AMD avtäcker Ryzen 7 3700X, 7 3800X och 9 3900X – upp till 12 kärnor med Zen 2

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen 7 3700X, 7 3800X och 9 3900X – upp till 12 kärnor med Zen 2

Som utlovat blir det en nyhetskavalkad från AMD på Computex 2019. På plats presenteras tre nya modeller med upp till 12 kärnor, specifikationer, prestanda, priser och lanseringsdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot er recension!

Utöver dessa är även Ryzen 5 3600 och 3600X (6c/12t) presenterade på AMDs hemsida:
https://www.amd.com/en/products/specifications/processors/117...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Dags att slänga ut min """gamla""" 9700K nu då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här eller eventuellt något dåligt prissatt? 3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.
3900X är ju värstingen med 12/24 men också på 105w.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Känns som att det börjar bli läge att låta dottern ta över min 1600 och skaffa mig en 3600x, grabben har redan en 2600x så han får nog klara sig en stund till.

Men en 3600x till mig med ett typ 2070 och ge dottern mitt 1080 är ju något som känns som en bra dela (Iaf för mig )

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nästan fem timmar sena på bollen.

Permalänk
Medlem

Mums, då åker min i7 3770k till hösten/vintern när R9 3900x kommer på sin första "kampanj" eller liknande så får man hoppas att R9 3900x också håller i 7 år som min i7 3770k har gjort nu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Nästan fem timmar sena på bollen.

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får ihop siffrorna? De står 15% all application ipc ökning, men cinebench ser bara 15% extra i singeltrådtest, och det med flyttals/avx ökningen och högre frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Dags att slänga ut min """gamla""" 9700K nu då?

Nej då, funkar nog fortfarande bra för att steka ägg

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här eller eventuellt något dåligt prissatt? 3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.
3900X är ju värstingen med 12/24 men också på 105w.

TDP ska man ta med en nypa salt, då detta är en effekt mätt vid stock-frekvenserna. Antar att 3800X är lite högre binnade än 3700X och förmodligen kommer kunna överklocka lite bättre, men ja - tycker också att priset är lite väl för högt för en 100 MHz högre boost-frekvens. Kanske finns annat som skiljer sig åt också under IHS:en, men vi lär få veta mer i samband med bl.a. Precision Boost Overdrive 3 innan lansering.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Amd har 16 kärnig cpu som dem håller tillbaka enligt gamers nexus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kul! Ska bli intressant att se testerna på dessa och om det kommer att finnas någon mariginal för OC. Blir uppgradring för min del, men skulle gärna se frekvenser upp mot 5ghz när få trådar används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Har ni fått reda på några fler intressanta saker, som inte nämns i artikeln?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Sen när intel kommer med 10 cores så säger amd bara "äääh har har ni 16 cores"

Asså att kolla på denna keynote är första gången jag fått gåshud på länge över nya tech prylar. Sen måste jag erkänna att mest va det nog för navi och att mer eller mindre alla haft fel och trott att det fortfarande skulle vara gnc. Men är en extremt spännande tid att vara tech intresserad på just nu! Amd gör ett jäkla jobb med å röra om i grytan för intel och vi får hoppas att dom lyckas göra detsamma med nvidia i mellan segmentet på e3! =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

AMD har verkligen no shame att kopiera Intel's i5, i7 och i9 med namnen. Var ju samma historia med B350, x399 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Nu känner jag mig ju dum som var petig.
Är väl full rulle där antar jag.

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd med min R7 2700 och nu får nog min 2700k och 3770k gå vidare till bättre behövande. Skumt att man snart bara kör AMD, det hade man aldrig trott för ett par år sedan. Bra jobbat där 👍

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga... Man blir verkligen imponerad som fan, det blir man absolut :)'

Kul även att jag var spot on vad gäller priset. AMD ger bort de extra kärnorna gratis utan löjliga premiumpriser, precis som jag trodde

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir en fin upgrade från 1600X till 3700X! ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här eller eventuellt något dåligt prissatt? 3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.
3900X är ju värstingen med 12/24 men också på 105w.

