/vintern när R9 3900x kommer på sin första "kampanj" eller liknande så får man hoppas att R9 3900x också håller i 7 år som min i7 3770k har gjort nu

Svårslagen CPU Funderar själv, men vi får se..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Det var ungefär vad jag och nog de flesta hade förväntat sig, vilket bidrog till att få rykten spreds.

Nå hur bra som dessa kommer sälja beror helt på Intel, släpper de deras Ice Lake 10 core snart, får de upp produktionsvolymerna och kommer deras priser att sjunka?

Permalänk

Inte dags att uppgradera surf datorn än då.

Meeen 12 kärnor

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att det inte kom 16C, men man kan ju inte få allt.
Riktigt fin prestanda. Det verkar inte bli någon flopp i alla fall.

Äntligen får jag uppgradera min 1800X

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Amd har 16 kärnig cpu som dem håller tillbaka enligt gamers nexus

Skickades från m.sweclockers.com

Lite Captain Obvious på den...

16C/32T (med vettig klocka) hade dock inte klarat sig på 105W TDP vilket AMD tidigare sagt att Ryzen 3 skulle hålla sig inom. Men vem vet, kanske släpper de en "R9 3950X" innan årets slut ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Lite besviken på att det inte kom 16C, men man kan ju inte få allt.
Riktigt fin prestanda. Det verkar inte bli någon flopp i alla fall.

Äntligen får jag uppgradera min 1800X

Kommer om Intel kommer ifatt, AMD lanserar då genast .. 3950XE (Xtreme Edition)

Permalänk
Medlem

Låg clock och boost clock, men återstår att se om spelprestandan faktiskt ligger över Intel eller iaf som de säger likt med 9900k.

Bryr mig inte direkt om 700 cores heller om cpun fungerar som skit med lågtrådiga applikationer. Vilket är anledningen jag inte känt mig sugen på Ryzen alls innan.

Får vänta på oberoende tester och se hur intels kommande blir för just spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Jag vågar påstå att den stora massan av läsare här på Sweclockers, mig inklusive, skiter fullständigt i huruvida ni är först ut med en nyhet eller ej. Ni är min primära tekniknyhetskälla och om ni är 5 timmar "sena" med en nyhet, eller 1 dygn, spelar mig ingen som helst roll så länge jag får läsa era välskrivna nyheter, recensioner och liknande.

Kör hårt!

//Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, tycker också den verkar lite off. Märkligt stor effekthöjning för så lite extra frekvens. Kan det möjligen vara så att man knockat upp spänningsspecen på den rejält för att garanterat stabilitet?

Givet att siffrorna trots allt stämmer, så verkar ju annars 3700X både prisvärd och allmänt vettig. 65W TDP kan man bygga knäpptyst runt

TDP är åter igen ingen angivelse av effekt CPUn förbrukar utan vilken kylarprestanda den designats för. Mycket möjligt att den inte drar mer än 3700X om den följer samma turbokurva, men genom att para ihop den med en större kylare kan turbovärdena hållas över längre tid, vilket ger mer prestandaökning än de på pappret 100 MHz.
Samma sak gäller säkert 3700X. Peta på den 105W kylprestanda så kommer den att kunna boosta längre än om den körs under 65W-kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Bra framsteg om allt stämmer. Min 4790k får kämpa på en generation eller två till dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mums, då åker min i7 3770k till hösten/vintern när R9 3900x kommer på sin första "kampanj" eller liknande så får man hoppas att R9 3900x också håller i 7 år som min i7 3770k har gjort nu

Sitter på exakt samma propp och ja nu blir det kul i sommar! Ska damma av något gammalt 3D-projekt för att bara köra eget renderingstest mellan den och Ryzen 9 3900X Vågar kalla 3770k en kämpe till processor men det är dags för det nya!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Förväntade mig inte att spelprestandan skulle nå upp till 9900K, men om det faktiskt är fallet så blir det nog antingen en 3800X eller 3900X till nästa bygge efter sommaren! Det borde bli en värdig ersättare från 2600K!

Tror inte någon av CPU:erna kommer nå fram hela vägen till 9900k i spel tyvärr, men man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får vibes att det kanske blir chans att låsa upp de 4 extra kärnor som det var för i tiden? Rätt moderkort borde kunna göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som var skeptiska mot jims (adored tv) läcka hade helt rätt. Nästan ingenting i hans lista på ryzen 3000 processorerna stämde (https://adoredtv.com/good-enough-to-be-true/). Namnen stämmer ej med uppsättningen kärnor, priserna stämde inte och klockfrekvenserna var för höga. Snacka om att man kommer vara mycket mer skeptisk mot läckor i framtiden...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Überklass:

Jag vågar påstå att den stora massan av läsare här på Sweclockers, mig inklusive, skiter fullständigt i huruvida ni är först ut med en nyhet eller ej. Ni är min primära tekniknyhetskälla och om ni är 5 timmar "sena" med en nyhet, eller 1 dygn, spelar mig ingen som helst roll så länge jag får läsa era välskrivna nyheter, recensioner och liknande.

Kör hårt!

//Überklass

Tack för de fina orden! Måste erkänna att jag är självkritisk då jag siktade på att få ut nyheterna tidigare, men själva konferensen höll på längre än jag trodde och är svårt att flytta möten som bokades för flera veckor sedan. Hoppas det vägs upp av att våra nyheter har en del innehåll som inte framgick på en livestream.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

65w på 4400mhz 6/12 trådar.

Sen lite extra skoj på detta!

Jag är impad!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag var i behov av en uppgradering av datorn för drygt en månad sen så det blev en 2600x på komplett för 2095kr. Fullt medveten om att snart så kommer 3600x så känns det ändå som ett bra köp. Processorn levererar superbra tillsammans med ett RTX 2070 och det verkar inte vara några problem alls i spel på 1440p.

Att få med WWZ och DIV2 som jag sålde + ett tidigare presentkort så blev det inte många kronor för processorn. Men jag tycker ca 1500kr för 2600x är ett riktigt bra pris just nu om du säljer spelkoderna det vill säga.

Kanske kommer det ytterligare något nytt till 2020? Om stödet för x470 till 2020 stämmer så kanske det blir en uppgradering då istället.

Men detta ser rikitgt bra ut för alla som tänkt uppgradera nu! Kan tänka mig att 3600x landar på ca $279.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

Är det äntligen dags att byta ut sin i5 2500K? Jag tror bannemig det. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer en Ryzen 9 APU så är den ett givet köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Med en maximal boost clock på 4,4-4,6GHz så gissar jag att AMDs nya processorer kommer ligga på ca. 4,0-4,3GHz all core boost beroende på modell. Detta utifrån 2700X som har en specificerad boost på 4,3GHz men ligger på ca. 3,9-4GHz i all core boost. Lite lågt tycker jag men vi får se.
Med prestandaförlusterna från Intels säkerhetsbrister så kanske de äntligen kan matcha Intels spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer en Ryzen 9 APU så är den ett givet köp.

Det får nog inte plats med en separat GPU-die tillsammans med 2 st CCX som Ryzen 9 har. En Ryzen 7 APU (8c/16t + GPU die) är nog mycket mer troligt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@subonez: Håller med. Alltid kört Intel tidigare men vågade testa en 2600x när det var dags att uppdatera och är nöjd. Roligt att dom rör om. Hoppas dock att Intel snart återhämtar sig lite så att det kommer någon processor som känns intressant även där.
Känns som att Intel bara matat ut processorer senaste tiden utan att det varit något som varit riktigt roligt får en tech nörd synpunkt vilket är synd.

Navi skall bli spännande men jag är bra mycket mer skeptisk. Känns som Nvidia hartrots sina höga priser i mångt och mycket ändå hållit sig steget före och det känns som att Navi har byggt lite väl mycket hype. Vill AND verkligen lyckas handlar det inte bara om prestanda & precis utan stöd, drivrutiner och något som gör att att Nvidia inte ses som en självklarhet för majoriteten av spelare.

Jag hoppas att Navi utmanar så att det känns som ett jämnare race och inte bara att dom jagar ikapp hela tiden men med all hype som varit kring Navi så spelar AMD ett högt spel tror jag på GPU sidan.

Jag tycker Nvidias 1660/1660ti är rätt så intressanta kort med bra pris prestanda som visar att dom kan komma med bra kort till bra pris men om AMD skulle misslyckas med Navi så riskerar vi att få en längre period av Nvidia dominans med mer av stuket överdrivet höga priser.

I mitt fall handlar det om Ihsen, sen hoppas jag att de får snurr på GPU marknad också, för det vi ser idag är att Intel har fått konkurans på CPU marknaden, jag spelar väldigt sällan, men konkurans är bra för konsument 😆 hoppas även att folk kommer kunna sitta kvar med sina mobos för att få till billigare övergångar ifall man inte har behov av PCIe 4, men gillar upplägget att inte behöva byta mobo i samma utsträckning. Ala ex 1155, 1156 eller än värre 1151 gen 1 och 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag var i behov av en uppgradering av datorn för drygt en månad sen så det blev en 2600x på komplett för 2095kr. Fullt medveten om att snart så kommer 3600x så känns det ändå som ett bra köp. Processorn levererar superbra tillsammans med ett RTX 2070 och det verkar inte vara några problem alls i spel på 1440p.

Att få med WWZ och DIV2 som jag sålde + ett tidigare presentkort så blev det inte många kronor för processorn. Men jag tycker ca 1500kr för 2600x är ett riktigt bra pris just nu om du säljer spelkoderna det vill säga.

Kanske kommer det ytterligare något nytt till 2020? Om stödet för x470 till 2020 stämmer så kanske det blir en uppgradering då istället.

Men detta ser rikitgt bra ut för alla som tänkt uppgradera nu! Kan tänka mig att 3600x landar på ca $279.

Fast 3300kr känns ju nästan lite högt för 3600x, det är väl kanske där en 3700 landar? Men den som.lever får de, blir kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadzon:

@Esseboy
Minst 5Ghz va?

Skickades från m.sweclockers.com

Måhända, men vi vet ju inte än om de är satta till 4,6 Ghz max av förbrukningsskäl eller brist på klockvänlighet.

Glofos teknik var ju ingen höjdare på att skala med spänning, vem vet med TSMCs 7 nm. Deras 16 nm klockade ju nog 5-10% över Nvidias boost frekvenser med lite pill och 0,1 V extra.
Inväntar reviews. Mitt Vega rör sig inte en millimeter över 1650 Mhz, vilket är 3% över stock med undervolt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...