Håller med. 3700x verkar som ett klart vettigare alternativ än 3800x. Men kanske är 3700x snöpt på något okänt sätt. Vi får se.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i forumet så visar AMD återigen att dom menar allvar. *powpow*

Jag är nöjd med min nuvarande och kommer inte uppgradera. Tycker det bådar gott inför framtiden att de lyckas öka så här mycket de senaste åren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det bara jag som inte får ihop siffrorna? De står 15% all application ipc ökning, men cinebench ser bara 15% extra i singeltrådtest, och det med flyttals/avx ökningen och högre frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

14% upp var mot Intel 9920x.

15% var mot 2700x med 3700x vilket har samma Boost med lägre TDP.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är det bara jag eller känns 3800X lite utanför här eller eventuellt något dåligt prissatt? 3700X har ju 65w och 8/16 vilket gör den till en väldigt bra budget CPU och till datorer med mindre kylning. Strax ovanför den är 3800X som ju i princip är samma fast med något högre klocks men med 105w.
3900X är ju värstingen med 12/24 men också på 105w.

Utan att ha testat något kan jag bara hålla med! Kikar själv på att uppgradera till Ryzen 3000-serien och 7 3700X känns spontant mest lockande när man tittar på specifikationerna. För andra som inte vill överklocka själv ser jag dock hur Ryzen 7 3800X kan vara det bättre valet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Esseboy
Minst 5Ghz va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det bara jag som inte får ihop siffrorna? De står 15% all application ipc ökning, men cinebench ser bara 15% extra i singeltrådtest, och det med flyttals/avx ökningen och högre frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Cinebench ser väl ingen boost från AVX 512? 15% är inte minimum heller, det är nog mer snitt. AVX hjälper ju andra applikationer också. Så kan andra applikationer dra nytta av andra förbättringar som Cinebench inte drar nytta av, som t.ex. större cache. Ser ju ordentlig skillnad i spel t.ex.

Och räkna på det. Enkelttrådsfrekvens skiljer 2%. Ändå skiljer prestandan 15%, och jag tror som sagt inte AVX512 hjälper Cinebench.

Permalänk
Medlem

@subonez: Håller med. Alltid kört Intel tidigare men vågade testa en 2600x när det var dags att uppdatera och är nöjd. Roligt att dom rör om. Hoppas dock att Intel snart återhämtar sig lite så att det kommer någon processor som känns intressant även där.
Känns som att Intel bara matat ut processorer senaste tiden utan att det varit något som varit riktigt roligt får en tech nörd synpunkt vilket är synd.

Navi skall bli spännande men jag är bra mycket mer skeptisk. Känns som Nvidia hartrots sina höga priser i mångt och mycket ändå hållit sig steget före och det känns som att Navi har byggt lite väl mycket hype. Vill AND verkligen lyckas handlar det inte bara om prestanda & precis utan stöd, drivrutiner och något som gör att att Nvidia inte ses som en självklarhet för majoriteten av spelare.

Jag hoppas att Navi utmanar så att det känns som ett jämnare race och inte bara att dom jagar ikapp hela tiden men med all hype som varit kring Navi så spelar AMD ett högt spel tror jag på GPU sidan.

Jag tycker Nvidias 1660/1660ti är rätt så intressanta kort med bra pris prestanda som visar att dom kan komma med bra kort till bra pris men om AMD skulle misslyckas med Navi så riskerar vi att få en längre period av Nvidia dominans med mer av stuket överdrivet höga priser.

Permalänk
Medlem

Lite dyrare än vad jag trodde men blir helt klart en uppgradering från 8600k till 3700x på black friday till mitt 2080 ti. Förhoppningsvis kan man få tag på en sådan under 3500 spänn då. Känns inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Blir en fin upgrade från 1600X till 3700X! ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte liknande tanke, beroende på hur bra dom går att klocka landar det nog mellan 3700x och 3800x

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är ju otroligt nöjd med min Ryzen 2700, men av oklar anledning så pirrar det lite i fingrarna när man ser nya 3700. Fast å andra sidan så avskyr jag mitt moderkort med passion, så det är väl kanske rimligare att byta det först.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tack för påpekandet. Var på själva eventet och har haft inbokade möten med AMD back-to-back fram till nu då jag äntligen fått tid att börja få ihop artiklar.

Är det inte en ganska dålig ursäkt att skylla på vid en lansering av något som har så många kärnor och så många trådar? Vi borde väl ändå förvänta oss fler samtidiga exekveringar 😎

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC